|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

ועדת זמיר ממליצה: <br>לשפר את שיטת בחירת שופטים ולמנות <br>מועמדים ראויים גם ממגזרים אחרים

הוועדה מקבלת למעשה את דרישתם/קבילתם של הדתיים ומגזרים אחרים, שקובלים במשך שנים כנגד אי מינוי מועמדים ממגזרים אחרים
07/05/2001  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   תגובות

 קישורים
  הדוח המלא: הוועדה לסדרי הבחירה של שופטים

הוועדה לסדרי הבחירה של שופטים - בראשה עומד שופט בית המשפט העליון (בדימ.) יצחק זמיר, שמונתה על-ידי שר המשפטים הקודם יוסי ביילין, הגישה היום (7.5.01) את הדוח שגיבשה וערכה.

[הדוח המלא ראה הקישור שלהלן]

בוועדה חברים מלבד זמיר (יושב ראש הוועדה): ח"כ אמנון רובינשטיין ועו"ד יורם גיא-רון. הדוח הוגש במעמד שר המשפטים מאיר שטרית, ונשיא בית המשפט העליון אהרן ברק.

הוועדה גיבשה דוח מקיף - הראשון מסוגו. חברי הוועדה התייעצו עם עשרות אישים, קיבלו חוות דעת ופניות מגורמים רבים והתוצאה היא דוח מעמיק שיאפשר עתה עריכת תיקונים במערכת השפיטה בישראל. רשימת האישים שהופיעו בפני הוועדה, ראו בהמשך.

בפתח דברים כותבים חברי הוועדה, כי שיטת הבחירה הקיימת זה קרוב לחמישים שנה, הוכיחה עצמה כשיטה טובה. על-פי שיטה זאת הוקמה מערכת של שופטים בעלי רמה מקצועית גבוהה, נקיי כפיים ועצמאיים לחלוטין במילוי תפקידם. לפיכך סבורה הוועדה כי אין הצדקה לשנות את בסיס השיטה, ובכלל זה את ההרכב והסמכות של הוועדה לבחירת שופטים, כפי שנקבעו בחוק יסוד: השפיטה.


יחד עם זאת, קובעת הוועדה, ניתן וראוי לשפר את השיטה הקיימת. רשימת ההמלצות מובאת כאן כלשונה (פרק 16 מהדוח):


רשימת ההמלצות

[ההפניות מכאן הינן לפסקאות בדוח המלא המצ"ב בקישור שלהלן]

[הערה: הרשימה שלהלן כוללת רק עניינים בהם הוועדה ממליצה לשנות את המצב הקיים, ואין היא כוללת עניינים בהם הוועדה, לאחר שבדקה ומצאה כי המצב הקיים אינו מצריך שינוי, ממליצה שלא לשנות את המצב הקיים].

1. מדיניות הבחירה. הבחירה של שופטים חייבת להתבסס, בראש ובראשונה, על הרמה המקצועית והתכונות האישיות של המועמדים. עם זאת, כאשר הרמה המקצועית והתכונות האישיות קיימות במידה הנדרשת, יש לתת משקל גם לעקרון השיקוף החברתי.

בפועל כך נוהגת הוועדה לבחירת שופטים. הוועדה ממליצה כי הוועדה לבחירת שופטים תאמץ מדיניות זאת גם באופן רשמי. ראו פסקאות 29-28.

2. ניתוח עיסוקים. הוועדה ממליצה שייערך ניתוח עיסוקים לכהונת שופט, שיציג את התכונות והכישורים הנדרשים לכהונה זאת. ראו פיסקה 35.

3. פרסום תקן פנוי. הודעה על תקן פנוי של שופט מתפרסמת ברשומות. הוועדה ממליצה כי הודעה על תקן פנוי של שופט תפורסם גם באתר האינטרנט של הנהלת בתי המשפט. ראו פיסקה 36.

4. ועדה לאיתור מועמדים. הוועדה ממליצה שנשיא בית המשפט העליון ימנה ועדה לאיתור מועמדים לשפיטה. הוועדה תאתר מועמדים ראויים, בעיקר בקרב עורכי דין בעלי נסיון ומוניטין, ותברר את נכונותם להציג מועמדות לכהונת שופט. ראו פסקאות 30, 36.

5. שאלון מועמדות. המבקש להתמנות לכהונת שופט ממלא שאלון מועמדות. הוועדה ממליצה לתקן את השאלון בעניינים מסויימים, המפורטים בפיסקה 37.

6. טופס חוות הדעת. חוות דעת על מועמד לכהונת שופט מוגשות לוועדה לבחירת שופטים על גבי טופס מיוחד לצורך זה. הוועדה ממליצה לתקן טופס זה בעניינים מסויימים, המפורטים בפיסקה 38.

7. מידע נוסף על מועמד. הוועדה ממליצה על דרכים להשגת מידע נוסף על המועמד. בין היתר, הוועדה ממליצה על דרכים כאלה לגבי מועמדים שהם עובדי השירות הציבורי, שופטים לשעבר של בתי-דין צבאיים ורשמים של בתי משפט. כמו כן, הוועדה ממליצה למנות אדם מתאים מטעם הוועדה לבחירת שופטים, שיעבור באופן שגרתי על תיקי המועמדים, ובמידת הצורך יערוך בירורים נוספים, לפני שתיק המועמד מגיע אל ועדת-המשנה של הוועדה לבחירת שופטים. ראו פסקאות 43-39.

8. בדיקת בטחון. מועמד לכהונת שופט עובר כיום בדיקת בטחון ברמה נמוכה. כיוון ששופטים עשויים להיחשף לחומר סודי ביותר, דנה הוועדה בשאלה אם ראוי לערוך, לאותם מועמדים העולים לדיון בפני הוועדה לבחירת שופטים, בדיקת בטחון ברמה גבוהה יותר. לדעת הוועדה אין מניעה מבחינה עקרונית לעריכת בדיקה כזאת, אם שירות הבטחון הכללי רואה בה צורך. עם זאת, כיוון שבעיות שונות הכרוכות בעריכת בדיקה כזאת טרם לובנו, הוועדה ממליצה כי הוועדה לבחירת שופטים תערוך בירור נוסף בעניין זה עם שירות הבטחון הכללי. ראו פסקאות 44, 45.

9. מבחני אישיות. הוועדה סבורה כי בדרך כלל אין לדרוש מן המועמדים לכהונת שופט שיעברו מבחני אישיות או מבחני ידע. עם זאת, במקרים חריגים תוכל ועדת-משנה של הוועדה לבחירת שופטים להציע למועמד שיקיים מבחן אישיות במכון המתמחה בכך. ראו פסקאות 47, 54, 56.

10. הראיון בפני ועדת-המשנה. בדרך כלל מועמד לכהונת שופט מוזמן לראיון בפני ועדת-משנה של הוועדה לבחירת שופטים. לגבי ראיון זה מציעה הוועדה שינויים מסויימים במתכונת הראיון, כמו כן היא, ממליצה כדלקמן: טופס ריכוז מידע, שהנהלת בתי המשפט מכינה לשימושה של ועדת-המשנה, יתוקן בפרטים מסויימים; ועדת-המשנה תוסמך, במקרים חריגים, לפטור מועמדים מסויימים מן החובה להופיע לראיון; מן הצד השני, במקרים חריגים ועדת-המשנה תוכל להציע למועמד שהופיע בפניה כי יקיים מבחן אישיות במכון מיוחד לדבר; ראוי לערוך תיאום בין שתי ועדות-המשנה לגבי מתכונת הראיון; יש מקום לתת הכשרה לחברים בוועדות-המשנה על-ידי מומחה לאבחון; כמו כן יש מקום להכין, בסיוע מומחה לאבחון, מדריך בכתב באשר למבנה הראיון; ועדת-המשנה תודיע לכל מועמד שהתראיין בפניה את החלטתה. ראו פסקאות 55-49.

11. קורס מועמדים לשפיטה. הוועדה ממליצה כי מועמד לכהונת שופט יידרש (כפוף לחריגים מסויימים) להשתתף בקורס מועמדים לשפיטה מטעם המכון להשתלמות שופטים. כמו כן, מומלץ כי מועמדםי לכהונת שופט בית דין צבאי ומועמדים לכהונת רשם של בית משפט, וכן גם רשם המבקש להיות מועמד לכהונת שופט, ישתתפו בקורס זה. ראו פסקאות 58-56.

12. מתכונת הקורס. הוועדה ממליצה שקורס מועמדים לשפיטה יימשך שישה ימים, בתנאי פנימיה, והוא יוקדש, שלא כפי שהיה בעבר, באופן מלא לאבחון מועמדים שהופנו לקורס על-ידי ועדת-המשנה של הוועדה לבחירת שופטים. הקורס יכלול מרכז הערכה, לפי תכנית שתיקבע בהתייעצות עם מומחים לאבחון. מרכז זה ישמש אמצעי מרכזי להערכת ההתאמה של המועמד לכהונת שופט. המשתתפים בקורס, במספר מוגבל, יתחלקו לקבוצות קטנות, בהדרכת גרעין קבוע של שופטים (או שופטים בדימוס) שישמשו מדריכים בקורס. השאלה אם לשתף בקורס באופן קבוע מומחה לאבחון תיבחן באופן נסיוני ותידון, לאור הנסיון, על-ידי הוועדה לבחירת שופטים. מימון ההשתתפות של המועמדים בקורס יהיה מתוך תקציב הנהלת בתי המשפט. הוועדה מוסיפה המלצות אחדות באשר לדרך הערכת הכישורים של המועמד בסוף הקורס. ראו פסקאות 65-59.

13. מינוי מועמד כשופט לשעה. לאחר שמועמד השתתף בקורס מועמדים לשפיטה, וועדת-המשנה מצאה אותו מתאים לכהונת שופט, תוכל ועדת-המשנה להמליץ על מינויו כשופט-לשעה בבית משפט לתביעות קטנות, באופן חלקי ולתקופה מוגבלת, לפני שהוועדה לבחירת שופטים תחליט אם לבחור בו לכהונת שופט. במשך תקופת המינוי ניתן יהיה לבחון את התאמת המועמד לכהונת שופט. הוועדה ממליצה לקבוע תנאים מגבילים למינוי כזה, בעיקר כדי למנוע ניגוד עניינים. קבלת ההמלצה תחייב תיקון החוק.

כמו כן, קיימת אפשרות, ללא צורך בתיקון החוק, למנות מועמד לכהונת שופט כיושב-ראש של בית דין מינהלי, ואף זאת עשוייה להיות דרך לבחון את התאמת המועמד לכהונת שופט.

ראו פיסקה 66.

14. קידום שופטים. הוועדה ממליצה על מינוי ועדה מייעצת לקידום שופטים. הוועדה תמונה על-ידי הוועדה לבחירת שופטים, ותורכב משופטים (או שופטים בדימוס). בראש הוועדה יעמוד שופט (או שופט בדימוס) של בית המשפט העליון. הוועדה תברר מי מקרב השופטים ראוי לקידום לתקן שהתפנה, ותגיש המלצתה לוועדה לבחירת שופטים.

הוועדה שקלה גם את ההצעה להביא בפני הוועדה המייעצת לקידום שופטים, ובפני הוועדה לבחירת שופטים, נתונים סטטיסטיים לגבי תפקודו של שופט המועמד לקידום. הוועדה החליטה כי לפני שניתן יהיה להסתמך על נתונים כאלה, מן הראוי יהיה לערוך ניתוח עיסוקים לגבי תפקידו של שופט, ורק לאחר מכן לדון בשאלה אם וכיצד ניתן להסתמך על נתונים כאלה לצורך החלטה בדבר קידומו של שופט.

עם זאת הוועדה ממליצה לנקוט כבר עכשיו צעדים כדי להבטיח במידת האפשר כי שופט, אשר הוחלט לקדמו לבית משפט גבוה יותר, לא ישאיר אחריו תיקים בלתי-גמורים.

ראו פסקאות 73-67.

15. מינוי שופטים לכהונה בפועל. לדעת הוועדה, מינוי שופט של בית משפט השלום לכהונה בפועל בבית המשפט המחוזי כרוך בנזק, ובסך הכל הנזק הנובע ממינויים כאלה עולה על התועלת הצומחת מהם. לפיכך סבורה הוועדה כי ראוי להימנע ממינויים של שופטים לכהונה בפועל, אלא כיוצא מן הכלל, במצבים מיוחדים ונדירים. עם זאת כיום, בשל מחסור בשופטים ותקינה פגומה בבתי המשפט, קיים צורך מעשי במינויים כאלה. הוועדה מניחה כי בעקבות פעולה לתיקון הפגמים בתקינה, ניתן יהיה, בעוד שנתיים לערך, לצמצם עד מאד מינויים כאלה. בינתיים ממליצה הוועדה לנקוט, באופן מיידי, בצעדים לצמצום הנזק הנובע מן המינויים לכהונה בפועל. ואלה ההמלצות: א) יש לתכנן מראש את המינוי של שופט בית משפט שלום לכהונה בפועל בבית משפט מחוזי כדי שתכנית העבודה של השופט בבית משפט השלום תאפשר לו לסיים את הטיפול בתיקים שכבר החל לדון בהם לפני שהוא מתחיל את הכהונה בפועל בבית המשפט המחוזי; ב) בתום התקופה שנקבעה לכהונה בפועל בבית המשפט המחוזי, השופט חייב לחזור לתקופת כהונה סבירה בבית משפט השלום, והוועדה לבחירת שופטים לא תקיים דיון באפשרות קידומו אלא לאחר שחזר כאמור; ג) כאשר שופט של בית משפט מחוזי עומד לפרשו מכהונתו, ראוי למנות במקומו שופט במינוי של קבע, עוד לפני הפרישה, כדי להימנע מן הצורך למנות שופט לכהונה בפועל; ד) הוועדה המייעצת לקידום שופטים תברר מי מקרב השופטים של בית משפט השלום ראוי להתמנות לכהונה בפועל בבית המשפט המחוזי, ותגיש המלצותיה לשר המשפטים, נשיא בית המשפט העליון וחברי הוועדה לבחירת שופטים.

הוועדה סבורה כי מן הראוי, בשלב זה, להמשיך במינוי שני שופטים של בית המשפט המחוזי לכהונה בפועל בבית המשפט העליון, לתקופה שאינה עולה על שנה אחת. עם זאת, הוועדה ממליצה כי שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון יודיעו לחברי הוועדה לבחירת שופטים מבעוד זמן על כוונתם למנות שופט מסויים לכהונה בפועל בבית המשפט העליון.

ראו פסקאות 81-74.

16. שלב המינוי בוועדה לבחירת שופטים. הוועדה ממליצה כי מועמד שעלה לדיון בפני הוועדה לבחירת שופטים ולא נבחר, יקבל הודעה על כך ממנהל בתי המשפט; מועמד כזה יכול לשוב ולעלות לדיון בפני הוועדה פעמים נוספות; אולם לאחר חמש שנים, אם לא נבחר, שמו יימחק מרשימת המועמדים. ראו פסקאות 85-82.

17. קליטת שופטים חדשים. המכון להשתלמות שופטים מקיים קורסים לקליטת שופטים חדשים. לאחרונה הורחבה וגוונה הפעילות לקליטת שופטים חדשים. הוועדה מייחסת לכך חשיבות רבה. היא ממליצה לפעול לביסוס והרחבה של פעילות זאת. ברוח זאת, הוועדה ממליצה כי התכניות להכשרת שופטים חדשים ייבדקו, לאור הנסיון, בעוד שנתיים לערך. ראו פסקאות 87-86.

הוועדה סבורה כי ראוי להכניס שינוי מסויים בכללי האתיקה השיפוטית (הכנסות לאחר מינוי), התשנ"ה-1995, לגבי תקופת המעבר של שופט חדש. ראו פיסקה 88.

18. ליקויים בתפקוד שופטים. הוועדה בחנה את הדרכים הקיימות לתיקון ליקויים בתפקוד שופטים, ובכלל זה הטיפול בתלונות מצד הציבור נגד שופטים, ולנקיטת צעדים נגד שופטים שאינם ממלאים את תפקידם כראוי, עד כדי העברת השופט מכהונתו. הוועדה סבורה כי הדרכים הקיימות מאפשרות טיפול ראוי בליקויים בתפקוד שופטים. עם זאת, הוועדה ממליצה כי תוכן מערכת מקיפה ומחייבת של כללי אתיקה שיפוטית. הוועדה תומכת בהצעתו של נשיא בית המשפט העליון להקים במסגרת של הנהלת בתי המשפט מוסד של נציבות תלונות הציבור (אומבודסמן), וסבורה שראוי לממש הצעה זאת בהקדם. כמו כן, הוועדה מציעה כי יוקמו במחוזות השיפוט ועדות משותפות לבתי המשפט ולוועדים המחוזיים של לשכת עורכי הדין, לטיפול בבעיות משותפות, ובכלל זה גם בתלונות של עורכי דין בקשר לתפקידם של שופטים. ראו פסקאות 96-89.


אישים שהופיעו בפני הוועדה:

השופט תאודור אור, הנשיא דן ארבל, הנשיא אהרן ברק, הרשם אהרן בן-יוסף, הרשמת ג'אדה בסול, השר יוסי ביילין, הנשיאה עדנה בקנשטיין, ד"ר יצחק גרתי, עו"ד משה דיין, עו"ד אלקס הרטמן, הרשמת רות וקסמן, ד"ר אלי זבולון, גב' אביבה טור-כספא, הנשיא אמנון כהן, הרשם איתי כץ, עו"ד ישראל כלוף, המשנה לנשיא שלמה לוין, פרופ' ברוך נבו, השופטת שרה סירוטה, גב' מאירה עזר, הרשם אורי פוני, מר אלי פישוף, הרשמת רחל ערקובי, פרופ' גיורא קינן, מר איל רחלי, גב' דרורה רקנר, פרופ' שמעון שטרית, האלוף אילן שיף, הנשיא (בדימוס) מאיר שמגר, השרה יולי תמיר.

תאריך:  07/05/2001   |   עודכן:  07/05/2001
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נשיא חברת השקעות דיסקונט יורם טורבוביץ התפטר מתפקידו. במקומו מונה עמי אראל, מי שהיה מנכ"ל חברת אלרון.
07/05/2001  |  יואב יצחק  |   חדשות

07/05/2001  |  יואב יצחק  |   חדשות
הכנסת חוזרת היום לעבודה מלאה. מושב הקיץ שיחל היום, יסתיים בחודש יולי.
07/05/2001  |  יואב יצחק  |   חדשות
ראש הממשלה אריאל שרון, הציע להעניק הטבות כספיות מפליגות לתושבי הגליל, בדומה לסל ההטבות בהן הוחלט באחרונה להעניק לישובי הנגב.
06/05/2001  |  יואב יצחק  |   חדשות
שר המשפטים מאיר שטרית, מציע לבחון הקדמת פרישתם של שלושה משופטי בית המשפט העליון, כבר השנה - עוד בטרם הגיעם לגמלאות.
06/05/2001  |  יואב יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il