משרד התחבורה והמשרד לביטחון פנים סיכמו על הקמתה של יחידה משטרתית חדשה: "משטרת הרכבות". שר התחבורה, שאול מופז הודיע היום (ד', 7.6.06) על הקמת היחידה וציין, כי יחידת המשטרה החדשה תהיה כפופה לאגף התנועה הארצית של משטרת ישראל ומשרד התחבורה יממן אותה.
היחידה תפעל בעיקר לאכיפת עבירות הקשורות ברכבות, נסיעה ליד פסי רכבת, בטיחות במסילות ברזל, תאונות בין כלי רכב לרכבות, נסיעה לא תקינה ובניגוד לחוק של נהגי קטר, ועוד.
הרעיון להקמת היחידה החדשה קיבל תאוצה עם פרסום של תחקיר מיוחד שערכה הנהלת הרכבת בעקבות ריבוי תאונות בשנה האחרונה בה התנגשו רכבות עם כלי רכב. הקשות בהן ארעו ליד רבדים וליד קריית גת בה פגעו רכבות במשאיות. בתאונות אלו נהרגו נהגי משאיות ונפצעו עשרות בני אדם.
החקירה הפנימית העלתה בין היתר, ליקויים גם בנושא הבטיחות באחזקת מסילות הרכבת וגם בנהיגה של נהגי הקטר. כך למשל נחקרו נהגים שדווח כי נסעו במהירות גבוהה מההיתר שניתן להם, נהגים שלא הקפידו על נעילת דלתות או סגירתן, אי בדיקת מסילות ברזל לפני נסיעה (גם בהיבט הבטיחותי וגם בחבלני לאור ניסיונות להציב מטענים במסילות. ש.ד.) אי בדיקת בלמים של רכבת ועוד.
טרם נמסר מתי היחידה תתחיל בעבודתה. נדגיש כי המשטרה ממשיכה במקביל בבדיקת התאונות הקשות שארעו בשנה האחרונה וטרם סיכמה את החקירה.
עם זאת נודע ל- Nfc כי השר מופז הורה למנכ"ל הרכבת עופר לינצ'בסקי בחודש שעבר לגבש בתוך חודש תוכנית כוללת להגברת הבטיחות של הרכבת לאורך תוואי המסילות ולהפחתת תופעת העבריינות של נהגים במפגשי מסילות רכבת וכבישים.
השר הנחה את מנכ"ל הרכבת לקצר את לוחותה זמנים בהקמת הפרדות מסילתיות לאורך תוואי הרכבת ולהאיץ את הטיפול בהסרת חסמים סטטוטורים המעכבים את הקמת ההפרדות.
עד כה איתר צוות שהקים משרד התחבורה 150 נקודות מפגש רכבת-דרך. בכמחצית מהן יש צורך להקים הפרדות מפלסיות בין הרכבת והכביש ובשאר נדרשים הסדרי תנועה חדשים.