|   15:07:40
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

זהותי - מן התנ"ך, ובזכותו הייתי לחתן העולמי

מילדות למדתי את ספר הספרים, והוא הפך להיות תעודת הזהות שלי בגינו נהייתי חתן התנ"ך העולמי ב-1965 והיום, יש אומרים, הישג זה חשוב יותר מהיותי יו"ר אגודת הסופרים העברים
18/04/2010  |   בלפור חקק   |   מאמרים   |   תגובות
התנ"ך כזהות [צילום: Flash90]

הייתי לאחרונה בדרכי לפגישה עם איש ציבור, ונלווה אליי המפיק אמנון ברנזון. ואז הוא אמר לי: "בעיניי, זה שהיית חתן תנ"ך עולמי לנוער זה יותר מהתואר שלך 'יושב-ראש אגודת הסופרים העברים'". הדברים נשמעו לי משעשעים, והגבתי שאין קשר בין הדברים, כי הייתי חתן תנ"ך בהיותי נער ו"לא צריך להשוות". אמנון לא השיב, הוא פשוט עצר ברחוב עובר-אורח מקרי, והפנה אליו שאלה: "הבחור הזה בלפור חקק, הוא יושב-ראש אגודת הסופרים העברים. כשהיה נער, היה חתן תנ"ך עולמי לנוער. מה בעיניך זה יותר, חתן תנ"ך עולמי או יושב-ראש אגודת הסופרים?". האיש לא התבלבל כלל ואמר מיידית: "חתן תנ"ך זה יותר". האמת? הופתעתי. החלטתי לכתוב על חידון התנ"ך ועל התנ"ך כשפת-אם עבורי.

כשאנו בוחנים את יחסנו לתנ"ך, עלינו לזכור שהכינוי "עם הסֵפר" ("אַהְל אִל-כִּיתַאבּ") ניתן לנו על-ידי אויבינו; והסֵפר בצירוף זה הוא ספר הספרים, התנ"ך.

זוג תארים תנ"כיים

לאחר החידון זכינו להגיע כל הנבחנים לבית הנשיא בירושלים. הושיבו את הרצל ואותי מימינו ומשמאלו של הנשיא השלישי זלמן שזר בצריף העץ, שמשמש היום את יד בן צבי. משם נלקחנו למסיבה מטעם החברה לחקר המקרא בישראל בראשות ד"ר חיים גבריהו והמזכיר פרופ' בן ציון לוריא. הרב יחיא אלשיך היה בין הדוברים והוא אמר שני חידושים שאינני שוכח: הוא קרא את הפסוק מפרקי אבות "חבה יתרה נודעת להם", ואמר: חבה אלה ראשי תיבות: חקק בלפור הרצל, ולכן חבה יתרה נודעת להם. ועוד אמר: פרשת השבוע היא פרשת "בהר", ולדבריו אלה ראשי תיבות: בהר = בלפור הרצל. וכמובן, כל הקהל צחק להלצותיו של הרב יחיא אלשיך, חתן תנ"ך עולמי שני בחידון למבוגרים.

ברדיו הודיעו אז שמנהל בית ספר התיכון שליד האוניברסיטה שבו למדנו, ד"ר מאיר שפירא, מסר למערכת החדשות, שהוא משחרר את שנינו משכר לימוד תיכון עד סוף לימודינו שם וגם מעניק לנו מילגת לימוד לשנת הלימודים הראשונה באוניברסיטה. זו הייתה בשורה חשובה להורינו כמובן, וגם סכום הזכייה לזוכים בשני המקומות הראשונים היה אז גבוה במיוחד: אלף לירות (בערכים של שנת 1965) לכל זוכה. גופים שונים תרמו לשנינו ספרים רבים, וכמה ישיבות גדולות שלחו אלינו נציגים הביתה לשכנע אותנו לעבור ללימודים בישיבה, עקב הזיכרון החזותי ששנינו ניחנים בו. העדפנו אז לחזור למסגרת לימודינו בבית הספר, אך השלמנו את השכלתנו בתנ"ך באוניברסיטה העברית לאחר השירות הצבאי. סיימנו, הרצל ואני, לימודי תואר ראשון בספרות עברית ותנ"ך בהצטיינות, וכן לימודי תואר שני בתנ"ך בהצטיינות.

בעיניי, התנ"ך כיום הוא לא רק טקסט דתי, ובמאמר נפרד בקרוב ארחיב על מקומו של התנ"ך בזהותנו הישראלית כיום. מאז ראשית הציונות הוא קיבל מעמד של טקסט מעצב בתרבותנו, כמקור השראה ולא רק כמקור מחייב. בעיניי, שפת התנ"ך היא שפת-אם, ואני שמח שהייתה לי הזכות להיבחר בהיותי נער בן 17 לחתן התנ"ך העולמי לנוער.

כך נהייתי חתן הפרס
חידון התנ"ך העולמי. בלפור 5 מימין, הרצל 2 משמאל

בבוקר יום העצמאות התקיים חידון מוקדם בכתב, והנקודות בחידון זה נצברו לחידון הפומבי שנערך במעמד ראש הממשלה לוי אשכול. היה אז מתח מסוים באוויר, כיוון שיושב-ראש שולחן הנשיאות היה דוד בן-גוריון, ראש הממשלה הראשון, והיו אז יחסים של עוינות בין שני האישים

לכבוד החידון כינסה הנהלת החברה לחקר המקרא ופיקוד הגדנ"ע בצה"ל את כל הנבחנים מכל העולם בפנסיון רייך בשכונת בית הכרם בירושלים. במשך שבוע שלם היינו כל המתמודדים מכל העולם יחד בתנאי מלון, וניסו לגוון את זמננו בטיולים בירושלים במקומות שונים ובאירועים שונים.

באחד הימים הגיע לבקר בפנסיון המורה שלנו לתנ"ך, שמעון בר אפרת והוא ביקש מחיים גבריהו שישב איתנו בחדרנו שני כרטיסים לחידון התנ"ך העולמי. ד"ר גבריהו סירב לתת לו. "קראתי בעיתון", כך אמר גבריהו לבר-אפרת, שאתה נותן בקביעות ציון 7 לשני התאומים חקק, ולא 10 כמו שמגיע להם, ולכן לא תקבל כרטיסים. המורה ניסה שוב, אך גבריהו עמד על שלו ולא נתן למורה כרטיסים.

האמת היא, שאכן התראיינו לידיעות אחרונות למנחם ברש (האבא של עמליה ארגמן ברנע) ואמרנו שהמורה לתנ"ך בעקביות נותן לנו ציון 7 למרות שבמבחנים אנו מקבלים 9 או 10. כשתלמידים פנו אליו לשאול לשיקול הדעת בחלוקת הציונים לתעודה, היה אומר שהוא שוקל לא רק את המבחנים הכתובים. כך יצא שהתלמידה שישבה מאחוריי בכיתה, אסתי גיליניסקי, קיבלה תמיד 9 בתעודה, למרות שציוניה במבחנים היו פחות מכך... (בהערת סוגריים יצוין, שמיד לאחר החידון העולמי, קיבלנו בתעודה 10 בתנ"ך עד סוף כיתה י"ב....).

בבוקר יום העצמאות התקיים חידון מוקדם בכתב, והנקודות בחידון זה נצברו לחידון הפומבי שנערך במעמד ראש הממשלה לוי אשכול. היה אז מתח מסוים באוויר, כיוון שיושב-ראש שולחן הנשיאות היה דוד בן-גוריון, ראש הממשלה הראשון, והיו אז יחסים של עוינות בין שני האישים. ראש חבר השופטים היה השר אבא אבן. לשלב השאלות הזהות של החידון העולמי הגענו שלושה: הרצל חקק אחי התאום, אסתר פרויליך מארה"ב ואני. בתום התשובות נבחרתי לחתן התנ"ך העולמי, הרצל הוכתר כסגן ואסתר כסגנית שנייה. הנציג הישראלי השלישי חגי בן ארצי הגיע אז למקום החמישי, ודבורה הייזלר מארצות הברית למקום הרביעי.

יש יחסים של ידידות מאז בינינו ובין משפחת בן-ארצי, ובשנתיים האחרונות זכיתי לקבל משמואל בן ארצי, אביו של חגי (וכמובן, אבא של שרה נתניהו) את שני הרומנים שכתב וגם את ספרו על חגי ישראל. עם זאת, לא פעם כשמזכירים קירבתה של משפחת בן-ארצי לחידוני התנ"ך מזכירים את שנת 1965 כשנה שבה זכה חגי בן ארצי כחתן תנ"ך עולמי, ורק לאחרונה כתב זאת שוב חגי סגל במעריב. העובדות הן שבשנת תשכ"ה - 1965 הנבחר במקום הראשון כחתן תנ"ך עולמי הייתי אני. חשוב בעיניי שהעובדות יוצגו כהווייתן.

שפת התנ"ך כשפת-אם
הרצל ובלפור לומדים תנ"ך מסבא מורד, 1965

את תעודת הזהות שלי רכשתי מן התנ"ך, ודרכו התחברתי לאילן היוחסין של העם היהודי ולרצף הדורות. כשהיינו ילדים, למדנו את המורשת היהודית משני הסבים. סבא מורד נהג לספר לנו סיפורי עם, שעברו בעל-פה, והוא נהג לומר ששמע אותם מהמורה שלו עזרא מועלם. סבא יצחק חבשה (אבא של אמי) היה קורא לנו דברים מן הכתב ולא מספר בעל-פה. היינו יושבים סביבו, ובברכיים משוכלות על המיטה היה יושב וקורא לנו פרקי תנ"ך. מדי פעם היה עושה הפסקה וקורא לנו סיפור מתוך ספר המעשים "עושה פלא" (של הרב שבתי פרחי) או משל מתוך הספר "משל ונמשל" (של הרב יוסף חיים מבגדד). כך הייתה עבורנו שפת התנ"ך לשפת-אם...

בשנת תשכ"ה- 1965 הייתי תלמיד בכיתה י"א בתיכון שליד האוניברסיטה העברית, וסמוך לט"ו בשבט נכנס לכיתה המורה לתנ"ך שמעון בר אפרת והודיע לתלמידים שיש חידון תנ"ך עולמי בעצמאות, והחלו מבחני הכניסה לחידון המחוזי. הוא פנה אליי ואל הרצל אחי התאום, ואמר שהוא מציע שניגש למבחן המיון עקב ידיעותינו הטובות בתנ"ך. ואכן ניגשנו למבחן בכתב, שכלל עשרות שאלות. כעבור מספר שבועות, כשהדבר נשכח מאיתנו, קיבלנו הודעה כתובה הביתה ששנינו עברנו את המבחן, ובעוד שבוע יתקיים החידון המחוזי בראשון לציון, שם ייבחרו נציגי מחוז המרכז לחידון הארצי. נכנסנו לחרדה שהזמן להתכונן הוא קצר מדי. החלטנו להודיע לבית הספר שבלפור חולה בשפעת ורק הרצל מגיע ללימודים. הגענו לסירוגין יום הרצל - יום בלפור, ומי שהגיע ישב במושב של הרצל ולבש סוודר בצבע בורדו (כולם ידעו אז שבלפור לובש סוודר כחול). כך הצלחנו להתגבר על הפער וללמוד בבית לחידון המחוזי. בחידון המחוזי הוכתר הרצל לחתן החידון המחוזי ואני הוכתרתי כסגנו. השלישי היה חיים אברהם, תלמיד מבית ספר ישורון בפתח תקוה. שלושתנו נבחרנו כנציגים לחידון התנ"ך הארצי. בחידון התנ"ך הארצי נבחרו שלושה נציגים מישראל לחידון התנ"ך העולמי: חגי בן ארצי, הרצל חקק, בלפור חקק.

תאריך:  18/04/2010   |   עודכן:  18/04/2010
בלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זהותי - מן התנ"ך, ובזכותו הייתי לחתן העולמי
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שי חג'ג'
19/04/10 07:17
2
יוכי נחמני
19/04/10 08:59
3
אסתר ויתקון
19/04/10 16:25
4
pary
19/04/10 22:10
5
נילי האחד
20/04/10 20:41
6
גינה גניאל-אלפיה
20/04/10 21:57
7
ום
21/04/10 19:46
8
חפציבה גולדנברג
22/04/10 16:21
9
חפציבה גולדנברג
22/04/10 16:30
10
עזרא מורד
19/05/10 21:29
11
סיידוף מזרחי רחל
20/05/10 21:35
12
רינה ורון
5/01/11 11:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשנים האחרונות נעשה מאמץ מצד בני משפחתו של ישראל קסטנר - בעיקר מצד נכדתו מרב מיכאלי - לטהר את שמו של קסטנר שנחשד בשיתוף פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה.
18/04/2010  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
באפריל 2009 הועלתה לדיון בוועדה המחוזית במחוז דרום תוכנית למתן היתר לכריית פוספטים באזור ערד, הנקרא "שדה בריר". תושבי ערד פנו לבג"צ נגד המכרה, ובהנחייתו הגישו ב-15.2.10 עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר-שבע.
18/04/2010  |  בתיה רודד  |   מאמרים
למען גילוי נאות, יש לציין כי אין לכותב שורות אלה כל מידע שמעבר למתפרסם באמצעי התקשורת, שכן אינו נוהג לקבל מסמכים מחיילות בפיקוד מרכז או מחיילים בפיקוד צפון או דרום. וכך, המידע המובא במאמר זה, כמו במאמריו האחרים, לקוח ממקורות שלכל אדם סביר יש גישה אליהם, והפרשנות הנלווית לו היא אך ורק משלו ואינה מבוססת על תדרוכים והדלפות ממסדרונות הפוליטיקה, שבהם אינו מצוי.
18/04/2010  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
תיאודור הרצל (בנימין זאב) נולד בבודפשט ב-2 במאי לפני מאה וחמישים שנה. לקראת יום העצמאות, חזרתי לקרוא את המניפסט שכתב, מדינת היהודים. 49 עמודים בסך-הכל, כתובים בשפה מליצית, מיושנת ובה תחזית אוטופית לחלוטין. בכל זאת משעשע לגלות פה ושם פסקאות אקטואליות, שהרצל כתב כשהגה את רעיון מדינת היהודים ואף לא ידע אם היא תקום בארץ ישראל.
18/04/2010  |  יאיר דקל  |   מאמרים
בתמרוניו בין תריסר עניינים מסובכים ברחבי העולם, הנשיא ברק אובמה עמוס מאוד. אך למרות כל אלה, נראה כי יש לו אובססיה לעניין אחד: הסכסוך הפלשתיני-ישראלי.
18/04/2010  |  משה דן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il