|   15:07:40
דלג
עיתונאי   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

נוחי דנקנר מדבר

מה עבר ועובר על הטייקון שעלה ונפל? על הקריסה העסקית, הטינה הציבורית, החקירות והמשפט
01/01/2015  |     |   כתבות   |   ליברל   |   תגובות
דנקנר. היה האיש החזק במשק [צילום: פלאש 90]

תמיד סיקרן אותי. "נוחי"?
"זה שמי".
גם בתעודת הלידה?
"גם בתעודת הזהות"
מה זה נוחי?
"על שם סב קדמון בשם נוח, ברוסית זה נוי אז קראו לי נוחי".

"מזל טוב נוחי!", הקולות עלו מכל עבר ונוחי דנקנר חייך באיפוק, פיזר תודות והצלמים הבזיקו פלשים. אולמו של כבוד השופט חאלד כבוב הוא מתקן צדק סטנדרטי. עם הדגל והמנורה והצבע השולט. אפרפר. כשלושים איש ואישה נדחסו לשם. תובעים, סנגורים, עיתונאים, יועצי תקשורת ובני משפחה. כמעט כולם מכירים. כמעט כולם בירכו אותו. לא על המעמד הבעייתי כמובן, אלא משום שדנקנר ציין את יום הולדתו ה-60.

"נראה מעולה נוחי", החליפה עיתונאית מקורזלת דעה נשית עם תובעת ממושקפת. "מיליון דולר", התערב אחר. "שקט בבית המשפט!" נזף כבוד השופט ממרום שבתו בפרץ הבלתי נשלט שבעבע מאחור. אודה, איני מכיר את נוחי דנקנר לעומק, מעבר למסוקר לעייפה בעשור וחצי האחרונים. גיא רולניק וחסידיו אומרים שהוא סמל לריכוזיות, סיאוב והשחתה של הכלכלה הישראלית. אנשי העסקים העריצו את האדמה שהוא דרך עליה. לי עצמי אין כלים כלכליים או משפטיים כדי לשפוט את דנקנר ואת מעשיו. מצידי שהרולניקים יתחשבנו איתו בענייני כלכלה וריכוזיות. חיסול דנקנר היה פרויקט של 'דה מרקר' ושות' והם מנהלים איתו חשבון נוקב, כולל החיבור אל בן דודו דני דנקנר, יו"ר בנק הפועלים לשעבר שהחליף את חליפות העסקים במדי אסיר.

עכשיו, במשפטו של נוחי, יושב כבודו שם למעלה, טובע באוקיאנוס המשמים של סעיפי חוק ומספרים ואמור להחליט לשבט או לחסד. אנחנו כאן בעניין הכסף. כסף גדול מעניין אותי כמו שהוא מעניין את כל אלו שאצלם הוא עושה את דרכו מן המצוי ולעולם לא מגיע אל הרצוי. וככל שהכסף גדול יותר הוא מרתק יותר. הכסף הגדול שמפזרים הסופר-ריץ' על גחמות מגוחכות בעוד בני אדם נאבקים על קיום הוא חומר מרתק לטורי רכילות, לטלנובלות ולמהפכות חברתיות. רשימת המכולת של סמלי השואו אוף של אחת, ניקול ראידמן, אשתו של האוליגרך הרוסי צ'רנוי, היא קצפת תקשורתית וסוגיה אנתרופולוגית. וכמובן שימותו הקנאים ותתפוצצנה הקנאיות. מכירת החיסול של אביזרי אחוזת מוטי זיסר היא רשימה של מכשירי אינקוויזיציה לניקור עיניים. להבדיל מכל אלו, הכסף הגדול של נוחי דנקנר היה כסף כוחני שעשה אותו האיש החזק במשק. כלומר האיש החזק במדינה. כשלעצמי, הבנתי הכלכלית חשודה בבורות וקצרה בינתי מלרדת חקר מבוכי הרצת המניות לכאורה, בגינה הוא עומד למשפט. אותי מעניין האיש, האישיות. ההמראה וההתרסקות. והכסף והעוצמה הגדולים שכולם מדברים עליהם, ומעטים מאוד חווים באמת, ברמת המיליארדים. בקיצור, כשכולם שרים לו הייתי רוטשילד, דנקנר היה רוטשילד, ופוף, הלך הרוטשילד ובא הרוטוויילר, שופט המחוזי בתל אביב חאלד כבוב. "נפל על חתיכת שופט קשוח," מסביר לי עורך הדין עמי הולנדר, "כזה שמשגר לכלא עברייני צווארון לבן". "חומרתן של עבירות צווארון לבן" נוהג כבוב לצטט את שופט העליון אליקים רובינשטיין, "היא בכך שעובריהן הם על-פי רוב אנשים שבעים, ממקום טוב בחברה, שתאוות הבצע העבירה אותם על דעתם... ראוי להם שייענשו בחומרת הדין".

זה נשמע כמו נאום המג"ד במסדר יציאה לכלא ודנקנר אמור להיות בימים האלה אדם מודאג מאוד. אבל האיש שחייב אישית כחצי מיליארד שקל לבנקים, נוהג בנינוחות. צליל הבריטון המלטף שלו מתגלגל בנועם ועם גילוח מוקפד ואניצי שיבה, הוא מגיע לקרב חייו כשהוא מקרין ענייניות וביטחון גמורים. גם הוא משפטן, ומכיר את חומר הראיות טוב מכולם, משדר ביטחון בבית המשפט. ישן בלילה כמו תינוק.

איך מחזירים חצי מיליון שקל?

"מיליארד", הוא מתקן מיד את טעותי.

אז איך?

דנקנר מישיר מבט יציב:

"בלי בעיות. כל פרוטה."

אבל איך?

אין ניד עפעף מעל העיניים הכחולות. "זה אני נוחי. מעולם לא הפרתי מילה אחת שלי ואני יודע בדיוק על מה אני מדבר. כל פרוטה".

ערב קודם לשיחתנו, צפה בסרט. מעין מתנת יום הולדת טיפולית ואוהבת של בתו הצעירה דנה. כשישים מחבריו שיגרו ברכת וידאו מחממת לב. אחד שמעון, נשיא לשעבר; אחד נגר בהווה; ועוד שמעון מקריית שמונה ואחד ז'או ג'ון, שגריר סין בישראל לשעבר; ורמי קליינשטיין גם.

קיצור תולדות דנקנר

העניין של דנקנר עם אלוהים ומתווכיו, היה כאן עוד לפני שהפך לטרנד מאוס בקרב שלל טייקוני ישראל. הוא אומנם אוכל שרצים ונוסע בשבת, אבל צם בכיפור, מניח תפילין בבקרים, ובן בית אצל ה"מקובלים"

מי יכול לנחש שדווקא האיש הזה, יסמל את ההתרסקות הכלכלית והאישית הגדולה של המילניום החדש את הקריירה העסקית שלו החל דנקנר בגלידריה בחוף הרצליה. כבר אז היו בו איכויות של מנהיג ומשהו לא מוגדר. ריחוק קשה לתפישה, לצד לבביות וחיבוקים. החברים ניבאו לו גדולות. בצבא לא צלח את קורס הטיס, הלך למודיעין חיל-האוויר ולקצונה, יצא חניך מצטיין ושר הביטחון שמעון פרס ענד לו את סיכת המ"מ. כשהשתחרר פתח ביפו בר יין וגבינות ולמד מדעי המדינה ומשפטים באוניברסיטת תל אביב, כולל עריכת כתב עת משפטי. ב-1984 פתח משרד עורכי דין. עסקים? חבר ילדות אומר לי שהאחרון בכיתה שהיה חושב עליו כעל טייקון היה נוחי. הבסיס היה ההון המשפחתי. סיפור שושלת הדנקנרים ראוי לטלנובלה וקול מספר בנוסח ד"ר פיל, שיצלח את סבך הייצריות והתחרותיות הפנימשפחתית. ונוחי דנקנר הוא תבנית נוף משפחתו. אי-אפשר להבין אותו, אם מוציאים אותו מהקשרו המשפחתי וממעורבותו הדומיננטית בדרמה השושלתית, עשרות בני משפחה שמתקוטטים ומשלימים עשרות שנים. על כסף כמובן. לא ברמת תאוות הבצע, אלא כסוג של כוח וזהות אישית באותם מאבקים. האיש מולו התמודד נוחי בתוך המשפחה היה ראש השושלת, שמואל דנקנר, אחי אביו של נוחי, יצחק, שהיה יהלומן במקצועו וטיפוס קשוח שסירב להפסיד אפילו משחק טניס זניח.

לפני יותר ממאה שנה, כשהתחיל סיפור הדנקנרים, איש לא יכל לחזות ששם המשפחה יהפוך לכזה הנרדף אחר מונחים כמו קריסה ותאוות כוח ובצע. מאיר מתתיהו דנקנר עלה מרוסיה בסוף המאה ה-19, התיישב כחקלאי במושבה פתח תקוה ונישא לשושנה לבית צלליכין (ממייסדי ראשון לציון). נולדו להם שמונה ילדים, לבכורם משה, סבו של נוחי, היו 11 ילדים משתי נשים, ביניהם יצחק, אביו של נוחי; ושמואל, שבצד היותו קבלן גדול ניהל את כל עסקי המשפחה. בראשית שנות החמישים רכשה המשפחה את מפעלי המלח בעתלית ובאילת. 40 שנה אחר כך מכרה את קרקעות המפעלים למדינה תמורת קרקע חילופית וזכויות בנייה מוגדלות, בהסכם מופרך ושערורייתי. כזה שעבר את טחנות הציבור, הבג"ץ והמשטרה. נוחי עצמו טוען שלא היה מעורב בהסכם, שנחתם ואושר פעמיים, ב-1996 וב-2003 (בידי שר האוצר דאז בנימין נתניהו). למשטרה זומנו דני דנקנר, בנו של אברהם דנקנר, דודו של נוחי. עוד נחקרו מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל יעקב אפרתי ואהוד אולמרט, ראש מועצת מקרקעי ישראל דאז. ובעוד ענן החשדות והחקירות מתקדר סביב המעורבים, קיבלו הבנקים את ההסכם בין המשפחה למדינה כבטוחה בגינה גייסה המשפחה הלוואת עתק. טד אריסון, אביה של שרי, ארגן איתם בשנות התשעים העליזות קבוצה שתתמודד על השליטה בבנק הפועלים. הדנקנרים השקיעו 1.2 מיליארד תמורת 11% ממניות הבנק. שמואל דנקנר, אז עוד הקטר העסקי של המשפחה, התנגד נמרצות והפסיד בהצבעה המשפחתית. נוחי הצעיר, שהוביל את המהלך, התמנה כיו"ר ועדת האשראי של הבנק. כך למד במהרה מה זה באמת "בנק", מהו "משק" ואת סבך הכוחות בשוק ההון. שמואל לא ויתר. המאבק המשפחתי עבר לבורסה. חצי שנה לאחר שהושלמה עסקת הפועלים, זיהה נוחי רכישת מניות גדולה בחברות המשפחתיות, שביצע שמואל בשעות הבוקר של אותו יום. הפירוש היה איום על מעמדם של כמה מבני המשפחה. בתגובה מכרו יצחק ונוחי דנקנר את חלקם בחברה המשפחתית וייסדו בשנת 2000 את חברת האחזקות "גנדן". במאי 2003 הם כבר לא היו כינור שני למשפחת אריסון. יחד עם משפחות מנור ולבנת הם רכשו את השליטה בקבוצת IDB. נוחי הרעב לכוח התמנה ליו"ר. זו הייתה תחילת המראת האיקרוס של נוחי אל על, לעבר השמש. לפני שחתם על הרכישה נסע לצפת, לקבר האר"י הקדוש, עם ידידו ואיש סודו הרב איפרגן, הרנטגן.

העניין של דנקנר עם אלוהים ומתווכיו, היה כאן עוד לפני שהפך לטרנד מאוס בקרב שלל טייקוני ישראל. הוא אומנם אוכל שרצים ונוסע בשבת, אבל צם בכיפור, מניח תפילין בבקרים, וכאמור, בן בית אצל ה"מקובלים".

הכתבה המלאה מתפרסמת במגזין "ליברל". לרישום לקבלת גליון היכרות חינם
תאריך:  01/01/2015   |   עודכן:  01/01/2015
רן אדליסט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נוחי דנקנר מדבר
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הצדק השמיימי
1/01/15 23:43
 
מישהו
2/01/15 14:59
2
רפי אשכנזי
3/01/15 12:27
3
שמ
3/01/15 22:10
4
av
25/01/15 00:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת נוחי דנקנר
יום עדויות חשוב במשפטו של יו"ר אי.די.בי לשעבר, נוחי דנקנר, המואשם בהרצת מניות אי.די.בי אחזקות בסמוך להנפקה שביצעה החברה בפברואר 2012. לדוכן העדים בבית המשפט המחוזי בתל אביב עלו ובאו 3 עדים מרכזיים במשפט, אנשי העסקים יוסי ויליגר וצביקה בארינבוים ומנהל החטיבה העסקית בבנק הבינלאומי, אילן בצרי.
19/11/2014  |  חן מענית  |   חדשות
משפט נוחי דנקנר נמשך היום. ערן אלקובי, העד הראשון שעלה לעדות היום בפרשת הרצת המניות של דנקנר, היה בפברואר 2012 סמנכ"ל הכספים של חברת ISP.
17/11/2014  |  ספיר כלפון  |   חדשות
מבע פניו של נוחי דנקנר, בהגיעו היום (ב') לאולמו החדש של השופט חאלד כבוב במחלקה הכלכלית של המחוזי בתל אביב, לא הסגיר דבר על כך שיו"ר קונצרן אי.די.בי לשעבר הגיע לפתיחת שלב ההוכחות במשפט הפלילי, שבו הוא עומד לדין בגין הרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות בפברואר 2012.
10/11/2014  |  חן מענית, ספיר כלפון  |   חדשות
יו"ר אי.די.בי לשעבר, נוחי דנקנר, כופר בכל האישומים והטענות נגדו בפרשת הרצת שערי מניות החברה בפברואר 2012. סניגוריו של דנקנר, עוה"ד גיורא אדרת ויפעת מנור-נהרי, הגישו (יום ב', 29.9.14) לבית המשפט המחוזי בתל אביב את תגובתו המפורטת לכתב האישום.
29/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
נוחי דנקנר יועמד לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות ניירות ערך והלבנת הון. כך הודיעה (יום ב', 6.1.14) פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) לפרקליטיו של בעל השליטה היוצא בקונצרן אי.די.בי. הודעה דומה נמסרה לאיתי שטרום ולאי.די.בי אחזקות. ההחלטה התקבלה בידי פרקליטת המחוז, ליאת בן-ארי שווקי, בהתייעצות עם בכירי פרקליטות המדינה.
06/01/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   פרשת נוחי דנקנר  /  מי ומי    / 
שפה מחברת?  /  רוביק רוזנטל
אני והיהודי שבי בחיכוך בלתי נמנע  /  סמי ברדוגו
חייו של האזרח אהוד ברק  /  רונית ורדי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il