|   15:07:40
דלג
  מגזין הטכניון  
הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
שיעור בצניעות. פרופסור מריו ליביו [צילום: באדיבות (NASA, ESA, and J. Coyle Jr. (for STScl]

האדם כנגזרת

כך נבעט המין האנושי ממרכז היקום שיחה מדעית עם פרופסור מריו ליביו, אסטרופיזיקאי בכיר במכון למדעי טלסקופ-החלל בטכניון
30/11/2014  |   מגזין הטכניון   |   כתבות   |   הטכניון   |   תגובות

   רשימות קודמות
  מגע בדיוני
  איש הקשר
  נשק חדש במלחמה בסרטן
הצעה שאי-אפשר לסרב לה
מריו ליביו נולד ברומניה בשנת 1945. אביו ואמו - רוֹבֵּן, סופר במקצועו ודורותיאה, זמרת שתתפרסם לימים בישראל - נאלצו לברוח מרומניה עקב רדיפה פוליטית, ומריו עלה לישראל בגיל חמש עם סבו וסבתו. אמו חברה אליהם, והמשפחה נשלחה לאחת ממעברות חיפה. מריו שהה כמה שנים בפנימייה ובמעין 'בית ילדים', ואחר כך חזר הביתה - כעת היה הבית בתל אביב.

ב-1963 סיים ליביו את לימודיו בתיכון עירוני ה' - "היו לי שם כמה מורים מצוינים, חדורי שליחות, שבהחלט השפיעו עלי" - והתגייס לצה"ל. השירות הסדיר עבר בשלום, תרתי משמע, אבל במילואים הוא הספיק לשרת כחובש בשלוש מלחמות. לאחר שירותו הסדיר עשה תואר ראשון (מתמטיקה נופיזיקה) באוניברסיטה העברית, תואר שני (פיזיקת חלקיקים תאורטית) במכון ויצמן למדע, ודוקטורט (אסטרופיזיקה תאורטית) באוניברסיטת תל אביב. לטכניון הצטרף כחבר סגל בשנת 1981. "בתחילת שנות השמונים הקים הטכניון את תחום האסטרו-פיזיקה בפקולטה לפיזיקה, ואני גויסתי עם המנחה שלי לדוקטורט, פרופסור גיורא שביב. אלה היו שנים מעניינות ומצוינות, שבהן הנחיתי בין השאר את הדוקטורנט נועם סוקר, שעומד היום בראש הפקולטה לפיזיקה."

לצד הצטיינותו במחקרים היה פרופסור ליביו גם מרצה מצטיין סדרתי, וההרצאות הטכניוניות שלו ביוטיוב הן להיט עד היום. "אני באמת מופתע מהעובדה שעד היום סטודנטים רבים שולחים לי מייל כדי לציין עד כמה ההרצאות הועילו להם. זו הוכחה לכך שהיוזמה הטכניונית החלוצית ההיא - להקליט הרצאות בווידאו - הייתה יוזמה מבורכת."

לישראל, הוא אומר, אין מה להתבייש בתחום האטרופיזיקה. "בטכניון, ובשאר האוניברסיטאות בישראל, יש מחקר מתקדם מאוד בתחומי האסטרופיזיקה, אבל ברור שהמגבלות התקציביות הן אילוץ כבד מאוד בתחום התשתיתי. 'האבל' עלה עד היום יותר מעשרה מיליארד דולר. ולמרות המגבלות האלה, יש כמה הישגים ישראלים מרשימים מאוד בתחום הלווינים - לדוגמה, לווין הטכניון ולוויני תקשורת למיניהם."

בשנת 1991 נפרד ליביו מהטכניון והצטרף למכון שבו הוא חבר עד היום. "זו הייתה הצעה שאי-אפשר לסרב לה: עבודה בפרויקט הגדול בתולדות האסטרונומיה. השנה הייתה 1991, שנה אחרי שיגורו של 'האבל', וקשה לי לחשוב על מישהו שהיה דוחה הצעה כזו."

"תורת האבולוציה הייתה מהפכה מדעית דרמטית מפני שפתאום הייתה לאנושות תיאוריה שמסבירה את כל עולם החי והצומח - מלבד ראשית החיים."

אפשר לומר שזו הייתה המהפכה המדעית הגדולה בהיסטוריה?

בהקשר של עולם החי - כן, אבל אסור לשכוח מהפכות משמעותיות אחרות, כמו המהפכה הקופרניקאית, שבעטה אותנו ממרכז היקום.

וכעבור שלוש מאות שנה - בעיטה דומה מדארווין.

נכון, כי כפי שבעקבות קופרניקוס אנחנו מבינים שכדור-הארץ הוא פלנטה קטנה ונידחת, הרי שבעקבות דארווין ברור לנו שאנחנו - בני האדם - איננו אלא נגזרת של מינים אחרים, קודמים, ולא יצירה אלוהית נשגבת.

קצת מעליב, לא?

אולי. אבל זה גם שיעור חשוב בצניעות.

מריו ליביו, מבכירי המכון למדעי טלסקופ-החלל (STScl) ומהמדענים הבולטים בעולם, מתגלה בראיון איתו כאדם צנוע ונטול פאתוס, שאוהב שאלות לא פחות משהוא אוהב תשובות. סקרנותו מזכירה ילד שגילה לראשונה שהשמש אינה שוקעת בים.

אז במובן מסוים מדובר כאן במהפכות פילוסופיות?

בהחלט. שני המדענים הדגולים האלה לימדו אותנו שהאנתרופוצנטריות - התפיסה שלפיה האדם הוא מרכז הכל - היא תכונה של התודעה האנושית, לא של המציאות עצמה. בהקשר האסטרונומי אנחנו מבינים כיום שכדור הארץ הוא פלנטה נידחת במערכת השמש, שהיא עצמה ישות שולית מאוד בגלקסיה כולה. והגלקסיה שלנו? יש עוד מאתיים מיליארד כמוה! בדומה לכך, בהקשר הביולוגי, למדנו שאנחנו לא נזר הבריאה אלא תוצר של תהליך סיבתי ארוך, שיש בו אפילו אלמנטים אקראיים. לכן ברור שמדובר במהפך תודעתי ופילוסופי אדיר.

קשה לנו עם השיעור הזה בצניעות. זה לא פשוט להפסיק 'לחשוב אנתרופוצנטרי'.

זה נכון, כי גם כשאנחנו מבינים שהיקום מתפשט, אנחנו מדמיינים אותו מתפשט מאיתנו והלאה. למה? כי המחשבה שלנו מוגבלת. כשאנחנו חושבים על המפץ הגדול אנחנו מדמיינים פיצוץ כפי שאנחנו רואים בסרטים - פצצה או רימון שהפיצוץ 'יוצא' מהם. עם המפץ הגדול זה עובד אחרת, כי הוא לא נוצר במרחב אלא יצר את המרחב. קצת קשה לתפוס את זה, אבל זו עובדה.

תוכל להזכיר לנו מה היה כאן קודם?

לא. כי כפי שהמפץ הגדול לא התרחש במרחב קיים, הוא לא התרחש בזמן קיים. כלומר, הדיבור על 'קודם' בהקשר הזה חסר משמעות. המאורע הראשון שאנחנו יכולים לדבר עליו כיום, בכלים המדעיים העומדים לרשותנו, הוא 'האינפלציה הקוסמית'.

עכשיו הכל ברור.

מדובר באירוע דרמטי מאוד, שהתרחש שבריר-שנייה אחרי לידת היקום. זו הייתה התפשטות של פלוקטואציות קוונטיות לממדים מאקרוסקופיים, ואם המילים האלה קצת מסובכות, אז נגיד בקיצור: התפשטות עצומה, שהובילה למבנים המוכרים לנו כיום - גלקסיות, צבירי גלקסיות וכו'.

ואנחנו יושבים במקום נידח מאוד ביציע. בקצה השמיים, בסוף המדבר.

נכון. מצד שני, אנחנו - בני האדם - חוקרים ומצליחים להבין יותר ויותר מהיקום שסביבנו. קודם את השכונה הקרובה, אבל לאט-לאט גם את העומק. זה לא מעט.

הרבה בזכות 'האבְּל'.

בעיקר בזכות 'האבל', שהבהיר לנו סופית, באופן תצפיתי, שלא זו בלבד שהיקום מתפשט, אלא שהתפשטותו מואצת. אפשר לומר ש"האבל" כותב מחדש את ספרי הלימוד בכל ענפי האסטרונומיה. הוא גם גילה לנו כוכבי לכת רחוקים ולימד אותנו על האטמוספירות שלהם.

שמעוררות בנו פנטזיות על צורות חיים נוספות בחיים.

לא פנטזיות אלא השערות מבוססות. לפי התנאים בחלק מכוכבי הלכת האלה, סביר להניח שיש שם חיים.

וכאות הוקרה ל'האבל' אתם הולכים להטביע אותו באוקיינוס.

מה לעשות? המדע רוצה להמשיך להתקדם, והטלסקופ 'ג'יימס ווב', שיחליף של האבל אחרי תקופת חפיפה של כמה שנים, יוכל לעזור לנו בעניין הזה. במונחים של קוטר-מראָה הוא יהיה גדול מ'האבל' כמעט פי שלושה. פירוש הדבר שנוכל לראות לעומקים שקשה לתפוס היום, ובמילים אחרות - שנתקרב יותר ויותר למפץ הגדול.

אמא'לה!

כן, אנחנו מעריכים ש"ג'יימס ווב" יאפשר לנו לראות 13.5 מיליארד שנה אחורה, משהו כזה.

ואולי סוף-סוף נבין לשם מה נוצר היקום?

שאלות 'לשם מה' הן שאלות עקרות מבחינה מדעית. המדע עסוק בסיבות ובתוצאות, לא בתכליות, וזו אחת מתרומותיה הגדולות של תורת האבולוציה: שהיא הבהירה לנו שהתפתחות החיים אינה טֶלֶאוֹלוֹגִית (תכליתית) - שאין בה שום "תוכנית אסטרטגית" ארוכת-טווח אלא רק השתלשלות סיבתית, מורכבת ככל שתהיה. כי מנקודת הראות המדעית כך פועל העולם: בשרשראות של סיבה ותוצאה.

שגיאות מבורכות: לטעות ולשמוח

במקביל לעבודתו ב-STScI מוצא פרופסור ליביו זמן לכתיבה של ספרות-מדע פופולרית. "הכיף הגדול שלי בהקשר הזה הוא המחקר, שמחייב אותי ללמוד תחומים חדשים. אני הרי לא מומחה לאבולוציה, לביולוגיה ולכימיה, ולכן אני לא מפרסם 'ספר על האבולוציה'; אבל אני יכול להשתמש בהבנה המדעית שלי, ובניסיון שלי, כדי לתאר את התהליכים שהובילו לשגיאה, לגילוי, לפריצת דרך."

המילה 'שגיאה' במשפט האחרון אינה מקרית; הספר האחרון שלו - 'שגיאות גאוניות' - מציג את הנכונות-לִטעוֹת כתנאי להתקדמות מדעית. "למען הסר ספק, אני לא ממליץ לאף אחד לטעות מתוך רשלנות, אבל מדען חייב לחשוב 'מחוץ לקופסה', ולשם כך דרוש אומץ ונכונות לעשות שגיאות. מי שהולך רק בתלם, על בטוח, לא יגלה שום דבר משמעותי. למי הספר פונה? אולי למדענים צעירים, כי הוותיקים כבר יודעים, אבל בעיקר לקהל הרחב; הרי לציבור מגיע להבין איך המדע פועל - הרי הוא מממן את המחקר המדעי."

בספרו, המציג חמש שגיאות גאוניות בהיסטוריה של המדע, דוחה פרופסור ליביו את התפיסה הנאיבית של התפתחות המדע כסיפור ליניארי 'נקי'. "העשייה המדעית היא הליכה במסלול מפותל מאוד, עם הרבה נסיגות לאחור, לפעמים עד לנקודת המוצא. ואנחנו, המדענים, חייבים להיות נאמנים לאמת - גם במחקר הנקודתי שלנו וגם באופן שבו אנחנו מתארים את הפרקטיקה המדעית. המדע כמובן מתקדם - מתקדם לעבר תיאוריות טובות יותר - אבל הדרך אינה ישרה ואלגנטית כמו שנהוג לחשוב."

ומהי תיאוריה טובה?

תיאוריה פשוטה ככל האפשר, שאמנם מסבירה כמה שיותר - האידיאל הרחוק הוא כמובן 'תיאוריה של הכל' - אבל יש בה מספר מינימלי של חוקים ומשתנים. הדרך לשם עוד ארוכה, אבל אין ספק שעשינו כברת דרך מרשימה מאז יוון הקדומה. לכן, כשחיפשתי 'מועמדים' לספר 'שגיאות גאוניות' החלטתי לא ללכת אחורה יותר מדי, כי אם אתה הולך רחוק מדי אתה מגלה תיאוריות שגויות לחלוטין, למשל כל התיאוריה הפיזיקלית של אריסטו. אז כן, אנחנו עם הפנים קדימה, אבל צריך להבין שההתקדמות המדעית הרבה יותר מזוגזגת מהתמונה היפה, הליניארית, שלפעמים מציירים לנו.

למה מציירים לנו תמונה נקייה ושקרית כזו?

אולי כי נדמה לאנשים שכך הם מצדיקים את המתודה המדעית, שסופגת כיום מהלומות רבות מכל מיני כיוונים כגון בריאתנות (Creationism) - אותה תפיסה שלפיה הכל נברא "במכה אחת" בידי אלוהים. לצערי, בארה"ב זו מגמה משמעותית ומסוכנת מאוד; לשמחתי המצב הרבה יותר טוב בישראל ובאירופה.

מה אומרים עמיתיך הדתיים?

מדענים דתיים אינם רואים שום סתירה בין אמונתם לעיסוקם המדעי, כי הם תופסים את כתבי הקודש לא כסמכות מדעית אלא כטקסטים בעלי מסר רוחני, היסטורי, חברתי ותרבותי. נדמה לי שההפרדה הזאת בין דת ומדע חזקה יותר אצל היהודים, ולכן הם 'מוגנים' יותר מהנוצרים בהקשר הזה.

פורסם במקור: מגזין הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל
בהכנת הכתבה נעזרנו ברשימתו של חוקר המוזיקה בכתבותיהם של אבנר אברהמי (הארץ), טלי בנדו לאופר (זמן ראשון, מעריב) וחוקר המוזיקה דודי פטימר.
תאריך:  30/11/2014   |   עודכן:  11/01/2015
מגזין הטכניון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האדם כנגזרת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
4/12/14 10:10
2
דויד פיזאנטי
19/07/15 17:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השוק המוסדי בישראל יכול להוות מחולל צמיחה משמעותי במשק בשנים הקרובות, וזאת במקביל לשמירת ערך כספי העמיתים. כך מצהיר רו"ח גיל גזית, לשעבר מנכ"ל חברת הדירוג מדרוג. אולם כדי שכך יקרה, על המוסדיים להרחיב את המימון הניתן לחברות פרטיות שמחזורן נאמד בכמה עשרות עד מאות מיליוני שקלים
30/11/2014  |  חובב לויטס  |   כתבות
לחטוף סוכרת נעורים בגיל הילדות או הנעורים כשכל טיפה של חיות רוצה לקפוץ, לרוץ, לשיר, לרקוד, להשתולל, ואז פתאום צריך לחשב מתי לאכול, כמה לאכול, כמה להזריק, כן ילדים ונערות ונערים, בחורים ובחורות צעירים, שכל העולם פתאום משתנה ביום אחד, פתאום המזרק הוא החבר הצמוד והחשוב ביותר. איך להימנע, איך לעזור במצב זה שתוקף בימינו כל-כך רבים וטובים.
30/11/2014  |  ד"ר אדית דניאל  |   כתבות
הפעם על הכוכב המוכר והאהוב מכולם...יופיטר. השבוע נכנס אחד מהכוכבים היותר אהודים והמוכר גם בשם צדק = יופיטר = שפע, למצב נסיגה. מתאריך זה ועד לאמצע אפריל 2015, יהיה הכוכב בנסיגה והשפעתו החיובית תהפוך את עורה ותהיה שלילית.
30/11/2014  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
הטרקלין, חדר האירוח המשותף לדיירי מגדל G המפואר במרכז תל אביב שבו מתגוררים אהוד ונילי ברק, מעוצב באלגנטיות קרירה. פינות ישיבה ספורות. כורסאות וספות בהירות. דלפק זהוב לכיבוד קל. מכונת קפה. קומקום. ופסנתר לבן. חדרי אירוח כאלה משרתים דיירים העובדים מן הבית. אנשים המעוניינים לבדל את חייהם העסקיים מן האינטימיות שבדירה שלמעלה. ניתן לערוך בהם פגישות עסקיות עם מי שאינך מעוניין לשתפו בסגנון חייך. מי שלא תרצה, שידווח אחר כך על הנוף האורבני הנשקף מן הקומה הגבוהה בה אתה חי. שלא יתהה האם לסוכנת הבית שלך יש רישיון עבודה. אהוד ברק מנהל את ישיבות העבודה הישראליות שלו בחדר האירוח המשותף הזה. אין לו משרד קבוע אחר בישראל, כרגע. לא יועצים, לא עוזרים וגם לא אנליסטים בשכר קבוע. במסמכים ששיגר לבורסה האמריקנית דיווח כי כתובתו היא: השדרה השלישית במנהטן, פינת רחוב 54, קומה 19. בכתובת הזו רשומה גם קבוצת החברות של קולומבוסנובה (COLUMBUSNOVA) שבשיתוף עמה הוא פועל. המדינה מכסה את עלות אחזקת משרדיהם של ראשי ממשלה בדימוס. שמעון פרס התמקם במשך שנים מטרים מהדירה הנוכחית של ברק, בבית אמות משפט. גם לרבין, לנתניהו, לשמיר ולאולמרט היה. וגם הוא, ברק, החזיק פעם לשכה ענקית באחד מהמגדלים היוקרתיים ברחוב הארבעה בתל אביב. משם ניהל את עסקיו בעשור שעבר. אבל הפעם? רק פינת ישיבה בחדר האירוח של דיירי מגדל G.
28/11/2014  |  רונית ורדי  |   כתבות
שערורייה בעסקת קרקע גדולה בשכונת רמות, ירושלים: מינהל מקרקעי ישראל חתם על חוזה פיתוח, שבו הוא מוכר לחברת "בית חדש בירושלים", בבעלות היזם הירושלמי דניאל אהרון גרוסברד, מגרש גדול ויקר ערך, לבניית קניון ודירות. זאת, בניגוד לנוהל הרגיל, של חתימת חוזה חכירה לטווח ארוך. המשמעות: חוזה הפיתוח משחרר את גרוסברד מתשלום הטל השבחה של 32 מיליון שקל, ואולי יותר, ואילו בחוזה חכירה יש לשלם את ההיטל.
28/11/2014  |  אלעזר לוין  |   כתבות
מגע בדיוני  /  מגזין הטכניון
איש הקשר  /  מגזין הטכניון
נשק חדש במלחמה בסרטן  /  מגזין הטכניון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il