עשרות בעלי קרקעות באזור צומת הסיירים הגישו השבוע ערר לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל אביב, בה הם דורשים פיצוי של כ- 9.8 מיליון שקלים בגין ירידת ערך בקרקע שבבעלותם בשל תוכנית להקמת מחלף הסיירים שיאפשר גישה לחולון מכביש מספר 4.
בעלי הקרקעות פנו תחילה לוועדה המקומית לתכנון ולבניה בדצמבר 2005 וביקשו לפסוק להם פיצוי בגין אובדן קרקעותיהם על-פי הערכת השמאי ששכרו, או לחילופין למנות שמאי מכריע, כדי שידון בתביעה ויקבע את שיעור הפיצוי לו זכאים בעלי הקרקע.
הערר הוגש באמצעות משרד עוה"ד צבי שוב, נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חולון, לאחר שבעלי הקרקע הגישו תביעה לפיצוי כספי בגין ירידת ערך, אולם זו לא החליטה בעניין על אף שחלף המועד למתן ההחלטות על-פי החוק.
בערר טענו בעלי הקרקעות, כי כתוצאה מאישור של תוכנית להקמת מחלף הסיירים שתכלול מערכת מחלפים וגשרים שיאפשרו כניסה חדשה לחולון מכביש מספר 4 ושיעבור בין היתר על מקרקעיהם, תיגרם פגיעה על-ידי הפקעת המקרקעין וירידת ערך הנותר לקרקעות שבבעלותם באזור. מדובר בקרקעות בשטח כללי של כ- 25 דונמים ומיקומם סמוך לצומת הסיירים.
עו"ד צבי שוב טוען בבקשה לפיצוי, כי שינוי ייעוד הקרקעות וההפקעה לצורך השימושים החדשים, פגע בבעלים על-ידי הפקעת מרבית השטח ואובדן הפוטנציאל שהיה קיים להן ועל-כן יש להפקיע גם את הקרקעות שנותרו לבעלים או להימנע מהפקעה כלל - שכן ערך הקרקע ירד בצורה דרסטית.
עוד טענו בעלי הקרקעות, כי תוכנית מתאר ארצית מס' 31 ייעדה את האזור להקמת מוסדות ציבוריים, כגון: מוסד להשכלה גבוהה או מכוני מחקר וגם לבנייה לתעשיה ואילו התוכנית שמפקיעה ומשנה את ייעוד מותר הקרקעות פגעה במימוש פוטנציאל הבנייה וגרמה לירידת ערך הקרקע בחלק מהחלקות ולאובדן ערך מוחלט בחלק אחר.
בדוח משרד שמאי המקרקעין אהוד המאירי, התומך בתביעת הפיצוי, נכתב עוד כי נתוני התכנון מצביעים כי לפי תוכנית המתאר הארצית, הקרקעות שבתוכנית הם חלק ממתחם קרקעות המיועדות לעתודות בנייה ופיתוח בעתיד. עוד נכתב, כי מדיניות התכנון מהווה בסיס לציפייה לשינוי יעוד והפשרת הקרקעות החקלאיות האזור, ברמת סבירות גבוהה, וכפועל יוצא נגזר מכך גם שווי הקרקע בעת ביצוע עסקות כיום.
המאירי כותב בדוח, כי השטחים שמיועדים בתוכנית להפקעה, יפסיקו להוות חלק מעתודות קרקע ופיתוח לבניה עתידית ואי אפשר יהיה לסחור בהם משום שהשווי שלהם בשוק החופשי יצנח לאפס.
נזק נוסף נגרם, לפי הדוח, גם לקרקעות שיישארו מחוץ למחלפים וזאת בגלל שתוכנית הדרכים החדשה ניתקה בין מתחמי הקרקע בשל המחלף הראשי שמתוכנן להיסלל בה. חלוקת הקרקע למתחמים קטנים, הורידה מהערך של הקרקע כי לא ניתן יהיה לתכנן עליה.