|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

אירועי נובמבר בראיית הציבור הערבי בישראל

ב-8 בנובמבר נורה למוות בכפר כנא הצעיר ח'יר אל-דין חמדאן בידי כוח יס"מ של משטרת ישראל. הזעם והמחאה שהתעוררו בציבור הערבי חשפו שוב את השסע בין אזרחים יהודים וערבים בישראל. נראה כי הסכנה להידרדרות הצטמצמה. עם זאת, הרקע ליחסים בין יהודים לערבים בישראל נותר נפיץ
10/12/2014  |   מאיר אלרן   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
מפגינות בצעדת מחאה באום אל-פחם לאחר שצעיר ערבי בן 22 נורה בכפר כנא על ידי כוח יס"מ, 9 בנובמבר 2014 [צילום: פלאש 90]

ב-8 בנובמבר 2014 נורה למוות בכפר כנא הצעיר ח'יר אל-דין חמדאן בידי כוח יס"מ של משטרת ישראל. הסרטון שתיעד את הירי הועבר מיידית ברשתות החברתיות, ותוך כמה שעות זכה לתפוצה רחבה, כולל באתרי החדשות המקומיות. הזעם והמחאה הנרחבת שהתעוררו בציבור הערבי חשפו שוב את השסע בין אזרחים יהודים וערבים בישראל. בעוד הרוב המוחלט של המגיבים היהודים ראו בירי פעולה של הגנה עצמית, בציבור הערבי ומנהיגיו המקרה נתפס, כמעט מקיר לקיר, כרצח בדם קר. מועצת כפר כנא הודיעה "...אנו דורשים ממפכ"ל המשטרה לפתוח בחקירה רצינית ולהעניש את הפושעים... המשטרה נוהגת איתנו כאילו אנו אויביה ואויבי המדינה הישראלית, וקלות היד על ההדק כלפי האזרחים הערבים הפכה להיות הרגל ללא שום חשבון וללא עונש". הטענה הרווחת בשיח הערבי, היא, כי מקרה זה לא היה יוצא דופן, וכי מאז אירועי הדמים של אוקטובר 2000 ועד ימים אלה רבו המקרים (גם על-רקע פלילי) שבהם נהרגו ערבים אזרחי ישראל מאש המשטרה. זאת, לעומת שני מקרים בלבד בהם נהרגו יהודים בנסיבות דומות באותה תקופה.

טענה זו, שאין בידינו לשלול אותה או לאמתה, מבטאת תחושות של תסכול וחוסר אמון בממסד הישראלי, הרווחות בקרב הציבור הערבי. משמעותן, החלקית למצער, היא שהמלצות ועדת אור, שהוקמה לאחר אירועי אוקטובר 2000, לא יושמו בתחום היחסים בין הציבור הערבי ומשטרת ישראל, כמו גם בהיבטים חשובים אחרים.

אחד המאפיינים הבולטים של פעולות המחאה ההמוניות, שפרצו בעקבות האירוע בכפר כנא, היה האופי הלאומי-פלשתיני המודגש שבא לידי ביטוי במסגרתן. בהלוויתו של חמדאן נעטפה גופתו בדגל הפלשתיני, הונפו דגלים פלשתינים ונראו כאפיות משובצות בשחור לבן (הנחשבות לסמל לאומי פלשתיני). ראש מועצת כפר כנא, מג'אהד עואודה, אמר כי חמדאן "נרצח בגלל שהוא ערבי פלשתיני מכפר כנא". מאזן גנאיים, ראש עיריית סכנין וראש ועד ראשי הרשויות הערביות, אמר למפגינים בעירו, כי "נוכחותכם כאן היום היא ההוכחה הגדולה ביותר לכך שהמיעוט הערבי בארץ עודנו איתן ושומר על זהותנו הפלשתינית". סמל פלשתיני נוסף שהופיע בהפגנות הוא מסגד אל-אקצה (או כיפת הסלע, הנחשבת בעיני הפלשתינים לחלק ממסגד אל-אקצה "המורחב") – קישור ברור למתח שנוצר לאחרונה בין יהודים לערבים בירושלים.

השילוב בין דת ללאום, שבמרכזו ירושלים ואל-אקצה כסמל לאומי, הוא מוטיב ותיק ומוכר בלאומיות הפלשתינית על ענפיה השונים. בישראל מוביל קו זה ראש הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, השיח' ראיד צלאח, שקישר בדבריו ישירות בין התקרית בכפר כנא לעימות המתחולל בירושלים. יצוין שהזדהות עם הלאומיות הפלשתינית משותפת כיום לשלושה מבין ארבעת הזרמים הפוליטיים העיקריים בציבור הערבי בישראל: הלאומי, הדתי-איסלאמי וכן הזרם הדוגל בשיתוף יהודי-ערבי (להוציא כמובן הזרם הרביעי, הישראלי או הפרו-ממלכתי).

המוטיבים הפלשתינים בלטו גם בהפגנות שנערכו ביישובים השונים, ואשר השתתפו בהן מאות ילדים ובני נוער, וכן בהפגנות שערכו סטודנטים – עדות להתחזקות הזהות הלאומית הפלשתינית בקרב הדור הצעיר. תנועת "אלחראכ אלשבאבי" ("תנועת הצעירים"), שהתבלטה לאחרונה בארגון פעולות מחאה, קראה באמצעות הרשת החברתית ב-9 בנובמבר לתלמידים הערבים להגיע למחרת לבתי הספר חבושים ב"כאפיות פלשתיניות", בתגובה "למדיניות ישראל, החותרת לעוות את זהות תלמידינו [...] ולכל המצדדים בגיוס ובחלוקה עדתית. הדור הבא יכשיל סופית את כל תוכניות הישראליזציה". נראה, כי הקריאה זכתה לשיעור גבוה של הצלחה. ב-15 בנובמבר פרצו מהומות חמורות בכפר אבו סנאן, שהחלו כעימות בין תלמידים מוסלמים לדרוזים, העומדים להתגייס ל-צה"ל. המהומות לבשו אומנם גוון עדתי, אך אין להתעלם כאן מהשפעת החיכוך בין המצדדים בזהות הלאומית הפלשתינית לבין אלה התומכים במדינת ישראל.

ההפגנות בעקבות מותו של חמדאן הסתיימו לאחר זמן קצר יחסית, ללא נפגעים בנפש משני הצדדים. הייתה זו, בין היתר, תוצאה של מגמת איפוק מצד המשטרה, כמו גם של הציבור הערבי הרחב. רובו הגדול של ציבור זה רואה ביהודים שותפים לחיים באותה מדינה. כן יצוין שעד כה לא התפשטו ההפגנות לכל היישובים הערביים. זאת, למרות האווירה הקשה שמקורה בעימותים בירושלים ולמרות התלהטות הרוחות בזירה הפוליטית סביב סוגיית חוק הלאום, הנתפס (גם) בקרב הערבים כחקיקה מדירה. המהומות אותרו ברמה המקומית ושגרת החיים במרחבי החיכוך בין האוכלוסיות הערביות והיהודיות, המתאפיינת בשילוב מעשי, תוך התבססות על תפיסת העצמה מתחזקת, נמשכת ככלל במתכונתה המקובלת. סקרים שנערכו בציבור הערבי בשנים האחרונות מלמדים, כי רוב המצדדים בזהות הלאומית הפלשתינית אינם רואים בכך סתירה מול זהות אזרחית ישראלית. למשל, כ-60 אחוזים מהמשיבים לסקר שנערך ב-21–23 בנובמבר 2014 על-ידי מכון המחקר סטט-נט (דווח בערוץ 10) השיבו, כי הממסד הישראלי מתייחס אליהם בשוויון מלא (8.5 אחוזים) או חלקי (51.1 אחוזים).

נראה, כי הסכנה להידרדרות הצטמצמה. עם זאת, הרקע ליחסים בין יהודים לערבים בישראל נותר נפיץ. זאת, עקב השפעות הרדיקליזציה האיסלאמיסטית בעולם הערבי, היעדר תהליך מדיני בין ישראל לרשות הפלשתינית, המתיחות הרבה בירושלים ומשמעויותיה הדתיות, התחדדות המחלוקת בתוך ישראל סביב שאלת הזהות הלאומית, הביטויים הגזעניים הפושים לאחרונה בשיח הישראלי, ובעיקר נוכח הפערים החברתיים–כלכליים הניכרים בין הרוב היהודי למיעוט הערבי. השילוב בין כל אלה עלול לשמש רקע להתלקחות של ממש, שתגרור עימות חריף, שיגלוש לאלימות רחבה.

בנסיבות מאתגרות אלה, יש חשיבות יתרה לשמירה קפדנית על הסדר הציבורי, בזהירות ובמידתיות, על-פי החוק ובשיקול דעת. אולם לא יהיה די בכך. יש צורך דחוף להימנע מצעדי הדרה וניכור, כולל כאלה שהם בעלי משמעות סמלית, כמו פגיעה במעמדה של השפה הערבית. זאת, בצד ייזום של דיאלוג מתמשך ומהותי עם מנהיגי הציבור הערבי, גם ברמה המקומית, תוך עידוד אלה – והם אינם מעטים – המדגישים את חיוניותו של דו-קיום בין יהודים לערבים. בהקשר זה יש לציין את פעולותיו והצהרותיו החשובות של נשיא המדינה ראובן ריבלין, אשר התקבלו בברכה בציבור הערבי. חשוב שגם בכירים נוספים יבהירו, כי אזרחי ישראל הערבים זכאים לשוויון מלא, על-פי החקוק במגילת העצמאות ("מדינת ישראל...תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה, בלי הבדל דת, גזע ומין"). אימוץ הגישה המכילה, המתמקדת בהושטת יד, חייב להתבטא בעשייה מערכתית, שתכלול יישום מלא של תוכניות קיימות לסגירת הפערים, בתחומי התשתיות והחברה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 640 (9.12.14)
מאמר זה נכתב במסגרת התוכנית לחקר הציבור הערבי בישראל, הפועלת על בסיס תרומה של קרן ניובאור מפילדלפיה. תודה לד"ראפרים לביא ממרכז תמי שטיינמץ על הערותיו החשובות ולעוזרת המחקר נטע חזן על איסוף החומר ותרגומו.
ד"ר איתמר רדאי הוא המנהל האקדמי של תוכנית קונרד אדנאואר לשת"פ יהודי-ערבי, הפועלת במרכז משה דיין ללימודי המזה"ת ואפריקה באוני' ת"א. מתמחה בנושאים: ערביי ישראל, הפלשתינים, והסכסוך הערבי-ישראלי. הוא השלים את הדוקטורט שלו באוני' העברית בירושלים (2010), ובמהלך השנים 2011-2010 היה פוסט-דוקטורנט במרכז טאוב לחקר ישראל, אוני' ניו-יורק (NYU). בשנים 2012-2011 היה פוסט-דוקטורנט במכון המחקר ע"ש הרי ס. טרומן לקידום השלום באוני' העברית. מלמד כיום באוני' ת"א ובאוני' חיפה, ולימד באוני' העברית ובאוני' ניו-יורק. במכון למחקרי ביטחון לאומי ד"ר רדאי עוסק בנושאים הקשורים לערביי ישראל, והוא עורך שותף של כתב העת ביאן: הערבים בישראל, רבעון המוקדש לנושאים הקשורים בחברה הערבית ומתפרסם במשותף על-ידי תוכנית אדנאואר במרכז דיין והמכון למחקרי ביטחון לאומי.

מאיר אלרן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, משמש כראש התוכנית לחקר החזית האזרחית (העורף) וראש משותף לתוכנית חברה וביטחון לאומי. הצטרף לסגל החוקרים ב-2003, אחרי ששימש בתפקידים בכירים באגף המודיעין בצה"ל בתחומי המחקר, הפיקוד והמטה. תפקידו האחרון היה סגן ראש אמ"ן (בשנים 1989–1987). תת-אלוף (מיל.) אלרן נטל חלק פעיל בשיחות השלום עם מצרים והיה חבר בכיר (בשירות מילואים) במשלחת הצבאית הישראלית לשיחות השלום עם ירדן. אחרי פרישתו מהצבא, שימש כסגן מנהל כללי של עיריית ת"א. לאחר מכן, שימש כיועץ לתכנון אסטרטגי לכמה משרדי ממשלה, ביניהם משרד הביטחון, החינוך, המשרד לביטחון פנים והמועצה לביטחון לאומי, שם התמקד בסוגיות חברתיות הקשורות לביטחון לאומי. בשנים 2007–2006 שימש בתפקיד יועץ מיוחד ועוזר לוועדת וינוגרד, שחקרה את סוגיית התנהלות ישראל בימי מלחמת לבנון ה-II. לאלרן תואר ראשון במזרח תיכון ומדעי המדינה מהאוני' העברית, תואר שני מאוני' אינדיאנה בארה"ב ביחסים בינלאומי ולימודים רוסיים והוא עתה משלים את לימודי הדוקטורט באוני' חיפה בביה"ס למדעי המדינה. בשנת 2009 שימש עמית מחקר בכיר ב-National Defense University, NESA Strategic Studies Center שם הוא עסק במחקר השוואתי של ניהול אסונות המוניים.

נאדיה חילו, חוקרת אורחת במכון, חברת כנסת לשעבר, בעלת תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית, כיהנה כחברה בכנסת ה-17 מטעם מפלגת העבודה, ובעבר שימשה כמנהלת היחידה הארצית למעמד האישה במרכז השלטון המקומי, וכסגנית יו"ר ’נעמת ישראל’ לנושא דו-קיום. במהלך השנים מילאה שורה של תפקידים ציבוריים נוספים בהם עסקה בקידום הרווחה, החינוך, הצדק החברתי ושילוב האוכלוסייה הערבית בחברה הישראלית למען דו-קיום וחיים משותפים. בתקופת היותה חברת-הכנסת הערבייה–הנוצרייה הראשונה בתולדות הכנסת, כיהנה כיו"ר הוועדה לזכויות הילד וכחברה בוועדות הכנסת השונות, ביניהן ועדת הכנסת, ממלאת-מקום יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, הוועדה לקידום מעמד האישה, הוועדה המיוחדת לבעיית העובדים הזרים, הוועדה לפניות הציבור, וכן כרכזת סיעתית בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, וכחברה בוועדת משנה למאבק בסחר בנשים ובשדולה לצמצום פערים חברתיים. הגב' חילו תעסוק במכון בסוגיית ערביי ישראל ובדרכים לחיזוק ושיפור יחסי יהודים וערבים.
תאריך:  10/12/2014   |   עודכן:  10/12/2014
איתמר רדאי, מאיר אלרן, נאדיה חילו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירועי נובמבר בראיית הציבור הערבי בישראל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בורק
11/12/14 15:53
2
רפי לאופרט
27/12/14 09:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
רשת הטלוויזיה אל ערביה דיווחה (יום ב', 8.12.14) כי שני אנשי חיזבאללה נהרגו אתמול בהפצצת מחסנים סמוך לדמשק. על-פי פרסומים זרים הייתה זו הפצצה של חיל-האוויר הישראלי אשר נועדה להשמיד מצבורים של טילי נ"מ מתוצרת רוסיה שבהם מחזיק חיזבאללה.
08/12/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
גורם הקשור לאופוזיציה הסורית דיווח הבוקר (יום ב', 8.12.14) כי באחד מן המחסנים שהותקפו אתמול אחר-הצהריים סמוך לדמשק אוחסנו טילים נגד מטוסים ושני כלי טיס בלתי מאוישים ששייכים לחיזבאללה.
08/12/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
גורמים סוריים ברשתות החברות מדווחים כי היו עדי ראייה לתקיפה (יום א', 7.12.14) של 7-6 מטוסי חיל-האוויר הישראלי בסוריה. הטלוויזיה הסורית ורשת אל-מנאר הלבנונית אימתו את הדיווחים.
07/12/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
ב-12 בנובמבר 2014 פרסמה התקשורת הרוסית, כולל האתר של סוכנות הידיעות הרשמית TASS, ידיעה על אודות הספקתן של מערכות הגנה אווירית מדגם S-300VM למצרים. הידיעה יוחסה לדברים שאמר סגן מנהל הסוכנות הפדרלית הרוסית ליצוא הביטחוני. לדבריו, ונצואלה הייתה המדינה הראשונה שרכשה מערכת זו ומצרים, היא השנייה. יומיים לאחר מכן פרסמה סוכנות TASS הכחשה, שעל-פיה "טרם נחתם חוזה". בהתחשב בדרג הדובר, שלו מיוחסת ההודעה המקורית, ניתן להניח, כי יש דברים בגו על-אף ההכחשה, ואכן מתקיימים מגעים בין מצרים לרוסיה בנוגע לרכישת המערכת - גם אם טרם נחתם חוזה. ניתן אף לחזק מידע זה בהודעה מטעם המפעל המייצר את התובות של המערכת, ובה נמסר על השלמת יצור 12 יחידות "עבור לקוח זר".
03/12/2014  |  צבי מגן, יפתח שפיר  |   מאמרים
ממשלת ירדן הודיעה שתגיש השבוע לאו"ם את הצעותיה לפתרון הסכסוך הישראלי פלשתיני. סביר להניח שלא נראה פה כל מעוף, אלא לעיסה מחודשת של הצעות ענתיקות שאינן מקובלות על ישראל וגם לא על אבו-מאזן. ההצעה היחידה אולי, שניתן יהיה לבחון אותה ברצינות לפתרון הבעיה, קשורה להשתלטות ירדנית (בהסכמה ישראלית), על שטחי יהודה ושומרון, (בברכתם של מצרים וסעודיה) והקמת פדרציה ירדנית-פלשתנית שתקרא אולי: "הממלכה האשמית של ירדן ופלשתין".
30/11/2014  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il