|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

"איש הר-הבית"

ה'וטו' הרבני מפקיר את הר-הבית ל'אל-בוראק', סוסו של מוחמד
06/11/2014  |   ישראל רוזן   |   מאמרים   |   תגובות
גרפיטי של הר הבית בשכונת סילוואן, מזרח ירושלים [צילום: פלאש 90]

"ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יִרְאה אשר יאמר היום בהר ה' יֵרָאה" [כ"ב, י"ד]

"איש הר-הבית היה מחזר על כל משמר ומשמר ואבוקות דולקין לפניו" [משנה מידות א, ב]; כמה יאה התואר 'איש הר-הבית' לידידנו יהודה גליק הי"ו (=ה' יחייהו וינצרהו) המוסר את נפשו להאיר באבוקות של אור את המסילה העולה בית א-ל (על-פי שופטים כ"א, י"ט). 'איש ההר', כובש ההר, מעפיל המתייצב בראש ההר וקריאה נבואית בפיו: "לכו ונעלה אל הר ה' ואל בית א-להי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו" [ישעיה ב', ג'; מיכה ד', ב'].

הר-הבית נחלק לשבטים

סוגיית היתר כניסה להר-הבית בימינו - במגבלות של טבילת טהרה, מורא מקדש ותיחום איזורים בהר - שנויה במחלוקת 'הלכתיות נטו' ו'מדיניות הלכתית', להיתרא ולאיסורא. גם בקרב בעלי תריסין במחנה התורני-ציוני נחלקו הדעות; מהם מחמירין הלכתית נטו ומהם מחמירין כמדיניות של סייג וחשש לכרסום במגבלות. באותו מחנה תורציוני ניצבים מולם המתירין; מהם נטו, ככל שאלה הלכתית הנפסקת לגופה, ומהם המטין להיתרא מתוך חיבת הקודש המכריעה ספקות. לשון אחרת, בפסיקה התורציונית יש גוון 'ליטאי' של מעדיפי 'להחמיר!', יראי פסיקה ודוגלי 'שב ואל תעשה' בכל שאלה שיש בה בית הספק. ויש תורציונים בעלי נטייה יותר 'חסידית', המורים היתר הלכתי כאשר ברקע גם כלות הנפש וכמיהת 'עלה נעלה'.

מאידך-גיסא, במחנה החרדי כולם כאחד (כמעט. ראו להלן) עונים באימה ואומרים ביראה: אסור! "איש לא יעלה עמך וגם איש אל יֵרא בכל ההר" [שמות ל"ד, ג']. וכל כך למה? תשובתי; הר-הבית מתויג כ'הלכה ציונית', בדומה למה שכתבתי בגליון חג הסוכות השתא על 'היתר המכירה', וכשם שמסתמא אכתוב וכתבתי על סוגיות הגיור והגיוס ("עזרת ישראל מיד צר"; רמב"ם מלכים ה, א); הלכות אלו נגועות בלאומיות, רחמנא לצלן, ומכאן פינה ויתד לפסלן על הסף; 'מצוה הבאה בלאומיות' תחמיצנה!

בראש הפיסקה הקודמת כתבתי 'כמעט'; אשרינו שזכינו לבני-עלייה (תרתי משמע) חרדים, והמה מועטים, הפוקדים את ההר לחזות בנועם ה' ולבקר במקום היכלו. הללו, ניחשתם, מן הגוון החסידי; ולא מכת מתלהבי ברסלב, למשל, אלא דווקא מקרב חסידות בעלז המאופקת, השמרנית, המאופיינת ביראת שמיים ובלמדנות קרירה במקצת. קבוצת מופת זו דוגלת לא רק במצוות "לכו ונעלה אל הר ה'" אלא גם בהמשכו של הפסוק: "ואל בית א-להי יעקב", דהיינו בנין בית המקדש בימינו-בידינו. אגב, הרוצה לראות מעין דוגמה שלמעלה בהר יבקר בהיכל בעלזא המפואר בירושלים, המסוגל להכיל עד כ...עשרת אלפים מתפללים.

משם יוצאת הוראה

נחזור אפוא להר המוריה ה'הלכתי'; "מאי הר המוריה... שיצא ממנו הוראה לישראל" [תענית טז, א].

לא אכחד כי אנוכי נמנה על העולים להר, בטהרה ובמורא, וכבר העליתי חוויות שבקדושה במדור זה. אתייחס במילים ספורות למחלוקת ההלכתית. שני טעמים חברתיים-פוליטיים משמשים את בעלי האיסורין, והם אינם ראויים כלל להידון; האחד, "מה שלא היה נצרך לאבותינו לא נדרש גם לנו. נסתדר בלי". והשני שכבר הוזכר; "הלכה שאחזו בה הציונים-הצדוקים טעונה הרחקה ופסילת סף".

אכן, שתי נקודות הלכתיות הן הדיון האמיתי; (א) ספקות ארכיאולוגיים וגאוגרפיים בקשר לתיחום הגבולות הפנימיים בתוך ההר, היכן 'מחנה לויה' (המותר בכניסה לטמאי מתים, לאחר טבילה כהלכתה) והיכן 'מחנה שכינה', העזרות, האסור. (ב) ראוי לגזור איסור כסייג לכניסה בלתי מוקפדת על טבילה כהלכתה ומורא מקדש.

תשובתנו; (א) בסוגיות הלכתיות רבות יש מחלוקות ויש דעות ויש הכרעות. רבות מהן לקולא, גם באיסורי כרת כשבת ופסח, טהרת המשפחה, כשרות ושמיטה וכד' ויקצר המצע מלפרט. (ב) אין בידינו לחדש גזירות. מאידך-גיסא, מוטב שייכנסו בהיתר ולא באיסור. מאות ואלפים עולים להר ללא כל הגבלה והנחיות רבניות יבטלו את עוונם של רבים אשר יצייתו. האם לרבנים לא אכפת מהם כלל?

ולבסוף, האיסור הרבני-חרדי מובלט בזירה הבינלאומית ומשחק לידי אויבינו-מנדינו וכל הקמים עלינו. ה'וטו' הרבני מפקיר את מקום השכינה ל'ארוונה היבוסי' ול'אל-בוראק' – סוסו של מוחמד. אך, אבוי, שום נכנסנו לזירה ה'ציונית', רחמנא לצלן.

(נכתב במוצ"ש לך-לך)
תאריך:  06/11/2014   |   עודכן:  06/11/2014
הרב ישראל רוזן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"איש הר-הבית"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע_הראל
9/11/14 04:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אישה צעירה שסבלה מפצעי בגרות (אקנה) פנתה למרפאת עור בבית החולים אסף הרופא, בעקבות פרסום שבו הוצע טיפול מיוחד בבעיית האקנה. מדובר היה בטיפול פוטודינמי המבוצע בעזרת אור בלבד. הרופאה האחראית למתן הטיפולים, שערכה את פגישת ההיכרות והייעוץ עם הפונה לפני קבלת החלטה בנוגע לטיפול, מסרה לה שמדובר בטיפול שאינו חודרני, חסר סיבוכים ושתופעות הלוואי שלו קלות יחסית וקצרות טווח.
בפרשת השבוע אנו נפגשים בסיפור החרבתה של סדום. על מה ולמה? "ויאמר ד': זעקת סדום ועמורה כי רבה, וחטאתם כי כבדה מאוד" [בראשית י"ח, כ']. אם נעיין במבנה הפסוק נגלה, שהפסוק קשה מאוד! זעקת סדום וחטאתם מקבילות בפסוק זה, והדבר תמוה מאוד, שהרי זעקה יכולה להתפרש גם כתפילה בהרבה מקומות וכלל לא ברור שמדובר בחטא.
06/11/2014  |  הרב ניצן ברגר  |   מאמרים
אברהם אבינו בפרשתנו ממשיך במסכת ההקרבה העצמית שלו למען הזולת, למען הציבור ולמען עמו. בעודו חולה מברית המילה שעבר בגילו המופלג, 99, הוא מצפה לאורחים. פסח היה. מזג האוויר הלוהט, החריג בעונת האביב, שהקב"ה יצר במיוחד כדי לאפשר לאברהם לנוח, לא הרתיע את אברהם. אומנם איש לא נראה ברחוב מפאת החום הרב, אולם כשהקב"ה ראה בצערו של אברהם על שאין לו אורחים, שלח אליו מלאכים בדמות אנשים.
06/11/2014  |  ציפי לידר  |   מאמרים
אנשי שמאל ועיתונאים קלי דעת מצטיירים כמי שמצקצקים בלשונם ומחככים ידיהם בהנאה (ובשמחה לאידו של ראש הממשלה) לנוכח המהומות שיוזמים מחמוד עבאס ושותפיו ומרעיו, ומתלהבים לכנותן בכינוי הערבי המתלהם - אינתיפאדה. אינתיפאדה היא התקוממות, עממית כביכול, ללא יד מכוונת. כל מי שעיניו בראשו רואה שיש יד מכוונת, והיא יושבת ברמאללה ומשחקת באש ומעודדת את הטרור.
06/11/2014  |  רון בריימן  |   מאמרים
בגן של שושנה היכה דני את דינה (סיפור אמיתי, השמות בדויים). דינה הייתה ילדה חמודה ותוססת כל הבנים רצו לשחק איתה. הוא דחף אותה על אבן, היא נפלה ונחתכה קשות בידה. פנייה דחופה לבית החולים - תפרים ומנוחה.
06/11/2014  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il