שליש מהתלונות נגד מוסדות המדינה השונים - מוצדקות. כך עולה מנתוני דוח נציב תלונות הציבור שהתפרסם (ב', 19.3.07). מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, המשמש בתפקידו כנציב תלונות הציבור, פרסם היום את הדוח השנתי על תלונות הציבור נגד משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מפעלים ומוסדות של המדינה.
מנתוני הדוח עולה, כי בשנה החולפת התקבלו בנציבות 9,928 תלונות, שכללו 10,420 נושאים - כ-27% יותר מבשנת 2005. בנציבות מספרים, כי חלה עלייה של כ-62% במספר התלונות שהתקבלו בין שנת 2003 לשנת 2006. בשנת 2006 טיפלה הנציבות ב-13,546 תלונות, בכללן 3,618 תלונות שנשארו לבירור משנת 2005, והסתיים הטיפול ב-9,800 (72.3%) מהתלונות.
הגופים אשר נגדם הוגשו הכי הרבה תלונות: (לפי כמות התלונות)
24.5% מתוך למעלה מ-900 התלונות שהוגשו נגד הביטוח הלאומי נמצאו כמוצדקות, לעומת זאת 45.1% מתוך למעלה מ-600 התלונות נגד משטרת ישראל נמצאו מוצדקות. 51.2% מהתלונות נגד רשות השידור נמצאו מוצדקות.
בשנת 2006 התקבלו בנציבות 909 תלונות על המוסד לביטוח לאומי, שהוא הגוף שעליו מתקבל בכל שנה המספר הגדול ביותר של תלונות. הנציבות סיימה את בירורן של 877 תלונות על המוסד, שכללו 959 נושאים לבירור, וב-613 מהנושאים התקבלה הכרעה לגופו של עניין. ואולם רק ב-150 (כ-24.5%) מ-613 הנושאים האלה נמצא שהתלונה מוצדקת.
על משטרת ישראל התקבלו 628 תלונות בשנת 2006, והנציבות סיימה לברר 628 תלונות, שכללו 651 נושאים. ב-366 מהנושאים האלה התקבלה הכרעה לגופו של עניין, ומהם ב-165 (45.1%) נמצא שהתלונה מוצדקת. שיעור זה הוא גבוה ומעיד על הצורך בשיפור השירות שנותנת המשטרה לציבור.
בנציבות מסבירים, מספר רב של תלונות על גוף לאו דווקא מעיד שהשירות שהוא מספק לקוי. לדבריהם, אחת הסיבות למספר גבוה של תלונות עשוי לנבוע מתדירות המגעים שבין אותו הגוף לבין האזרחים.
המוסד לביטוח לאומי
נושאי התלונות העיקריים בשנת 2006:
• גמלאות וקצבאות - הזכאות לקצבה, שיעורה, קיזוז חובות מקצבאות ותביעות להחזר תשלומי יתר של קצבאות;
• דמי ביטוח - הליכי גבייה, דרישות לתשלום והחזר דמי ביטוח;
• הכרה בתאונות עבודה וקביעת שיעור הנכות מעבודה;
• השגות על תשלום תגמולים לחיילי מילואים ולנפגעי פעולות איבה;
• נוהלי עבודה של הוועדות הרפואיות;
• שירות לקוי לציבור.
משטרת ישראל
נושאי התלונות העיקריים בשנת 2006:
• טיפול המשטרה בתלונות על מפגעים, מעשי בריונות, השגת גבול, סכסוכים משפחתיים וסכסוכי שכנים;
• ניהול חקירה משטרתית וסגירת תיקי חקירה ללא הצדקה;
• השגות על מתן דוחות תעבורה ועל הליכי הגבייה של קנסות פיגורים;
• הליכי מעצר ותנאי מעצר;
• אי-היענות לבקשות למחיקת רישומים פליליים;
• התנהגות שוטרים;
• שירות לקוי לציבור.
משרד המשפטים
נושאי התלונות העיקריים בשנת 2006:
• השגות על פעולות הרשמים השונים (רשם החברות, רשם לענייני ירושה, רשם העמותות);
• השגות על החלטות הפרקליטות, המחלקה לחקירות שוטרים ופרקליטות המדינה ועל עיכובים בקבלת החלטות של גופים אלה;
• אי-קבלת סיוע מהלשכה לסיוע משפטי או השגות על טיפולו של עורך דין שמינתה הלשכה;
• השגות על הליכי הדיון בבתי הדין הרבניים ועל החלטות דיינים;
• השגות על טיפולם של האפוטרופוס הכללי וכונס הנכסים הרשמי בבקשות המופנות אליהם;
• השגות על טיפולה של הוועדה לקביעת ייעודם של עיזבונות בבקשות לקבלת תמיכות;
• שירות לקוי לציבור.