"על שר התחבורה, ד"ר אפרים סנה לפעול במישור הבינלאומי כדי לשנות את החלטת ארגון התעופה הבינלאומי יאט"א (IATA) להפוך את פני התובלה האווירית". כך אומר ישראל שוטלנד, מנכ"ל מכון היצוא, בעקבות החלטת יאט"א לשנות את יחס נפח/ משקל להטסת מטענים באויר מ- 1:6 ל- 1:5. (טון מטען יהיה בנפח מקסימלי של 5 מ"ק, במקום 6 מ"ק כיום, או לחילופין, 1 מ"ק יהיה בנפח מקסימלי של 5,000 סמ"ק, במקום 6,000 סמ"ק כיום).
שוטלנד מזהיר, כי שינוי היחס המותר לתובלה אווירית יגרום למעשה להעלאה של 20% במחירי ההובלה למטענים בשלב ראשון, ויגרור עלויות נוספות בגין פיתוח והתאמת אריזות, בהמשך.
במחצית הראשונה של השנה חלה ירידה של 5.5% בהובלת מטענים באוויר לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר ב-122 אלף טון שעברו בממ"ן בהובלה אווירית בששת החודשים הראשונים של השנה (מזה 66 אלף טון ביבוא ו-56 אלף טון ביצוא), לעומת 129 אלף טון שעברו במחצית הראשונה של 2001.
מנכ"ל מכון היצוא מציין, כי הירידה הרצופה בהובלה אווירית נמשכת זה יותר משנה וחצי, מאז סוף שנת 2000.
עוד ציין, כי בימים הקרובים יכנס מכון היצוא ישיבת חירום בנושא זה עם ספקי השירותים והמשתמשים בהובלה ימית, במסגרת "פורום מטען אוויר", בה חברים התאחדות התעשיינים, ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלוחים הבינלאומיים ועוד.
במחצית הראשונה של השנה, הוסיף, חל גידול של 5.6% בשינוע מטעני יצוא ויבוא דרך הים, לעומת התקופה המקילה אשתקד. סה"כ עברו בנמלי ישראל דרך הים בששת החודשים הראשונים של השנה, כ-16.7 מיליון טון, לעומת 15.8 מליון טון במחצית הראשונה של 2001. בתוך כך, חל גידול של 4.4% בהובלה ימית של משלוחי יצוא, כ-7 מיליון טון יצוא במחצית הראשונה של 2002, לעומת המחצית הראשונה של 2001. כן חל גידול של 6.5% ביבוא ימי של משלוחים- 9.7 מיליון טון יבוא, לעומת 9.1 מיליון טון יבוא במחצית הראשונה של 2001.
שוטלנד הוסיף, כי במחצית הראשונה של השנה, עברו דרך הנמלים הימיים 604 אלף מכולות, ( 290 אלף מכולות יבוא ו- 304 אלף מכולות יצוא), המהווה גידול של כ-4% לעומת המחצית הראשונה של 2001.