בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
פקח בתחבורה הציבורית [צילום: שמואל וולף]
|
|
|
המדינה שופטת את עצמה? "המפקח אינו מוסמך לדון בערעורים על קנסות באוטובוסים"
|
עתירה הוגשה לבית המשפט נגד סמכותו של המפקח על התעבורה לדון בערעורים על קנסות בתחבורה ציבורית ● לטענת העותרת, המפקח אינו מוסמך לקבוע ממצאי עובדה או פרשנות לחוק, נהנה ישירות מכספי הקנסות ורק 8% מהערעורים המוגשים אליו מתקבלים תוך פגיעה בזכויות הנוסעים ● היא דורשת להקים ועדת ערר בלתי תלויה שתדון בערעורים, בדומה לזו הקיימת ברכבת הקלה
|
|
|
|
|
| חוסר סמכות: למשרד התחבורה אין סמכות שיפוטית לקבוע ממצאי עובדה, לקבוע פרשנות לחוק, או לדון בערעורים על דרישות לחיוב מוגדל. | |
| היעדר נוהל מסודר: לא קיים נוהל מפורט ומסודר המגדיר את אופן הטיפול בערעורים על דרישות לחיוב מוגדל. | |
| פגיעה בזכויות: הנוסעים אינם נהנים מזכות ערעור הוגנת, והם נאלצים להתמודד עם קשיים רבים בהשגת ביטול דרישות לחיוב מוגדל. | |
| ניגוד עניינים: משרד התחבורה נהנה באופן ישיר מכספי הקנסות, ולכן קיים חשש לניגוד עניינים כאשר הוא יושב כערכאת ערעור על דרישות אלו. | |
| פרשנות שגויה לחוק: משרד התחבורה מפרש את חוק התעבורה באופן שגוי, וקובע פרשנות קיצונית וקיצונית לגבי חובת הנוסע להחזיק בכרטיס נסיעה. | |
|
|
|
אחריות מוגבלת: החובות של פקחי התחבורה הציבורית
|
עידן יוסף
|
נוהל חדש של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קובע הנחיות לבקרים בתחבורה ציבורית, אך פוטר אותם מאכיפת תקנות רבות בנוגע לזכויות וחובות נוסעים ונהגים * הנוהל מחייב התנהגות ראויה ומכבדת מצד הפקחים, מאפשר תיעוד פעילותם באמצעות מצלמות גוף, אך פותח פתח להתחמקות מתשלום, וקובע זמן קצר מדי לתיקוף עבור נוסעים עם קשיים
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
|
|
|
|
בשנת 2023 חולקו קרוב לרבע מיליון דוחות לנוסעי התחבורה הציבורית שהגיעו לסכום של יותר מ-24 מיליון שקלים. מי שאמור לכאורה לטפל בעררים המוגשים בעקבות הדוחות, הוא המפקח על התעבורה ב משרד התחבורה, אולם בעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, נטען כי למשרד התחבורה אין סמכות שיפוטית לקבוע ממצאי עובדה, לקבוע פרשנות לחוק, או לדון בערעורים על קנסות (דרישות לחיוב מוגדל). בעתירה, שאותה הגישה עמותת דרך כבוד, למען זכויות האזרח בתחבורה הציבורית, נטען כי בניגוד לוועדת הערר על קנסות ברכבת הקלה, שנקבעה מכוח פקודת מסילות הברזל ומונתה בידי שר המשפטים, לא הואצלה באמצעות חיקוק כל סמכות שיפוטית למפקח על התעבורה (מפע"ת), ולכן יש להורות לו לחדול מלשבת כערכאת ערעור, ובוודאי שאין זה מסמכותו לקבוע ממצאי עובדה ומהימנות של הנוסעים המערערים. סמכותו של המפע"ת מסתכמת לכל היותר במתן 'פטור' מקנס, מעין 'ויתור' או 'חנינה'. דרך כבוד אומרת כי המציאות שבה יושבים שני פקידים, שמעולם לא הוסמכו לעריכת דין וכל אחד מהם דן מדי יום בכ-100 תיקים, היא בלתי אפשרית, וכלשונה: "נתון שהוא על גבול הטירוף, ואין כל בדל של אפשרות להוציא במצב כזה משפט צדק". לדבריה, המפע"ת קובע בהחלטותיו השונות פרשנות משפטית טהורה לחוק, לפיה החובה לשלם על הנסיעה מראש היא "באחריות הנוסע להתכונן עם אמצעי התשלום בידיו בטרם עלייתו לנסיעה ולתקף עבורה עם עלייתו אליה". "מדובר בקביעה (שגויה לכשעצמה) שאין לה בסיס לא בפקודה, לא בתקנות, ולא בנוהל כלשהו", מסבירה העותרת, "קביעה זו נקבעת ע"י המפע"ת אך ורק כפרשנות משפטית במסגרת החלטות שהוא נותן בערעורים, מונח המשמש ערכאה שיפוטית. עוד נאמר כי גם אילו הייתה סמכות בידי המפקח לדון בערעורים, הרי שנוכח העובדה שתפקיד המפע"ת לא מאויש מזה זמן רב (בין שנתיים לארבע שנים), הפקידים במשרד התחבורה דנים בערעורים בחוסר סמכות. עד להגשת עתירה קודמת בנושא, אומרת דרך כבוד, נהג המפע"ת לקבוע בכל החלטה שהתקבלה על ביטול קנס, כי התקבלה "לפנים משורת הדין", וזאת גם במקרים שהנוסע הוכיח באופן חד וברור ששילם כדין מראש והרבה לפני תחילת הביקורת. זאת ועוד, באף מקרה לא פעל המפע"ת להפחית חלקית את הקנס במדרג ההולם את מידת האשם של הנוסע. זאת ועוד, היקף הערעורים המוצדקים נמוך באופן משמעותי, הן ביחס להיקף הערעורים המתקבלים בוועדת הערר של הרכבת הקלה והן ביחס לבקשות לביטול קנסות ברשויות ציבוריות אחרות. עד אמצע שנת 2023, היקף הבקשות שהתקבלו אצל המפע"ת עמד על 8% בלבד, זאת לעומת 80-50 אחוזים בוועדת הערר של הרכבת הקלה וקרוב ל-50% ברשויות שונות. לדברי העותרת, בעקבות העתירה ההיא, שינה המשרד מדיניות וברבעון האחרון של שנת 2023, היקף ביטולי הדוחות קפץ ל-20% (בממוצע שנתי, 12% מהדוחות בוטלו - עלייה של ארבע נקודות האחוז, ע"י).
|
עוד נכתב בעתירה, כי לא זו בלבד שהחלטות המפע"ת חסרות ברובן נימוק והתייחסות עניינית לטענות שעלו בערעור, הנוסעים נתקלים אף בסירוב לקבלת הממצאים במסגרת בקשות חופש מידע. ניכוי 8% מהיקף הקנסות המושתים על נוסעי התחבורה הציבורית מועבר לממשלה. משום כך, נאמר בעתירה, נהנה באופן ישיר מכספי הקנסות וכאשר המפע"ת יושב כערכאת ערעור, הוא עצמו צד תובע בערעור, ובעצם שופט את עצמו. דרך כבוד מוסיפה כי אלפי ההחלטות שיצאו מתחת ידי המפע"ת לפיהן "על הנוסע להתכונן עם אמצעי התשלום "בידיו" טרם העלייה לנסיעה" משמען שאסור לנוסע לעלות לנסיעה אם כרטיס הנסיעה אינו בידיו, ועל בסיס פרשנות קיצונית זו נדחו אלפי ערעורים של נוסעים ששלפו את כרטיס הרב-קו רק לאחר עלייתם לאוטובוס. בתגובה לתשובת משרד התחבורה שהחובה להחזיק את כרטיס הנסיעה ביד היא בדומה לנהוג בעיר ברצלונה, טוענת דרך כבוד כי מדובר בפרשנות קיצונית ושגויה ללא כל בסיס חוקי, שאין לה אח ורע בעולם כולו, ונמסר שגם בברצלונה אין חובה להחזיק את הכרטיס ביד לפני העלייה לאוטובוס - ובוודאי שהנוסע לא נקנס על-רקע זה, אלא שם מדובר במעין בקשה מהנוסעים שמטרתה לאפשר גישה לנוסעים אחרים ולחסוך זמן. העותרת מבקשת מבית המשפט לקבוע כי החלטות הערר של המפקח חסרות תוקף, ולהורות למשרד התחבורה לקבוע נוהל, שבו התנאים הנדרשים לפטור מתשלום הקנס, כולו או חלקו, בהתאם לתבחינים שוויוניים. בהתאם ייקבע כי הסמכות השיפוטית לדון בדרישות לקנס מסורה בידי בתי המשפט האזרחיים. מצב זה, היא סבורה, יביא לכך שהנוסע יוכל להשיג על הדרישה ישירות בפני מפעילי התחבורה הציבורית, אפשרות שאינה קיימת כיום, מה שיביא לכך שהמפעילים יבחנו את הפניות באופן ענייני לפני שיגישו את הדרישות לגבייה בלשכת הוצאה לפועל. ככל שההתנגדות לא תתקבל והנוסע יזכה בדין, הנוסע אף ישופה בהוצאות משפט באופן שיביא עמו הרתעה בסיסית לשיפור המערכת. היא מציינת כי שאיפתה היא להביא למצב של חקיקה שבה תוקם ועדת ערר בדומה למצב ברכבת הקלה.
|
|
תאריך:
|
07/05/2024
|
|
|
עודכן:
|
07/05/2024
|
|
עידן יוסף
|
+תוואי חדש למסילת מנשה: תחנה בחריש וקיצור משמעותי בנסיעה
|
17:33 07/05/24 | עידן יוסף | לרשימה המלאה |
חלופה חדשה שאושרה במועצה הארצית תכלול תחנת רכבת בחריש ותקצר משמעותית את זמן הנסיעה מהצפון למרכז ▪ המסילה תהווה ציר מרכזי להובלת נוסעים ומטענים ותשפר משמעותית את הנגישות התחבורתית של עמק יזרעאל
|
|
|
|
עבודות מסילה [צילום אילוסטרציה: דוברות רכבת ישראל]
|
|
|
|
המדינה שופטת את עצמה? "המפקח אינו מוסמך לדון בערעורים על קנסות באוטובוסים"
|
|
המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אישרה (יום ג', 7.5.24) את הצעת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וחברת נתיבי ישראל לחלופה חדשה לתוואי מסילת מנשה. החלופה אושרה בוועדה כפוף להליך התנגדויות של הציבור.
|
|
|
קבוצת מטפרו תנהל את קו M1 של המטרו בגוש-דן, וקבוצת דן רייל תנהל את קו M2 - קובע סופית (6.5.24) בית המשפט העליון. בהמלצת השופטים דפנה ברק-ארז, יעל וילנר ועופר גרוסקופף, משכה קבוצת מטרו דן את ערעורה על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב, שאשרר את החלטת ועדת המכרזים של חברת נת"ע.
|
|
|
החברה הספרדית Cosma, ששותפה בהקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, הודיעה למשרד האוצר כי לא תתמודד במכרז. גורמים שמעורבים במיזם אומרים שהסיבה להחלטה היא פוליטית ומגיעה ברקע חוסר הוודאות בארץ (חדשות 12).
|
|
|
חודש ושבוע לרפורמת "צדק תחבורתי" בתחבורה הציבורית של השרה מירי רגב - 103.5 אלף ישראלים נרשמו להנחות, כ-20 אלף בלבד להטבה בפריפריה של אשכולות 5-1.
|
|
|
מיום שני הקרוב (6.5.24), תחדש רכבת ישראל את תנועת הרכבות בכל תחנות טבעת השרון, זאת לאחר סיום עבודות רחבות היקף, תוך הקדמת לוח הזמנים, לחיבור המסילה המזרחית עם רשת המסילות הארצית באזור ראש העין. עבודות חיוניות נוספות התבצעו בכל רחבי מסילת טבעת השרון כגון הארכת רציפים, גשר הרלינג בבני ברק, עבודות תחזוקה שוטפות והגבהת מסילות.
|
|
|
|
|
|
איתמר לוין |
המסר של יום העצמאות תשפ"ד הוא שביום העצמאות תשפ"ה חייבת להיות פה ממשלה אחרת, שתתחיל במלאכת השיקום הגדולה ביותר בתולדות המדינה אירועי השבוע האחרון רק מחדדים את הצורך הקיומי הזה
|
|
|
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
|
|
|
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|