|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

לטפל במונופול הדתי של החיים והמתים

בשעה שאין כמעט סוגיה בתחומי הכלכלה והממון שלא עולה על הכוונת בימים אלה בשל המונופוליזציה והקרטליזאציה שבה, משום מה לא נוגעים באותה תעשיה של "כלי קודש"
02/01/2015  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]


הסוגיה צריכה לעלות במערכת הבחירות באין אפשרות שהממונה על הגבלים עסקיים יעשה זאת.

בשעה שאין כמעט סוגיה בתחומי הכלכלה והממון שלא עולה על הכוונת בימים אלה בשל המונופוליזציה והקרטליזאציה של ענפים כמו גז, כימיקלים, בנקאות, נמלים, חשמל, מים ואמש נוסף גם ענף המזון - תמנונים שחונקים את הציבור, משום מה לא נוגעים באותה תעשיה של "כלי קודש". זאת מניבה הרבה מיליארדים, והציבור נאלץ להזדקק לה גם אם הוא אינו דתי, או אורתודוקסי. מערכת הבחירות היא הזמן להעלות סוגיה זאת על הפרק, גבוה על סדר היום.

החזית המדומה שנפתחה נגד החרדים בכול הנוגע לגיוס, אשר נדונה לכישלון בשל נסיבות שונות, בין השאר מכיוון שצה"ל לא זקוק לתוספת דתית ויש לו מספיק משלו- העמידה בצל מערכה אמתית והיא מונופול המכלול הדתי במדינת ישראל. אני בספק אם איזה כלכלן או סטטיסטיקאי בכלל מסוגל להעריך את היקף ההוצאות שנכפות על האזרח מטעמי דת. זאת מכיוון שרובן הן עקיפות, לטנטיות, מתחת לשולחנות, בשטיקים ובטריקים.

מן הרגע שהישראלי נולד ועד לרגע שבו הוא נטמן בקרקע מלווה אותו צל ענק של "כלי הקודש" שהוא אינו יכול להסתלק ממנו אלא אם כן יהגר מכאן. הדת בחו"ל, למעט תמיכה במוסדות, היא לא עניין של המדינה אלא של הקהילה ושל הפרט. כאן המדינה כופה זאת על הפרט. זה חייב להיות אחד הנושאים החשובים במערכת הבחירות ולא "הגיוס לצה"ל". ואני לא מדבר על אפליה ממסדית של ישיבות, בתי ספר דתיים, שיכונים,יישובים. ואני לא מדבר בהקשר זה על תופעות שהממסד סלחני כלפיהם כמו הפרדה באוטובוסים, רבבות מסורבי נישואין, הפליית תנועות לא אורתודוקסיות, גזענות וכיוצא באלה. זהו פן אחר. אני מדבר אך ורק על הכספים שהאזרח נאלץ לשלם ממשכורתו מכיוון שזה שוד שהמדינה עומדת מאחוריו.

מועצה דתית - משחיטה כשרה ועד לקבורה כשרה.

המועצה הדתית אצלנו, היא רשות ממלכתית, אשר תפקידה לספק את צרכי הדת לתושבים היהודים ברשות המקומית. יסודה הוא ב"ועד הקהילה" בימי המנדט הבריטי בארץ ישראל. בתחילת דרכה היא היוותה את ועדת ההנהלה של מועצת השחיטה אך כבר עם הקמתה התרחב שדה הפעולה שלה לענייני שבת ועירובין, מקוואות, שיעורי תורה ושאר השירותים שהמועצה הדתית מספקת, או אמורה לספק. עם קום המדינה ניתן תוקף חוקי לתפקידיה המורחבים של מועצת השחיטה, ושמה הוסב למועצה דתית. פעילות המועצה הדתית חולשת על פני תחומים רבים בחיי הקהילה ומשגיחה על הישראלי מיום לידתו ועד פטירתו כגון: ברית מילה, בר מצווה, נישואין, כשרות, טהרת המשפחה, שירותי קבורה, שבת ועירובין, פעילות תרבות תורנית, קשר הדוק עם בתי הכנסת, ועוד. זה המנדט הכתוב שלה. אבל לרשת הענקית הזאת ישנן שלוחות רבות, חלקן גלויות חלקן סמויות, אשר לא זו בלבד אשר דואגות שלא נפרוץ חלילה את סד הדתיות, אלא במישרין ובעקיפין המחזור הכספי שלהם הוא במיליארדים רבים,

זאת לא הדת, זה הסילוף שלה, המסחור שלה.

הדת היהודית כדת מונותאיסטית הייתה בשעתו קודקס של מסכת חיים מהפכנית, בכול התחומים. במשך הזמן שמו לה "סייגים" לתורה, והיא הוכנסה לסד ההָלָכָה וזאת הָלְכה שקפאה ואינה מתאימה יותר לעידן החדש. וודאי שלא לאלה אשר לא נוהגים על-פי מצוותיה אך מכבדים אותה, גם בשל אותם ערכים חשובים שיש בה, וגם כדת אשר יש לה מאמינים רבים. אבל הלעג הוא שלא רק הדתיים הפכו אותה "קרדום לחפור בו" בניגוד לקביעת חז"ל, אלא גם החילוניים שבחילוניים, הצבועים שבצבועים שאתם נמנה ראש ממשלתנו. האיש משתמש בדת בדיוק כמו שהוא משתמש בשואה, באחד למשוך, בשנייה להפחיד. זילות הדת היהודית במדינה היהודית שהוא מעלה בראש מעייניו, ונפנוף בשואה כנשק יום הדין. התורה מתנגדת לסגידה לעצים ולאבנים וראש הממשלה מעלה את "סלע קיומנו" ואת אבני הכותל בראש הפולחן- הפוליטי. ככה הוא רוצה מדינה יהודית שבה אבו מאזן יכיר אבל בה היהדות במקום לכבדה משניאה עצמה בפנים.

אולם מעל לכול ההלכה היהודית השולטת במדינת ישראל ואינך יכול לעשות צד ולנשום בלעדיה הפכה לתעשיה אדירת ממדים. יש ענף ברית המילה, יש ענף בר מצוות, ויש ענף הענפים ברית הנשואים. ענף זה מהוון את השמחה שבברית הנישואין בין גבר לאישה לענף מפלה, תאב בצע כסף, וגם מבזה- במקרה של "טהרה" שבגינה חייבת הכלה ללכת למקווה. רישום נישואין בעולם ככרוך בתעריף סמלי. בישראלי הוא מפרנס אלפי משפחות שעוסקות בביורוקרטיה נפסדת. ויש אותה גם כשאינך נושם כבר.

דומני שהתפוררותה של תנועת ש"ס היא אינדיקאטור שלא מדובר בדת אלא באינטרסים פוליטיים כלכליים אשר התג שלהם היה מרן עובדיה יוסף. אם היה איזה ספק לגבי הציניות שבה נוצל פוסק דתי זה, בא עכשיו הגילוי על יחסו של מרן לדרעי, והתפטרותו של דרעי, ובעקבותיה התפוררותה של ש"ס, שגם לפני כן עם פרישת ישי, החל התהליך.

כָשרות במיליארדים.

אחת האמירה השנונות ביידיש הוא ."זבל תפור בחוטים כשרים". במקור זה גס יותר "איין דרעק מין איין כושרין פודים" ( צואה בחוטים כשרים) לאמור אתה יכול להכשיר שרץ. זאת בשעה שהאזרח משלם כפול ולעתים פי שלושה, אם המוצר מיובא מחו"ל. פעם לרבנות בחוץ, פעם שנייה לרבנות המקומית ולרוב גם לבד"ץ, בית הדין לצדק של העדה החרדית, אשר מפלפל וממליח את המוצר בעצם כופה אותו על הצרכנים באמצעות החנויות והרשתות. זאת גם אם מדובר במיעוט יחסי של קונים. לאמור אותה חברת מזון כדי שלא תפסיד אפילו מיעוט מקרב צרכניה, מצפצפת על הרוב וכופה עליו מחירים שחלק נכבד מהם הולך לשיווק וחלק נכבד לכשרות של הרבנות ולהכשר של בד"ץ. ויש גם פרסומת סמויה במשדרים כמו "קידוש ששי", שבעצם אין בה רע אלמלא היא הייתה מצטרפת לשאט הנפש שהציבור חש כלפי הדת. היא חונקת אותו במקום שתקרב אותו. אבל זאת לא היא. זאת היא ששבויה בידי עסקנים ציניים אוכלי נבלה וטרפה, כדי לאפשר להם את הנאת השררה, שבצידה הולכת וגוברת השחיתות כפי שאנו מתוודעים אליה יותר ויותר באחרונה.

אשר לתעשיית המזון, לא מדובר רק בפריטי מזון. מדובר בכול ענף שיש לו קשר לאוכל. חנויות קטנות וסופרמרקטים, מסעדות, מסגרות אירוח ושמחות, בתי מלון, בתי נופש ועוד. אין לי ספק שאילו לאי אלה בעלים של הרשתות האלה היה נימוק כלכלי לחרוג מן הכפייה הזאת הם היו עושים זאת. אבל לא כדאי להם. יתרה מזאת. בעקיפין, למעט רשת כמו "טיב טעם", שהיא חריגה במכירת מוצרים לא כשרים, רובם המכריע, בשל היותן רשת, לא יהינו למכור מוצרים לא כשרים גם לא במגזר לא יהודי. כי כול הרשת תוחרם. זאת תעשיה בהיקף של הרבה מאוד מיליארדים שאותם משלם הצרכן הלא דתי. שום גורם ציבורי כמו המשרד לשרותי דת, שגם הוא נוסד מטעמים מסחריים פוליטיים- לא יכול לקונגלומרט הזה. גם לא מבקר המדינה שעסק שוב ושוב בנושא. הבד"צים הם בעצם פועל יוצא מן הכפייה הדתית, ואי-אפשר לנתק אותה מן המכלול. כבר לא מדובר כאן בעניין פוליטי. מדובר באחד המונופולים הכלכליים הגדולים שבהם גם מגזין כמו דה-מרקר משום מה לא עוסק .אפשר והוא חושב שזה עסק אבוד.

נדל"ן המתים.

אם מישהו רוצה לקבל מושג על "תעשיית הקבורה" אני ממליץ שיקרא את מאמרה, בעצם מסה מתוחקרת, של מירב קריסטל ב ynet - ב-20 בנובמבר 2009. יש שם הכול: נתונים, תעריפים, צילומים שמלמדים אותנו מה שמתרחש בעסקים שקשורים "בעולם התחתון" הפיזי שלנו במשכנות הנצח של יקירנו. במבוא מציינת מירב קריסטל כי "כשאדם היקר לנו הולך לעולם שכולו טוב, לאיש אין הכוחות הנפשיים להתעסק בביורוקרטיה וכסף. אבל הלוויה על כול הכרוך בה עולה כמה אלפי שקלים... האם שריפה וכד אפר הם אופציה." מכיוון שהמלצתי על המאמר הזה לא אדלה ממנו פרטים, ואסתפק במה שאני יודע. על הביורוקרטיה, על קיצור הדרך, בתשלום "אגרא" כנהוג בדרך מיוחדת. יש תקנות לגבי ממון מקום קבורת הנפטר, ויש הסדרים להעברת הגופה למקום אחר. מה שצריך זה כסף. זה אמור גם לגבי חלקות היסטוריות כמו בית העלמין בהר הזיתים בירושלים או בית הקברות הישן ברחובו טרומפלדור בתל אביב. במקומות האלה כול העמדות תפוסות מזמן. סיכה אי-אפשר להכניס. אולם אם יש למישהו סכומים מעל ל-100,000 ורוצה שהמנוח ייקבר במקום יוקרתי יימצא לו מקום. נס גדול יקרה פה. אין מקום לסיכה אבל יש מקום לקבר. כסף חופר אותו. כנאמר לגבי בית המקדש "ולא אמר איש שצר לי המקום". צריך רק ממון, והרבה. זה אמור גם לגבי העברת גופת נפטר לקבורה מעיר אחת לעיר שנייה. יש וערים מקלים ויש שמקפידים. אולם ההקפדה נגמרת ברגע שהאדם פותח את הארנק. ככול שהפתיחה גדולה יותר ככה ההקפדה מופשרת. ויש באחרונה גם אפשרות לבנות לגובה, מה שעולה פחות.

יש גם ענף נוסף במערכת המונופוליסטית של המוות. המצבות. גם כאן יש קשר הדוק בין מעצבי המצבות לבין הממסד הדתי. וגם כאן המחיר כולל הכול. העילה למחירים השונים היא בעצם חוקית או אמורה להתקבל על הדעת. הרי מדובר גם בטיפוח בית העלמין. על כך אני מבקש להעיר כי שום בית קברות נוצרי אינו דומה לבית קברות יהודי בצפיפות המצבות שנשענות כמעט אחת על השנייה. השיחים הירוקים הם מסביב. השבילים הם למעבר חתולים. אם ישנה הלוויה או אזכרה ואנשים בכול זאת רוצים לעמוד בינות הקברים, אי-אפשר ואז עומדים על הקברים. בית עלמין נוצרי הוא ירוק. הוא אתר שבו יכולה משפחה לבוא ולעמוד בנחת או אף לשבת לקיים שיח על המנוח, לשיר, לנגן. בקיצור לזכור את יקירם בצורה נינוחה ובערגה. יש מקומות כאלה גם בארץ בבתי העלמין הפרטיים שלא במסגרת המועצה הדתית והחברה הקדישה. גם כן בעבור כסף. אבל אז הסיפור הוא אחר לגמרי. יש חלקות מיוחדות בבתי עלמין ציבוריים לנפטרים אח"מים. פרופסורים, רופאים וגם יוצאי מחתרות שונות שזכותם עומדת להם. האדם הפרטי לא מתמחה באלה. אבל אם יש לו כסף הוא יקבל גם את המידע וגם את השירותים המבוקשים.

אפשר ולצד עיר הבה"דים בנגב צריך להקים בית עלמין גדול, יפה, מרווח, ירוק עם ספסלים, וחלקות בילוי. כן בילוי. זאת לא הלצה. אם תביאו בחשבון את הכבישים המהירים ההבדל בזמן הוא לא גדול. ואז זה יהיה טוב גם לנגב וגם למשפחות הנפטרים. אפשר יהיה להביא את המשפחה לפיקניק. אפילו בשבת. שכן בית העלמין אינו יותר קדוש מאשר הכותל, ואנשים באים בשבתות לירושלים ברכב וחונים לא רחוק מן הכותל. זאת תהיה אזכרה ראויה לשמה וגם לשם היקיר, היקירה- שטמונים במקום. ויהיה לכך משהו סמלי כי החיים נמשכים וגם יורדי דומה ייזכרו.

קבורת אקספרס עולה בהתאם.

לפני כמה שבועות נפטר אבי משפחה של ידידים שלי. למעשה זה היה ה"טריגר" לפוסט הזה. זה היה מוות פתאומי, אבל ידוע היה שהאיש במרום שנותיו ביקש להיקבר בעיר שבו קבורים הוריו ומשפחתו. אני נמנע לא רק מלציין בשם המשפחה אלא גם בשמות הערים, וזאת על-פי בקשת המשפחה. הסיבה אינה חשיפה אלא שדי והותר היה להם בדרך הייסורים שעברו ואין להם עניין להוסיף על כך בפרסום. הבעיה בהעברת הגופה מבית חולים אחד לחדר מתים במקום אחר נפתרה יחסית מהר. אבל עניין הקבורה היה סיפור אחר. "לא קוברים מת מעיר אחרת" אמרו בחברה קדישא של אותו מקום. המשפחה הביאה ראיות שכן קוברים. במקרים כאלה תמיד יש מישהו בקרב המשפחה או בקרב המכרים שמכיר מישהו. רצוי רב מכובד מקומי. או איזה "מאכער" לאחר מאמצים הגיעו אל הרב. המזכיר שלו אמר שהוא עוסק דווקא בשמחה, עריכת טקס נישואים. מן הסתם בתעריף של "אקסטרה אקסטרה לארג'". המזכיר יעץ להם לפנות לרב אחר. במשפחה הוחלט שכמה מקרבם ינסו להשיג רבנים לפי הרשימה שקבלו, וכול הקודם זוכה. זה נשמע לדאבוני סטירי. אבל זאת המציאות. מחפשים פרוטקציה, ואם מוצאים אותה, אז ניתן להשתמש בתקדימים שהיו דברים מעולם. לאחר שעות לתוך הלילה ובשעות הבוקר הושג רב אחד, והוא הפנה את המשפחה לאיש שקשור למועצה הדתית. האיש במועצה הדתית היה כבר מדווח. ההסכמה ניתנה, הועברה הנחיה לחדר המתים שניתן להוציא את הגופה. המחיר 80,000 שקלים בעד דופלקס. קבר לגובה, שבו בקומה ראשונה תיקבר רעיית המנוח, תיבדל לימים טובים וארוכים, בבוא יומה. בכך לא נגמר החשבון. יש עוד הקבורה עצמה, אזכרה וקריאת "אל מלא רחמים, שוכן במרומים....."

עוד אבן על גל העוינות כלפי הדת היהודית. וזאת לא בשל טיבה אלא בשל אלה שבמעשיהם משניאים אותה על הציבור והפכו אותה לא רק "קרדום", אלא תעשיה של חיים ומוות. משום כך לסוגיה הדתית שני פנים. אחת מהן היא "הכפייה הדתית" אשר חלקה נעשית בגלוי וחלקה בעקיפין, כמו מנהלת דת בצה"ל, ועוד מנהגים מתוקצבים להאדרת היהדות וגם להדרתה. ההיבט השני הוא סחיטת הממון. שני היבטים אלה חייבים למצוא מקום גבוה על סדר יומה של מערכת הבחירות.

פורסם במקור: אתר המחבר "זרקור"
תאריך:  02/01/2015   |   עודכן:  02/01/2015
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לטפל במונופול הדתי של החיים והמתים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לטפל
2/01/15 18:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כוכבה צהובון ידועה בציבור הרחב של קוראי העיתון הנפוץ שבו היא מפרסמת את הגיגיה הרכילותיים-ספקולטיביים בתור עיתונאית ותיקה, "מקורבת" לבכירי המערכת, שרי ממשלה בהווה ובעבר, וגם לכמה אלופים בדימוס מרוב חילות צה"ל שנפלו בשבי חנופתה - מתקרבת במהירות חד-ספרתית למועד הפרישה לגמלאות. שיהיה במזל.
02/01/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
שבוע קשה עבר על שר החוץ אביגדור ליברמן מנהיגה של ישראל ביתנו שמפלגתו שקעה בבוץ עברייני עמוק ועדיין לא ידוע מתי ואם בכלל תצא ממנו. ליברמן חש בימים אלה שהוא מתרחק כס ראש הממשלה שהפך לחלום חייו מאז שכיהן כמנכ"ל משרד ראש ממשלה בממשלתו הראשונה של נתניהו בעיקר משום שהוא רוסי.
02/01/2015  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
אם חוזרים על שקר מספיק פעמים, לא רק הציבור מתחיל להאמין בו, אלא גם מי שמספר אותו. זו כנראה הטכניקה של ערוץ 10 בנוגע לעצמו ושל קבוצת ידיעות אחרונות בנוגע לממדי העוני
02/01/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מטבע הלשון "דין פרוטה כדין מאה" הפך זה מכבר לביטוי שמבטא את העיקרון שלפיו יש לנהוג בעניינים בעלי ערך כלכלי מועט ואף זניח, "פרוטה", באותו אופן שבו נוהגים בענייני ה"מאה", שערכם הכלכלי רב. כך באשר לחובות כספיים, כך גם בעניין נזקים ואף בעניינים פליליים, דינו של דבר שנגנב זהה, אפילו ערכו מועט, וכך גם בכל עניין אחר.
02/01/2015  |  תמר בר-אשר צבן  |   מאמרים
הנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי העניק לפני כמה ימים ראיון עיתונאי במצרים שבו קרא לאחדות ולפיוס לאומי. פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי הראיון מהווה איתות לתנועת "האחים המוסלמים" שהוצאה מחוץ לחוק ולארגוני זכויות האדם כי מגמתו של א-סיסי היא להתפייס עם יריביו הפוליטיים.
01/01/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
אורנשטיין חשוף עתה לבדיקה/חקירה פלילית בשל שיחותיו עם אפי נוה בהן ביקש מנוה לפעול למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב    מידע שהובא ל-News1 מלמד, כי המעשים של גרטלר-גרטנר באפריק...
דן מרגלית
דן מרגלית
איתמר לוין
איתמר לוין
מלחמה צריכה יעד מדיני ברור    נתניהו שוב פוזל לרפובליקנים ומפלרטט עם עבריין בלתי שפוי    המשותף לשומר וגולדפוס    מה באמת חשוב לסמוטריץ'    חוק הרבנים ואבי דיכטר    האם מישהו עוקב אחרי ...
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
זה יהיה הקרב האחרון: מיומנו של מפגין ברחוב קפלן    לאוסף הסיסמאות הנובל יש כבר סיסמה נוספת, חדשה: "בחירות עכשיו"
נעם סולברג
נעם סולברג
דברי השופט נעם סולברג בטקס הסמכת עורכי דין חדשים, בבנייני האומה בירושלים [י' באדר ב' תשפ"ד, 20.03.2024]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il