News1 גאים להציג
מבקרים ייחודיים (Unique Visitors):
אתר - 459,861  סלולר - 946,661
   |   15:07:40
דלג
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
שוב בבית חולים
05/10/2019   |   גיורא גינזבורג
מלחמת יום הכיפורים 1973
26/09/2017   |   אלונה ספטון
יומנו של מהנדס בניין - 1 המכתב
25/09/2017   |   אורי שרגיל
לבימה חופשית   
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
גרסטל. בוררת [צילום: פלאש 90]
בוררת ומגשרת
הילה גרסטל. ילידת 13.6.1955, ישראל. נשואה לראובן ולהם שני ילדים.

ב-1973 סיימה את לימודיה התיכוניים בתיכון עירוני בהרצליה. בשנים 1975-1973 שירתה בצה
איתן ששינסקי [צילום: פלאש 90]
כלכלן
איתן ששינסקי (נולד: 29 ביוני 1937), כלכלן ואיש אקדמיה ישראלי.
תום שגב [צילום: AP]
סופר, עיתונאי
תום שגב (נולד: 1 במרץ 1945), עיתונאי, פובליציסט והיסטוריון ישראלי.
לכל הערכים במועדון+
וידאו ב-News1
 
איתמר לוין
 
האמת על זיהויו של דמיאניוק
 
  28/02/2020   |   איתמר לוין  |  
  27/02/2020   |   איתמר לוין  |  
ברחבי הרשת
מועדון מנויים VIP
כללי   שרותי VIP   תנאי שימוש   רכישת מנוי
הסתדרות העובדים הלאומית - ניהול ופיקוח
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ הסתדרות העובדים הלאומית בארץ ישראל (להלן - הע"ל) היא ארגון עובדים הפועל כאיגוד מקצועי של עשרות ענפי עבודה בארץ. הע"ל התאגדה כאגודה עותמאנית בשנת 1934 בידי עובדים שהשתייכו לזרם הרוויזיוניסטי כדי לשמש חלופה להסתדרות העובדים הכללית , והיא פועלת לפי חוקה המגדירה את מטרותיה ואת אופן ניהולה (להלן - חוקת הע"ל או החוקה). במרוצת השנים הקימה הע"ל גופים (להלן - מוסדות העזר) שבאמצעותם נתנה שירותים לחבריה בתחומים של בריאות, נדל"ן, חינוך, ביטחון סוציאלי ועוד. בד בבד עם פעילותה כארגון עובדים קיימה הע"ל פעילות כלכלית ענפה באמצעות כמה ממוסדות העזר שלה, והיו תקופות שבהן גופים הקשורים אליה ניהלו כספי ציבור בסכום כולל של עשרות מיליארדי ש"ח. בעל התפקיד הבכיר ביותר בהע"ל הוא יו"ר הע"ל, אשר נבחר בידי הוועידה הארצית שלה . הוא משמש כיו"ר של כל המוסדות המנהלים של הע"ל - הוועידה הארצית, המועצה הארצית והוועד המנהל; ולפי נוסח חוקת הע"ל במועד סיום הביקורת, ספטמבר 2010, מינוי מנכ"ל הע"ל הוא בסמכותו. מר אברהם הירשזון כיהן כיו"ר הע"ל בשנים 1995-2004; מר יצחק רוסו כיהן כמנכ"ל הע"ל משנת 1997 עד פברואר 2007; מר אנשל אשכנזי כיהן כממלא מקום יו"ר הע"ל משנת 2003 עד פברואר 2007 (הנהלות הע"ל בראשותם של מר הירשזון, מר רוסו ומר אשכנזי ייקראו להלן - ההנהלות הקודמות). בפברואר 2007 נבחר מר יואב שמחי לתפקיד יו"ר הע"ל (להלן - היו"ר החדש), והוא מינה את מר יאיר שלם למנכ"ל הע"ל (להלן - המנכ"ל החדש) (הנהלת הע"ל בראשות היו"ר החדש והמנכ"ל החדש תיקרא להלן - ההנהלה החדשה). בעקבות תלונות אנונימיות שהתקבלו במשרד מבקר המדינה שמהן עלה חשש לאי-סדרים חמורים בפעילות הע"ל וגופים הקשורים אליה לרבות חשש שמיליוני ש"ח נעלמו מקופת הע"ל וגופים שבשליטתה, החליט מבקר המדינה, כב' השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, ביוני 2006 להפעיל את ביקורת המדינה על הע"ל בהתאם לסמכותו לפי סעיף 9(9) לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]. הפעלת הביקורת על הע"ל, ובאפריל 2007 גם על חברת בת של הע"ל ששמשה כזרוע הכלכלית שלה באותה עת, עוררה התנגדות עזה. אף על פי כן משרד מבקר המדינה עמד על כך שהביקורת תתקיים כסדרה, ובסופו של דבר החלה הע"ל לשתף פעולה עמו. פעולות הביקורת לצד העלאת ממצאים לגבי גוף מבוקר כמקובל (שעיקריהם יפורטו להלן), הובילו פעולות משרד מבקר המדינה לחקירות ולבדיקות מעמיקות של כמה רשויות מדינה בעניינים שבתחום אחריותן הנוגעים להע"ל ולגופים הקשורים אליה, ובהן חקירת משטרה שבה נחשפה פרשה חמורה של מעילות שנעשו בשנים 1998-2005 בסך כולל של כ-13 מיליון ש"ח בכספים של הע"ל ושל עמותה מיסודה, עמותת ניל"י - נוער יהודי למען ישראל. את המעילות ביצעו בעלי תפקידים לשעבר בגופים אלה, ובהם יו"ר הע"ל דאז מר אברהם הירשזון. המעורבים בפרשה הועמדו לדין פלילי, הורשעו, ועל מרביתם נגזרו עונשי מאסר ממושכים. בשנים 2007-2010 עשה משרד מבקר המדינה לסירוגין ביקורת בהע"ל בשני נושאים עיקריים: 1. נבדקו הנסיבות שאפשרו את המעילות האמורות, ובכלל זה נבדקו סמכויותיהם ואופן תפקודם של מוסדות הע"ל ושל נושאי תפקידים בה - המועצה הארצית, הוועד המנהל, יו"ר הע"ל, המנכ"ל וגורמי הביקורת הפנימית - בשנים 2000-2006 ; שמירתה של הע"ל על אינטרסים כלכליים שלה בשנים אלה; והפיקוח החיצוני עליה. 2. בפברואר 2007, כמה חודשים לאחר הפעלת ביקורת המדינה בהע"ל, נבחרה כאמור הנהלה חדשה בהע"ל, ובעקבות כך בדק משרד מבקר המדינה גם אם חל שינוי בנושאים האמורים בתקופת כהונתה. הבדיקה האמורה נעשתה, בין היתר על מנת לאפשר להנהלה החדשה להכיר את הארגון ואת מוסדותיו, לפעול לשיקומו לאחר הטלטלה שעבר עם חשיפת פרשת המעילות בו ולנקוט שינויים שיקטינו את הסיכוי להישנותם של המעילות וליקויים אחרים שהתרחשו בעבר בהע"ל ובמוסדות העזר. הבדיקה הסתיימה בספטמבר 2010, ובדצמבר 2010 נשלחה בראשונה טיוטת דוח ביקורת להע"ל, לקבלת תגובתה בעניין. בשנת 2011 נעשה מעקב אחר יישום התיקון של כמה מהליקויים. בדיקות משלימות נעשו במשרד הפנים, המופקד בעת הביקורת על אגודות עותמאניות, ובמשרד המשפטים. עיקרי הממצאים המועצה הארצית המועצה הארצית של הע"ל (להלן גם - המועצה) מונה 84 חברים הנבחרים מבין חברי הוועידה הארצית ואת יו"ר הע"ל, ומשמשת אספה כללית של הע"ל בין כינוסי הוועידות הארציות. בין תפקידיה של המועצה: אישור שינויים בחוקה, קביעת המדיניות המקצועית של הע"ל, קיום דיונים בסוגיות עקרוניות בעלות משמעות ציבורית הנוגעות לחיי העובדים במדינה וקבלת החלטות בעניינים אלו, אישור הרכב הוועד המנהל לפי המלצת היו"ר, וקבלת דיווחים מהוועד המנהל ומהנהלות מוסדות העזר. נמצא כי בתקופת כהונתן של ההנהלות הקודמות ושל ההנהלה החדשה לא פעלה המועצה הארצית כנדרש למימוש ייעודה. בין היתר, בחלק משנות כהונתן לא התקיימו ישיבות של המועצה בתדירות המינימלית הקבועה בחוקה (אחת לשישה חודשים לפחות), יו"ר הע"ל או המנכ"ל הם שקבעו את סדר יומה במקום הוועד המנהל כנדרש בחוקה, וחבריה אישרו את שהתבקש מהם ללא דיונים או שאלות ולא הקפידו לקבל דיווחים על הנעשה במוסדות העזר. הוועד המנהל לפי חוקת הע"ל בנוסחה בעת הביקורת, התפקידים העיקריים של הוועד המנהל (להלן גם - הוועד) הם: אחריות לניהול השוטף של הע"ל ופיקוח שוטף על הנעשה במוסדות העזר. בוועד המנהל אמורים לכהן 13 חברים ובכלל זה יו"ר הע"ל העומד כאמור גם בראשו. 1. עצמאות חברי הוועד המנהל: לפי חוקת הע"ל, ללא המלצת יו"ר הע"ל לא ניתן למנות חבר לוועד המנהל. הוראה זו יוצרת תלות גדולה של מועמדים לחברות בוועד המנהל באדם אחד שהוא בעל התפקיד הבכיר והמשפיע ביותר בהע"ל המשמש גם יו"ר הוועד המנהל, ואשר פעילותו בניהולה השוטף של הע"ל אמורה להיות נתונה לפיקוחם של שאר חברי הוועד. נמצא כי בתקופת כהונתן של ההנהלות הקודמות ושל ההנהלה החדשה כל ההצעות של ממלא מקום היו"ר או היו"ר החדש למינוי חברי הוועד המנהל או לשינויים בהרכב הוועד אושרו בישיבות המועצה הארצית. ברוב ישיבות אלה, למעט ישיבה שהתקיימה בשנת 2006, האישור ניתן ללא שאלות, ועל פי רוב גם בלא שממלא מקום היו"ר או היו"ר נימקו מדוע יש צורך במינוי או מדוע הם בחרו במועמדים שהציעו, ובלי הצגת קורות החיים של המועמדים. 2. תנאי סף לכהונה בוועד המנהל: בחוקת הע"ל בנוסחה בעת הביקורת לא נקבעו תנאים לגבי ההשכלה והניסיון הנדרשים לחברות בוועד המנהל. במאי 2009, בתגובה על הערת משרד מבקר המדינה בנושא, המליץ היו"ר החדש למועצה להוסיף לחוקת הע"ל תיקון ולפיו עד 5 מ-12 חברי הוועד המנהל (לא כולל יו"ר הע"ל) לא ייבחרו מבין חברי המועצה הארצית כפי שהחוקה קבעה עד אותה עת אלא יהיו דירקטורים חיצוניים (להלן - דח"צים) כהגדרתם בחוק החברות, התשנ"ט- 1999 . המועצה אישרה פה אחד את התיקון. משרד מבקר המדינה רואה בחיוב יזמה זו של היו"ר החדש להעברת תיקון בחוקת הע"ל המאפשר מינוי דח"צים לוועד המנהל. עם זאת נמצא כי היו"ר החדש פעל במסגרת יישום התיקון האמור לשינוי של הרכב הוועד המנהל באופן שאינו מתחייב מן התיקון. בין היתר, הוא הביא לפיטוריהם של שלושה מחברי הוועד המנהל ולמינויים של שני חברי ועד חדשים שלא במסגרת תקן של דח"צים. שינוי זה נעשה בחוסר שקיפות וללא הנמקות. הממצאים ממחישים את הצורך במעורבותם של חברי המועצה הארצית במינויים של מועמדים לוועד המנהל ובפיטורים של חברי הוועד. 3. הדרכה באשר לתפקידי הוועד המנהל והטמעתם: נמצא כי עם מינוים של חברי ועד מנהל בעת כהונתן של ההנהלות הקודמות לא המציאה להם הע"ל העתק של חוקת הע"ל ואף לא הסברים על סמכויותיהם ואחריותם לפי החוקה. בפגישות שקיים משרד מבקר המדינה עם כמה מהם התברר כי הם לא הכירו תפקידים מסוימים שהיו מוטלים עליהם לפי החוקה. בעת כהונת ההנהלה החדשה חל שיפור בהדרכה שקיבלו חברי הוועד המנהל לגבי תפקידיהם לפי החוקה, אולם נמצא שהיו"ר החדש והמנכ"ל החדש עשו לבדם פעולות שלפי החוקה הן בסמכות הוועד המנהל (כגון מינוי מנהלי מחוזות ומחלקות בהע"ל). לעתים דיווח היו"ר החדש לוועד המנהל על פעולות אלו כבדרך אגב והציגן כעובדה מוגמרת. 4. כינוס ישיבות הוועד המנהל: בחוקת הע"ל בנוסחה בעת הביקורת, כינוס הוועד המנהל נמסר לשיקול דעתו הבלעדי של יו"ר הע"ל. בשנים 2007-2010, שבהן כיהנה ההנהלה החדשה, פחתה תדירות התכנסותו של הוועד ככל שחלף הזמן. בתגובה על הערות משרד מבקר המדינה, בינואר 2011 אישרה המועצה הארצית בהמלצת הוועד המנהל, תיקון בחוקה ולפיו הוועד המנהל יתכנס לפחות שש פעמים בשנה. 5. הכרת מוסדות העזר: חברי הוועד המנהל שכיהנו בתקופת ההנהלות הקודמות לא קיבלו סמוך למינוים הסבר על מוסדות העזר ולא נאמר להם מי הם נציגי הע"ל והמנהלים במוסדות אלה. כמה מחברי ועד אלה מסרו למשרד מבקר המדינה כי במשך שנים הם לא היו ערים לדבר קיומה או לפעילותה של חברת בת של הע"ל שניהלה פעילות בהיקף כספי גדול. בתקופת כהונתה של ההנהלה החדשה חל שיפור בנושא: חברי הוועד המנהל קיבלו בסמוך למינוים מידע לגבי כמה ממוסדות העזר. 6. מינוי נציגים במוסדות העזר: בשנות כהונתן של ההנהלות הקודמות ושל ההנהלה החדשה מינה הוועד המנהל נציגים שייצגו את הע"ל באספות הכלליות של מוסדות עזר בלי להגדיר את היקף ייפוי הכוח של הנציגים ואת חובותיהם כלפי הע"ל, לרבות באילו נושאים הם רשאים לקבל החלטות באופן עצמאי ובאילו נושאים הם נדרשים לקבל מראש הנחיות מהוועד המנהל. 7. קבלת דוחות כספיים של מוסדות העזר: בעת כהונתן של ההנהלות הקודמות וההנהלה החדשה לא הוצגו לפני הוועד המנהל הדוחות הכספיים של מוסדות העזר. לא נמצא כי מי מחברי הוועד המנהל בשנים אלה ביקש לקבל העתק של הדוחות האמורים. 8. קבלת דיווחים שוטפים על הנעשה במוסדות העזר: בשנים 2000-2006 קיבל הוועד המנהל רק דיווחים בעל פה לגבי פעילותם של חלק מהמוסדות בלבד. דיווחים אלה לא נמסרו בקביעות, ולרוב תדירות הדיווחים הייתה פחותה מזו שנדרשת בחוקת הע"ל (אחת לשלושה חודשים לפחות). כמה מהדיווחים לא תועדו בפרוטוקול, ולכן אין לדעת מה הייתה רמת הפירוט שלהם. לא מעט מהדיווחים נמסרו בעקבות בקשה מהע"ל לתמיכה כספית או לאישור פורמלי לביצוע פעולה, המתחייב על פי דין. לא נמצא כי חברי הוועד שכיהנו בשנים אלה דרשו לקבל דיווחים שוטפים ומלאים על הנעשה במוסדות העזר. לאחר שמשרד מבקר המדינה הסב את תשומת לבה של ההנהלה החדשה להוראות החוקה בעניין פיקוח הוועד המנהל על מוסדות העזר, פנו היו"ר החדש והמנכ"ל החדש למוסדות עזר והתחילו לקבל מכמה מהם דיווחים שוטפים על פעילותם. אולם היו"ר והמנכ"ל לא העבירו דיווחים אלה לוועד המנהל. נמצא כי גם בעת כהונתה של ההנהלה החדשה קיבל הוועד המנהל דיווחים לגבי כמה מהמוסדות בלבד בתדירות לא קבועה. לעתים חלפה יותר משנה בין דיווחיו של מוסד עזר. כמה מהדיווחים לא תועדו בפרוטוקולי הישיבות, ואין לדעת מה הייתה רמת הפירוט שלהם. 9. בינואר 2011, בתגובה על ממצאי הביקורת, המליץ הוועד המנהל לבצע תיקון בחוקת הע"ל "לשינוי מבני, לפיו הגוף המנהל את [הע"ל] באופן שוטף יהיה המנכ"ל, הסמנכ"לים ומנהלי האגפים והמחוזות, ואילו הוועד המנהל יהפוך מגוף מנהל לגוף מפקח, ושמו אף יוחלף לדירקטוריון'... ותפקידיו יהיו זהים לתפקידי דירקטוריון בחברה, בשינויים המתחייבים מצורת המבנה הארגוני של [הע"ל]. הדירקטוריון... יתכנס [כאמור] 6 פעמים לפחות בשנה ויקיים פיקוח צמוד יותר על פעילות ההנהלה"; המועצה הארצית אישרה לבצע את התיקון האמור. מנכ"ל הע"ל הוראות החוקה בנוסחה בעת הביקורת הביאו להיווצרות תלות גדולה מאוד של מנכ"ל הע"ל ביו"ר הע"ל. בין היתר נקבע כי היו"ר מוסמך למנות מנכ"ל ולפטרו, כי הוא מוסמך לקבוע את תנאי העסקתו באישור הוועד המנהל, וכי במסגרת ביצוע תפקידו יהיה המנכ"ל כפוף במישרין ליו"ר. הלכה למעשה נמצא כי המנכ"ל החדש תלוי כמעט לחלוטין ביו"ר החדש ופועל לפי הנחיותיו . עוד נמצא כי לא נקבעו בהע"ל תנאי סף לתפקיד המנכ"ל המיועדים להבטיח שלתפקיד זה ייבחר מועמד בעל ניסיון וכישורי ניהול מתאימים. בתגובה על הערות הביקורת האמורות, נעשו הפעולות האלה: (א) בדצמבר 2009 הע"ל קבעה תנאי סף לתפקיד מנכ"ל הע"ל, אולם נמצא כי הם אינם ברורים. בין היתר, לא נקבעו בהם רמת ההשכלה הפורמלית, הוותק המינימלי של הניסיון המקצועי ובכירות התפקידים הקודמים הנדרשים; (ב) בינואר 2011 אישרה המועצה הארצית בהמלצת הוועד המנהל שינויים בחוקה שמטרתם למנוע את "תלות המנכ"ל ביו"ר ו[להגדיל את] מחויבותו של המנכ"ל לוועד המנהל". בין היתר נקבע כי המנכ"ל "אחראי לניהול השוטף של ענייני [הע"ל] במסגרת המדיניות [שיתווה הוועד המנהל] וכפוף להנחיותיו"; הסמכות למנותו או לפטרו הוענקה לוועד המנהל לפי המלצת היו"ר; הוועד המנהל יאשר את שכר המנכ"ל ויפקח על פעילותו. ביקורת פנימית 1. זה זמן רב, לפחות מתקופת כהונתן של ההנהלות הקודמות, מעוגנת בחוקת הע"ל החובה לקיים בה ביקורת פנימית, אף שנכון לנובמבר 2011 אין חוק המטיל על הע"ל חובה זו. עם זאת הועלה כי רבות מהוראות החוקה הנוגעות לביקורת פנימית אינן ברורות או לוקות בחסר. 2. לפי החוקה, הביקורת הפנימית בהע"ל אמורה להתבצע בידי ועדת ביקורת ומבקר פנימי, ועליהם לקבוע את חלוקת העבודה ביניהם. בתקופת כהונתן של ההנהלות הקודמות נעשתה הביקורת רק בידי ועדת ביקורת, והיא לא קיבלה את מלוא הכלים למילוי ייעודה כראוי. בשנת 2008, בעת כהונתה של ההנהלה החדשה, מונה מבקר פנימי בהע"ל, לראשונה זה שנים רבות. משרד מבקר המדינה רואה זאת בחיוב. עם זאת נמצא, בין היתר, כי בשנים 2008-2010 או עד למועד סיום הביקורת ספטמבר 2010, היו"ר החדש ביצע לבדו פעולות בנושאים הקשורים במבקר הפנימי שלפי הוראות החוקה נמצאים בסמכותו של הוועד המנהל (בהם קביעת זהות המבקר, סמכויותיו ותנאי העסקתו), והנחה את המבקר הפנימי להעביר את תכנית הביקורת השנתית רק לאישורו ולאישור ועדת ביקורת, ומכאן שהוועד המנהל גם לא היה מעורב באישור תכנית זו. שמירת אינטרסים כלכליים של הע"ל דיבידנדים: ההנהלות הקודמות לא עשו די כדי לברר או לעגן במקרים מסוימים את האפשרות לקבל דיבידנדים מחברות שבבעלות הע"ל. ההנהלה החדשה החלה לפעול לתיקון ליקויים בנושא. זכויות בנכסי מקרקעין: לאחר שנים רבות שבהן לא טיפלה הע"ל כראוי בנכסי המקרקעין שלה היא הביאה לידי איתור מרבית הנכסים ולידי הכרעה - עוד בשנת 1998 - בדבר שיעור זכויותיה בנכסים שבבעלות משותפת שלה ושל לאומית שירותי בריאות (להלן - קופ"ח לאומית) ובדבר דמי השכירות שהיא זכאית לקבל בגין שימוש קופ"ח לאומית בחלק מהנכסים. אלא שגם אחר כך לא ניהלו ההנהלות הקודמות כראוי את המידע על נכסי המקרקעין, ובכלל זה המידע על השימוש בהם, ולא רשמו את זכויות הע"ל בהם בפנקסי הרישום של המדינה. לפיכך התקשתה הע"ל לממש את זכויותיה בנכסים. בשנת 2008 החלו הע"ל וקופ"ח לאומית הליך של בוררות שנסב בעיקר על מחלוקות כספיות שהתגלעו ביניהן לאחר שנת 1998 בעניין חובותיהן זו לזו בשל שימוש בנכסים בעבר ודמי השכירות הראויים שעל קופ"ח לאומית לשלם להע"ל בעתיד. היקף נכסי המקרקעין שבהם מדובר, משמעותם מבחינת הניהול הכלכלי של הע"ל והתמשכות המחלוקות בין הע"ל לקופ"ח לאומית לגבי הנכסים, הביאו לכך שדרך ההתמודדות של הע"ל עם מחלוקות אלה דרשה קביעת מדיניות. למרות זאת נמצא כי את ההחלטה לקיים את הבוררות קיבל היו"ר החדש, וכי הוחל בביצוע הבוררות בלא שהוועד המנהל אישר הליך זה. פעילות כלכלית באמצעות מוסדות העזר: במהלך השנים קיימה הע"ל פעילות כלכלית ענפה באמצעות כמה ממוסדות העזר שלה, והיו תקופות שבהן גופים הקשורים אליה ניהלו כספי ציבור בסכום כולל של עשרות מיליארדי ש"ח. מן הראוי שהמוסדות המנהלים את הע"ל ידונו בשאלה אם יש מקום שגוף כדוגמת הע"ל, יחזיק - במישרין ובעקיפין - בגופים בעלי אופי כלכלי - פיננסי ויתוו מדיניות ברורה בנושא. המידע על מספר החברים: מספר חברי הע"ל שהציגה ההנהלה הקודמת בשנת 2006 לפני הציבור ומוסדות מדינה היה גדול במידה ניכרת ממספר חבריה בפועל. לפי הודעתה למשרד מבקר המדינה, ההנהלה החדשה בדקה מהו מספר חברי הע"ל המדויק והסדירה את הרישומים בנושא. עם זאת רק לאחר למעלה משנה, לאחר שמשרד מבקר המדינה העיר לה על כך פעמיים, היא הסירה פרסום מטעה שהוצג באתר האינטרנט שלה בסוף שנת 2008 ואשר הוצג בו מספר גדול בהרבה ממספר חבריה בפועל. הליכי אישור תנאי העסקה של בכירים בהנהלה החדשה והפיקוח בנושא : במועד עריכת הביקורת בהע"ל לא היו בחוקת הע"ל ובנהליה הוראות בדבר אופן אישור תנאי העסקתם של בכירים בהע"ל, חוץ ממנכ"ל הע"ל. 1. הליכי אישור שכר: ההחלטה בעניין שכרם של היו"ר החדש, המנכ"ל החדש ובכיר נוסף התקבלה בשנת 2007 בישיבתה של ועדת הכספים, שהיא ועדת משנה של הוועד המנהל, בהרכב של שני חברי הוועד המנהל שהיו חברים בה, שלא על סמך עבודת מטה מסודרת וללא הצגת מסמכים. ההחלטה התבססה על נתוני שכר שהיו"ר החדש מסר לוועדה בעל פה ושמקורם לא ברור, ועל השוואה לשכר שלדברי אחד מחברי הוועדה היה נהוג בגוף הקשור להע"ל, אשר בביקורת נמצא כי מחזור פעילותו השנתי הממוצע גדול פי 100 מזה של הע"ל. עוד נמצא כי סמכויות ועדת הכספים כלל לא הוגדרו בשנים 2007 ו-2008, וכי ההחלטה יושמה בלא שהובאה לאישור הוועד המנהל, ואף לא דווחה לו. המנכ"ל החדש קיבל בשנת 2008 גם תוספת שכר בסכום של משכורת חודשית ("משכורת 13") ללא אישור של הוועד המנהל כנדרש בחוקה, ובלא שדווחה לו. המשכורת שולמה למנכ"ל אפילו לפני שוועדת הכספים דנה באפשרות לאשרה. 2. גילום דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות (להלן ביחד - דמי ביטוח): נמצא כי המנכ"ל החדש הורה לאגף הכספים של הע"ל לשלם לו וליו"ר החדש, החל באוגוסט 2009, תוספות שכר חודשיות קבועות בסכום של אלפי ש"ח, וזאת מאחר שסכום ההכנסה המרבית החייבת בדמי ביטוח הוכפל באותו מועד וחייב את היו"ר והמנכ"ל לשלם דמי ביטוח גבוהים מבעבר. משמע שהיו"ר החדש והמנכ"ל החדש קיבלו, לפי הוראת המנכ"ל החדש, הטבה כספית שבמסגרתה הע"ל שילמה ממקורותיה תשלום שהם חייבים בו. ההוראה לא קיבלה אישור של ועדת הכספים או של הוועד המנהל, ותוספות השכר גם לא דווחו לגופים אלה עד סוף שנת 2010, בעת שמשרד מבקר המדינה הציג את ממצאיו בנושא לפני המנכ"ל והיו"ר. היו"ר מסר למשרד מבקר המדינה כי לא ידע כלל על הוראת המנכ"ל האמורה ועל תוספת השכר ששולמה לו בעקבותיה. 3. כרטיסי אשראי וקופה קטנה: זה שנים מקובל בהע"ל לאפשר לעובדים לקבל החזר על הוצאות מסוימות - שאותן הם נדרשים להוציא לשם מילוי תפקידם וקידום ענייני הע"ל - באמצעות "קופות קטנות" של כסף מזומן הנמצאות במחלקות ובמחוזות. ההוצאות המותרות לתשלום מקופות אלה הן קטנות וכוללות בעיקר על הוצאות חניה, על כיבוד קל למשרד ועל אירוח עסקי. המבקר הפנימי של הע"ל המליץ בשנת 2008 ליו"ר החדש ולמנכ"ל החדש להשתמש בכרטיסי אשראי במקום בקופה קטנה, מאחר שהוא סבר שההוצאות שהם נדרשים להוציא לצורכי עבודה גדולות מדי להיקפי המזומן הנמצאים על פי רוב בקופה קטנה. נמצא כי היו"ר החדש והמנכ"ל החדש אימצו המלצה זו ובאותה שנה הנפיקו לעצמם כרטיסי אשראי ללא אישור הוועד המנהל כפי שראוי היה, וגם ללא ידיעתו. אף שכרטיסי האשראי נועדו לשמש כאמור תחליף לקופה קטנה, נוסף על השימוש בהם המשיכו היו"ר והמנכ"ל לבקש ולקבל החזרי הוצאות מקופה קטנה. בשנת 2009 אישר המנכ"ל נוהל המסדיר שימוש בכרטיסי אשראי ואת הסכום המרבי של הקופה הקטנה המיועדת לשימושו ולשימוש היו"ר, בלי שהציגם לבחינתו ואישורו של הוועד המנהל כפי שראוי היה שייעשה. נוסף על כך נמצא כי אף שלכל קופה קטנה יש מסגרת אשראי קבועה מראש, היו"ר והמנכ"ל לא הגבילו את סכום ההוצאות החודשי שהם יכולים להוציא באמצעות כרטיסי האשראי (מותנה ביתרה בחשבון הבנק). בהע"ל לא נעשה מעקב אחר היקף ההוצאות שהיו"ר החדש והמנכ"ל החדש מוציאים באמצעות כרטיסי האשראי וקופה קטנה. נושא שימושם של היו"ר והמנכ"ל בכרטיסי האשראי לא הובא לדיון בישיבת הוועד המנהל, וכלל לא דווח לוועד על ההוצאות שהשניים מוציאים באמצעות כרטיסי האשראי וקופה קטנה. שלא בהתאם לנהלים ולהנחיות של הע"ל בנושא, היו"ר והמנכ"ל נהגו להגיש לאגף הכספים של הע"ל את החשבוניות בגין השימוש בכרטיסי האשראי ואת החשבוניות להחזרים מקופה קטנה, עבור הוצאות אירוח, בלי לציין את שמות האורחים ואת נסיבות האירוח. עקב כך לא היה אפשר לקיים פיקוח ובקרה כדי לוודא כי אותן הוצאות שהיו"ר והמנכ"ל מבקשים לקבל בגינן החזר מותרות לתשלום לפי ההנחיות והנהלים. בבדיקת משרד מבקר המדינה נמצא כי היו"ר והמנכ"ל השתמשו בכרטיסי האשראי ובקופה קטנה גם לכיסוי הוצאות שאינן נמנות עם סוגי ההוצאות שמותר להוציאן באמצעות כרטיסי האשראי או קופה קטנה לפי הנהלים וההנחיות של הע"ל. 4. הוצאות רכב: זה שנים נוהגת הע"ל לתת לרוב עובדיה על חשבונה הטבה של רכב לשימוש אישי. נמצא כי בשנת 2010 אישרה ועדת הכספים את דגמי הרכב של היו"ר החדש והמנכ"ל החדש, לפי בקשתם של היו"ר והמנכ"ל, ולא בתהליך קבלת החלטות מסודר לאחר בחינת שיקולים וחלופות, ובהתחשב בין היתר במצבה הכספי של הע"ל, כפי שנעשה לגבי 38 עובדים אחרים של הע"ל שהוחלט באותה עת כי יקבלו רכב לשימוש אישי. 5. בתגובה על ממצאי משרד מבקר המדינה האמורים, נעשו הפעולות האלה: (א) היו"ר החדש והמנכ"ל החדש החזירו להע"ל בדצמבר 2010 עד פברואר 2011 את תוספות השכר שהם קיבלו ללא אישור בנושא של דמי ביטוח; (ב) בינואר 2011 אישרה המועצה הארצית בהמלצת הוועד המנהל, תיקון בחוקה ולפיו הוועד המנהל יאשר את מדיניות השכר בהע"ל ואת שכרם של יו"ר הע"ל ושל המנכ"ל שלה; (ג) בישיבת הוועד המנהל באותו החודש הודיע היו"ר החדש כי הוא הקים ועדה ציבורית שבה יכהנו אב בית הדין של הע"ל, נציג מוסדות הע"ל ואיש ציבור, ואשר תדון בתנאי ההעסקה של היו"ר החדש ושל המנכ"ל החדש - ובכלל זה בשכרם, בהוצאותיהם ובעניינים הנוגעים לרכב שהם מקבלים לשימוש אישי - ותיתן לוועד המנהל המלצות בעניינם. עד לדיון והכרעה באשר לתנאים אלה - הפחית היו"ר ביזמתו את שכרו במידה ניכרת, המנכ"ל הפחית חלק משכרו והחזיר את משכורת ה-13 שקיבל בעבר, היו"ר והמנכ"ל החזירו את כרטיסי האשראי וכן הפסיקו להשתמש בקופה קטנה ולדרוש החזר הוצאות אשל וכלכלה ולבקשת היו"ר הוחלף רכבו לדגם זול יותר מבעבר. משרד מבקר המדינה רואה בחיוב את פעולותיהם האמורות של היו"ר והמנכ"ל. יצוין כי היו"ר מסר בישיבת הוועד המנהל בינואר 2011 כי הוועדה הציבורית תביא את המלצותיה לוועד המנהל עד ל-14.2.11. נמצא כי בפברואר 2012 הוועדה טרם גיבשה המלצות בנושא.
כניסה למנוי רשום שכחתי סיסמה
* דואר אלקטרוני: * סיסמה:

גולשים יקרים. אל תהיו אדישים. אם אתם רוצים עיתונות אמיתית ומקצועית - כזו שתילחם בשחיתות בכל המגזרים, כולל בשחיתות מצד מו"לים, עורכים ועיתונאים שמפרסמים שקרים, ונגד שרלטנים שסרחו במערכות בגופי החקירה והמשפט בישראל, זה הזמן לתת יד ל-News1 ולרכוש באתרנו מנוי VIP. חזקו אותנו מול כולם. הוכחנו את עצמנו פעם-אחר-פעם כמקור עיתונאי אמין ונטול פניות. וכך נעשה גם בעתיד. גם אם תעמדו מנגד.

מה כולל השירות


חברי מועדון המנויים VIP זוכים לגישה מועדפת לחומרים בלעדיים, מידע מקצועי וארכיון עשיר הכולל מאות אלפי רשימות ועשרות אלפי מסמכים החסומים בפני יתר הגולשים:

  • מנוי שנתי במחיר 140.40 שקלים (כולל מע"מ), מאפשר שימוש עד 120 רשומות חסומות בתקופת המנוי.

  • מעבר ל-120 רשומות - ניתן לרכוש בנק ל-120 רשומות חסומות נוספות במחיר 140.40 שקלים (כולל מע"מ). ניצול החבילה מותנה בהיותך מנוי שנתי.

  • הורדת מסמך ממאגר המסמכים ב-News1 תחויב בשלוש (3) פעימות/רשומות והיא תקוזז מהיתרה מתוך בנק 120 הרשומות שהוקצו/נרכשו.

  • תכני האתר ומוצרי פרימיום יהיו זמינים עבורך לשימוש אישי לתקופה של 12 חודשים.

  • למנויים שמורה הזכות לפרסם ב-News1 תמורת תשלום נוסף הודעות קצרות בלבד (ראו לעיל: שרותי VIP).


לפרטים ו/או הרשמה ניתן לפנות גם לטלפון: 03-9345666 או לדוא"ל: Vip@News1.co.il

הצטרפות גולשים נוספים כמנויים תסייע לנו להעצים פעילותנו למען חופש ביטוי, עיתונות טובה ואיכותית יותר, ולהמשיך ולהעניק את מיטב החדשות, התחקירים, החשיפות והמסמכים.

אם כבר ביצעת הרשמה נא לבחור באפשרות: "כניסה למנוי רשום".

יואב יצחק, מו"ל ועורך ראשי
הקלק כאן: לרכישה/חידוש מנוי שנתי
לרכישת מנוי שנתי
* דואר אלקטרוני: * סיסמה:
  שם פרטי:   שם משפחה:
  שם חברה:   טלפון:
* אישור דוא"ל:
* תחום:


  
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il