|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

עבדים נרצעים

הגר"ע יוסף שחרר את הספרדים החרדים מעבדותם בעמל של כשלושים שנה אבל לאחר מותו הגישו דרעי וישי שוב את האוזן החרדית - ספרדית לרציעת עבדות עולם לפטרון האכזרי מבית היוצר הליטאי - חרדי - אשכנזי
05/01/2015  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
אריה דרעי. היה מוכן להרוס את היהדות הספרדית? [צילום: פלאש 90]

מכל התעלולים והמאורעות שפקדו את שס בשבוע האחרון הרי שדבר אחד קרה באופן אבסולוטי: שס חזרה בדיוק שלושים ושתיים שנה אחורה. ולמה כוונתי? אריה דרעי וחבריו זוקפים כרגע "הישג אדיר": התערבותו של הרב שטיינמן לטובת שס במאבק הבחירות נגד אלי ישי ומפלגתו, או לחלופין איחוד הכוחות הספרדים תחת דגלו של אריה דרעי בהוראת הרב שטינמן. אבל זהו הכישלון הגדול ביותר של כל משחק ה"ברוגז" של אריה דרעי - האיש שהיה מוכן השבוע להרוס את היהדות הספרדית, רק משום שהתגלה ברבים מה באמת חשב עליו הגר"ע יוסף.

לפני כ-32 שנה (1983) הקימו הרבנים יעקב יוסף ונסים זאב רשימת בחירות לעיריית י"ם שזכתה אז בשלושה מנדטים. על הרקע של ההצלחה הזו קמה שנה אח"כ (1984) שס. להבדיל משס הארצית של 1984 - שפטרון אשכנזי כהרב שך הקימה, הרי שהקמת שס הירושלמית של 1983 הייתה עצמאית באמת. נסים זאב מאס בתלותם של החרדים הספרדים בחרדים האשכנזים, ובמיוחד בקיפוח הכספי שהיה מנת חלקם. יעקב יוסף המנוח - בנו של הגר"ע יוסף, הצטרף אליו במצוות אביו כדי להגשים את עצמאות הספרדים החרדים בכל השטחים ולהיות אדונים לעצמם. מאז הרי ששס - במשך 30 שנה, מנסה שוב ושוב לבנות עצמאות לספרדים החרדים - מאחיהם האשכנזים, אך ללא הצלחה. זה החל עם היווסדה של שס הארצית, כשהרב שך שוב הביא להשתלטות אשכנזית על ה"רך הספרדי הנולד" ואח"כ סירב בתחילה לצרף את הגר"ע יוסף ל"מועצת החכמים" שהקים בטענה כי "הרב עובדיה הוא רב של רבנות".

הרב אלישיב התנגד לרב עובדיה מכיוון שונה כשטען כי "הרב עובדיה, כשהוא עולה למעלה הוא בועט במי שהעלה אותו". אבל לבסוף הצליחו הרבנים שלום כהן (שיועד להיות אז יו"ר "מועצת החכמים"), שבתאי אטון המנוח והרב שמעון בעדני יבדל"א לשכנע את הרב שך להכניס את הגר"ע יוסף ל"מועצת החכמים" מסיבות אלקטוראליות אך התחייבו כי "הוא יהיה רק אחד מתוך ארבעה".

האישור האשכנזי ניתן אך כמובן שהגר"ע יוסף הפך לעיקר העיקרים. הגר"ע יוסף אומנם ניסה לנקוט בקו עצמאי לספרדים - מהמישור התורתי ועד למישור הארגוני,אך לעולם לא הושלמה מלאכתו.אם באמת אפשר לכנות השקפה כלשהי כ"מורשת מרן" הרי שזוהי ההשקפה של עצמאות הספרדים בכלל - והחרדים מביניהם בפרט,מהמלקחיים החייתיים של החרדים האשכנזים בכלל, ובמיוחד של אלה המתקראים משום ה "ליטאים".

בעוד שהציבור החסידי האשכנזי הוא אומנם גזעני יותר מהליטאים הרי שהוא נוח וסובלני יותר, ובמיוחד אין לו תביעות שתלטניות כלפי צבורים אחרים, ליטאים כספרדים. האדמו"רים החסידיים הם העיקר אצל קהל צאנם ותו' לא. אבל הליטאים האשכנזים הם דורסניים מעצם מהותם ותמיד הם יטענו לכתר ההנהגה רק משום שלדעתם ראשי הישיבות שלהם הם ורק הם "גדולי התורה" ואילו האדמו"רים החסידיים - גדולים כשיהיו, אינם אלא אבק. ואילו לגבי הספרדים - הרי שמאז מאז הקמת המדינה, הם הפכו ל"מציליהם" ומשום כך לאפוטרופסיהם בכל מחיר.

בעוד שהחסידים למדו להתנער מהשרלטנות הליטאית - ברוב רובם של המקרים, הרי שהספרדים החרדים נותרו עבדים, ולאחרונה גם נרצעים. הויכוח עם הליטאים איננו בדיוק על דרך או הלכה אלא על כך ש"ככל אשר יורוך" היא בעצם אך ורק האפוטרופסות הליטאית. ועל כך החל הגר"ע יוסף במרד שלו מה"תרגיל המסריח" של שנת 1990, אבל לא רק בפוליטיקה, אלא בכל הנוגע לעצמאות הפסיקה ההלכתית,ההשקפה,הארגון והחינוך הספרדי. אבל במשך אותן שלושים שנה הוא לא הגיע מעולם ליעד הסופי וזאת מסיבות של ספרדים מבית וספרדים מחוץ לבית.

לאורך כל אותן שלושים שנה לא הרפו הספרדים מטרפם עד שעכשיו - לאחר מותו של הגר"ע יוסף,שוב חזרו אלי ישי,ובמיוחד אריה דרעי,להשתחוות רשמית לפריץ הליטאי.כבר בשנת 1992 - לאחר פרשת ה"תרגיל המסריח", הרפה הרב שך מהמפלגה שהקים(שס) וחזר לברית עם אגו"י(בנסגרת "יהדות התורה") כשהוא קורא ל"בני התורה הספרדים" להצביע להצביע ל"יהדות התורה" ולא לשס.ברשימת "יהדות התורה" הועמד הרב יצחק פרץ - מנהיגה לשעבר של שס, אבל לאחר הבחירות הוא הודח בנימוק גזעני כי "הוא לא הביא מספיק קולות של ספרדים". כניסת שס לממשלת השמאל בשנת 1992 לוותה באלימות ליטאית נגד רבני שס אך הגר"ע יוסף קרא להבלגה וכך נמנעה מלחמת אחים אמיתית. במקביל הקים הרב שך את "מרביצי התורה הספרדים" כדי להמשיך ולזנב בשס.

אותם "מרביצים" הם בעצם נציגי הקבוצה הספרדית שמחוץ לשס, שעד היום מסרבת לראות בשס את ביתה מתוך רגשי נחיתות כלפי הליטאים האשכנזים,והם אלה שמבחוץ דאגו להכשיל שוב ושוב את רעיון עצמאות הספרדים מהאשכנזים ביהדות החרדית.רובם למדו בישיבות ליטאיות והם בזים לישיבות הספרדיות ולתומכי שס ומסייעים להציג את האחרונים כ"נחותים יותר" רק משום שאינם נשמעים לליטאים האשכנזים. חלק מהם שינה את אורחות התפילה הספרדים לאשכנזים - ליטאים, אחרים אימצו הלכות ומנהגים אשכנזים - ליטאים רק לצורך "היררכי" ותו' לא. ורוב רבניהם כפופים להוראות של רבנים ליטאים,שברוב המקרים הם נחותי תורה מהם.בשנת 1996 שוב זינבו הליטאים בשס והפעם העמידו רשימת בת ספרדית מ"מרביצי התורה" ("תלם אמונה")שבראשה עמד הרב יוסף עזרן - עוד ח"כ לשעבר משס, ואחריו הוצב עוזרו האישי של הרב שך,הרב יחזקאל אסחייק.אך הרשימה הזו לא רק שנכשלה אלא שבמקום לגנוב קולות משס הם גנבו קולות מ"יהדות התורה".

אבל לא רק "מרביצי התורה הספרדים" של הליטאים היו אבן הנגף לעצמאות הספרדית שמחוץ לשס, אלא גם גורמים רבים נוספים .הפסוק "כחגבים היינו בעינינו,כן היינו בעיניהם" רודף ספרדים חרדים רבים שעדיין לא השתחררו מהמחשבה כי ה"אליתה" האשכנזית היא העיקר. בחסידות ברסלב למשל הנחה הרב האשכנזי, אליעזר ברלנד, את חסידיו הספרדים להחליף את שמות משפחתם לאשכנזים כדי שצאצאיהם יתקבלו לתלמודי תורה, לישיבות ולסמינרים, וזאת במקום להיאבק בגזענות בכוח מאוחד.את השיטה הזו של ברלנד חיקו גם ספרדים אחרים ששינו את שם משפחתם ואילו כאשר אשכנזייה נישאת לספרדי(דבר יוצא דופן כמובן...) הרי ששם משפחתו של הבעל הופך לשם משפחת האישה והוא עובר להתפלל ולהתנהג כאשכנזי.גם הספרדים של חב"ד לא חזרו למכורתם משום שחסידות חב"ד כופה את מנהגיה המיוחדים לה על כל חבריה. וכמו-כן משום ששס והגר"ע יוסף נחשבו לפחות "השקפתיים" ו"פחות תורתיים" הרי שלא פלא הוא שספרדים שהצטרפו לחסידויות שונות - כבלזא, ברסלב, סאטמר ואחרות,אימצו את הנוסח והלבוש החסידי ואפילו שינו את שמותיהם.

רבות עשה הגר"ע יוסף לשינוי השיטה אבל מאחר שגם אנשיו מבית נותרו עבדים ברוחם לאשכנזים החרדים הרי שמלאכתו הייתה קשה וכמעט בלתי אפשרית.דרעי היה בין עיקרי הבעיה משום שהוא חסם כל דרך לעצמאות ספרדית,שממנה פחד,ומנגד טווה את קשריו העסקיים רק עם אשכנזים חרדים (ודחק כל ספרדי מוכשר מהנהגת שס), שאותם בלבד מינה לעוזריו.לכן לא פלא הוא ש"אל המעיין" ו"מעיין החינוך התורתי" הוקמו ע"י שס לספרדים מסורתיים ואילו החרדים הספרדים נותרו חשופים לאפליות של המוסדות האשכנזים - ליטאים.למרות שהגר"ע יוסף פתח ברית עם החסידים הרי שהספרדים נותרו שבויי הליטאים כי שם למדו ילדיהם (אצל החסידים הלימוד באידיש ולכן היה קל לחסידים להתחמק מקליטת הספרדים). האוירה הפטרנליסטית הזו הותירה - על "אש קטנה",את היסוד החרדי - ספרדי שהפטרון האשכנזי - חרדי הוא ה"דשא הירוק" שלהם.ולכן גם כאן לא פלא שהרב אמנון יצחק הביא המלצות מרבנים אשכנזים כיהודה שפירא ולייב שטיינמן במאבקו בהגמוניה של שס. ואפילו רבנים משס - כיהודה דרעי(אחיו של אריה דרעי...) רצו לרבנים שטיינמן וקניבסקי כדי לקבל לגיטימציה במאבקם על תפקיד ה"רב הספרדי הראשי" נגד משפחת הגר"ע יוסף, במערכת הבחירות האחרונה ל"רבנות הראשית". הספרדים החילוניים נמצאים עשרות שנות אור מאחיהם החרדים בעניין עצמאותם. אבל כל עוד חי הגר"ע יוסף עדיין הילכה דמותו אימים על היהדות החרדית הספרדית והמאבק על עצמאותם של הספרדים החרדים מאחיהם הליטאים האשכנזים נותר בר קיימא. אבל מותו של הגר"ע יוסף החזיר את העטרה ליושנה,ולא במובן החיובי.

אלי ישי ואריה דרעי חזרו להתרוצץ אצל הפטרון האשכנזי - ליטאי,הרב לייב שטיינמן,שכל כך החל ל"דאוג" להם שוב. ב"דגל התורה" הליטאית אוהבים מאוד את ההתרפסות הזו וקוראים לה,בחיוך של לעג,"ושבו בנים לגבולם".למרות חטאי העבר הליטאים,למרות האפליות היומיומיות שלהם,ולמרות כל ההשפלות הרי שראשי שס חוזרים להשתטח על מפתן אלה ששברו את הלווין של הגר"ע יוסף בקריית ספר וגרשו את ילדי הספרדים מתלמוד התורה בזכרון יעקב.עבור ה"דגלונים" הליטאים זהו הניצחון במלחמה הגדולה, ובמיוחד עבור ח"כ משה גפני,שונאו בנפש של אריה דרעי. כלפי חוץ הדגלונים טוענים לאכפתיות ש"החרדים לא יאבדו קולות", אבל לאמיתו של דבר זהו ניצחון כפול עבורם:גם הספרדים חוזרים הביתה ועוד על ארבע,וגם בקרב הפנימי ב"יהדות התורה" הגדילו הליטאים את כוחם מול החסידים והירושלמים,עם חזרת הנדוניה של שס. לכן גם כדאי לרב שטיינמן להכריז תמיכה בשס, שהרי אלי ישי והרב מזוז כבר כרתו ברית עם ה"מזרחי", אבל שס נמצאת בכיסם.

אבל אם הליטאים היו באמת חושבים באופן עקרוני ותורתי - ולא על-פי צרכים אלקטוראליים ומפלגתיים,הם היו מבינים שאריה דרעי מסוכן יותר השקפתית מאלי ישי. ומדוע? הברית של ישי עם ה"מזרחי" היא עדיין ברית בתוך המחנה הדתי,ואילו הרב מזוז הוא השליט שם והוא זה שאסר שיבוץ נשים ופרימת ההשקפה התורתית ממש,אבל אריה דרעי הביא עימו את זכייה בר שלום מנאמני לפיד האנטי דתי והפך אותה ואת אשתו לשוות כוח לחכמים גדולים כהרבנים שלום כהן ושמעון בעדני. אם זו לא רפורמה,אזי,מהי רפורמה?! הקשרים של דרעי עם השמאל אינם רק בעניין "אי התגרות באומות העולם" אלא שדרעי חפץ להתמסר רעיונית לשמאל ולנער את שס מהחרדיות והדתיות שלה עד כדי הפיכתה למפלגת "שמאל ליבראלי" ממש! כבר תקופה ארוכה שהרב שטיינמן ממליץ לספרדים להצביע שס ולא ל"יהדות התורה" שלו.

אילו הייתי מקום אגו"י - שותפתה של "דגל התורה" ב"יהדות התורה",הרי שהייתי דואג אייך יראה המחר הפוליטי ביניהן. מי יודע אם אין כאן רעיון ליטאי להקים מחדש את "דגל התורה" - שס ולהשאיר את אגו"י בחוץ... הרב שך לא היה עושה חישובים כאלה אלא מורה מיידית לנתק את הקשר עם שס ולא להכניס אליו את דרעי, במצב שזכייה בר שלום ויפה דרעי הפכו ל"חכמות בלילה" ושוות ערך ל"מועצת החכמים" של שס.

עבד נרצע הוא עבד ששוחרר אבל חוזר לאדוניו מרצון ומוכן לרצוע את אזנו בביזיון לשם המשך השפלת עבדותו לעולמי עד. הגר"ע יוסף שחרר את הספרדים החרדים מעבדותם בעמל של כשלושים שנה אבל לאחר מותו הגישו דרעי וישי שוב את האוזן החרדית - ספרדית לרציעת עבדות עולם לפטרון האכזרי מבית היוצר הליטאי - חרדי - אשכנזי. זוהי הפגיעה האמיתית במורשת מרן הגר"ע יוסף, אבל אף רב ספרדי אינו מעז לומר זאת בגלוי.

תאריך:  05/01/2015   |   עודכן:  05/01/2015
הרב אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עבדים נרצעים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חקלאי
5/01/15 23:14
2
דניאל24
6/01/15 11:26
3
יוצא עירק
6/01/15 19:12
4
יוצא עירק
6/01/15 19:12
5
שוחר-שלום
7/01/15 10:22
6
יוסי אבידור
7/01/15 11:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
קהילת מצביעי ש"ס נוצקה כמפלגה כדי להקל על בעיות כלכליות של הקבוצה החרדית המתקיימת בזכות הקצבות מדינה - מה שמאפשר להן להתנועע על ספסלי הישיבות, או לעשות עסקים "מתחת לשולחן", מבלי למלא את חובותיהם האזרחיות. קהילת טפילים אלה, שאת עיקר עול קיום משפחותיהן נושאות הנשים על כתפיהן, הם קבוצה שרובה אין לה בסיס מקצועי, חסרי השכלה מינימלית, ללא ידע באנגלית, היסטוריה, גאוגרפיה או כל מקצוע השכלתי - שלא יוכלו לעסוק במקצוע אמיתי, אלא כחזנים, מוהלים, קברנים ושוחטים מטעם משרד הדתות, או כתגרנים או חלפנים, ובעסקים המצריכים רק ידיעת חיבור וחיסור מינימלית.
05/01/2015  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
ובכן, לפיד החליט שבקמפיין הנוכחי הוא ימכור את עצמו כלוחם בשחיתות. אחד הפרשנים ספר שבמהלך הופעתו האחרונה לפיד הזכיר את המילה "שחיתות" 20 פעמים ולא פחות פעמים דפק באגרופו על דוכן הנאומים. לכאורה ניתן לברכו ב"ישר כוח" ולאחל לו הצלחה - אך חוששני שגם במשימה הזאת הוא יכשל כפי שפישל במאמץ להוזיל את מחירי הדירות ולהוריד את יוקר המחיה. גם אם יתמזל לו להתקדם לתפקיד שר המשטרה - הוא לא יצליח למגר את השחיתות.
05/01/2015  |  יורי מור  |   מאמרים
אף על-פי שהיקף ההשתתפות בפריימריז היה נמוך, כ-55% מבעלי זכות ההצבעה בלבד, הוא היה מפגן דמוקרטי מרשים, ליד הדיקטטורות הפוליטיות שקמו לנו בשנים האחרונות. נתניהו יכול להיות מרוצה משני מסרים שקבל מהמתפקדים: א. מיתון ממותן של הרכב הרשימה, שמניח לו להפטר בקלות מאחת מסיסמאות הקרב הבנליות של יריביו שהליכוד קיצוני. ב. אושרה במלואה בקשתו לשריון 2 מקומות ראליים ברשימה לכנסת לשלוחיו. ובכך נענו שתי משאלות שלו: הודגש האמון בו כמנהיג המפלגה, חרף הקמפיין השלילי של יריביו בסיסמה "רק לא נתניהו"; ונתנה בידיו גמישות חשובה לבנות את נציגות המפלגה בכנסת ובממשלה, היה וירכיב אותה, באופן שיאפשר לו להפיק ממנה תועלת מירבית.
05/01/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
הבחירות המתקרבות מציבות בפני הבוחרים אתגר לא פשוט. היהודי המצביע פעם אחר פעם עבור מפלגות ה"ימין" עם או בלי מרכאות, נוחל כמעט תמיד אכזבה מרה. הפוליטיקה המכונה גם "אומנות האפשר" מכה באנשי עקרונות עד אשר המערכת השלטונית כולה הפכה למאוסה ודחויה. לא בכדי הולכים ומתרבים אלה שאינם מצביעים כלל, כמחאה על השיטה וחסרונותיה.
05/01/2015  |  בעז שפירא  |   מאמרים
מפלגת עלה ירוק מבקשת (4.1.15) מבית המשפט המחוזי בתל אביב להורות ליו"ר המפלגה לשעבר, ירון לרמן, להחזיר לה את דף הפייסבוק שלה, שלטענתה שבוי בידיו לצרכיו האישיים. עלה ירוק מבקשת שהדף יועבר ליו"ר הנוכחי, אורן לבוביץ, ולהורות ללרמן להגיש לה חשבונות ודוחות כספיים מלאים לתקופת הבחירות לכנסת ה-19.
05/01/2015  |  יצחק דנון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות 2015  /  מי ומי  
הקלפי הנעלמת מראמה הכריעה: דיכטר  /  איציק וולף
לפיד מעדיף את ווטסאפ: 'פייסבוק זה הכי 2013'  /  יניב הלפרין
ה"דיל" להדחת שלי יחימוביץ'?  /  עידן יוסף
ראש קטן של מפלגה מצטמקת  /  אפרים הלפרין
לתת לציבור את המידע הראוי בבואו להצביע  /  אפרים הלפרין
דברו אלינו אמת!  /  אליקים העצני
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il