|   15:07:40
דלג
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

פרדוקס נאצל

זה מותר האדם וזה גורלו, הוא מוקף רבים אבל נדון יחיד, הוא ועל בכלל אבל הוא נותן דין וחשבון כפרט, הוא קהל, והוא מול, מול שמים, מול ארץ, מול עצמו
15/02/2015  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות
מכתבים לאלוהים [צילום: AP]

מעשיו של אדם בר דעת מעידים עליו תמיד בבית דין של מעלה ובבית דין של מטה, ובבית הדין הטמון בחובו, בו הוא עצמו יושב על כס המשפט לבדו ודן ובוחן מה מגיד לו כל צעד שעשה, וכל מחשבה שנתהרהרה בתוכו, ואפילו הוא נס מלשבת בדינו באים מעשיו אל תוך חלומותיו ושם הם עושים להם דוכן ומעידים ואינם מניחים. בכל הערכאות האלה נדון האדם לנפשו, הוא לבדו, בין עשה מה שעשה רק בינו לבינו, בין עשה בקהל עם, בין עשה מחפצו, בין הדיחו אותו לעשות, בין ידע מה הוא עושה בין היה כנכפה וכאנוס. זה מותר האדם וזה גורלו, הוא מוקף רבים אבל נדון יחיד, הוא פועל בכלל אבל הוא נותן דין וחשבון כפרט, הוא קהל, והוא מול, מול שמים, מול ארץ, מול עצמו.

כל בתי הדין לפניהם באים מעשיו של אדם דנים יחדיו, ויכול אדם לצאת זכאי בדיני הארץ ובעת ובעונה אחת לצאת חייב בדיני שמים, זכאי בעיני אלוהים וחייב בעיני הבריות, זכאי או חייב בעיני שניהם ועדיין הוא דן, אם הוא בר דעת, את עצמו, ורק הוא יודע מה דינו.

על השותפות המשולשת הזאת בונה המוסר את היכלותיו. "אמר רב שמואל בר נחמני אמר רב יונתן, בתורה ובנביאים ובכתובים מצינו שצריך אדם לצאת ידי הבריות כדרך שצריך לצאת ידי המקום, בתורה דכתיב, "וִהְיִיתֶ֧ם נְקִיִּ֛ם מֵה' וּמִיִּשְׂרָאֵ֑ל",(במדבר ל"ב,כ"ב) בנביאים דכתיב," אֵ֣ל אֱלֹהִ֤ים ה' ה֣וּא יֹדֵ֔עַ וְיִשְׂרָאֵ֖ל ה֣וּא יֵדָ֑ע" (יהושע כ"ב,כ"ב), ובכתובים דכתיב, "וּמְצָא-חֵ֖ן וְשֵֽׂכֶל-ט֑וֹב בְּעֵינֵ֖י אֱלֹהִ֣ים וְאָדָֽם" (משלי ג',ד'). גמליאל זוגא שאל לר' יוסי בר רבי, איזהו המחוור שבכולם? אמר לו, "וִהְיִיתֶ֧ם נְקִיִּ֛ם מֵה' וּמִיִּשְׂרָאֵ֑ל" (ירושלמי שקלים פ"ג הלכה ב').

משפטי השמים והארץ

מותר לתמוה מה ראה גמליאל זוגא לחקור איזו משלש האמירות התנ"כיות מחוורת ביותר, מדגישה יותר מחברותיה את העובדה כי המשפט עצמו, התלוי

בראיות, בממצאים, בזמינות עדים ומהימנותם, בא בעיקרו של דבר להטיל משמעת חברתית ואזרחית בענייני בני האדם, אבל על האמת לאמיתה אין הוא יכול להיות ערב, ורק המקום, השמים, דנים על פיה. לכאורה ה' ה֣וּא יֹדֵ֔עַ וְיִשְׂרָאֵ֖ל ה֣וּא יֵדָ֑ע, כמו גם וּמְצָא-חֵ֖ן וְשֵֽׂכֶל-ט֑וֹב בְּעֵינֵ֖י אֱלֹהִ֣ים וְאָדָֽם מחוורים לעילא, במה מחוור וִהְיִיתֶ֧ם נְקִיִּ֛ם מֵה' וּמִיִּשְׂרָאֵ֑ל יותר? בתיבה נקיים, לא נקיים בעיני אלוקים ואדם, אלא נקיים מכל מה שיכול להיאמר למעלה, מכל מה שיכול להיאמר למטה, נקיים בעיני עצמכם מכוח פגישתכם עם משפטי השמים והארץ.

הדברים מורכבים. אדם צריך לצאת ידי הבריות, אולם הבריות עצמן ידי מי הן יוצאות? במסכת סוכה דף מ"ה, עמוד ב', אומרים חכמי ישראל מובהקים בשם רבי שמעון בן יוחאי "ראיתי בני עלייה והן מועטין", ורש"י מפרש כי על-פי רוב מעשי בני האדם עלי אדמות, על-פי הכוחות הפועלים בחברה, על-פי הפערים בין שועים מנצלים לבין עניים ההופכים למשאב, על-פי מלחמות בהם נהרגים אנשים על חמדת רכוש או תאוות בצע או קנאת כוח, "רואה אני שכת המקבלת פני שכינה שלמעלה, מועטין הם". בני עליה, צדיקים שעל הארץ שעל-פי מעשיהם ראויים להיקרא להסב על שולחנו המטפורי של הקדוש ברוך הוא, ספורים הם, והיאך מתנה הכתוב את החובה לצאת ידי חובת הטוב במציאת חן בעיני האדם, בעיני הבריות, שרובם אינם יוצאים ידי חובת ההתעלות מאורח חיים מחלן?

צדקת הפרט

והשמים, השמים עצמם, אמרו "אַחֲרֵ֥י רַבִּ֖ים לְהַטֹּֽת" (שמות כ"ג,ב') ופסקו להלכה כי "לא בשמים היא", כי הרוב שעל הארץ מכריע את הדין, כי על פיו מזכים במשפט ועל פיו מחייבים, כי על פיו פוסקים מה עושים ועונשים על מה שהוא אוסר לעשות, והרי הרוב הזה מתוך בני האדם שרובם אינם בני עלייה הוא מתגבש, ולמה השמים הרואים גם מה שבני אדם מצניעים, מפקידים בידיהם את ניהול ענייני המדינה ועושים אותם לשופטי צדקת הפרט? מדוע גמרו למעלה להכשיר את הדמוקרטיה - שאינה יכולה להיות צודקת יותר מאשר רוב בני האדם שאינם צודקים דיים, שאינם בני עלייה - כטובה במערכות השלטוניות והמשפטיות וההתנהלויות הבין אישיות? מתוך אמונה באינסטינקטים של הקולקטיב האנושי שהוא מבחין בעליונות הטוב גם כשרובו גולש לממוצע ומשקולות הרע שוקלות עליו לרדת מטה? האומנם? הרי אילו משלה האמונה הזאת בשמים, כלום היו שולחים משם את הנביאים לומר "אֵין-קֹרֵ֣א בְצֶ֔דֶק וְאֵ֥ין נִשְׁפָּ֖ט בֶּאֱמוּנָ֑ה בָּט֤וֹחַ עַל-תֹּ֙הוּ֙ וְדַבֶּר-שָׁ֔וְא הָר֥וֹ עָמָ֖ל וְהוֹלֵ֥יד אָֽוֶן" (ישעיה נ"ט,ד') וכלום היו מביעים בפי קהלת אכזבה כואבת על " אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֧ה הָאֱלֹהִ֛ים אֶת-הָאָדָ֖ם יָשָׁ֑ר וְהֵ֥מָּה בִקְשׁ֖וּ חִשְּׁבֹנ֥וֹת רַבִּֽים" (קהלת ז', כ"ט) ורשי מפרש,"בקשו חשבונות רבים - מזימות ומחשבות של חטא". אחרי הרבים האלה הורו מן השמים להטות?

והמבוכה אינה סרה כשאותו הפסוק המצווה "אַחֲרֵ֥י רַבִּ֖ים לְהַטֹּֽת" מזהיר בפסקנות קצרה וחותכת, "לֹֽא-תִהְיֶ֥ה אַחֲרֵֽי-רַבִּ֖ים לְרָעֹ֑ת"! איך? אם הרוב קובע, מה לי להיטיב מה לי לרעות, היכן מוטמן הרוב הפוסק לרוב מה הוא להיטיב ומה הוא לרעות? הרי אחת מן הסיבות המובהקות ש"ראינו בני עליה והם מועטים" נעוצה בעובדה שהרוב קובע, קובע מה יפה ומה מכוער, מה מקובל ומה דוחה, מה יקר ומה זול, מה קונה ומה מוכר, מי נבחר למשול ומי משול כפסול לשלוט. דברי הימים מלאים בעדויות על המונים שהלכו אחרי הרבים לרעות כי הם היו רבים, כי הם שיעבדו את כוח השיפוט שלהם לעוצמה הדורסנית של הוויית הרוב בעולם והיכולת שלהם להבחין אם הרבים הם "רבים לרעות או להיטיב", אולחשה על-ידי הגזירה של הכניעה על-פי שמים לרוב.

במבוכה הזאת טמונה אמיתות הנוסחה הקובעת כי המוסר בנוי על השותפות המשולשת בין השמים והארץ והאדם שהוא הקובע האחרון של הנקיות, שהוא המצווה המרכז כל קיום "וִהְיִיתֶ֧ם נְקִיִּ֛ם. בשמים הסכימו כי הרוב קובע את המעשה וכי הפרט שופט את ערכו. בשמים הסכימו כי אי-אפשר לו לאדם להלוך בעולם בודד, הסכימו כי הטוב והרע אינם מוטלים כברירה לפני מי שאינו חי בציבור, כי הבחירה עצמה העושה את האדם לנברא בצלם הייתה נשללת ממנו אילו נברא להיות פרודה נפרדת בעולם ועם שלילתה לא היה נשאר בו באדם מצלם האלוקים אלא צל כמיהה עובר. ועל כן, פועל יוצא, בשמים הסכימו כי אדם הוא הממונה היחיד לקבוע מתי הוא הולך אחר הרוב אחריו הוא מצווה להטות, ומתי הוא נדרש לכוחות נפש כדי לא לקבל את מרות הרוב כי על-פי שיפוטו האוטונומי הרוב בחר לרעות, וכי בכך הוא ממלא אחר הציווי האלוהי שבחר לרדת לארץ כפרדוקס מאתגר מפני שפענוחו נאצל יותר אפילו מתוכנו.

תאריך:  15/02/2015   |   עודכן:  15/02/2015
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרדוקס נאצל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ש.
18/03/15 20:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תקופת הבחירות היא ההזדמנות המתאימה להעלות בעיות למודעות ולדיון ציבורי, כמו מערכת חינוך הדוגלת בהשמדת מדינת ישראל ונהנית מסיוע ישיר ועקיף של ממשלת ישראל.
15/02/2015  |  דוד בדין  |   מאמרים
מערכת הבחירות נכנסת לשלבים מכריעים (החודש האחרון) שבו יותר ויותר בוחרים מגבשים דעתם. גם התחזיות, כנראה, ידייקו החל מהשבוע הבא מעט יותר כיוון שהתשובות לסוקרים תהיינה פחות של אופנה ויותר של כוונת הצבעה אמתית.
15/02/2015  |  יורם דורי  |   מאמרים
כמה התפתחויות שקרו באחרונה במזרח התיכון משפיעות על היחסים של תנועת חמאס עם אירן וסעודיה ועל אפשרות הקמת בריתות וחידוש קואליציות ישנות של תנועת חמאס במזרח התיכון נוכח שינויים אלה.
15/02/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
כל מי שבוחן את ריכוז הסקרים לקראת הבחירות יכול להבחין בתופעה מעניינת: כנראה שיד אלוהית המבקשת להציל את עם ישראל מידי עצמו החליטה, כי רק שותפות בשלטון של שתי המפלגות הגדולות - הליכוד והמחנה הציוני (העבודה) - תוכל להקים ממשלה המסוגלת לשלוט ולנהל כהלכה את ענייני המדינה המידרדרים אל עברי פי פחת.
15/02/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
לגולשי הסקי הישראלים, שהשלג בחרמון כבר הפך להיות קטן עליהם, נקרית עכשיו הזדמנות של פז לחוות את ההחלקה על הלבן-הלבן הזה בארצות שמעבר לים. עונת הסקי מצויה עכשיו בעיצומה, אחרי ראשית חורף שחון למדי שלא הניב שלג סביר. גם עלות השהייה באתרי הסקי אינה בשמיים כבשנים החולפות, וכל שנותר הוא לבוא ולהחליק.
15/02/2015  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il