|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מבקר המדינה מפרסם דוח חריף נגד הנציבות

הולנדר מינה לעצמו עוזרת ב"הליך סיבובי"

הולנדר מינה את עדנה אלפסי לסמנכ"ל למינהל סידר לה שכר גבוה של עובדת לשכה (23,000 ש"ח) בעוד שבתפקיד אותו מילאה היתה צריכה לקבל 5,500 ש"ח
09/05/2006  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות

מחלקה ראשונה
דוח מבקר המדינה (56ב): עיקרי הממצאים

   רונן ליבוביץ
"לא הש"ג אשם אלא מי שעומד בראש הפירמידה"

   יואב יצחק
חשיפה: אלשטיין התגייסה לחילוץ הולנדר


כיסוי נרחב של ממצאי דוח המבקר

מבקר המדינה השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, מאשים את נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, בביצוע מינויים בלתי חוקיים לכאורה, ובמתן הכשר למינויים פסולים במשרדי ממשלה אחרים. פרסום הדוח נעשה עכשיו לאחר שהוסר האמברגו, ולאחר שהולנדר נכשל בניסיונו לטרפד את פרסום הדוח. את הממצאים הנוגעים אישית לנציב הולנדר העביר המבקר לעיונו של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, כדי שיחליט האם יש מקום לטיפול משפטי נוסף.

הגילויים החדשים נכללים בדוח השנתי (56ב') שמפרסם המבקר (יום ג', 9.5.06). המבקר חושף, כי גם בלשכתו ביצע הנציב מינוי בלתי תקין - מינוי עוזרתו-יקירתי עדנה אלפסי לסמנכ"ל בנציבות - תוך ביצוע "הליך סיבובי", כדבריו, שנועד להכשיר מינוי של מקורבת לנציב. באמצעות "תרגיל" זה איפשר לאלפסי להנות, בחלק מהתקופה, משכר של 23,000 ש"ח לעומת 5,500 ש"ח שהגיעו לה.

במסגרת הבדיקה בחן המבקר האם מינויים במשרדים בוצעו בהתאם לחוק המחייב פרסום מכרזים ומתן הזדמנות שווה. מטרת המחוקק היא להבטיח הליך מיון ואיוש משרה מיטבי, אגב מתן הזדמנות שווה לכל מועמד ובחירה של הטוב מבין המועמדים. הבדיקה בוצעה בחודשים מרס-ספטמבר 2005 את סדרי איוש המשרות באמצעות מדגם סטטיסטי מייצג של 88 תהליכי איוש משרות, שבוצעו בשנים 2002 ו-2004 בנציבות ובכמה משרדי ממשלה (משרד המשפטים, משרד האוצר, משרד החקלאות ומשרד הרווחה), ובאמצעות בדיקה של מכרזים נוספים. בבדיקה נמצאו ליקויים רבים, ומכאן הדוח בנושא זה.

הנציב מינה את עוזרתו לסמנכ"ל למינהל בנציבות

ביקורתו החריפה ביותר של המבקר, בפרק זה, נוגעת למינוי בלתי חוקי לכאורה שביצע נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, בלשכתו. המדובר בתפקיד סמנכ"ל בכיר למינהל ומשאבי אנוש (להלן - סמנכ"ל למינהל), האמור לשמש אחד מ"שומרי הסף" בשירות המדינה. שינוי תקן, בדומה להוספת תקן חדש, מותנה באישורו של הנציב. הנחיות התקינה שהנציבות מפרסמת מדי שנה בשנה קובעות, כי שינויי התקן צריכים להיות מבוקרים ומבוססים ולהיקבע באופן מקצועי ואובייקטיבי ואין ולא כלום בין קביעת התקן לבין נתוניו האישיים של

פלוני, שאיפותיו ונסיבותיו האישיות. לפיכך, איוש משרת סמנכ"ל למינהל באופן קבוע דרש תקנון המשרה ופרסום מכרז. בבדיקה נמצא, כי לתפקיד זה מונתה שלא כדין עדנה אלפסי, הנחשבת בנציבות שירות המדינה ליקירתו של הולנדר ולידידתו הקרובה ביותר.

המבקר קובע בדוח, כי "באישור הנציב שינתה הנציבות פעמיים בתוך שמונה חודשים - במהלך סיבובי - את תקן משרתה של עובדת [אלפסי, י.י.] שהועסקה בתפקיד עוזרת הנציב משנת 1996 (להלן - העובדת): בינואר 2004 מעוזרת נציב למשרת "ראש אגף למינהל ומשאבי אנוש", ובאוגוסט 2004 שדרג הנציב את המשרה למשרת "ראש אגף בכיר למינהל ומשאבי אנוש", משרה המקבילה למשרת סמנכ"ל למינהל. בדרך זו שדרג הנציב את מעמדה של העובדת, שאיישה זמנית את תקן עוזרת הנציב, למעמד קבוע של סמנכ"ל למינהל, ללא מכרז ואיפשר לה לעבור לעבוד לפי חוזה בכירים. יוצא אפוא כי הנציב והנציבות השתמשו שימוש לא מקובל בתקן ובשליטתם על התקינה כדי להיטיב עם העובדת ולקדם אותה לתפקיד בכיר וקבוע. כל זאת בשעה שלפי הנחיות הנציבות עצמה, החלות על כל שירות המדינה, תקן ושינויי תקן צריכים לנבוע משינויים ממשיים במבנה הארגוני ולא להיות תפורים למידות של מאן דהוא".

המבקר מוצא, כי מעבר לליקויים החמורים בפרוצדורה המתחייבת, הרי שהמינוי היה בלתי תקין, שכן לאלפסי אין את ההשכלה הנדרשת בתפקיד זה: "זאת ועוד, היה פער בין כישוריה של העובדת שהיא בוגרת תיכון מקצועי במגמת מזכירות ואשר השתלמה במגוון של קורסים, בעיקר בתחום ניהול לשכה ובין דרישות התפקיד של סמנכ"ל למינהל בכללן השכלה אקדמית; חוץ ממכרז פנימי שבו רשאי להגיש מועמדות גם בעל השכלה של 12 שנות לימוד, בתנאי שהוא עומד ביתר דרישות המשרה: ניסיון מקצועי וניהולי רב ומגוון בתפקידים בכירים במגזר הציבורי".

המבקר מביע תמיה רבה באשר לטענת הנציבות בתשובתה מינואר 2006, "שאפשר להסתפק בכך שהפעולות שננקטו למינויה של עוזרת הנציב לסמנכ"ל למינהל אינן בלתי- חוקיות". המבקר קובע: "על הנציבות היה לפעול בדרך הראויה דהיינו, בחירת המועמד הטוב ביותר מבין המועמדים המשתתפים במכרז תוך הקפדה על שיוויון הזדמנויות בין המועמדים".

בבדיקה נמצא עוד, כי על אלפסי הוטלו כמה תפקידים הן כדי לייצור עבורה רמת שכר גבוהה יחסית והן כדי להפקיד בידיה שררה. נציב שירות המדינה הוא האחראי לכך אישית. "נמצא שהנציב לא הפסיק את עבודתה של עוזרתו בלשכה והיא מילאה בעת ובעונה אחת את תפקיד הסמנכ"ל למינהל ואת תפקיד עוזרת הנציב.

המבקר קובע, כי שכרה של אלפסי לא עודכן גם לאחר שהועברה לתפקיד אחר שאינו בלשכה. "כשהועסקה העובדת בתפקיד עוזרת הנציב היה שכרה כשל יועץ בכיר - כ-23,000 ש"ח. עם מינויה למשרה קבועה של "ראש אגף מינהל ומשאבי אנוש", היה שכרה אמור להיות כ-5,500 ש"ח עד מועד מינויה לסמנכ"ל למינהל. נמצא כי ממועד מינויה ל"ראש אגף מינהל ומשאבי אנוש" בינואר 2004 ועד מועד אישור חוזה הבכירים שלה בינואר 2005 המשיכה העובדת לקבל שכר של עובדת לשכה. לדעת משרד מבקר המדינה אין זה סביר ואין זה תקין ליצור מצב שבו עובדת "נהנית מכל העולמות" - היא מועסקת במשרה קבועה של עובד מקצועי ומקבלת שכר של עובד לשכה".

עובדים נשכרו לפני שבוצע מכרז ולאחר מכן הועדפו

בבדיקה נמצא, כי בניגוד להוראות התקשי"ר, הקובעות כי הנציבות תאשר העסקה לפני מכרז רק במקרים יוצאים מן הכלל, נשכרו עובדים רבים ללא מכרז. הביקורת במשרדים שנבדקו העלתה כי הנציבות איפשרה העסקת עובדים לפני מכרז כדבר שבשגרה: בשנים 2002 ו-2004 ביותר ממחצית (55%) מהמכרזים הפומביים שנכללו במדגם התמודדו מועמדים שכבר הועסקו במשרה המוכרזת או במשרה מקבילה. בכל המכרזים האלה זכו המועמדים האמורים. משמעות הדבר: המכרז שימש כלי כדי להשכיר את המינויים, ואף זאת בניגוד לחוק.

בבדיקה נמצא עוד, כי גם כאשר פורסמו מכרזים, היתה מעורבות בלתי תקינה משרד כמה מהמשרדים. ההליך בוצע שלא כדין. "נמצא שהליך המיון וקביעת מספר המועמדים שיעברו משלב אחד לאחר הושפעו, בחלק מהמכרזים שנבדקו, מלחצים של המשרדים על מנהלת אגף בחינות ומכרזים בנציבות, גב' מאירה עזר (להלן - מנהלת האגף) לקדם את מועמדותם של עובדים מסוימים - עובדים שהועסקו במשרדים עוד לפני המכרז והישגיהם בבחינות לא היו הגבוהים ביותר". המבקר קובע בעניין זה: "יש לראות בחומרה הפעלת לחצים מסוג זה על-ידי כל משרד, ובחומרה יתרה כשהיא באה מצד גורמים בהנהלות משרדים האמונים על שלטון החוק (משרד המשפטים) ועל שמירה על הקופה הציבורית (משרד האוצר)". המבקר מציין, כי החלטותיה של מנהלת האגף "לא נומקו, ולא עלו בקנה אחד עם כללי מינהל תקין ועם עקרונות היסוד של המכרזים. גם נציב שירות המדינה עו"ד שמואל הולנדר (להלן - הנציב), אשר בידיו האחריות על-פי חוק המינויים, לא פיקח באופן נאות על פעולותיה של מנהלת האגף, נתן ידו לביטול הליכי בחינה במהלך מכרז כדי לקדם מועמדים שכבר הועסקו במשרד, ואף פעל בניגוד לכללי המכרזים".

גם במשרד האוצר ובמשרד המשפטים בוצעו פעולות הנוגעות את חובת המכרזים. הדבר נעשה בעת גיוס כלכלנים לאגף התקציבים במשרד האוצר וגיוס משפטנים למשרד המשפטים. במשרדים אלה גוייסו עובדים "באופן שיטתי", כדברי המבקר, "באמצעות העסקה לפני מכרז:

א. הליך המיון והבחירה באגף התקציבים חרג מהוראות כללי המכרזים והתקשי"ר: הליך הבחירה לא היה שוויוני - לא לכל המועמדים ניתנה הזדמנות להיבחן באגף בתקציבים, והיו מועמדים שנדחו בשל גילם בניגוד לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988. כמו כן, תפקידה של ועדת הבוחנים רוקן מתוכן, משום שאגף התקציבים הביא לפניה רק מועמדים שכבר הועסקו בו לפני המכרז.

ב. משרד המשפטים העדיף שבמכרזים פומביים יזכו משפטנים שהועסקו במשרד לפני מכרז והוכיחו לדבריו את כישוריהם. יתר על כן, לאור בקשת משרד המשפטים, שחשש שמועמדים אלה לא יעמדו בדרישות הבחינות בכתב, ביטלה הנציבות בכל המכרזים של משרד המשפטים את הבחינות בכתב, שנועדו למיון המועמדים לפני הריאיון בוועדת הבוחנים. בכך נפגע עיקרון השוויון, באשר לא כל המועמדים למשרד המשפטים קיבלו את ההזדמנות להוכיח את כישוריהם על-ידי העסקה לפני מכרז.

כישורי המועמדים נבדקו באופן לקוי

צוות הביקורת מצא, כי טפסי המועמדים במכרזים לא מולאו כיאות על-ידי המשרדים, שנמנעו מלפנות למעסיקים קודמים של המועמדים. "בהיעדר מערך שיטתי של פנייה לממליצים ולמעסיקים ותיעוד הולם, נמנעת מוועדת הבוחנים קבלת משוב אמין מסביבת עבודתו של המועמד שישלים את המידע המובא לפניה".

ובהמשך: "... המשרדים שנבדקו לא מילאו את הוראות התקשי"ר בדבר מילוי גיליונות ההערכה השנתיים של העובדים והעברתם לוועדות הבוחנים, והנציבות לא אכפה את קיום ההוראות בעניין זה. לוועדות הבוחנים הועברה בדרך כלל הערכת עובד אחת בלבד שמולאה לקראת המכרז, ועל כן עלולה להיות מושפעת משיקולים לא ענייניים יותר מחוות דעת שנתית". מבחני המיון לא בוצעו כיאות כגם כאשר ניגשו למכרזים מסוימים מאות מועמדים. "במרבית המכרזים שעלו במדגם לא כלל הליך המיון בחינות או מרכזי הערכה כשהדבר נדרש לפי הכללים". גם מבחנים בעל-פה לא נערכו כפי שמחייב התקשי"ר.

חברי ועדה במכרז קבעו עמדה מוקדמת כלי מועמדים
בבדיקה שנערכה התברר, כי כמה חברי ועדה השתתפו במכרזים שנערכו, למרות שאישית הם המליצו על מועמד אחר עוד קודם לכן. קובע המבקר: "התקשי"ר קובע כי חבר ועדת בוחנים לא יחווה דעתו לגבי מידת התאמתו של מועמד למשרה במכרז ולא יראה במפורש או בדרך אחרת כי יש לו דעה מוקדמת ביחס למידת התאמתו של אותו מועמד למשרה המוכרזת. בביקורת אותרו שלושה חברי ועדה שהשתתפו בוועדות בוחנים למרות שהמליצו על מועמדים למכרז".

חברי הוועדה בחלק מהמכרזים לא טרחו למלא כיאות את גליונות ההערכה של המועמדים, למרות שאלה אמורים להיות הכלי המרכזי להכרעה מי מהמועמדים ייזכה במכרז. יותר מזה: "בחמישה מכרזים שעלו במדגם בחרה ועדת הבוחנים מועמדים שציונם בגיליון הציונים היה נמוך משל אחרים ללא הנמקה ראויה. בכל חמשת המכרזים לא סוכמו הציונים בגיליון הציונים, ונימוקי הוועדות לא הסתמכו על המסמכים שהוגשו להן ועל הציונים בתחומי ההערכה שהוזכרו בהנמקה, ויש שאף סתרו מסמכים וציונים אלה. זאת ועוד, בפרוטוקולים של ישיבות הוועדות לא פורטו עיקרי הדיון הנוגעים לניהולה התקין של הוועדה ולהחלטותיה. הדבר פגע ביכולתה של הנציבות לקיים פיקוח ובקרה על ועדת הבוחנים".

הנציבות כשלה בתפקידה כ"שומר השער"

בדוח האמור מפנה המבקר אצבע מאשימה במיוחד כלפי נציב שירות המדינה. כותב המבקר: "הנציבות, שהייתה אמורה לשמש "השומר בשער" המונע מתן יתרון למועמדים בעלי קשרים במשרדי הממשלה, פעלה לפי דרישות משרדי הממשלה ובניגוד לכללי המכרזים כדי לקדם את מועמדותם של מי שהמשרדים חפצים ביקרם. גם נציב שירות המדינה פעל בניגוד לכללי המכרזים בנציבות עצמה, ובכלל זה במינוי עוזרתו האישית לסמנכ"ל למינהל ללא מכרז, כנדרש".

"השיטה שתוארה בדוח זה היא שיטה פסולה, היוצרת מעגלים של אי-תקינות, לחצים לא ראויים וסטיות חוזרות ונשנות מהכללים המחייבים, עד כדי חשש לפגיעה בטוהר המידות. תופעות מעין אלה פוגעות באמון הציבור ברשויות ומהוות הפרה של חובת הנאמנות של הרשויות כלפי הציבור. מן הראוי לעשות כל שניתן כדי לשרש תופעות פסולות אלה ולתקן את הליקויים שנמצאו לאלתר.

"על הנציבות להקפיד לאכוף את הנורמות שנקבעו בכללים ובתקשי"ר, הן לגבי העסקת עובדים לפני מכרז והן לגבי מכרזים ולהפעיל למצער את אותן הנורמות לגבי הנציבות עצמה. כך, ועדת הבוחנים תראיין כמה מועמדים - הטובים ביותר - ויהיה לפניה המידע המיטבי עליהם לשם קבלת החלטה מושכלת. על הנציבות להקפיד שוועדות הבוחנים יקיימו את נהליה והנחיותיה באשר למתן ציונים, ולהנמקת החלטות, ואף יפרטו בפרוטוקולים את עיקרי דיוניהן".

תאריך:  09/05/2006   |   עודכן:  09/05/2006
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משטרת חדרה עצרה (יום ג, 9.5.06) נער בן 13 תושב האיזור בחשד כי ביצע מעשים מגונים בילדה בת שנתיים וחצי ובאחיה בן הארבע.
09/05/2006  |  שלומי דיאז  |   חדשות
חיל הים סיכל בבבוקר יום העצמאות הברחה גדולה של חומרי נפץ דרך הים אשר יעדה הוא רצועת עזה. למעלה מ- 500 קילוגרם של חומר נפץ מסוג TNT תקני נמשו מהים בסיום מבצע רחב של אנשי חיל הים.
09/05/2006  |  עומר שיקלר  |   חדשות
טביעה היא אחת הסיבות השכיחות למוות בעולם. כך עולה (יום ג', 9.5.06) מנתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים ותחקירי היפגעות, במסגרת שבוע בטיחות הילד שיוזם הארגון.
09/05/2006  |  גלית יצחק  |   חדשות
דילים וחבילות נופש בחו"ל בתקופת האביב:
09/05/2006  |  מירב לוי  |   חדשות
חברת החשמל גייסה אמש (יום ב', 8.5.06) כ- 626 מיליון ש"ח בהנפקת אגרות חוב פרטיות לא סחירות. את ההנפקה הובילו יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, שלמה רוטמן, סמנכ"ל כספים וכלכלה של החברה, יוסי דביר, וגזבר החברה, ירון מגל.
09/05/2006  |  ברוך לוי  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il