|   15:07:40
דלג
  מגזין הטכניון  
הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

חשבון הנפש

פרופסור גיירמו ספירו מגייס את מומחיותו בתחום המיחשוב לאבחון מוקדם של הפרעות נפשיות
07/12/2014  |   מגזין הטכניון   |   כתבות   |   הטכניון   |   תגובות
"המשפחה היא חיי, והמסגרת האקדמית מאפשרת לי לממש את התפיסה הזאת". פרופ' ספירו
[צילום: באדיבות דוברות הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל]

   רשימות קודמות
  האלכימאי
  האדם כנגזרת
  מגע בדיוני
  איש הקשר
  נשק חדש במלחמה בסרטן

"אבחון נפשי אמור להיות סטנדרט, ממש כמו בדיקות שמיעה," אומר גיירמו ספירו, יליד אורגוואי (1966) וכיום פרופסור באוניברסיטת דיוק, "אבל כיום רוב הילדים - יותר מ-80% - אינם מאובחנים נפשית. יתר על כן, במקרים מסוימים כמו אוטיזם וחרדה האבחון מתקיים באיחור משמעותי, שמצמצם את האפקטיביות של הטיפול."

הוא בכלל מומחה לעיבוד תמונה, אבל שיתופי פעולה שונים הובילו אותו למחוזות רחוקים כמו בריאות הנפש. "העובדה שאבחון נפשי הוא מנת חלקם של בעלי האמצעים מטרידה אותי מאוד, ואני מקווה שבעתיד הלא רחוק יעמדו לרשותנו שיטות סריקה מהירות ופשוטות שיהיו ישימות בבית, במרפאה ובבתי הספר."

פרופסור ספירו (Sapiro) לא רק מקווה - הוא פועל לקידומן של שיטות אלה, במחקר משותף עם הפסיכיאטרית הלן אגר (Egger) ועם ג'רי דוסון ורוברט קלדרבנק. "אחת המטרות העיקריות שלנו היא לספק כלים למיפוי מוקדם מאוד של בריאות נפשית, כך שבמקרה הצורך תוכל המערכת להמליץ לשלוח את הילד למומחה – ממש כמו בבדיקות שמיעה בבית הספר. באמצעות הטכנולוגיות שאנחנו מפתחים אנחנו מקווים להפוך את אותם אבחונים ראשוניים לסטנדרט, כלומר ברירת מחדל."

זאת דוגמה נהדרת למחקר בין-תחומי.

לגמרי, והישיבות שלנו בימי רביעי בבוקר הן מעיין שופע של רעיונות שנובעים מהחיבור בין שני התחומים השונים האלה, נפש וטכנולוגיה. חלק מהישיבות האלה משעשעות מאוד.

אתה אוהב שילובים כאלה, למשל עם תחום הווירולוגיה.

נכון. כאן מדובר בשיתוף פעולה מרתק ביני לבין המעבדה של ד"ר סרירם סברמניאם והצוות המדהים שלו במכוני הבריאות האמריקנים (NIH). הצוות הזה כולל את אלברטו ברטסג'י, שהיה סטודנט שלי, ושני בוגרי טכניון - אולג קוביידה, בוגר הטכניון, שהיה פוסט-דוקטורנט שלי, ומריו בורגניה. הרעיון הוא להשתמש במידע הטומוגרפי, המתקבל מהציוד המתקדם של סברמניאם, לשיחזור תלת-ממדי של צורת ה-Env, שהוא חלבון שנמצא בקרום של וירוס HIV. זה לא התחום שלי, אבל הביולוגים טוענים שזה מידע חיוני בהתמודדות עם HIV ואולי גם מחלות נוספות.

ונושא אחר - צביעה של סרטי וידאו.

זה עוד סיפור מעניין. האתגר שלנו היה לפתח יישום מהיר שיהפוך סרטי שחור-לבן לסרטים צבעוניים. חלק משמעותי בעבודה בוצע על-ידי בוגר הטכניון לירון יציב, ולשמחתי היישום הזה כבר מוטמע בהצלחה במוצרים של Adobe, שם עובד שו באי, סטודנט-לשעבר שלי. למעשה, זה היה 'היילייט' בהשקה של Adobe's After Effects ב-2010.

אחד האלגוריתמים שפיתחת דָּרַךְ על מאדים. במובן מסוים.

זה בעצם תקן לדחיסת תמונות, שפיתחתי במעבדות HP יחד עם גדיאל סרוסי ומרסלו ויינברגר. התקן הזה, שהפך לסטנדרט בדחיסת תמונות, מאפשר לך להחליט מה רמת הטעות (אובדן מידע) שאתה מוכן לקבל. זהו אלגוריתם מהפכני אך פשוט, וזה מה שהפך אותו למועמד מצוין למשימת מאדים.

איך אתה מצליח לעסוק – ובהעמקה - בתחומים רבים כל כך?

יש לזה כמה הסברים. קודם כל, העבודה על נושאים בסיסיים, כמו עיבוד תמונה וניתוח מידע, פותחת דלת ליישומים רבים מאוד. שנית, אני אוהב לעבוד עם אנשים, והיה לי המזל לשתף פעולה עם קולגות וסטודנטים מעולים שמסייעים לי להיכנס לתחומים חדשים - בלעדיהם לא הייתי מצליח לחדור לכל כך הרבה עולמות חדשים. שלישית, הכניסה לתחומים חדשים מחייבת אותי ללימוד בלתי פוסק - וזו בעצם מהות החיים האקדמיים.

היית "בחוץ", בתעשיה – אתה לא מתגעגע?

האקדמיה היא מקום העבודה הטוב ביותר בעולם, והיא מאפשרת איזון נפלא בין קריירה וחיי משפחה. למען הסר ספק, אני עובד קשה מאוד, אבל בעבודה הזאת אני נהנה מחופש שלא יסולא בפז. במשך 12 שנים אספתי את הילדים שלי מבית הספר, השתתפתי כמעט בכל אירוע בבית הספר ויצאתי במשך תשע שנים רצופות לטיולי כיתה. המשפחה היא חיי, והמסגרת האקדמית מאפשרת לי לממש את התפיסה הזאת.

זה הבית
"אני מתנצל בפני עמיתיי באוניברסיטת דיוק, אבל הטכניון הוא בעיניי האוניברסיטה הטובה בעולם". בכנס TCE בטכניון, מאי 2014 [צילום: באדיבות דוברות הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל]
▪ ▪ ▪

פרופסור ספירו, יליד אורוגוואי, הגיע לישראל בשנות השמונים כמתנדב בקיבוץ גן שמואל. "הגעתי מרקע סוציאליסטי, אבל רוב חייַ הצעירים עברו תחת משטר צבאי, ולכן התקופה בגן שמואל הייתה הזדמנות נפלאה לא רק להסתגל לארץ החדשה, אלא גם לחוות בפועל רעיונות שהעסיקו אותי בנעורַי."

בגן שמואל הכיר גילרמו את דליה, והידידות בין השניים התפתחה לכדי קשר רומנטי בחיפה, בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה. "מאז אנחנו יחד, ושני ילדינו – איתן בן ה-17 ונדב בן ה-13 – חיים איתנו בארה"ב. שניהם, דרך אגב, עשו את בר-המצווה שלהם בכותל."

את לימודיו בטכניון החל ב-1985. מדוע דווקא בטכניון? "רציתי לעשות את התואר הראשון שלי במוסד מעולה, והטכניון היה כמובן בחירה מתבקשת. בחירת תחום הלימוד הייתה הרבה יותר מסובכת, כי מה יודע בחור בן 18 על מה שירצה לעשות כשיגדל? אפילו כיום, בגיל 48, עדיין אין לי תשובה טובה לשאלה הזאת. ידעתי שאני אוהב מתמטיקה ושקלתי להירשם לפקולטה למתמטיקה, אבל אחד מהשותפים שלי לדירה הסביר לי שזו טעות, כי ציוני הקבלה שם נמוכים מאוד יחסית להנדסת חשמל (עניין של היצע וביקוש), ולכן – אם אני יכול – עלי לבחור בהנדסת חשמל. וכל השאר היסטוריה."

הלימודים בטכניון לא היו קלים, אבל הסטודנט הצעיר נהנה מכל רגע. "עבדנו קשה מאוד, הרבה יותר ממה שראיתי לאחר מכן בכל אוניברסיטה אחרת, אבל זה היה כיף. הטכניון עיצב את חיי ואת הקריירה שלי, ובכל ביקור שלי בטכניון אני מרגיש שחזרתי הביתה."

ההמשך לתארים גבוהים בטכניון נראה לו טבעי ומתבקש. "יכול להיות שפשוט ברחתי מאחריות, מההחלטה למצוא עבודה אמיתית." הוא התקבל לתואר שני ב-1989 אצל פרופסור דוד מלאך – "שם הבנתי לראשונה כמה גדולה חשיבותו של מנחה על חייו של הסטודנט שלו, וכמה גדול ערכּוֹ של מנחה מעולה. בכלל, שתי ההחלטות הטובות ביותר בקריירה האקדמית שלי היו הבחירה בדוד מלאך כמנחה לתואר שני, ובאלן טננבאום לתואר השלישי.

"דוד ואלן היו לא רק המנחים הטובים ביותר שאפשר לבקש, אלא בני אדם נפלאים. למדתי מהם לא רק מדע, אבל גם כיצד לגשת למחקר, כיצד לשתף פעולה, איך להנחות, ובעצם כל מרכיב שנחוץ להצלחתו של אדם כחוקר וכבן אנוש. הם חברים וגם מודלים לחיקוי, ואני שומר איתם על קשר טוב והדוק. דוד הוא עבורנו הוא כמו דוֹד, ואלן – מין אח גדול.

"במהלך הדוקטורט קיימתי שיתוף פעולה הדוק גם עם אלפרד ברוקשטיין, ואני לא יכול לחשוב על השלמה טובה ממנו לדוד ולאלן. שלושתם העניקו לי את ההנאה שבלמידה. אני מאחל לעצמי להגיע לקרסוליים שלהם מבחינת השפעתי על הסטודנטים שלי."

גם כיום הוא שומר על קשר הדוק עם הטכניון. "אני מבקר כאן בערך פעם בשנה, עובד עם אנשים כמו רון קימל (שותפי-למשרד בתקופת הדוקטורט, אדם מעולה וחבר נפלא) ומיקי אלעד. אני משתדל להמשיך ללמוד מפרדי ברוקשטיין ודוד מלאך, ונהנה לבקר במקום הזה, שאני קורא לו בית. אני מתנצל בפני עמיתי באוניברסיטת דיוק, אבל הטכניון הוא בעיני האוניברסיטה הטובה בעולם."

פורסם במקור: מגזין הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל
הראיון עם פרופסור ספירו נערך במהלך ביקורו בישראל בסוף חודש מאי, לרגל כנס TCE שהתקיים בטכניון
תאריך:  07/12/2014   |   עודכן:  11/01/2015
מגזין הטכניון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בניגוד למחלות כרוניות אחרות, בהן הטיפול התרופתי הוא קבוע וידוע מראש, כאשר מדובר בסוכרת, ההתנהלות של האכילה, נטילת התרופות והאינסולין, יכולה להשתנות משמעותית על-פי ערכי הסוכר הנמדדים. ואלו בעצם מנחים את הסוכרתי ואת הצוות הרפואי בהתאמת הטיפול כולו. זאת משום שביכולתם של גורמים שונים, ביניהם טיב הארוחה או הפעילות הספורטיבית האחרונה, לשנות דרמטית את רמת הסוכר בדם ואת מינון הטיפול הנדרש בהתאם.
07/12/2014  |  בתיה אלימלך  |   כתבות
עם תחילת שנת הלימודים הנוכחית, החמירו הנהלים והאכיפה על תלבושות הנחשבות חושפניות בבית הספר. בבתי ספר רבים, האכיפה, ואפילו החוקים עצמם, מיוחסים לתלמידות בלבד. למעשה, תלמידים יכולים להגיע לבתי הספר לבושים כאוות נפשם, בעוד תלמידות צריכות לעבור מסע השפלה בכניסה לבית הספר, הכולל לעיתים מדידה עם סרגל של המרחק מהברך למכנס, הערות בוטות ואף סילוק הביתה.
07/12/2014  |  רותם אלישע  |   כתבות
דאעש ממשיך בלחימה בסוריה ובעירק, וממשיך לבנות את דור העתיד של הארגון. בעבר כבר דווח, כי הארגון עושה שימוש צבאי בילדים, וכעת מגיעות ההוכחות. בתמונות אלו שצולמו בסוריה, ניתן לראות כיצד דאעש מחנך ומאמן את הילדים, כדי שבעתיד יילחמו בשם האיסלאם.
07/12/2014  |  אריאל י. לוין  |   כתבות
מצב הכוכבים הכללי בשמים לשבוע זה צורך בשבירת מסגרות, תפיסת עולם וסגנון חיים.
06/12/2014  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
פרופסור הוד ליפסון, מגדולי המומחים להדפסת תלת-ממד, כבר רגיל לשאלת האקדח המודפס. "אין ספק שהדפסת אקדחים היא סוגיה אתית," הוא אומר בראיון שנתן למגזין הטכניון בביקורו האחרון בישראל, "אבל לא מהסיבה המדוברת בציבור. כולם מבוהלים מהדפסת נשק על-ידי טרוריסטים ופושעים, אבל להם, למעשה, תמיד יהיה זול יותר לקנות אקדחים בשוק השחור. החשש שלי הוא דווקא מילדים ובני נוער, שכיום אין להם גישה לנשק. ביום שהבאתי מדפסת תלת-ממדית הביתה, זה הדבר הראשון שהבן שלי רצה: אקדח."
05/12/2014  |  מגזין הטכניון  |   כתבות
האדם כנגזרת  /  מגזין הטכניון
מגע בדיוני  /  מגזין הטכניון
איש הקשר  /  מגזין הטכניון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
אורנשטיין חשוף עתה לבדיקה/חקירה פלילית בשל שיחותיו עם אפי נוה בהן ביקש מנוה לפעול למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב    מידע שהובא ל-News1 מלמד, כי המעשים של גרטלר-גרטנר באפריק...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
יעקב הוא עיתונאי אשר לא היו לו שאיפות אחרות מלבד תקשורת, עיתונאות, יצירת סיפור, הגשה, הבאת חדשה, כתיבה, הבאת מידע על נושאים מנושאים שונים
חיים נוי
חיים נוי
ביקורת מחזמר: מרגש ותוסס - סרט הפולחן הפך לחוויה מוזיקלית - תיאטרון בית ליסין    פרט מרגש הוא ההחלטה להנציח את זכרה של השחקנית הנודעת עדנה פלידל ז"ל ששיחקה בסרט בתפקיד המנהלת ושמה ה...
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
סיפור הרחפנים הוא סיפור חדש, גם השאלה במה היו מצויידים אותם הרחפנים, האם היו מצויידים בנפצים או בדומיהם, מטרידה מאד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il