|   15:07:40
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

סיום השס

מותו של הגר"ע יוסף הפך את שס לעוד מפלגה עדתית-מסורתית ואמורפית ותו לא. שס אומנם מתפרקת, אך לא משום שהיא הייתה "עוד מפלגה עדתית", אלא משום שהפסיקה להיות מפלגה תורתית
29/12/2014  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
אריה דרעי, אלי ישי. דרעי השתלט על המפלגה [צילום: פלאש 90]

מה שמתרחש בשס הינו פועל יוצא של התמוטטות תורתית ותו לא.למרות הניסיונות ה"אקדמאיים" לקטלג את שס כ"מפלגה עדתית" הרי שלא כך בדיוק היו הם פני הדברים. שס לא הייתה מעולם עוד בעבועה בצורת מה שיחסו לה ה"מומחים" החילוניים וה"רבע דתיים" מהאקדמיה. בעוד שמתקוממי ואדי סאליב, הרשימות העדתיות של הספרדים והתימנים,"פנתרים השחורים", ה"אוהלים" ואפילו תמ"י של אהרון אבו-חצירה, ניבנו על בסיס עדתי ממש עם מצע חברתי למזרחיים הרי ששס הייתה מחוברת קודם כל לחזרת המזרחיים לתורת ישראל, ולא כדרך של "מסורת" עמומה, כתמ"י למשל, אלא החזרת עיקר התרבות ומורשת החיים ליהדות ולקיום המצוות, כפי שהיה נהוג בארצות המזרח. בכך דומתה שס יותר למפלגה אשכנזית אחרת, בשם "יהדות התורה". גם "יהדות התורה" היא מפלגה אשכנזית אך לא זה הוא בסיס קיומה אלא בהיותה תורתית. אבל ה"מלומדים" מהאוניברסיטה" אינם מבינים (או שאינם רוצים להבין...) את העניין וממשיכים לגשש באפילת "מחקריהם" הכושלים: "למה לא נעלמה שס כמו יתר התנועות העדתיות בישראל"? בפח הזה נפלו גם בן-גוריון ובני דורם שהאמינו כי, חס ושלום, לאחר דור יכנסו התפילין למוזאון.

כוחה של שס - ככוחה של "יהדות התורה", נשאב מהקשר שלה לתורה ולהפיכתם של תלמודי תורה לבסיס החינוך שלה, כמו גם לחזרת תומכיה לחיי משפחה תורתיים שמרניים, ובמיוחד בנוגע לחזרת מעמד האישה הספרדית לימי העבר.אבל אם יודו אותם אקדמאיים בעניין כוח התורה הרי שהם בעצם יכרתו למעשה את הענף החילוני והאנטי דתי שהם יושבים עליו ויודו בעצם כי דרכם שקר היא,ולכך הם ודאי יעדיפו להישאר בטעותם ה"מדעית" ולא להודות בכישלון דרך חייהם.

אבל שס לא הוקמה כמפלגה תורתית בריאה - כאגו"י ודגה"ת למשל (שראשי ישיבות ואדמו"רים עומדים בראש מועצות התורה שלהן), אלא כמפלגת בת ליטאית נגד אגו"י ועם ארבעה רבנים כ"מועצת חכמים" התלויה בפטרון האשכנזי ולא ביהדות התורתית הספרדים.בשנת 1984 הוקמה שס אבל גדולי ישראל הספרדים דאז - הרבנים יהודה צדקה ובן ציון אבא שאול למשל, לא שותפו בהנהגתה. לימים הצליחו האשכנזים החילוניים (קרי,הממסד הישראלי) להשתלט על המפלגה שהוקמה ע"י החרדים האשכנזים. אבל כל עוד נותרה שס מחוברת לעולם הישיבות ולדרך התורתית היא המשיכה להתקיים ואף לעלות במנדטים למרות שתמכה בהסכם אוסלו והתמסרה לשמאל של מר"צ.

השבר היה כאשר עניינים כמו הכנסת חינוך חילוני לבנים ולבנות, פתיחת הרשות להתגייס לצבא, הקמת מכללות לנשים והפיכת נשות המפלגה לחילוניות יותר ולבסוף זלזול בדברי חכמים מול עצות מנשים אינטרסנטיות כמו זכייה בר שלום ויפה דרעי, הפכו לעיקר, ושוב היהדות הפכה לטפל אצל שס. בשלב זה נותקה שס ממקור הזרם התורתי ואילו בסיס קיומה הרוחני נגדע, עד שדרעי כרפורמיסטי וישי כלאומי - דתי (וכש"מועצת החכמים" היא בדיחה...) אינם עוד כלי מקשר להישרדותה כמפלגה תורתית לשעבר. מותו של הגר"ע יוסף הפך את שס לעוד מפלגה עדתית - מסורתית ואמורפית ותו' לא. שס אומנם מתפרקת אך לא משום שהיא הייתה "עוד מפלגה עדתית" אלא משום שהפסיקה להיות מפלגה תורתית.

המצוקה הרוחנית של שס מתבטאת במודעת תמיכה שהוציאה ועלייה,כביכול, חתומים רבנים התומכים בה.במבט ראשון אפשר להשוות מודעה זו לקבוצת כדורגל שאיבדה את כוכביה והעלתה להרכב הראשון חבורה של צעירים מהנוער ואף מהנערים,לצד שחקן וותיק אחד או שניים. ספק אם חתימתם של ארבעה מתוך הרבנים שמופיעים ברשימה היא אמיתית. לגבי הרב שלמה מחפוד מבני ברק הטענה כי האיש כלל לא חתם על העצומה ומעולם גם לא זוהה עם שס. להפך, בעבר הוא ניתק את הכשר ממזון שלו משותפות עם הרב שלום כהן - יו"ר "מועצת חכמי התורה" של שס, משום שטען לבעיות של מינויים לא מקצועיים מצד הרב כהן.

כמו-כן סירב הרב מחפוד בעבר להפוך ל"הכשר של שס", וכך קם "בד"ץ בית יוסף".כמו-כן הרב מחפוד מעולם לא נקט עמדה בפוליטיקה בישראל והדבר היחיד שאמר היה ש"צריך לשמוע לקול חכמים" בכלל, אך לא נקט לאיזה.באה שס והפכה את אמירתו שבע"פ לחתימה "עבור מועצת חכמי שס". לגבי הרב בן ציון מוצפי יש טענות כי הלה אולץ לחתום אבל לא נתן את ברכתו האחרונה לחתימה. ואילו לגבי הרב ראובן אלבז נטען כי האחרון חזר בו מחתימתו עוד לפני פרסום המודעה.לגבי הרב חיים רבי מחולון הרי שהעובדות הן כי הלה קרא בתחילה לא להצביע לאף אחד משני הפלגים אבל לחץ לא עדין של דרעי ושס הכריחו אותו לחזור בו ולחתום על העצומה.יש לציין כי כבר לפני כשנתיים - כאשר שס החתימה רבנים נגד הרב אמנון יצחק,הרי שחלק לא מבוטל מהם טען כי מעולם הם לא חתמו על העצומה הזו.

חוץ שארבעת הרבנים הללו הרי שרק הרב ברוך אבוחצירה מנתיבות והדיין בן שמעון הם האישים הספרדים המרכזיים והאותנטים משס.רב אחר שחתם על העצומה הוא הרב אליהו בקשי - דורון,שעומד לפני גזר דינו בהעניקו "תעודות סמיכה" לשוטרים ונגדי צבא שבינם לבין דת הקשר היה מקרי בהחלט, ואילו התעודות הללו נועדו לקדם את מעמדם הכלכלי במשכורתם.מסתבר שלשס אין בושה להציב בראש חותמי התמיכה שלה אדם שאינו אלא פושע דת!שאר הרבנים שחתמו על העצומה נגד אלי ישי הם "רבני ינוקא" וחלקם כלל לא זוהה בעבר עם שס.כך למשל הרב שמעון אליטוב הוא בכלל חסיד חב"ד ואילו הרב שלום ארוש הוא חסיד ברסלב ששייך לקבוצתו של הרב אליעזר ברלנד, שכל השנים הם תמכו ב"יהדות התורה". שאר הרבנים במודעה הם אנונימיים ממש וראשי כוללים קטנים פה ושם ברחבי הארץ.אותו ה"רב" זמיר כהן - שגם הוא חתום על המודעה,אינו אלא מרצה דתי בתכנים חילוניים ובהעתקות של אנשי מדע מהאוניברסיטה, ושעובד בארגון "הידברות".הוא "הוקפץ" בעבר ע"י אנשי שס להפוך ל"רב כוכב" כנגד הרב טהרני מהעיר ביתר,שחבר ל"אגודת ישראל" בבחירות המוניציפליות שם.

מנגד חסרים ברשימה הזו עשרות גדולי תורה ספרדים שממוטטים לשס את הטענה כי היא זו המייצגת את עולם התורה הספרדי. להווי ידוע כי כבר בימי הגר"ע יוסף העדיפו "מרביצי התורה הספרדים" להצביע ל"יהדות התורה" וכך גם עשו לא מעט מחסידי ברסלב הספרדים,ואילו חסידי חב"ד הספרדים מעולם לא התקרבו לשס.

ואמנם מהרשימה הדלה והעלובה של שס נעדרים גדולי תורה ספרדים כמו החכם יעקב הלל-מגדולי מלמדי הקבלה בדורנו,הרב עדס מי"ם,המקובל עדס מבני ברק, הרב הררי - רפול מבאר יעקב,האחים שמואל ובניהו שמואלי,המקובל עפג'ין מראש העין,הרב יעקב חיים סופר מי"ם (נכדו של "כף החיים"), הרבנים יעקב שיכנזי ואהרון רחמים מה"עדה החרדית הספרדית", ראש ישיבת הדגל הספרדית מאז ומעולם, ישיבת "פורת יוסף"- הרב משה צדקה,הרבנים אמסלם,שהרבני ופרץ מבית שמש, אב"ד בית דינו של הגר"ע יוסף - הרב גדעון בן משה, רבני העדה הבוכרית, הדיין עזרא בצרי, האדמו"ר המרכזי כיום ביהדות הספרדית - הרב דוד אבו חצירה מנהריה ואחיו יקותיאל אבו חצירה מאשדוד, הרב דניאל ביטון מ"אורות התשובה" בי"ם, הרב מויאל מקרית גת,הרב שמעון אבו חצירה - בנו של ה"בבא חקי" ודודה של יהודית יוסף (כלתו של הגר"ע יוסף...), הרב גוזלן מבני ברק ועוד שורה ארוכה של רבני "מרביצי התורה הספרדים" וכמובן עוד עשרות רבנים ספרדים גדולים אחרים שאינם רק "כוכבי יוטוב" מהאינטרנט,ששס מגייסת לעת מצוא ולעת גוויעה,אלא גאוני דור ממש. המודעה האומללה הזו של שס היא גם "שירת הברבור" שלה,רגע לפני היעלמותה,שאיננה דווקא מ"סיבות עדתיות".

הקלטת שהודלפה לעיתונות היא תעודת עניות לא רק לשס אלא במיוחד לבני ביתו הקרובים ביותר של הרב עובדיה המנוח, שהקליטו אותו בגניבה ומתוך מטרה מוקדמת להשתמש בהקלטות הללו למטרות פוליטיות זולות, אף אם הדבר יגרום לביזויו.זו איננה ההקלטה היחידה שהגר"ע יוסף הוקלט בה מבלי לדעת כי מאחוריה ישנו טעם שאינו לשמה, והקלטות הללו השתמשו בניו ונכדיו להוכיח כי חשב הפוך ממה הורה כמו בנושא "היתר המכירה" ודעתו כל ה"מזרחי" ועוד. לנבלה הזו אין שיעור ומקבילה בעולם התורתי ולכן לא במקרה פרש בנו הבכור של הגר"ע יוסף-הרב יעקב יוסף המנוח, משס כבר לאחר ארבע שנים מיום היווסדה. פרישתו לא החלה משום ענייני "ארץ ישראל השלימה" אלא משום השחיתות במשפחתו והשתלטותו של דרעי על אביו.

כבר בשנת 1988 ראה הרב יעקב יוסף את האחרית המתרחשת כיום וניתק את עצמו מכל המשפחה הזו, שעל מאווייה נעו ונעים סביב שררה, כבוד וכוח, כשהגר"ע יוסף היה רק אמצעי להשגת ה"מותרות" הללו. קריסתה של שס לא תפגע בהמשך קיומו של עולם התורה הספרדי אלא תטיב איתו, ועל חורבות הלא לשמה יקום עולם תורתי שיהיה לשמה.

תאריך:  29/12/2014   |   עודכן:  29/12/2014
הרב אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיום השס
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בוץ'
29/12/14 19:50
2
אוונגארד
30/12/14 08:25
 
ש"ס ומסביב לו
1/01/15 10:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
חברי הכנסת ראלב מג'אדלה ויובל צלנר הצהירו אמונים בכנסת ויכהנו כחברי כנסת מטעם מפלגות העבודה וקדימה. השניים שבו אל הכנסת לפחות לשלושת החודשים הקרובים, עד לבחירות לכנסת ה-20, לאחר שהיו חברים בכנסת ה-18 ולא נבחרו ב-2013.
29/12/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
קרב הסכינים על המפלגה שהולכת בדרכו האמיתית של הרב עובדיה יוסף ניטש בימים אלה בין אריה דרעי לאלי ישי. בקלטת וידאו שנחשפה במהדורה המרכזית של חדשות2 בידי עמית סגל ויאיר שרקי, נראה הרב עובדיה בשיחת סלון שקיים לפני שש שנים עם בני משפחתו בה תקף את דרעי במלים קשות.
28/12/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר התיירות עוזי לנדאו הודיע (יום א', 28.12.14) כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים. בישיבת סיעת ישראל ביתנו, אמר לנדאו: "לישראל ביתנו, בהנהגת שר החוץ אביגדור ליברמן, חשיבות מרכזית במערכת הפוליטית המתהווה, ואני מבקש להודות לו על שנות עבודתנו המשותפת. כמובן, אתמוך ואסייע במערכת הבחירות כפי שאתבקש".
למרות המאמצים הרבים של הפוליטיקאים, הגולשים לא נוהרים אחריהם ורובם לא מתעניינים במה שהם מפרסמים ברשתות החברתיות - כך עולה מסקר שביצעה ד"ר מינה צמח עבור בזק.
28/12/2014  |  יניב הלפרין  |   חדשות
אתם בוודאי סבורים שבנוגע לבחירות עומדות על הפרק סוגיות חשובות מאוד ברומו של עולם. זה הישראבלוף. האמת קצת שונה: בפועל אתם הולכים לבחור את הצ'יקן שיאנס להכנע לתכתיבי הנשיא האמריקני הנהנה מאוריינטציה מוסלמית מובהקת, לתכתיבי אירופה המתאסלמת בקצב מסחרר, ולתכתיבי האו"ם שהשווה את הציונות לגזענות.
28/12/2014  |  אהרון שחר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il