|   15:07:40
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מאז ולתמיד [צילום: דוד אלדן/לע"מ]

האם ירושלים הייתה עיר ערבית [חלק ב']

היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
27/03/2024  |   רבקה שפק ליסק   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות


ה. ירושלים עיר מוסלמית תחת הממלוכים (1516-1260)

הממלוכים ראו בירושלים עיר קדושה לאיסלאם, הרבו במפעלי בנייה ומוסדות דת ועודדו מתיישבים מוסלמים להתיישב בעיר שהתרוקנה ממוסלמים תחת הכיבוש הצלבני. העיר הפכה לעיר מוסלמית. יהושע פרנקל חקר את מסמכי אל-חרם אל-שריף ומתוך מסמכים אלה הגיע למסקנה שמספר המהגרים המוסלמים לעיר היה משמעותי אם כי הוא לא נקב במספרים. על-פי מסמכים אלה המהגרים התחלקו ל-4 קבוצות:

  • עולי רגל מוסלמים שהגיעו לירושלים בדרכם חזרה ממכה וחלקם השתקעו בעיר.

  • אנשי דת שעסקו בהוראה במדרסות שהוקמו בעיר ותלמידים מרחבי העולם המוסלמי שבאו ללמוד במדרסות והוקמו למענם מעונות.

  • סוחרים שנהגו לשהות בעיר פרקי זמן לא קצרים לרגל פעילותם הכלכלית בממלכת הממלוכים.

  • מוסלמים שהיגרו לעיר למטרות פרנסה.

המהגרים הגיעו מאזורים מחוץ לתחומי השליטה הממלוכית וכן מאסיה הקטנה, מאזור הספר הממלוכי של צפון סוריה, ממספר ערים בעבה"י המזרחי, בסוריה ומצרים, כורדים ששרתו בצבא ובמוסדות השלטון הממלוכי, ועבדים מאפריקה. המהגרים התיישבו בשכונות נפרדות וכך נוסדו בעיר שכונות על בסיס מוצא אתני/גאוגרפי: שכונת המוגרבים, הכורדים, המזרחיים והצופים מהודו.

אבל, היו בה קהילות יהודיות ונוצריות. היחס לנוצרים התחלק לשתי תקופות. בתקופה הראשונה, עד אמצע המאה ה-14, החשש הממלוכי המרכזי היה מפני מסע צלב נוסף שיגיע מאירופה, ולכן הם דיכאו ביד קשה את הנוצרים האירופים. התקופה השנייה התחילה בשנות הארבעים של המאה ה-14, כאשר הנוצרים קיבלו כתב זכויות שנקנה בכסף רב ששולם לממלוכים על-ידי האפיפיור. כתב הזכויות החזיק מעמד רק באופן זמני. סביב המאה ה-14הפכו הנוצרים למיעוט בשל המצב הכלכלי והביטחוני הקשה, הרדיפות והמגיפה השחורה. המוסלמים היו לקבוצה הגדולה ביותר.

ו. המוסלמים היו למיעוט בתקופה העות'מאנית (1518-1916)

המוסלמים היו הקבוצה הגדולה ביותר לאורך המאה ה-16 אבל משלהי המאה ה- 16 מתחילה ירידה במספר המוסלמים. היהודים היו הקבוצה השנייה בגודלה אבל הקבוצה הנוצרית גדלה ולאחר אמצע המאה ה-16 מספרם עלה על מספר היהודים. הגידול נבע ממעברם של נוצרים מכפרי הסביבה לירושלים בשל רדיפות וקשיים כלכליים.

במאות ה-17 וה-18 לא נערכו מפקדים עות'מאניים בשל חולשת השלטון והמידע היחיד על אוכלוסיית העיר היה מסיפורי מסעות של תיירים שמהימנותם מוטלת בספק. במשך המאה ה-19 התחדשו המפקדים ועל-פי הנתונים עלה מספר הנוצרים מכ-3,000 בראשית המאה ה-19 לכ-13,000 ערב מלחה"ע הראשונה. מספר המוסלמים עלה מכ-4,000 ל-12,000 והגידול העיקרי היה במספר היהודים שמנו כ-2,000 בראשית המאה ה-19 ומספרם קפץ ל-45,000 ערב מלחה"ע הראשונה.

ההיסטוריון מוסטפא עבאסי חקר את תולדות הקהילה המוסלמית בעיר בין 1841 ל-1914. עבאסי הדגיש את העובדה שיש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית.

אבל, הוא קבע שהריבוי הטבעי המוסלמי היה איטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית. כבר בשנות ה-40 של המאה ה-19 היה מספר המוסלמים קטן ממספר היהודים. מספר היהודים גדל כתוצאה מהעליות לארץ של יהודים בעלי נתינות עות'מאנית ואזרחי מדינות זרות. עבאס קבע שהעיר "שינתה את פניה והמוסלמים איבדו את בכורתם בה. אומנם הייתה קבוצה של משפחות מוסלמיות שהחזיקו במשרות השלטוניות והמנהליות הבכירות בעיר כמו ראשות העירייה אבל צביונה של העיר חדל להיות מוסלמי-עות'מאני והקהילות היהודית ואף הנוצרית בנו בנייני פאר בעיר העתיקה ומחוצה לה והשתלטו על מרחבים גדולים". [ראו טבלה אחת למטה]

ההיסטוריון מרדכי אליאב חקר את תולדות הקהילה היהודית בעיר בין 1815 ל-1914. הוא חילק את מאה השנים הללו ל-3 תקופות:

- התקופה הראשונה, תקופת ההתחדשות: 1815 - 1840 - מספר היהודים גדל מ-פחות מ-2,000 ל-5,500.

- התקופה השנייה, תקופת הצמיחה והגידול:1841 - 1880 - ירושלים היהודית גדלה פי 3. היהודים מנו כ-50% מכלל האוכלוסייה.

- התקופה השלישית, תקופת ההרחבה והביסוס: 1881 - 1914 - ירושלים היהודית הרחיבה את גבולותיה, ביצרה את מעמדה, כלכלתה וחייה הפנימיים. ב-1914 היהודים מנו 45,000 .

תוך 100 שנים גדל היישוב היהודי בירושלים פי 23. ב-1890 חיו בירושלים 42,500 תושבים והיהודים מנו 27,000, הנוצרים מנו 7,000 והמוסלמים 8,500. הנתונים הם של חוקרים שונים בעלי הערכות שונות אך הם מספקים תמונת מצב. [ראו טבלה 2 למטה]

לסיכום, היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים. המוסלמים היו רוב בעיר בתקופת האיובים ובהתקופה הממלוכית, בין 1190 ל-1260, בין 1260 ל-1516 ומ-1516 עד 1850 - סה"כ 660 שנים.

הנוצרים היו רוב בעיר בתקופה הביזאנטית לאחר ניצורם של הפגאנים מאמצע המאה ה-4, במרבית התקופה הערבית ובתקופה הצלבנית, מהמאה ה-5 עד 1190, התקופה האיובית. כלומר, כ-640 שנים. בראשית התקופה העות'מאנית עדיין היה רוב מוסלמי בעיר אך בהעדר מיפקדי אוכלוסייה במאות ה-17 וה-18 חסרים נתונים רשמיים. אבל, ממקורות שונים מתברר שהיו תנודות בנתונים והיהודים הפכו לרוב בין אמצע לשלהי המאה ה-19.

טבלה 1
המחקרים עליהם מבוסס הנושא:

אליאב, מרדכי, "היישוב היהודי בשלהי התקופה העות'מאנית,1815 - 1914", שאלו לשלום ירושלים, תשמ"ה, עמ' 141 - 161 .

עבאסי, מוסטפא", תמורות באוכלוסייה המוסלמית 1840 - 1914", ספר ירושלים, בשלהי התקופה העות'מאנית, 9, עמ' 131 - 132, 139 - 140.

פרנקל, יהושע, "הדמוגרפיה של ירושלים", המזרח החדש, מ"ד, תשס"ד, עמ' 115 - 126 .

Bachi, Roberto, The Population of Palestine, Hebrew Univer
תאריך:  27/03/2024   |   עודכן:  27/03/2024
רבקה שפק-ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם ירושלים הייתה עיר ערבית [חלק ב']
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
נשיא קולומביה, גוסטבו פטרו, מאיים בניתוק יחסי מדינתו עם ישראל, אם ישראל לא תכבד את החלטת מועצת הביטחון שקראה להפסקת אש מיידית ברצועת עזה.
26/03/2024  |  איציק וולף  |   חדשות
מפקד האוכלוסין הפלשתיני מנופח מלאכותית (ומהודהד על-ידי הממסד הישראלי ללא בדיקת-נאותות), כפי שמתועד במחקר המתקיים מאז 2004. לדוגמא:
26/03/2024  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
הבוקר (יום א', 24.3.24) הותר לפרסום כי סמל ראשון ליאור רביב, חייל בגדוד 932 בחטיבת הנח"ל, נהרג בקרב בצפון רצועת עזה. הודעה נמסרה למשפחתו.
24/03/2024  |  איציק וולף  |   חדשות
נקודת המוצא שלי נעוצה בספר קהלת פרק ט', הסבור שישנם מצבים, ש"טוֹבָה חָכְמָה מִגְּבוּרָה", (קהלת פרק ט', פסוק ט"ו) וש"טוֹבָה חָכְמָה מִכְּלֵי קְרָב" (שם, פרק ט', פסוק י"ח). כלומר, טובה חכמת המשא-ומתן המדיני המייגע, היודע עליות וירידות, מאשר הפעלת כל כלי הקרב, הכופים עלינו מציאות חיים מדממת ומכאיבה, הקוטפת חיי אנוש ומשתיתה מציאות של שכול ויתמות בבתים רבים בישראל.
בעקבות הפיגוע הבוקר (ו'), יו"ר יהדות התורה, יצחק גולדקנופף, קורא לראש הממשלה להעביר בממשלה בהקדם את הסדרת היישוב שדה אפרים הסמוך למקום הפיגוע. לדברי שר הבינוי והשיכון, היישוב מצוי בהליך הסדרה שבו מקדם משרדו בנייה של אלפי יחידות דיור.
22/03/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il