|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם לרכוש או לשכור? מדריך לבחירת רכב לעסק
קבוצת ירדן
חובות אפוטרופוס- פסק הדין בתמ"ש 010090/99 כבוד השופטת טובה סיוון ז"ל

רישיון לרכב - כמו לאקדח

מספר ההרוגים והפצועים מתאונות דרכים/רכבת עולה על קרבנות הפיגועים, האינתיפאדה ומלחמת לבנון השנייה אולם, הביצוע וההיענות לעשייה ומציאת פתרונות יצירתיים זוחלים ומסתבכים בביורוקרטיה הממשלתית
12/02/2007  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   הקטל בדרכים   |   תגובות
יש מה לעשות, חייבים לעשות וניתן לעשות

הגיעה העת לתגובה הולמת למכת התאונות הקטלניות. שר התחבורה, שהיה רמטכ"ל צה"ל ושר הביטחון, מתקשה במציאת פתרונות מעשיים לתופעה הקוטפת קרבנות תמימים יותר, משרשרת הפיגועים, האינתיפאדה ומלחמת לבנון - ולא נראה שיש פתרון בלימתי באופק לתופעה המחרידה.

עד מתי אפשר להישאר אדישים, לכותרות והתמונות עם הכיתוב, משפחה שלמה נהרסה בין רגע. עד מתי ניתן לשתוק, כאשר מפרסמים לאחר התאונה הקטלנית, שהנהג היה בעל גיליון הרשעות ארוך 100-90 ויותר הרשעות - וביניהן גם הרשעות על עבירות תנועה מסוכנות, ומסכנות חיים בנהיגה. וכאשר הנהג הפוגע עומד לדין, לאחר זמן ממושך (בדרך כלל), העונש מגוחך, לא יעיל, לא מרתיע, ואם הוא לרוב מקבל "עבודות שירות" כעונש, הוא מעביר אותו בקלילות במוסד, בית חולים, או מתקן ממשלתי, מבלי שהדבר יפריע לו, יזיק לו או המעשה ירבץ על מצפונו.

ובכן, יש מה לעשות, חייבים לעשות וניתן לעשות. בנוסף לדברים הבסיסיים עליהם חוזרים מדי פעם שדנים בנושא, כמו תשתיות, תקציבים, שוטרים בכמויות גדולות יותר בכבישים, במיוחד "הכבישים האדומים", אכיפה אגרסיבית, הן של בתי המשפט והן של הפרקליטות, בדרישה לעונשים ובערעורים על קלות העונשים. על הפרקליטות והמשטרה, לעמוד על כך, שבמקרים המתאימים, בתאונות הקשות עם נפגעים, בהם הרשלנות של הנהגים היא גבוהה, גם אם מתבטאות בעצימת עיניים, או אדישות לתוצאות - להעלות את רף האשמה לדרגת הריגה ולפעמים אף רצח.

כשמדברים על רצח בכבישים - לא צריך להשאיר זאת כאות מתה או צורת ביטוי יש מקום גם לפעול בכיוון זה. כאשר נהג, המסיע שוהים בלתי חוקים, כפי שקרה בתאונה הקטלנית האחרונה בצומת פלוגות, נכנס במהירות לצומת באור אדום. מדובר ברשלנות בדרגה של הריגה או רצח. וכאשר מתברר, שהנהג הוא מאזור חברון, ללא רישיון ישראלי תקף, וגם מסיע אנשים ללא אישורי כניסה ושהייה לישראל (שזה גם חמור מבחינה הביטחונית), העבירות והעונש צריכים להיות בהתאם.

אמנם ברצח - יש להוכיח כוונה תחילה של רצון לקטילה, אבל גם עצימת עיניים, ואדישות לתוצאה - הם אלמנטים נפשיים, המספיקים להרשעה בהריגה ולפעמים אף יותר מכך. המקרים, בהם השתמשו בסעיפים אלה בתאונות קטלניות הוא מזערי וכמובן שיש גם סעיפים חמורים נוספים, בקודקס הפלילי שלא מופעלים במקרים החמורים.

אבל לצד כל אלה יש גם אפשרויות נוספות למלחמה המתמשכת הזו, אחת מהן טובה יעילה ולא דורשת תקציב גבוה, היא ההצעה לנסות ולמיין את הנהגים המסוכנים - לפני שהם מבצעים תאונות. שהרי, אחרי הביצוע, הם עוברים לפאזה אחרת של חקירה משפט ועונש - וכפי שציינתי לעיל לא תמיד בצורה מהירה ויעילה. אי לכך - הצעתי לנסות למנוע את התאונה העתידית - ע"י מציאת הנהג המסוכן, באמצעות הרשעתיו הקודמות, כמופיע במחשבים של המשטרה, משרד התחבורה ובתי המשפט. ההצעה פשוטה וביצועיה לא דורשת השקעה תקציבית גדולה אלא רצון טוב ובעיקר הוראה מעשית על ביצועה.

עד עכשיו, משך 10 השנים האחרונות, אני מתכתב עם כל הרשויות המתאימות, מקבל תשובות מנומסות תוך הפנייה לגופים אחרים, כשכל אחד מוריד מעצמו את הטיפול ומעביר אותו בכבוד רב לאחר וכמובן, ששום דבר לא נעשה. בנוסף לכך, הופעתי והרצאתי לא פעם בפני ועדות ממשלתיות שהוקמו בנושא, כדי להתגבר על קטל בדרכים, אבל התקדמות מעשית בתחום עדיין לא נראית באופק.

להלן עיקרי ההצעה:

אני מציע למנות מפקחי "בטיחות תנועה" במספר של בין 5-10 איש, בשלב ראשון, בעלות כספית נמוכה יחסית, ניתן גם להשתמש בגמלאים של המשטרה, בתי משפט לתעבורה, בוחנים ואחרים - שעיקר מטרתם לאתר נהגים עם פוטנציאל מסוכן, מועדים לעבירות תעבורה קשות, לפני שהם מבצעים תאונות, וכל זאת ע"י בדיקת רישומי ההרשעות שלהם.

תפקידי "מפקחי הבטיחות" יהיה לסרוק במחשב את כל נהגי ישראל בסדר יורד, החל מנהגי משאיות, אוטובוסים, מובילים למיניהם, רכב כבד, טיוליות, נהגי מוניות וכדו', לפי הנחיות של משטרת התנועה ומשרד התחבורה ומי שעברו בשנתיים האחרונות לבדיקה, עבירות תנועה קשות ומסוכנות, כגון: מהירות מופרזת, הרשעות קודמות, תאונות, ניקוד, חציית פס לבן, אי ציות לרמזורים ובמיוחד אדום, אי תקינות הרכב ועבירות שיש בהן סכנה לבטיחות הנהיגה, יורדו מהכביש ע"י סמכויות מנהליות שינתנו ל"מפקחים" כולל, הוראה למבחנים חוזרים, קורסים לנהיגה מונעת וסמכות להוריד או להשעות רישיונות נהיגה ודירוגם עד לבירור או השתלמות וכדו'.

ואם הדבר דורש תיקון חוק ותקנות - כך יעשה - שהרי אין תחליף לא בעונש ולא בכסף לחיי אדם או פציעתו.

ולסיום מספר הערות ונתונים:

א) לפי דיווחים רשמיים, נמצא כי משאיות היו מעורבות פי 2.5 יותר מכלי רכב אחרים בתאונות. הנתון אינו מפתיע שהרי הם נמצאים, עקב עיסוקם ופרנסתם, יותר בכבישים מאשר אחרים. וכאשר מוסיפים את העובדה שהם רוצים לעשות מה שיותר "נגלות" כדי להרוויח יותר, הם יותר עייפים, לא מקפידים על תחזוקה טכנית נאותה ולא על חוקי התנועה והמנוחה.

ב) בעלי חברות של ציוד כבד, משאיות הובלה, חברות אוטובוסים, מסיעי ילדים וכד', המעסיקים נהגים שכירים, במשכורות מינימום, ודורשים מהם שעות נהיגה מעבר למותר - לא מבוקרים ולא נשפטים על פגיעה בחוקי העבודה, העסקת עובדים, על שעות נהיגה ומנוחה, והתוצאה - נהיגה לא בטוחה שבסופה תאונות. בתאונה קטלנית שהיתה עם משאית, טען הנהג שישן באותו יום רק שעתיים, ולחובתו 16 הרשעות בשנה האחרונה ולא בסעיפים טכניים, וכך גם ביתר המקרים.

ג) אומנם המשטרה עושה מאמצים לאכיפה, תפיסה וענישה, אך לא מספיק. יותר שוטרים בכבישים, כוחות עזר, משמר אזרחי, מתנדבים, הסברה, חינוך לנהיגה נכונה בבתי ספר, בקיצור יש מה לעשות בנושא.

ד) לזכור - רישיון לרכב, הוא כמו רישיון לאקדח, ויש לטפל בכך בהתאם.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  12/02/2007   |   עודכן:  12/02/2007
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רישיון לרכב - כמו לאקדח
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמואל אייל
12/02/07 19:42
 
שמואל אייל
12/02/07 23:19
2
טסטליין
13/02/07 00:50
3
נסים גבאי
13/02/07 06:41
4
אמיר --- חיפה
13/02/07 07:32
5
ע.ג1
13/02/07 07:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה, פורסמו סקרים ומחקרים הנוגעים לתחומים ה"חמים" שיהיו מונחים על שולחנם של אנשי המחשוב בארגונים, אחד התחומים הבולטים בסקרים אלו הינו תחום הוירטואליזציה. בשונה מתחומים אחרים, הוירטואליזציה לא רק מספקת הבטחה בנושא של הוזלת עלויות - היא גם מקיימת. חברות רבות כבר החלו בתהליכי שימוש בוירטואליזציה, בסביבות הפיתוח הבדיקות והשרתים והראו חיסכון מהותי, בנושא של תחזוקה ועבודה בסביבה וירטואלית. הוירטואליזציה, בשנים הקרובות, תהווה תחום שיאתגר את אנשי המחשוב בארגון, החל מרמת השרתים וכלה בשימוש בוירטואליזציה בתחנות העבודה הארגוניות.
12/02/2007  |  דורון אופק  |   מאמרים
בחורף, עם שינויי הסביבה החיצונית, טמפרטורת הגוף הפנימית נשמרת בעוד הטמפרטורה החיצונית יורדת - והחיידקים והווירוסים נצמדים ומתרבים בטמפרטורה הנוחה והקבועה יחסית בתוך הגוף.
12/02/2007  |  ד"ר רונן מנדלזיס  |   מאמרים
הזעקה שקמה מכיוונים מסוימים בדבר מינויו של שר המשפטים דניאל פרידמן, מסירה את המסכה מעל פניהם של אלה, כאשר לנגד עיניהם מתמסמסת לה עליונותם של אלה אשר במעשיהם עשו נזק ועוול למערכת המשפטית בישראל, במעשה האיפה ואיפה כפי שאנו עדים לה בסדרה של החלטות מקוממות מזה כמה שנים, שהאחרונה שבהן - פרשת חיים רמון הקצינה זאת והראתה את פניהם של אלה ואת צביעותם לעין כל.
ביקורו של המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, לא מכבר בדוחא בירת קטר, מהווה קפיצת מדרגה ביחסים שבין ישראל וקטר בפרט וביחסיה של ישראל עם מדינות ערב בכלל. היה ביקור מתוקשר ראשון מסוגו של נציג רשמי מטעם ממשלת ישראל במדינה זו. במהלך הביקור נפגש פרס עם אמיר קטר, השיח' חמד בן ח'ליפה אל-ת'אני ובכירים נוספים בממשלת קטר. אין זה ביקורו הראשון של שמעון פרס בנסיכות. פרס ביקר לפני יותר מעשור בשנת 1996 כאשר פתח את הנציגות הישראלית במדינה.
12/02/2007  |  שאול לוי  |   מאמרים
פתח דבר
12/02/2007  |  יניב גבריאל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
מחויבות למלא את תפקידי ושליחותי במשרד האוצר בנאמנות, להוביל את הכלכלה לתמיכה במאמצי המלחמה בחזית ובעורף עד הניצחון    להיות שם עבור הניצולים והמפונים והמילואמניקים
דרור אידר
דרור אידר
האם חשבנו בראש השנה הקודם על אחוז ממה שעברנו בשנה החולפת? הנה ארבע הערות למה שהיה ומה שיהיה, על הברית, השופר, האויב והנעקד    שווה להתאמץ ולקרוא
צבי גיל
צבי גיל
בשורת החיים עצימה על פולחן המוות ולכן התגברנו ונתגבר    לבי גאה בראותי ליד הקיוסק הידוע בפינת שדרות בן ציון וכיכר הבימה עשרות צעירות וצעירים, ילדים ותינוקות שרועים על שמיכות ומצעים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: ד"ר אליהו כהן 1 פתח תקוה 4976012 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il