|   15:07:40
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
קריירה בינלאומית - מה היתרונות ולמי זה מתאים?
קבוצת ירדן
חופשה באירופה VS חופשה באסיה - מה עדיף יותר?

ארגונים פרו פלשתינים: "לבטל שלטון הדיכוי היהודי"

יונה יהב: לאפשר שיבת פליטים לחיפה

יונה יהב (קדימה) התראיין ל"כול אלערב" ארגוני שמאל ישראלים דורשים להפוך את ישראל למדינה לכל אזרחיה ולאפשר את מימוש זכות השיבה של מיליוני הפליטים
12/05/2006  |   יהונתן דחוח הלוי   |   חדשות   |   תגובות
יהב, תומך בשיבת הפליטים הפלשתינים לחיפה

"זוכרות" בסיור בכפרים פלשתינים שתושביהם נעקרו ב- 48'

עדויות של פליטים פלשתינים בסיור של "זוכרות"

בראיון לשבועון "כול אלערב" (12 במאי), מביע ראש עיריית חיפה, יונה יהב (החבר במפלגת קדימה), תמיכה בשיבת פליטים פלשתינים לעיר במסגרת של הסדר מדיני אשר יביא קץ לסכסוך. הוא ציין, כי אינו חושש מעליית מספרם של תושבי חיפה הערבים כתוצאה משיבת הפליטים וכי מה שמדריך אותו בעניין זה הוא הזיכרון של אביו אשר "חווה את לענת הפליטות והאובדן לאחר שנמלט מגרמניה".

יהב אינו לבד בעמדתו זו. באחרונה ניכרת התעוררות בקרב חוגי השמאל הישראלים העוסקים בבעיית הפליטים ובדרכים לפתרונה. הארגונים "זוכרות", "בת שלום" ו"פרופיל חדש" ביחד עם ארגונים פלשתינים, ערכו בשבועיים האחרונים סידרת אירועי הזדהות עם "האסון הפלשתיני", ובהם: סיור בכפר ליפתא (נמצא למרגלות צומת הכניסה לירושלים) ומפגש עם פליטים תערוכות צילומים בירושלים על הכפרים ליפתא, טלביה, עין כרם ובקעה; והקרנת סרטים בסינמטק בנושא ה"נכבה". את האירועים מארגנת "קואליציית נכבה 60" המאגדת ארגונים ישראלים ופלשתינים והנערכת לקראת עריכת אירועי זיכרון רחבי היקף, בעוד שנתיים, עת ימלאו להקמת מדינת ישראל 60 שנה.

"שלום טורונטו" ערך השבוע (פורסם בגיליון 98 מ- 11 במאי) ראיונות עם פעילים בולטים בארגונים אלה, אשר הציגו את תפיסת עולמם ואת הצעותיהם לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני על-בסיס של "שלום צודק".

איתן ברונשטיין, מנהל עמותת "זוכרות", סיפר ל"שלום טורונטו", כי "זוכרות" הוקמה בתחילת 2002 ע"י קבוצה של פעילים אשר עבדה בבית הספר לשלום הנמצא בכפר היהודי פלשתיני "נווה שלום" הנמצא ליד לטרון. פעילות הקבוצה החלה לאחר ששיחות עם העמיתים הפלשתינים הביאו למודעות באשר ל"נכבה" ולמשמעותה אצל העם הפלשתיני כמרכיב מכונן של הזהות הלאומית. כעוצמת הזיכרון הפלשתיני של ה"נכבה" כך קיימת בורות בצד הישראלי לגבי האסון הפלשתיני.

אשר על כן, מציין ברונשטיין, ארגון "זוכרות" שם לו למטרה מרכזית לעורר בקרב הציבור הישראלי את המודעות ל"נכבה" באמצעות מגוון של פעולות הכוללות: עריכת סיורים בכפרים פלשתינים שנהרסו ב- 48', סימון בשלטים על כפרים הרוסים, הבאת פליטים פלשתינים להשמיע עדויות אישיות על קורותיהם במלחמה ועל הגרוש מהכפרים ופרסום חוברות בעברית ובערבית על ה"נכבה".

קהלי היעד העיקריים הם הסטודנטים, תנועות הנוער ומורים שעם חלקם נוצר קשר ישיר לצורך הכנת חומרי עזר ללימוד תלמידי בתי הספר על האסון הפלשתיני. במקביל הוקם אתר האינטרנט "זוכרות" ([קישור]) המתעד את פעילות הארגון ונועד ביסודו להציג את ה"נכבה" לציבור הישראלי בכללו באור שונה מספרי ההיסטוריה הנלמדים בבתי הספר בישראל.

לגישתו של ברונשטיין, לא יתכן להגיע לשלום עם העם הפלשתיני מבלי שישראל תכיר באחריותה להיווצרות בעיית הפליטים. החברה הישראלית צריכה להכיר בעובדות ההיסטוריות ולהביע סליחה קולקטיבית על העוול שנגרם לפלשתינים כתנאי הכרחי לקידום פיוס בין העמים. מעבר לכך, הוא מצדד בהקמת מוזיאון לזכר ה"נכבה" ובמיפוי מחדש של הארץ באמצעות הצבת שלטים במקומות בהם היו כפרים פלשתינים עליהם יסופר תולדות המקום.

"זכות השיבה" אינה מפחידה את ברונשטיין. לדידו, מימוש זכות השיבה צריך להיות מוגדר כאינטרס ישראלי מובהק. מדינת ישראל, הוא טוען, צריכה לוותר על היותה מדינה יהודית ולאמץ את העיקרון של מדינה לכל אזרחיה אשר תאפשר לכל פליט פלשתיני לשוב למקום מגוריו המקורי בדומה להסדר שהחילה ממשלת גרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה ואפשרה ליהודים שיבה למדינה ופיצויים. הצרוף בין מדינה יהודית ושלום הינו בלתי אפשרי. יסוד הסכסוך בעיניו מצוי בהשתלטות בכוח של מיעוט יהודי על הארץ ובמניעת שוויון זכויות מלא מהפלשתינים. מדינה אחת בלבד צריכה בראייתו להתקיים בין הנהר לים ובה יש לקבל את האפשרות לשלטון של הרוב הפלשתיני.

ברונשטיין, נאה דורש ונאה מקיים, לפחות הצהרתית. משנשאל אם יהיה מוכן לקליטת מיליוני פליטים פלשתינים בשטח ישראל ואף לפנות את ביתו לשם כך, השיב בחיוב, וציין כי כאשר עניין זה יהיה רלוונטי, הוא יהיה נכון לעקור מביתו בהרצליה למען השלום.

עמותת "זוכרות" זכתה לפני מספר חודשים להישג חשוב במאבקה הציבורי להנצחת ה"נכבה". לאחר שניצחה ביולי 2005 בקרב המשפטי, בעקבות עתירה שהגישה לבית המשפט העליון, הציב המנהל האזרחי בפארק קנדה, באמצעות הקרן הקיימת לישראל, שלטים המציינים כי הפארק הוקם על חורבות שלושה כפרים פלשתינים.

באירוע שערך הארגון בנובמבר אשתקד ברחבת מסגד "סידנא עלי" סמוך לחוף הים בהרצליה סיפרו פליטים פלשתינים על הכפר אל-חרם שהתקיים במקום ואדמותיו הופקעו עבור הישובים היהודיים. פעיל השמאל, ד"ר אורי דייוויס, שהרצה בפני הקהל שהגיע לאירוע, טען כי האדמות שהתווספו לאחר מלחמת העצמאות לשטח השיפוט של המועצה המקומית כפר שמריהו, כמו גם למושב רישפון ולשכונות נוף ים והרצליה פיתוח, הינן אדמות התושבים הערבים של הכפר השכן אל-חרם סיידנא עלי, שהם כיום בחלקם פליטים "נוכחים-נפקדים" ואזרחי מדינת ישראל, וחלקם פליטים בגדה המערבית משוללי אזרחות.

דייוויס הגדיר את חוק נכסי הנפקדים משנת 1950, על בסיסו סופחו אדמות הכפר, כ"חוק נלוז" המנוגד לחוק הבינלאומי, בכך שהוא שולל בשרירותיות את זכויותיהם הקנייניות של הפלשתינים שגרו בשטח ישראל דהיום ברכוש הדלא ניידי (כגון בתים ואדמות) וברכוש הניידי (כגון מניות, כספות וחשבונות בבנק). הוא קרא לבטל חוק זה וחוקים דומים נוספים מספר החוקים של מדינת ישראל על-מנת להפוך את ישראל מ"מדינת אפרטהייד" למדינה דמוקרטית בדומה לתהליך שעבר על דרום אפריקה.

נטע רותם, פעילה לשעבר ב"פרופיל חדש" ([קישור]) וכיום ב"קואליציה נכבה 60", הציגה ל"שלום טורונטו" את עיקרי הפעילות של הקואליציה להנצחת האסון הפלשתיני. הפעילות בקואליציה מקיימות שורה של פעולות הסברה בירושלים שנועדו לחשוף את "האסון הפלשתיני" לציבור הישראלי באמצעות הקרנת סרטים במקומות ציבוריים, חלוקת חוברות ויצירת קשר בלתי אמצעי עם הציבור המגלה עניין גובר, לטענתה, במאורעות 48' ובנרטיב הפלשתיני.

משיחות עם ישראלים לא מעטים היא מתרשמת שקיים חור בנרטיב הציוני בנוגע ל"נכבה" ורבים אינם יודעים, כי קקטוסים סימנו בעבר את גבולות הכפרים הערביים וכי למשל הישוב ליפתא אינו רק מקום בו נמצא מעיין בכניסה ירושלים אלא היה ישוב פלשתיני שתושביו גורשו. גם נטע רותם סבורה, כי לא ייכון שלום בין יהודים לפלשתינים מבלי שתהיה ראשית הכרה בישראל ב"אסון הפלשתיני", ומוסיפה: "כמו שהעם היהודי דרש הכרה בשואה כך צריך להכיר בנכבה".

את הפתרון לסיכסוך היא רואה בהקמת מדינה לכל אזרחיה ובשיבת הפליטים. כפרים פלשתינים שהתקיימו ב- 48' וכיום אינם מיושבים צריכים להיפתח מיידית לקליטת תושבי המקום המקוריים. לאחר מכן צריך להעניק את האפשרות לכל הפליטים לממש את זכות השיבה. רותם מערערת על העמדה הישראלית לפיה לא ניתן לקלוט את מיליוני הפליטים וטוענת, כי ישראל קלטה למעלה ממיליון עולים מרוסיה, עובדה המוכיחה, לדבריה, שאפשר לקלוט אוכלוסיה בהיקף נרחב בתוך גבולות המדינה. תהליך קליטת הפליטים יהיה בבחינת תהליך של פיוס ובמהלכו, אליבא דרותם, צריכה ישראל לוותר על הכוח שלה ככובשת וכנציגה קולוניאליסטית. במדינה לכל אזרחיה, היא מסבירה, השלטון ידאג לכל האזרחים וההצבעה לפרלמנט תהיה בהתאם לאינטרסים של הציבור ולא בהכרח על בסיס לאומי.

לילי טראופן, הפעילה בארגון "בת שלום" ([קישור]), ארגון נשים לשלום, אומרת ל"שלום טורונטו", כי הארגון בו היא חברה מהווה מודל מוצלח להידברות החיונית כל כך בין העמים ולמימושו של "שלום צודק" לפתרון הסכסוך. ל"בת שלום" קיים ארגון מקביל פלשתיני Jerusalem Center for Women ולשני הארגונים, שלהם הנהלות עצמאיות, מסגרת גג מאחדת הנקראת Jerusalem Link.

השיח בין הנשים הישראליות והפלשתיניות הוביל למודעות לסבל הפלשתיני והביא ליוזמה להציגו בפני הציבור הישראלי ללא כחל וסרק. הארגון, הפועל גם לשוויון זכויות לנשים, מוביל את הפרויקט "הסיפור שלא סופר", ובמסגרתו מובאות עדויות של נשים יהודיות וערביות על מאורעות מלחמת 48'. הפיוס ההיסטורי בין העמים יחל בראייתה רק כאשר תתקיים הידברות, הכרה ישראלית ב"נכבה" ומימוש "פתרון צודק" המבוסס על החלטות האו"ם והקמת מדינה לכל אזרחיה. בישראל יש מקום לכולם גם לפליטים היא אומרת ומוסיפה, כי ליהודים ולפלשתינים יש יותר מן המשותף מאשר המפריד.

ח"כ גלנטי: יהב חובר לארגונים שמבקשים לחסל את ישראל

ח"כ יצחק גלנטי (גמלאים), תושב נשר, הגיב בחריפות על דבריו של ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שפורסמו ב-Nfc בנושא שיבת הפליטים:

"אם הציטוט הזה מפיו של יונה יהב נכון, צר לי מאוד שראש העיר השלישית בגודלה בישראל חובר לארגונים ששמו לעצמם למטרה לחסל את אופיה היהודי של מדינת ישראל ולהביא לחיסולה בשלבים בסופו של דבר.

"התפשטות עמדות קיצוניות כאלו במפלגת השלטון 'קדימה', בה מר יהב חבר, מדאיגה אותי מאוד ואני מקווה כי מנהיגי המפלגה, ובראשם ראש הממשלה אולמרט, ידעו להתנער ממנה בהקדם האפשרי. צריך להתנגד בתוקף לשיבת פליטים בכלל, המסכנת את קיומה של ישראל כמדינה יהודית, בכל הסדר או צעד מדיני כזה או אחר. אני עדיין מקווה כי ראש העיר יהב יכחיש את הפרסום ויתנער ממנו".

תאריך:  12/05/2006   |   עודכן:  12/05/2006
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שוכרי דירות רבים, מוצאים עצמם פעמים רבות חסרי אונים אל מול סעיפים המפלים אותם לרעה אל מול משכיר הדירה. המשכיר, שבשעת החתימה על החוזה היה נראה כמו דוד חייכן, מתגלה לעיתים בשעת מבחן כאיש החזק הנהנה מתניות חוזיות המיטיבות עמו.
12/05/2006  |  מתן פריידין  |   חדשות
מחיר הנפט הגולמי בניו-יורק נסגר (יום ה', 11.5.06) מעל לרמה של 73 דולר לחבית, על-רקע המתיחות בין ארה"ב לאירן, יצואנית הנפט הרביעית בגודלה בעולם, כמו גם חשש מחידוש המתקפות על מתקני נפט בניגריה, יצואנית הנפט השמינית בגודלה בעולם. מחיר הדלק למכוניות נסק במהלך המסחר בניו-יורק לשיא של שלושה שבועות.
11/05/2006  |  TheMarker  |   חדשות
נציגי האו"ם באזור גבול הלבנון שיגרו תלונה נגד ישראל על פגיעה בריבונות הלבנונית. התלונה הוגשה לאחר שמטוסי קרב של חיל האוויר טסו אחר-הצהריים (יום ה') בשמי דרום לבנון. על כך דיווחו כתבי סוכנות הידיעות AP בביירות. אנשי האו"ם ציינו, כי בתקופה האחרונה חלה עלייה במספר הגיחות שמבצע חיל האוויר בשמי דרום לבנון.
11/05/2006  |  עומר שיקלר  |   חדשות
העומס על השופטים דווקא פחת ב - 10 השנים האחרונות - "מספר השופטים שמונו רב יותר מאשר אחוזי התיקים שנפתחו", כך אמר מנהל בתי המשפט, השופט בעז אוקון, במפגש עם חברי הפורום הפלילי של לשכת עורכי דין.
11/05/2006  |  עומר שיקלר  |   חדשות
ארגון המזון והתרופות האמריקני (FDA) הודיע (ה', 11.5.06) כי הוא מאשר את גלולת 'Chantix' של חברת פייזר, שנועדה להפסקת עישון. המרכיב הפעיל ב-Chantix הוא 'varenicline tartrate' והוא פועל על אזורים במוח המושפעים מהניקוטין, מסר ה-FDA.
11/05/2006  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
כאשר התרחבות תופעת סרבנות המילואימניקים החלה לכרסם בלכידות הצבא, נזדעקו בכירי צה"ל להתריע כי קיימת סכנה של ממש לפגיעה אנושה בכשירות צה"ל
חיים רמון
חיים רמון
במחאה נגד הרפורמה, קמה קבוצה מאורגנת של קצינים מיל' שאמרו "אנחנו משתמשים בכוחנו הצבאי ונסרב לשרת אם לא ייענו לתביעותינו"    דבר כזה לא היה בתולדות מדינת ישראל. וכל ראשי המחאה, בהם ר...
דרור אידר
דרור אידר
הפארסה בביה"ד בהאג חשפה אותנו לשאלה שנמנענו ממנה עד כה: מה אחריות בית המשפט למחדל ה-7 באוקטובר וכיצד עזר לבנות את הקונספציה שהתנפצה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il