|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

רו"ח, לקוח ומיסים (חלק ב')

השומר לקוחי אנכי?

הפרקטיקה שנוצרה בשטח ובמיוחד בעקבות פסיקת בתי המשפט בנוגע לאחריותו של רואה החשבון לעבירות מס של לקוחו, מחייבת כלל התנהגות פשוט: אם יש ספק - אין ספק
03/11/2014  |   דוד גולדמן   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

נשיא בית המשפט העליון דאז, מאיר שמגר, קבע 1 לפני שנים רבות, כי זכותם ואף חובתם של מומחים בענייני מיסים לתכנן עסקות משפטיות, כך שלא יהיו עתירות מס, וכי שאלת גבולות תכנון המס נקבעת בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל עניין ועניין.

דוח הוועדה לתכנוני מס אגרסיביים 2 הכיר גם הוא, ככלל, בכך שלנישום יש חופש תנועה לנוע במרחב תכנון המס ולבחור לעצמו את החלופה האופטימלית מבחינת חבות המיסים, אך זאת בתנאי שהאמצעים שנקט הם חוקיים.

אולם, גם במקרים שבהם נקט הנישום באמצעים חוקיים בתכנון המס, רשאי פקיד השומה לקבוע, כי העסקה היא מלאכותית או שעיקר מטרותיה הן הימנעות ממס או הפחתת מס בלתי נאותה, ולהתעלם ממנה על-פי ההוראות האנטי-תכנוניות שבדיני המס. קביעה כזו תיעשה במקרים בהם תוצאת תכנון המס מעוותת או נוגדת את כוונת המחוקק ותכלית החקיקה, וכפי שהיא משתקפת לאור המטרה העיקרית של העסקה. 3

דוח הוועדה הבהיר בנוסף, 4 כי מקובל לחשוב שתכנון מס, אשר ניתן לגביו גילוי מלא ואשר האלמנטים והשלבים בו הם חוקיים כשלעצמם, נתון להתדיינות ולהתמודדות עם רשויות המס רק במישור האזרחי. לעומת זאת, מקום שבו גורם או גורמים מסוימים בתכנון המס הם בדויים, כוזבים או מזויפים, הרי שתכנון המס מצוי גם במישור הפלילי.

תכנון המס והיועץ

פעמים לא מעטות מבקשים הנישום ורואה החשבון לתלות את יהבם, בהגנה מפני אישום פלילי, על הסתמכותם על חוות דעתו המקצועית של עו"ד המומחה בדיני המס. אך בשנים האחרונות – אגב דיון של בית המשפט העליון בעבירות מסוג של הסדר כובל בדיני ההגבלים העסקיים 5 – הסתבר, כי קיים קושי בלתי מבוטל בהערכת מידתה של הגנה זו.

נשיאת בית המשפט העליון דאז, דורית ביניש, קבעה בפרשת תנובה, כי כדי שתקום הגנה של טעות במצב משפטי, הרי שטענת ההסתמכות צריכה כשלעצמה לעמוד במבחן של סבירות. ככל שמדובר בשאלה משפטית מורכבת יותר, שהדין לגביה אינו ברור וחד-משמעי, כך תהא ההסתמכות על ייעוץ מקצועי, לרבות עצת עורך דין בנוגע לאותה שאלה, סבירה יותר. לעומת זאת, ככל שמדובר בשאלה מורכבת פחות וככל שההתנהגות שחוקיותה נבחנת קרובה יותר ל"גרעין הקשה" של העבירה הנדונה, כך תפחת סבירות ההסתמכות.

ההסתמכות תלויה במידה רבה במעמדו ובניסיונו המקצועי של האדם המבקש להסתמך על עצת עורך הדין. ככל שהוא בעל עמדה מקצועית בכירה יותר וככל שניסיונו המקצועי רב יותר, כך מצופה ממנו להיות בקיא ומודע יותר לדינים הנוגעים לתחומי עיסוקו ולסוגיות הבעייתיות הכרוכות בהם, והסתמכות "עיוורת" שלו על עצת עורך דין בנוגע לאותם דינים תהיה פחות סבירה.

אופי השאלה המשפטית הנבחנת ותפקידו של האדם, המבקש להסתמך על עצתו המשפטית של עורך דינו, נוגעים גם לאופייה של הטעות בהקשר של תום ליבו ומצבו הסובייקטיבי של אותו אדם. כאשר הלקוח אינו טועה מבחינה סובייקטיבית טעות כנה בנוגע לדין הפלילי, או כאשר הלקוח חושד בכך שמעשהו אסור, נתקיים בו היסוד הנפשי שבעבירה ולא יהיה בחוות דעתו של עורך דינו ואף לא של גורם מייעץ אחר, כדי לפטור אותו מאחריות פלילית.

הקריטריונים לטענת הסתמכות

אמות המידה המשמשות כאבן בוחן לקיומה של הגנת הטעות בדין עקב הסתמכות על ייעוץ משפטי אינן מהוות רשימה סגורה וידונו בכל מקרה לפי נסיבותיו, אך בית המשפט ציין בפרשת תנובה מספר קריטריונים.

ראשית, על הייעוץ המשפטי להתבסס על מלוא התשתית העובדתית הרלוונטית למקרה מסוים. שנית, הפנייה צריכה להיעשות לעורך דין שהוא בעל מומחיות בתחום הספציפי. שלישית, מן הראוי שבדרך כלל הייעוץ עליו מסתמכים ייעשה בדרך של חוות דעת משפטית בכתב ולא בעל-פה.

רביעית, חוות דעת משפטית, שיש בה כדי לשמש הגנה מפני אחריות בפלילים כהגנה בלעדית, היא בעלת ערך ומשקל רק אם הנאשם נקט באמצעי זה בהיעדר אמצעים אחרים מתאימים יותר, כגון: חוות דעת מוקדמת של רשות מוסמכת לפרש את הדין שהיא מחילה על הנסיבות מן הסוג הנדון, קיומו של פסק דין קודם ונהלים או הנחיות המקובלים לאותו עניין.

כאשר קיימת בפועל אפשרות ממשית לקבל את עמדתה המשפטית של הרשות המינהלית המוסמכת, ובמיוחד במצב בו ישנו הסדר סטטוטורי המאפשר זאת, טעותו בדין של הנאשם, שהעדיף להסתמך על עצתו המשפטית של עורך דינו ולא לפנות לרשות המוסמכת, נראית על פני הדברים כטעות שאינה בלתי נמנעת באורח סביר.

לכאורה אין מניעה עקרונית שאותו נאשם ייהנה מההגנה הקבועה בסעיף 34יט לחוק העונשין ("טעות במצב משפטי"), אך הנטל שיוטל עליו לשכנע בעניין זה, כי אכן הייתה כאן טעות בלתי נמנעת באורח סביר, יהיה כבד יותר. במצב בו אין כלל אפשרות לפנייה לרשויות, אין בעצם אי-הפנייה של הנאשם לרשות כדי להפוך את טעותו המשפטית, שבחר להסתמך על עצתו המשפטית של עורך דינו, לטעות שאינה בלתי נמנעת באורח סביר.

הנשיאה ביניש הבהירה, כי אחד הטעמים לגישה זו הוא החשש מפני רכישת חוות דעת משפטיות "מוזמנות", אשר רלוונטי במיוחד ביחס לעבירות כלכליות מורכבות, כגון הסדר כובל ועבירות מס, שלא בהכרח קיימת אינטואיציה מוסרית וחברתית "טבעית" לגבי משמעותן.

בפרשת טגר, שנדונה גם היא בבית המשפט העליון, הבהירה השופטת ברלינר, כי אין לשלול מראש ובאופן גורף את האפשרות, לפיה עצת עורך דין תקים את הגנת ההסתמכות. אמנם, במקרים מסוימים, הטעמים העומדים בבסיס הגישה, המקנה הגנה רק במקרה של הסתמכות על עצה של גורם רשמי המוסמך לפרש את החוק או לאוכפו, הם שיכריעו את הכף. אך אין למצוא בסעיף 34יט לחוק העונשין תנאי מוקדם השולל, באופן קטיגורי, את סבירותה של טעות הנובעת מהסתמכות על עצת עורך דין.

השופטת ברלינר ציינה עוד, כי לעמדתה, גם כאשר קיימת אפשרות לקבל פרה-רולינג, היא אינה בטוחה שיש מקום לקבוע כלל גורף, כי עצת עורך דין פרטי לא תספיק על-מנת להקים טענה של טעות במצב משפטי. ייתכן שבנסיבותיו של מקרה מסוים זמינותו של מסלול פרה-רולינג תשלול את סבירות ההסתמכות על עצת עורך דין פרטי, אולם אין לקבוע מסמרות בנושא והבחינה צריכה להיעשות על בסיס העובדות הקונקרטיות.

פנינו לאן

החובה לשמש כמעין "שומר הסף" של החברה המבוקרת בשילוב עם הפסיקה האחרונה, המכרסמת במעמדה של חוות הדעת המשפטית (ולו בנסיבות מסוימות), העלתה את סף האי-ודאות בו פועל רואה החשבון בעולם המס.

נראה, כי ההמלצה המיידית לאופן הפעולה הראוי – לפחות בכל הנוגע להיבטי הגילוי – היא, כי בכל מקרה של ספק, אין ספק! כלומר, במקרים בהם עולה דילמת מס כלשהי, על רואה החשבון לפעול כדי לבצע גילוי מלא (!) של כל העובדות והסוגיות הרלוונטיות. אמנם, אין בכך בהכרח – בכל מקרה ומקרה – כדי להבטיח הגנה מפני אימת הדין הפלילי, אך פעולה באופן זה תשפר, ככלל, את מצבו ותקטין את סיכוניו של רואה החשבון, כמו גם של הלקוח.

הערות:

1. ראו פיסקה 10 לחוות דעת המיעוט של הנשיא שמגר: ע"א 4639/91, מנהל מס שבח מקרקעין נ' חזון ואח', מיסים, ח/3, עמ' ה-7.

2. הדוח פורסם ע"י הוועדה בשנת 2005.

3. בשנת 2012 הבהיר בית המשפט העליון בפרשת סגנון (דנ"א 6983/11, סגנון שרותי תקשוב בע"מ נ' פקיד שומה פתח תקוה, מיסים, כו/3, עמ' ה-12), כי "בעסקות בהן דרות בכפיפה אחת מטרה תכנונית ומטרה מסחרית, יש לבחון את משקלו של הטעם המסחרי לביצוע העסקה בכדי לקבוע אם יש בו כדי להוציא את העסקה מגדר 'מלאכותיות'... 'מבחן יסודיות הטעם המסחרי'... לצורך סיפוקו של מבחן זה נדרש כי המטרה המסחרית תהווה סיבה יסודית להתקשרות בעסקה, ואין די בעצם קיומה של מטרה כזו
"...בחינת יסודיותו של הטעם המסחרי תיבדק על-פי מכלול נסיבות העסקה ומטרותיה, ובעזרת מספר מבחני עזר, ביניהם: אמינות הטעם המסחרי שהועלה על-ידי הנישום, שקילותן הכלכלית של המטרות שבבסיס העסקה, קיומה של ציפייה סבירה לרווח בעת ההתקשרות בעסקה, ומידת הסיכון שבעסקה בשים לב לאפשרות שגידור הסיכון התבצע באמצעות תכנון מס".

4. מסקנותיו של דוח הוועדה לתכנוני מס אגרסיביים יושמו בפועל באמצעות רשימת פעולות החייבות בדיווח בתחומי מס ההכנסה, מיסוי מקרקעין ומס ערך מוסף.

5. ע"פ 845/02, מדינת ישראל נ' תנובה מרכז שיתופי לשיווק תוצרת חקלאית לישראל בע"מ ואח', תק-על 2007(4), עמ' 129, ע"פ 5672/05, טגר בע"מ נ' מדינת ישראל, תק-על 2007(4), עמ' 395.

המאמר מבוסס על הרצאה בערב עיון במסגרת ועדת ההשתלמויות במרחב תל אביב של לשכת רואי חשבון, בנושא אחריות רואה החשבון ומנהל הכספים בדיני המס, יוני 2014. המרכז המקצועי של ערב העיון היה עו"ד ורו"ח גיא רשטיק, בהנחייתו של עו"ד ורו"ח אלי אור ובהשתתפותו של עו"ד אריק גרובר.
הכותב הוא ממשרד ד. פושבוצקי ומתמחה בדיני מיסים
תאריך:  03/11/2014   |   עודכן:  03/11/2014
עו"ד דוד גולדמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במחשבי הספרייה העירונית "בית אריאלה" בתל אביב פתוחים מזה תקופה ארוכה אתרי הסקס והפורנו למיניהם לשימוש חופשי לכלל הציבור. ראוי לציין ולהדגיש, כי מדובר בספרייה העירונית המרכזית והראשית של תל אביב הפועלת בחסות עיריית תל אביב ומשרד התרבות והספורט, ופוקדים אותה, בין השאר, לא מעט בני נוער ואף ילדים.
02/11/2014  |  אלי אלון  |   מאמרים
לא מדובר רק בטוקבאקיסטים בפייסבוק ושות', בתשלום או שבלי.
02/11/2014  |  מרק בריל  |   מאמרים
בחודשים האחרונים נמצאים תושבי ירושלים היהודים במצב ביטחוני הולך ומחמיר. אירועי זריקת אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, חסימות כבישים, התפרעויות המוניות במזרח ירושלים ובצפונה, הצתות, ירי זיקוקים ואף שימוש בנשק חם - כל אלו מהווים את מנת חלקם היום-יומית של תושבים רבים, ברוב שכונות העיר. אירועים אלו הגיעו לשיאם בפיגוע הדריסה הנורא בשבוע שעבר בו נרצחו התינוקת בת 3 חודשים חיה זיסל בראון וקארן ימימה מוסקרה ז"ל, ובניסיון החיסול הממוקד אתמול בלב ירושלים של יהודה גליק, כאשר פעיל טרור רכוב על אופנוע ירה בו מטווח קצר. המחבל חוסל בשעות הבוקר לאחר חילופי יריות עם לוחמי הימ"ם שצרו על ביתו בעקבות מידע מדויק ו"סגירת מעגל" מהירה של גורמי הביטחון.
02/11/2014  |  אבישי אפרגון  |   מאמרים
באוגוסט 2011 יצא לאור רומן מכתבים מיוחד שכתבו אותו שניים שהם משוררים: שושנה ויג ובלפור חקק. שושנה ויג הציעה לבלפור חקק את רעיון כתיבת הרומן המשותף, והוא נענה לאתגר.
מאמצע המאה ה-19 החל המין האנושי לחשוב בכיוון יצירת מסגרות "ממשל עולמי" דמוקרטיות לפלנטה באופן אבולוציוני ותהליכי. זה בא לידי ביטוי, בין היתר, בהופעת הדת הבהאית, שמרכזה העולמי בחיפה ובעכו שבישראל. דת זאת גורסת "אחדות אלוהית" ואחדות המין האנושי, שימוש בשפה עולמית כמו ה"אספרנטו" שיצר אליעזר לודוויג זמנהוף היהודי, חתירה לשלום עולמי תחת ממשלה בינלאומית, שתקבל חלק מסמכויותיהן של מדינות, ודגש על סביבתיות.
02/11/2014  |  עו"ד דוד סנדובסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
מיכאל מירו
מיכאל מירו
העימות הבלתי פוסק בין מעצמות יכול לעלות לנו כעת ובכלל ביוקר    אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לפעול ללא תיאום, כי אם נעשה זאת נמצא את עצמנו מדממים לבד
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
הציבור בישראל התעורר בשבעה באוקטובר. הוא לא מוכן שימכרו לו לוקשים בסגנון "החמאס מורתע" או יפקירו את הביטחון שלו בידי רוצחים מיומנים של הרשות הפלשתינית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il