|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

למה לא אירוע ממלכתי?

שבעים שנה להוצאתה להורג של הצנחנית חנה סנש בבודפשט צוין באירוע בקיבוצה, שדות-ים, ולא באירוע ממלכתי באירוע הושק ספר מכתביה, הפותח חלון נרחב לאישיותה המורכבת, ומשלים את ספר שיריה, שיצא לאור בשנת 1946
09/11/2014  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   תגובות
חנה סנש, קיבוץ שדות ים, 1.5.1939 [צילום: לע"מ]

הספר "את לבדך תביני - מכתבי חנה סנש", בעריכת ד"ר אנה סַלַאי

בטקס בקיבוץ שדות-ים, שבו הייתה חברה, צוינה בשבעה בנובמבר שנת השבעים להוצאתה להורג של חנה סנש, הצנחנית, שחזרה לארץ מולדתה, כדי לעזור בהצלת יהודים.

חנה סנש הצליחה להפוך – בניגוד לרוב חבריה לשליחות הצנחנים, שנותרו עלומים – לסמל לאומי. ייתכן, שזה נובע ממחברת שיריה, שהתגלתה בארונה בקיבוץ לאחר שנודע על מותה, בגיל 23, ופורסמה כשנתיים אחרי רציחתה. שיריה, "קול קרא והלכתי", "הליכה לקיסריה", "אשרי הגפרור" ועוד, הותירו חותם בל-יימחה – כמו יומנה של אנה פרנק, הנערה ההולנדית, שנרצחה בשואה.

גם אם זה היה ביום שישי בצהריים, לא ברור לי מדוע חוץ מאל"ם אליעזר טולידנו, מח"ט הצנחנים, שנשא דברים חשובים על מורשתה לצנחנים, וחבורת חיילות, לא נכחו בטקס חיילים כלל. ומהדהדת שאלתו של איתן, אחיינה, למה אירוע כל כך חשוב נותר עניין של הקיבוץ ושל משפחת סנש בלבד, ולא הפך לאירוע לאומי.

ספר חדש

האירוע בשדות-ים שימש הזדמנות להשקת ספר חדש – "את לבדך תביני: מכתבי חנה סנש" (בהוצאת המשפחה, העמותה להנצחת חנה סנש והוצאת הקיבוץ המאוחד) בעריכת ד"ר אנה סַלַאי (עורכי-משנה: ד"ר גדעון טיקוצקי ואיתן סנש, אחיינה של חנה).

כותר הספר לקוח מהפתק האחרון של חנה אל אמה:

  • "אין לי מלים, רק זאת אוכל להגיד לך:
    מיליוני תודות.
    סלחי לי אם אפשר.
    את לבדך תביני מדוע אין צורך במלים.
    באהבה אין קץ.
    בתך".

את הפתק מצאה קתרינה בבגדיה של חנה, שנמסרו לה אחרי הוצאתה להורג.

רוב המכתבים נכתבו בהונגרית, מיעוטם בעברית, ולצדם תורגמו מכתבים, שכּתבה באנגלית, בגרמנית ובצרפתית. באחד המכתבים מופיע שיר, שכתבה חנה סנש בהונגרית, ותורגם רק כעת לעברית בידי המשוררת אגי משעול.

לצד המכתבים צירפה חנה סנש לא פעם צילומים, שצילמה, כדרישות שלום. בספר נכללו כשבעים צילומים, שנבחרו מאוסף המשפחה. צילומיה מאפשרים להתוודע מחדש אל הנערה ואל האישה הצעירה שהייתה למיתוס.

חנה סנש עלתה לארץ כשהייתה בת שמונה-עשרה, בשנת 1939, זמן קצר לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה. על עלייתה ארצה כתבה: "איני זוכרת אם סיפרתי כבר שאני ציונית. אני מרגישה עכשיו שיהודייה אנוכי בכל מאודי... אני מתגאה ביהדותי ומטרתי לעלות לארץ-ישראל ולהשתתף בבניינה... היום יום הולדתי, בת שמונה-עשרה אני. רעיון אחד מעסיק אותי בלי לחדול – ארץ-ישראל. מקום אחד יש בעולם שלשם איננו נפלטים, אף לא מהגרים, אלא באים הביתה – ארץ-ישראל".

היא למדה בבית-הספר החקלאי לבנות של חנה מייזל בנהלל, ולמרות אישיותה האינדיבידואליסטית, החליטה להצטרף לקיבוץ.

על עלייתה לבדה ארצה שילמה מחיר אישי כבד – פרידה מקתרינה, אמהּ, שנותרה בהונגריה, ומגֶ'רג' (גיורא), אחיה היחיד, שנסע ללמוד בצרפת. האמצעי היחיד שעמד לרשותה לשמור על קשר איתם ועם מכרים נוספים, שלא בחרו כמוה בייעוד החלוצי, היו מכתבים. היא שיתפה דרכם את בני משפחתה ואת מכריה ברשמיה הראשונים מהארץ, במאמציה להיקלט כאן ולהכשיר את עצמה כחקלאית, בחיי היום-יום שלה ואף בחיי הרוח והרגש שלה.

אחד הדברים המעניינים ביותר באישיותה הינה העובדה, שהנערה הצעירה כתבה מגיל צעיר בהונגרית. בגיל שש התייתמה מאביה, בֶּלָה, שהיה היה סופר ידוע בהונגריה. חנה הלכה בדרכו, וכתבה שירים ויומן. עם עלייתה ארצה למדה עברית, ועברה לכתוב בשפתה החדשה.

כשהתדפקה המלחמה על שערי צרפת ביקשה חנה סנש למלט משם את אחִיה. ההתכתבות הפכה אז בהולה והתמקדה בניסיונה (שצלח לבסוף) להעלותו לארץ, בדרך-לא-דרך, ובמקביל לשמור על קשר המכתבים הרעוע עם אמה. המכתבים החותמים את הספר הם אותות החיים האחרונים, ששלחה ערב יציאתה לשליחוּת, שממנה לא שבה.

לצד המכתבים שָזְרָה אנה סלאי, עורכת הספר, עשרות מובאות ממכתבי התשובה שקיבלה חנה סנש, מיומנה ומעדויות נוספות, ההופכות את המונולוג המרתק שבמכתביה לדיאלוג עשיר, ושופכות אור על חייה ועל עולמה של יהדות הונגריה בשנים הללו. סלאי, שערכה מהדורה של המכתבים, שראתה אור בהונגריה בשנת 1991 (ומאז עלתה ארצה), הוסיפה גם מאות הערות וביאורים למכתבים.

בשנת 1943 התנדבה חנה סנש לצבא הבריטי, כדי לצנוח על אדמת אירופה, והתאמנה במצרים. במרס 1944 צנחו סנש וחבריה בקרואטיה, ליד הגבול ההונגרי, כדי להצטרף לקבוצת פרטיזנים. ביוני 1944 חצתה את הגבול להונגריה, ונתפסה. נשלחה לכלא בבודפשט, עיר הולדתה, ונחקרה שם בעינויים. הועמדה לדין על ריגול ועל בגידה במולדת, והוצאה להורג עוד בטרם הסתיים משפטה.

חנה סנש הייתה בת 23 בהירצחה. בבגדיה נמצא שיר, שכתבה על גורלה:

  • "אחד – שניים – שלושה... שמונה האורך
    שני צעדים הוא רוחב הצלע –
    החיים מרפרפים בסימן שאלה.

    אחד – שניים – שלושה... אולי עוד שבוע
    או סוף הירח ימצאני פה עדיין.
    אך ממעל לראשי – האין.

    כעת בחודש יולי בת כ"ג אהי
    במשחק נועז עלֵי מספר עמדתי
    הקובייה כִרכרה, הפסדתי".

תאריך:  09/11/2014   |   עודכן:  09/11/2014
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למה לא אירוע ממלכתי?
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כנרת
9/11/14 14:32
2
ציוני אומלל
9/11/14 14:42
3
צבי אבירם
9/11/14 14:48
4
רפי אשכנזי
9/11/14 15:35
 
סניל
10/11/14 07:36
5
ד"ר דוד סנש
9/11/14 21:28
 
אביתר בן-צדף
9/11/14 22:02
 
איתן סנש
9/11/14 23:08
 
וינטר הניה
10/11/14 07:48
6
היסטוריון
10/11/14 05:36
7
היסטוריון
11/11/14 01:03
8
ר.ב.ז
11/11/14 07:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מקורות ופרשנים שונים עוסקים בימים אלה בשאלה האם אפשר לשקם את יחסי ישראל-ארה"ב, ואם כן, כיצד ראוי לעשות זאת. נראה שברק אובמה ה"כביר" הפך אצל לא מעטים לאובמה ה"מסכן", ובתור שכזה, הלב היהודי נכמר על המכה הפוליטית שספג לאחרונה בבחירות האמצע, ומכאן השאלה: "אז מה עושים עכשיו?".
09/11/2014  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
תזכורת: בפעם הקודמת העליתי לתודעה (עוד) נקודה פעוטה שאיש בתקופתנו טרם הצליח לחשוב עליה: מהו החטא הקדמון בעטיו אנו סובלים כל כך? לא בגלל הכיבוש, כפי שכל שמאלן "יודע", נהפוך הוא: משום שהיינו כובשים אנושיים מדי.
09/11/2014  |  אהרון שחר  |   מאמרים
יש לזכור כי הפוליטיקאים נבחרים לארבע-חמש שנות כהונה ולפיכך האינטרסים שלהם קצרי טווח. מעטים מהם מתעלים על האינטרסים האישיים ורואים רחוק, לטובת המדינה, שלה יש יעדים ארוכי טווח במניין השנים והדורות. הכלל הזה תקף גם למבט לאחור, שכן הזיכרון הציבורי הוא בדרך כלל קצר, והזיכרון ארוך הטווח בממד הזמן לאחור הוא כבר היסטוריה.
09/11/2014  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
על-פי פרסומים בתקשורת לאחרונה, מקדם שר-התרבות של איטליה תוכנית לשיחזור הזירה ההרוסה שבמרכז מבנה ה"קולוסאום" המפורסם שברומא, כדי לקיים עליה אירועים - הן מן התרבות העכשווית, והן...כדוגמת אירועי-העבר.
09/11/2014  |  מרדכי שחם  |   מאמרים
בימים האחרונים התעוררו מעט ביהדות החרדית לנוכח הפקרת ההלכה החמורה, שלא לעלות להר-הבית. דם יהודי היה צריך להישפך כדי שב"עדה החרדית" יפרסמו במאוחר (ובכל זאת, טוב מאוחר מאשר לעולם לא...) מודעה נגד העלייה להר-הבית, וכדי שהרב יצחק יוסף - "הרב הראשי" הספרדי, יאמר בגלוי בהלוויתו של המנוח שנדרס, הרב בעדני, שהעליות להר-הבית גורמות לשפך הדמים הזה. אבל אומר למכובדי כי העליות הללו מזמן היו יכולות לא להתקיים ובכך היה נמנע שפך דם יהודי בעטיין, וכל זאת אילו הרבנים החרדים - ובכללם הרב יצחק יוסף, לא היו ממתינים לרגעים המדממים האלה, אלא עוד בימים שגליק, פייגלין ושאר מטורפי הר-הבית ה"סרוגים" עלו להר ועוררו פרובוקציות, היו הרבנים החרדים לא רק שיוצאים בהצהרות ובמודעות נגד אלא גם מארגנים הפגנות ועצרות נגד, הרי שהמולת פרחחי הר-הבית (שחלק מהם קשורים גם לתמיכה בכתות הנוצריות...) הייתה נעלמת והדם היה נחסך. יתרה מכך, בימים שהחרדים נתפסים כקיצוניים ביותר (לא מעט בגלל התקשורת הישראלית וחלק מחוגי השמאל והמרכז), הרי שזה היה ממש קידוש השם אם באמצעי התקשורת האלקטרונים בחו"ל בכלל, ואצל העולם המוסלמי בפרט, היו רואים כי יהודים חרדים מפגינים נגד העלייה הזו. בעולם, החרדים נתפסים כדת ישראל וגם כיהודים האמיתיים, וכאשר הם שותקים למול מצעדי השיגעון של אנשי הכיפות הסרוגות הרי שהעולם כולו מבין שהיהדות מתירה עליה להר-הבית גם במחיר שפך דם. היהדות היום - בגלל גליק, פייגלין, חוטובלי (זו שרק אתמול נלחמה בפסקי ה"שולחן ערוך"...) וכנופייתם, נתפסת בעולם כ"דאעש" יהודית-דתית. אילו החרדים היו מפגינים מול העולים להר-הבית הרי שהסכנה להסתובב כיהודי - ועוד בקרב אוכלוסייה מוסלמית בעולם, הייתה מפנה מקומה ללחיצת ידיים של תחילת מהלך של שלום יהודי - מוסלמי, שמזמן יש לפתחו. אבל כאמור, טוב מאוחר מאשר לעולם לא.
09/11/2014  |  הרב אליהו קאופמן   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il