בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
ציורי נוף מרהיבים [צילום: רן ארדה]
|
|
|
עודד פיינגרש - ככה מציירים
|
תערוכת אחד מטובי הציירים של ישראל, עודד פיינגרש, במוזיאון ר"ג לאמנות ישראלית, מבהירה מהי אמנות ואיך צריך לצייר ● לא קשקושים של אינפנטילים חסרי כשרון הנאחזים בסיסמת "אמנות ענייה" או אמנות מושגית ● כדי לצייר - צריך כשרון, ידע ופנימיות רוחנית
|
את עודד פיינגרש הכרתי החל בתקופת הסוריאליזם שלו. לפניה התנסה בלהיות ה"אנפאן טריבל", אך גם הילד המוכשר, שד"ר גמזו בחר להציג בתערוכת יחיד במוזיאון תל אביב, אותו ניהל אז. את המיומנות שלו רכש עודד בבצלאל ובעבודתו כגרפיקאי, בחרישת אירופה בשנות השישים ובהיספחות לבוהמה שם ופה. בהמשך, נחשפה אהבתו האדירה לארץ ולנופיה, אותה מימש תחילה בלימודים במכון אבשלום, ובהמשך - בסדרת ספרים על טיולים בארץ, וגולת הכותרת היא ציורי הנוף המרהיבים שלו, שאי-אפשר להישאר אדיש אליהם.
בציורי הנוף שלו, שתופסים חלק נכבד מתערוכתו במוזיאון רמת גן, אפשר לחוש את אופיו של הצייר. החמימות שהם מכילים בחובם, נגיעות המכחול האימפרסיוניסטיות כמו בתקופת תחילת המודרניזם, העושר הצבעוני והעיקר - האור המציף אותם - אור כמוהו לא נראה בציורי הנוף הישראלים של שנות השלושים והארבעים במאה שעברה. כל אלה, שיש בהם נגיעות בנקודות מפנה בתולדות אמנות המאה ה-20, יוצרים את העושר החזותי, ומעניקים לצופה את העונג שבצפייה בהם. יש בהם את השקט והרוגע של האמן, הטובלים ביופי הצבעוני של הגאמא, שלא תמיד היא העתק המציאות, אלא ראי של נפש האמן. שמי הארץ מעולם לא היו כה כחולים וזכים אצל אמן כלשהו כמו כאן. נופי ירושלים שלו ממצקים את הפתגם "עשרה קבין של יופי ירדו לעולם, ותשעה קבין נטלה ירושלים". חבל שציורים אלה לא תלויים בתערוכה, אך מצויים בקטלוג שלה.
ציורי הטבע הדומם של פיינגרש, בהם התרכזה עבודתו בשנים האחרונות, מסמלים את צמצום הנושאים והבנתו את הסטודיו כליבת עבודתו. כאן הוא בוחר להתרכז, לעבוד על משטחי צבע גדולים, עליהם מונחים תפוח אדמדם עסיסי או ירקרק ליד שפופרות הצבע והמכחולים. מה שמזכיר את ג'ים דיין ויתר אמני ניו-יורק הגדולים, במחווה לסיזאן, אך גם באמירה אישית-פרטית. סוג של ציור המועדף על גלריות כמו "מרלבורו", ובאותה רמה. בקטעי שפופרות הצבע, עליהן הוא משתחרר עם כתמי צבע מופשטים, כמו שבציורי הנוף הוא מחדיר מעין "חלון", כמו במחשב, ובו הוא מתרכז בחלק מהנוף שבציור, ומתמרכז אליו. גם כשה"חלון" נמצא על-רקע שמים מרהיבים (בכתמיות כמו של ארתור דאב). אלה, נוסקים עם הצופה על כנפי היופי השגיאים.
תערוכת עודד פיינגרש במוזיאון רמת גן תימשך כחודשיים. לא להחמיץ!
|
צבעים חמים ונעימים [צילום: רן ארדה]
|
|
|
|
תאריך:
|
06/12/2010
|
|
|
עודכן:
|
06/12/2010
|
|
עליס בליטנטל
|
עודד פיינגרש - ככה מציירים
|
|
בתחילת השריפה, עוד הייתי באוניברסיטת חיפה. כך גם רוב פעילי תנועת "אם תרצו". עם התגברות האירוע, החלטנו כבר בחמישי בצהריים ליזום בנק מתנדבים של התנועה, וליצור בעצמנו מענה חברתי וארגוני.
|
|
|
חוויה מוזיקלית נדירה: אנסמבל מוסיקלי בשם הוט קלאב אוף ישראל, של עולים ותיקים מרוסיה וישראלים, מנגנים ערב של ג'יפסי-ג'אז וסווינג ג'אז מיצירות ג'נגו ריינהרדט, לרגל מלאת מאה שנה להולדתו. מיהו ג'נגו ריינהרדט ומי הם הנגנים המופלאים?
|
|
|
השריפה המשתוללת ביערות הכרמל מצהרי יום חמישי חשפה את ערוות המוכנות של המדינה לאירועי אימים. האש שכילתה עד צהרי שבת כ-40,000 דונם חורש והרגה 41 מטובי בנינו ובנותינו, ושלהבותיה מאיימות לחסל עוד חלקות טובות - היא דוגמה טובה לכך. אך היא אינה אלא הקדימון העלוב, למה שעלול לקרות חלילה כאשר מטח הטילים הראשון שישוגר על מדינת ישראל, בתזמון משולב בין החיזבאללה בצפון ולחמאס בדרום, שישתק לא רק את צפון המדינה (כפי שקרה במלחמת לבנון השנייה) אלא גם את חלקיה האחרים.
|
|
|
תיאטרון "נא לגעת" נוסד על-מנת לקשר בין צעירים חירשים, עיוורים או כבדי-ראייה לבין האנשים ה"רגילים". החיבור המופלא החל לפני שלוש שנים, עם פתיחת בית הקפה בנמל יפו, "קפה קאפיש", בו כל המלצרים חירשים או כבדי-שמיעה, ובהמשך - מסעדת החושך "בלק אאוט" המעניקה חוויה מיוחדת לאורחיה, עם המלצרים העיוורים או כבדי-הראייה. המלצרים הצעירים עברו סדנת תיאטרון, ומשחקים בכל הצגות תיאטרון "נא לגעת".
|
|
|
מראות מהגיהינום - זה מספר ימים ולילות רצות התמונות הקשות של השריפה ומלוות את הציבור בתחושה קשה של אסון הולך וגובר.
|
|
|
|