המשרד להגנת הסביבה בשיתוף רשות איכות הסביבה של עיריית תל אביב סיים בימים אלו את עבודת המיפוי לאזורים חשופים לרעש מתנועת כלי רכב ורכבות בתל אביב.
תוצאות המיפוי מראות כי חזית הבתים הנמצאים באזורים הסמוכים לכבישים עמוסים חשופים לרעש שמפלסו עולה על 70 דציבלים.
חשיפה ממושכת לרעש מעל 70 דציבלים עלולה לגרום נזק בריאותי. חשיפה ממושכת לרעש מעל 75 דציבלים עלולה לגרום במקרים מסוימים לאיבוד שמיעה. ככלל, חשיפה לרעש סביבתי ברמות גבוהות יכולה לפגוע פגיעה של ממש בבריאות בצורה של עליית לחץ דם, עייפות, התמוטטות עצבים, פגיעה בכושר הריכוז, הפרעות שינה וכו'.
בנוסף לנזק הבריאותי, הרעש גורם ל
נזק כלכלי על-ידי ירידת מחירי הדירות ואי יכולת להנאה סבירה מהרכוש.
מיפוי חשיפה לרעש נעשה הן מתעבורת כלי רכב והן מתעבורת רכבות.
מיפוי רעש מתנועת כלי רכב
המיפוי נעשה לעיר תל אביב כולה, המחולקת ל-30 אזורים סטטיסטיים לשעות יום, לשעות לילה ול-24 שעות. החישוב מתייחס לשתי שורות הבתים הראשונות הסמוכות לכביש. כמו כן, נעשה המיפוי אך ורק לקטעי רחובות עם תנועה של מעל ל-2,000 כלי רכב ביממה.
במסגרת המיפוי בוצעה החלוקה הבאה:
- שטחים החשופים לרעש ברמה גבוהה (מעל dBA 70 [דציבלים, ע.י.]);
- שטחים החשופים לרעש ברמה בינונית (dBA 70-65);
- שטחים החשופים לרעש ברמה נמוכה יחסית (פחות מ-dBA 65).
הבדלים בין מפלסי רעש בשעות היום לשעות הלילה הם dBA 8 בממוצע. ההבדל הוא גבוה יותר ברחובות עם תנועה אינטנסיבית של אוטובוסים.
התמורות המתקבלות ממיפוי החשיפה לרעש מתחבורה:
- קביעת רמת החשיפה לרעש במצב הקיים ובמצב חזוי;
- מתן הנחיות אקוסטיות לפרויקטים ולעסקים;
- מידע למתכננים ולתושבים על רמת החשיפה לרעש;
- יכולת תצוגת נתוני רעש במערכת המיפוי הגיאורגרפית - GIS ועיבודם במערכות סטטיסטיות;
- בסיס למיפוי רעש במצב העתידי ולבדיקת יעילותם של אמצעים להפחתת רעש מתחבורה.