


בפני בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות



תלונת מנשה דרור צדיק נגד הוצאת עיתון "הארץ" 

נוכחים:

חברי ביה"ד:   פרופ' מיכאל קורינאלדי, עו"ד, יו"ר


          אלינוער רבין- חברה


          שלמה נקדימון- חבר

המתלונן:       מנשה דרור צדיק


         באמצעות בא כוחו, עו"ד דוד שוב

הנילונים:       הוצאת עיתון "הארץ".


         באמצעות בא כוחם, עו"ד טל ליבליך





החלטה

ז
1. מנשה דרור צדיק (להלן: המתלונן) הגיש ביום 06.10.2008 תלונה לבית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות (להלן: ביה"ד) נגד עיתון "הארץ" (להלן: "הארץ" או העיתון) בגין צילום ושתי כתבות שפרסם העיתון. הצילום פורסם בהארץ ב-22.2.2002, הכתבה הראשונה ביום 02.6.2006 והשנייה ביום 01.09.2008. הכתבה הראשונה הינה תמונה בה מצולם המתלונן, בן המגזר החרדי, אשר הקים דוכן להפצת ספרי קודש. הדוכן ניצב בסמוך לכרזת פרסומת בה נראית בחורה בעמדה פרובוקטיבית במכנס קצרצר ובחור הצופה לעבר איבריה המוצנעים בדיזנגוף סנטר בתל-אביב (להלן: הצילום). אין מחלוקת כי הצילום פורסם בעיתון בניגוד להבטחה שנתן הצלם למתלונן כי הצילום ישמש לצרכיו הפרטיים בלבד של הצלם.
2. המתלונן הגיש תחילה תביעה משפטית נגד הארץ לפיצויים על לשון הרע ופגיעה בפרטיותו. תביעה זו התנהלה בשלוש ערכאות. בבית משפט השלום ניתן פסק דין לזכות המתלונן (22.01.04). הארץ ערער ובית המשפט המחוזי תל-אביב (ע"א 1974/04) פסק ביום 29.06.06 לזכות הארץ וביטל את פסק הדין שניתן בבית משפט השלום. המתלונן הגיש ערעור לבית המשפט העליון. פסק הדין בערעור (13.08.08) החזיר את פסק הדין של בית המשפט השלום על כנו ובית המשפט העליון אף הגדיל את סכום הפיצויים מ-20,000 ₪ ל-30,000 ₪, בצרוף הוצאות בסך 10,000 ₪ לזכות המתלונן. 
3. "הארץ" פרסם שתי כתבות על השתלשלות הפרשה המשפטית. האחת, כתבה על פסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי, שפורסמה בסמוך למתן פסק הדין, והכתבה השנייה על פסק הדין שניתן בבית המשפט העליון, שפורסמה רק ביום 01.09.2008. המתלונן טוען כי "הארץ" לא פרסם דבר לגבי פסק הדין מיום 22/01/04 של בית המשפט השלום, שבו זכה בתביעתו וגם על כך נסובה התלונה.
4. לאחר שנסתיימו ההליכים המשפטיים בפסק הדין של בית המשפט העליון כאמור, הגיש המתלונן את התלונה הנדונה. עילות התלונה, מבחינת האתיקה העיתונאית כוללות את פרסום הצילום, אי פרסום פסק הדין הראשון של בית המשפט השלום, ופרסום כתבה בהיקף מצומצם על פסק הדין של בית המשפט העליון בהשוואה להיקף הכתבה הנוגעת לפסק הדין שניתן על ידי בית המשפט המחוזי (שבו זכה הארץ). המתלונן טוען כי הארץ לא פרסם דבר לגבי פסק הדין של בית המשפט השלום, שבו הוא זכה בתביעתו. הארץ השיב כי קשה עתה לברר את הדבר. אנו יוצאים מתוך הנחה שהארץ לא פרסם דבר על פסק הדין בבית המשפט השלום. אך אין צורך להכריע בנקודה עובדתית זו שכן ממילא דחינו טענה זו של המתלונן מחמת התיישנות כמפורט להלן.   
5. המתלונן טוען כי כל אחת מהעילות מהווה הפרות של סעיפים שונים מתקנון האתיקה המקצועית של העיתונות (להלן: התקנון) ביניהם סעיפים 2,3, 4א ו-ב, 12(א), 13 ו-16א. "הארץ" מכחיש טענות אלה וטוען להתיישנות לפי סעיף 44(א)(2) לתקנון מועצת העיתונות. נדון תחילה בטענה המקדמית של ההתיישנות ואח"כ נעבור לבחון את תלונת המתלונן.
6. סעיף 44(א)(2) לתקנון מועצת העיתונות קובע כי: "חלפו במועד הגשת התלונה למעלה משנים-עשר חודשים מאז שנעשה הפרסום או אירע האירוע נשוא התלונה, תידחה התלונה על הסף אלא אם החליט הנשיא, או מי שהוסמך על ידו, כי בשל נסיבות מיוחדות ראוי לברר את התלונה על אף חלוף הזמן." 

7. "הארץ" טוען להתיישנות התלונה על כל חלקיה, שכן מדובר בפרשה אחת שתחילתה בעת פרסום הצילום בעיתון ב-22.02.02. תקופת ההתיישנות בת השנה חלפה לגבי פרסום הצילום וכן לגבי אי פרסום בעיתון הארץ של  פסק הדין הראשון של בית משפט השלום מיום 22.01.04. יחד עם זאת, סעיף 44(א)(2) סיפא בתקנון קובע כי אפשר, בשל נסיבות מיוחדות, לברר את התלונה אף לאחר התקופה הקבועה בסעיף הנ"ל. לדעתנו, במקרה זה לא קמו נסיבות מיוחדות המצדיקות תלונה לאחר תקופה של שש שנים מאז פרסום הצילום וקרוב לחמש שנים מאז פסק הדין הראשון מיום 22/01/04. מדובר בכתבות בעמודי החדשות בעניינים אינטלקטואליים, כאשר תכלית התקנון בדבר תקופת ההתיישנות בת שנה היא הגבלת זכות התלונה למועצת העיתונות לזמן המתאים ולא יאוחר מתום שנה. 
8. המתלונן דחה את תלונתו בפני מועצת העיתונות עד סיום ההליכים המשפטיים.  הארץ טוען כי אין מקום לנהל נגדו הליכים מקבילים או נוספים להליכים המשפטיים, באופן שנוצר מצב של "סיכון כפול". לדעתנו, המישור המשפטי הוא עניין נפרד ממישור האתיקה של העיתונות, ואין אנו מקבלים את הטענה בדבר סיכון כפול. המתלונן רשאי לעשות שימוש בזכותו לפי המשפט האזרחי וכן שימוש מקביל בזכותו להתלונן בפני מועצת העיתונות. לדעתנו, בניגוד לטענת "הארץ", ההליכים המשפטיים שנוהלו לגבי הפרשה אינם חוסמים את זכותו של המתלונן להתלונן בפני מועצת העיתונות על כל עילה שלגביה לא חלפה תקופת ההתיישנות בת השנה.  
9. עם זאת, כאמור, על המתלונן לממש את זכותו תוך שנה והעובדה כי מתקיימים במקביל הליכים משפטיים אינה מעניקה למעוניין אורכה אוטומטית להגשת תלונתו. בענייננו, לא הייתה מניעה כי המתלונן יגיש את תלונתו למועצת העיתונות תוך שנה מפרסום הצילום ומועד מתן פסק הדין הראשון. במקרה שלפנינו המתלונן לא עשה שימוש בזכותו להתלונן תוך שנה מהפרסום, ולפיכך איבד את זכותו להתלונן בפני מועצת העיתונות לגבי פרסום הצילום ואי פרסום פסק הדין הראשון ותלונתו בעניינים אלה נדחית בזה מחמת התיישנות.
10. לעומת זאת, אין התיישנות לגבי התלונה בדבר הכתבה על פסק הדין שניתן בבית המשפט העליון ביום 13.08.08. התלונה על כך הוגשה למועצת העיתונות ביום 06.10.08. ברי, כי לעניין הידיעה על פסק הדין של בית המשפט העליון, לא עברה תקופת ההתיישנות הקבועה בתקנון ולכן טענת ההתיישנות של "הארץ" לגבי התלונה על ידיעה זו- נדחית. הכתבה, המתייחסת לפסק הדין שנתן בית המשפט העליון, פורסמה ביום 1.9.08, וזאת לאחר דרישה בכתב מצד ב"כ המתלונן לעיתון "הארץ" מיום 21.08.08. לאחר שהארץ נענה למעשה לדרישה ופרסם כתבה בעניין, נותרו למתלונן טענות במישור האתיקה של העיתונות כנגד אופי והיקף הפרסום של ב"הארץ" על פסק הדין של בית המשפט העליון.
11. לדעתנו טענת המתלונן על אופי והיקף הכתבה מיום 1.09.08 (על פסק הדין של בית המשפט העליון) מוצדקת וזאת בייחוד בהשוואה לכתבה ב"הארץ" מיום 02.06.2006 המתארת את פסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי. בכתבה הראשונה פרסם העיתון בהרחבה את נימוקי השופטים המצדיקים את עמדת העיתון, כאשר הכתבה כוללת שורת ציטוטים מהנימוקים המהותיים של פסק הדין עם כותרת "התקבל ערעור "הארץ": חרדי שצולם ליד כרזת אישה לא יזכה לפיצויים". 
12. לעומת זאת, הכתבה השנייה מתייחסת לפסק הדין של בית המשפט העליון קובעת בצורה לקונית כי בית המשפט העליון הפך את החלטת בית המשפט המחוזי, כאשר הדגש בכתבה מושם על עובדות המקרה ללא ציטוט או תמצית ראויה של הנימוקים המהותיים של פסק הדין, שהוא תקדים משפטי מחייב במשפט הישראלי בתחום ההגנה על הפרטיות. 
13. לפיכך, אנו מוצאים כי הכתבה שפורסמה ב-1.9.08 בעיתון "הארץ" מפרה כללים מתקנון האתיקה המקצועית של העיתונות כמפורט להלן.
14. סעיף 2 לתקנון קובע כי עיתון יגיש לציבור "פרסום מדויק, הוגן ואחראי של ידיעות ודעות". הכתבה הלקונית של הארץ על פסק הדין שניתן בבית המשפט העליון, תוך התמקדות בעובדות והשמטת הקביעות המשפטיות אינה מהווה, בנסיבות העניין, "פרסום מדויק, הוגן, ואחראי" של פסק דין בית המשפט העליון. 
15. סעיף 3(א) לתקנון מטיל על עיתון חובת הגינות בפרסום. יודגש כי הכתבה העוסקת בפסק הדין שניתן בבימ"ש מחוזי מתפרשת כאמור, על הקביעות המשפטיות בעוד שהכתבה המתארת את פסק הדין שניתן בבית המשפט העליון נעדרת קביעות אלה, שבאו מפי הערכאה הגבוהה ביותר במשפט הישראלי. אופי הפרסום הזה פוגע בחובת הגינות הפרסום החלה על "הארץ" בייחוד כשהקביעה מופנית כנגד העיתון עצמו.
16. כן אנו מוצאים כי העיתון הפר גם את סעיף 4(ב) לתקנון הקובע כי "לא ימנעו עיתון ועיתונאי מלפרסם מידע שקיים עניין ציבורי בפרסומו". 
הפסיקה של בית המשפט העליון בפרשה זו, על נימוקיה, היא "מידע שקיים עניין ציבורי בפרסומו", ואין בכתבה שפרסם העיתון ב- 1/9/08 פירוט או תמצית ראויים של נימוקי פסק הדין.
17. בנוסף לכך העיתון הפר את סעיף 7 לתקנון הקובע כי יש לתקן במהירות "השמטות או אי דיוקים שהם מהותיים בפרסום עובדות" וזאת בהגינות ו"בהבלטה הראויה ביחס לפרסום המקורי". במקרה שלפנינו פורסמה (רק לאחר פניית ב"כ המתלונן אל העיתון בדרישה לפרסם), כתבה קצרה ולקונית שנעדרו ממנה כאמור הנימוקים המהותיים של פסק דין בית המשפט העליון המהווים חלק מרכזי בפסק הדין. לדעתנו, יש לראות בכך השמטה חלקית ומהותית בפרסום פסק הדין של בית המשפט העליון.
18. עוד אנו קובעים, כי העיתון הפר את סעיף 12(א) לתקנון המתייחס לסיקור הוגן של הליכי משפט לפיו "סיקור משפט יתמקד בהליך המשפטי וישקף את ההליך באופן נאמן לאמת, הוגן ואחראי". יודגש חוסר הסימטריה, מבחינת היקף הפרסום וציטוט הנימוקים המהותיים, בין הפרסום המתייחס לפסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי לבין הפרסום המתייחס לפסק הדין שניתן בבית המשפט העליון. 
19. כן נוגע לענייננו, בדרך היקשת, סעיף 13ב לתקנון לפיו  "נדחתה או נמחקה תביעה בעניין אזרחי, ינתן לכך פרסום באופן דומה ככל האפשר לפרסום בדבר הגשת התביעה". העיתון לא העניק סיקור לפסק הדין שניתן על ידי בית המשפט העליון ב"דומה ככל האפשר" לסיקור שניתן לפסק הדין שניתן על ידי בית המשפט המחוזי והדברים אמורים בייחוד בהתחשב בעובדה כי בית המשפט המחוזי פסק לטובת ה"ארץ" בעוד בית המשפט העליון פסק לחובתו.
20. המתלונן הודיע כי הוא מעוניין שהחלטתנו בעניין תלונתו תפורסם וגם "הארץ" הסכים לכך "בכפוף לעריכה כמקובל".
21. לפיכך, אנו קובעים כי עיתון "הארץ" הפר את סעיפים 2, 3, 4(ב), 7, 12(א), 13ב לתקנון האתיקה המקצועית של העיתונאות, בכך שפרסם כתבה לקונית על פסק הדין של בית המשפט העליון, שבו זכה העותר בתביעתו לפיצויים נגד הארץ.  אנו מורים לעיתון "הארץ" לפרסם החלטה זו על נימוקיה בעניין ההתיישנות ובעניין הפרת התקנון, תוך עריכה כמקובל. 
תל-אביב,  ינואר 2010

פרופ' מיכאל קורינאלדי, עו"ד- יו"ר בית הדין

אלינוער רבין- חברת בית הדין

שלמה נקדימון-חבר בית הדין
1

