|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

עלם: 30,000 בני נוער משוטטים ברחובות

עמותת עלם הפועלת למען נוער במצבי סיכון ומצוקה מציגה תמונת מצב של בני הנוער בישראל 2006: 10,000 בני נוער חסרי קורת גג בשל משבר זמני או בריחה מהבית, גידול של 50% במספר הנערות בסיכון, למעלה מאלף בני נוער עסקו בזנות ב-2006
27/03/2007  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: ניר יהב  |  תגובות
[צילום: AP]

עמותת עלם מפרסמת (יום ד', 28.3.07) את הדוח השנתי, המציג תמונת מצב עדכנית של בני הנוער בישראל לשנת 2006. נתוני הדוח השנתי של העמותה חושפים את תמונת המצב של מצוקות בני הנוער בישראל בשנת 2006. בין הנושאים הנדונים בדוח: ילדים ובני נוער משוטטים בלילות, נוער וצעירים חסרי קורת גג באופן זמני או קבוע, נערות בסיכון ובמצוקה, זנות קטינים, אלימות בני נוער, קשיים רב תרבותיים של נוער עולה, מצוקות נוער נורמטיבי, נוער עבריין ועוד.

בישראל חיים כיום כ-800,000 בני נוער, כ-25% מהם מוגדרים כנוער בסיכון. מחציתם נמצאים בסיכון קל ומחציתם בסיכון שנחשב לגבוה עד לסכנת חיים.

על-פי הערכות עמותת עלם, כ-30,000 בני נוער משוטטים בלילות ברחובות ישראל, עלייה של כ-10% מהשנה הקודמת. למעלה מ-50% אותרו בהצלחה על-ידי ניידות כתובת רחוב של העמותה (כ-15,000 נערים ונערות משוטטים), מהם מעל 8,000 איתורים חדשים. בין בני הנוער המשוטטים ניתן למצוא תלמידים שנשרו ממסגרות חינוכיות, שאינם לומדים, עובדים או נמצאים בכל מסגרת שהיא, נוער הסובל מהזנחה סביבתית, חברתית ונפשית, נוער הצורך סמים ואלכוהול ומעורב בפעילויות אלימות מסוגים שונים. רבים מצעירים משוטטים אלו חווים הזנחה וחסרים מסגרת משפחתית מתפקדת ותומכת. בנוסף, חלקם חוו פגיעות והתעללות, שבאות לידי ביטוי כיום בקשיים ביצירת קשר ובמתן אמון, וכן בתוקפנות כלפי הסביבה, כלפי החברה ואף כלפי עצמם.

שוטטות בני נוער

73% מבני הנוער המשוטטים בלילות היו בנים וכ-27% בנות. מספר הבנות המשוטטות המאותרות על-ידי ניידות עלם נמצא בעלייה מתמדת. עד לפני 5 שנים לא אותרו בנות משוטטות כלל.
כ-61% מבני הנוער, איתם נפגשו ניידות הרחוב של עלם היו ילידי הארץ וותיקים, עלייה של 5% מהשנה הקודמת. כ-21% עולים מחבר העמים, פי שניים מיחסם באוכלוסיה, שעומד על 11%. בקרב נוער יוצאי אתיופיה היחס הוא פי 12 מיחסם באוכלוסיה, שעומד על 1%. כ-4% מבני הנוער המשוטטים הם בני מיעוטים. המפגש של עובדי ומתנדבי הניידות עם הצעירים חושף כי מגמת הירידה בגיל הפניות הולכת ומקצינה.

10,000 מחוסרי קורת גג זמנית

בשנת 2006, ההערכה היא כי בישראל היו כ-10,000 צעירים מחוסרי קורת גג זמנית על-רקע של משבר או בריחה מהבית וממסגרות מוסדיות. התופעה קיימת כל השנה ומתעצמת בעיקר בחודשי הקיץ שבהם מבלים בני נוער רבים מחוץ לבית לפרקי זמן ממושכים. מדובר בבני נוער ממסגרות משפחתיות שאינן מתפקדות, חלקם יוצאים לחופשים מפנימיות וממוסדות אחרים והם חסרים מקום מסודר לשהות בו. חלקם אינם מסוגלים לשהות בבית עם הוריהם, ולכן מוצאים עצמם מסתובבים ומעבירים לילותיהם ברחובות, בחופים ובאיזורים נטושים.

עוד מסתמן כי ישנה עלייה בשוטטות גם בקרב צעירים מעל גיל 18 שלא התגייסו לצה"ל, החסרים רשת תמיכה משפחתית וחברתית. בעלם מציינים כי צעירים אלו פונים לסמים, עבריינות ודרות רחוב, תהליך שסופו היזרקות לשולי החברה ולסכנת חיים.

בין התופעות הקשות איתם מתמודדים עובדי הניידות ניתן לציין עלייה דרמטית במצבי שיכרות בקרב בני הנוער המשוטטים. ההערכה היא כי 65% צורכים אלכוהול באופן קבוע וכבד. השפעת האלכוהול מובילה לעלייה במקרי האלימות ברחובות אשר מסתיימים לעיתים בפגיעה בגוף ואף בנפש. גם השימוש בסכינים ובאולרים הופך לעניין שבשגרה, ואיתור נשק חם בידיהם של נערים ואף ילדים אינו מחזה נדיר עבור עובדי הניידות.

מצוקת נערות

בשלוש השנים האחרונות חל גידול של 50% במספר הנערות בסיכון המאותרות על-ידי עלם. כיום מטופלות בעמותה באופן רציף ומתמשך 3,500 נערות המוגדרות כנערות בסיכון גבוה. ההערכה היא כי בישראל ישנן כ-34,000 נערות בסיכון וכ-50% מהן לא מטופלות. על-פי נתוני עלם, נרשמה עלייה במספר הנערות המעורבות בתגרות אלימות. בנוסף, נרשמה עלייה במספר הנערות הסובלות מדיכאון ועליה בפגיעה עצמית ובניסיונות אובדניים בקרב נערות.

לדברי נאוה ברק, נשיאת עמותת עלם, "בשנה האחרונה פתחנו פרויקטים חדשים המיועדים לסייע לנערות במצוקה, ביניהם 'בית אמיתי', מרכז לנערות נפגעות תקיפה מינית וגילוי עריות, ואנו פועלים להקמת מקלט לנערות מחוסרות קורת גג. בנוסף אנו מקיימים ימי פעילות ממוקדים לנערות בלבד בפרויקטים שונים, ביניהם ניידות 'כתובת רחוב' ובמרכזים לנוער חסר בית, במטרה להעניק לנערות בסיכון מענה ספציפי המתאים למאפייני מצוקותיהן".

מחוסרי קורת גג

על-פי נתוני שנת 2006, כ-80% מהצעירים מחוסרי קורת הגג המטופלים בעלם הינם בנים ו-20% בנות. בקרב הבנים כ-65% עולים חדשים ואילו 27% הינם צעירים ותיקים ילידי הארץ. לעומת זאת כמעט כמחצית מהבנות (46%) הינן ילידות ישראל, לעומת 54% שהינן צעירות עולות. המגמה המאופיינת בעלייה משמעותית במספר הצעירים הישראלים הותיקים שמדרדרים לחיי רחוב בשלוש השנים האחרונות, קשה אף יותר כשמדובר בצעירות. אחוזן הגבוה של צעירות ותיקות המדרדרות לחיי רחוב ללא משבר הגירה בעברן מעיד על הקשיים הרבים איתן מתמודדות צעירות ונערות בישראל.

ערים בלילה

למעלה מאלף בני נוער עסקו בזנות בישראל בשנת 2006. בסה"כ 5,000 ילדים, בני נוער וצעירים עוסקים בזנות בישראל, כשההערכה היא שכל שנה מתווספים כ-500 עד 700 למעגל הזנות. המעבר מזנות רחוב (גן החשמל, תחנה מרכזית ישנה בת"א) לזירה האינטרנטית מחזקת את מגמת המחתרתיות של התופעה. כ-60% מבני הנוער העוסקים בזנות עושים זאת באמצעות אתרי היכרויות, צ'אטים ופורומים ובזירות סגורות כגון דירות, מכונים, סאונות, מועדוני בילוי. המעבר לזירה האינטרנטית הופך את ההתמודדות עם התופעה הקשה למורכבת ומסובכת אף יותר. התחקות אחר מבוגרים המפתים קטינים לעיסוק בזנות, כמו גם הצעות של קטינים ברשת למין תמורת טובות הנאה מחייבת היכרות מעמיקה עם הזירה החדשה.

אחת התופעות המטרידות שאובחנה על-ידי צוות הפרויקט היא טיפול בבני נוער המספקים מין תמורת טובות הנאה. הטשטוש בהגדרת העיסוק בזנות הופך את זנות הקטינים לשכיחה ולגיטימית על-ידי בני נוער מכל שכבות האוכלוסיה. קיים קושי באיתור בני נוער אלו ומכאן נובע גם קושי במתן מענה יעיל לשינוי תפיסתם העצמית.

בני נוער במשבר הגירה

כ-12% מבני הנוער בגילאי 12-18 הם נוער עולה. משבר הגירה המאפיין את עלייתן של משפחות רבות ארצה הופך למשמעותי יותר כשמדובר בצעירים ובני נוער. המעבר מסביבה מוכרת ובטוחה לסביבה זרה תרבותית וחברתית מעצימה עד כדי משבר את הקשיים המאפיינים את גיל ההתבגרות.

בשנה האחרונה נרשם גידול של כ-45% במספר המטופלים במרכזי העמותה המטפלים בבני נוער מקבוצות מוצא שונות, בסה"כ טופלו במגוון התוכניות הרב תרבותיות כ-3,600 בני נוער. כ-60% מהם יוצאי אתיופיה, כ-30% מהם יוצאי חבר העמים, השאר בני המגזר הערבי והדרוזי.

בתוך כך, זוהתה ירידה בגיל הפונים למרכזים הרב תרבותיים של העמותה, החל מגיל 12. בסוגי המצוקות המטופלות במרכזים הללו בולטת עלייה בבני נוער המשתמשים בחומרים ממכרים, אלכוהול ואף שימוש בסמים קשים כגון LSD וקוקאין. כמו כן, מגיעים יותר בני נוער על-רקע של ניתוק ממסגרות לימודיות וקיימת הפגנת נטיות אובדניות בקרב בני נוער אלו.

הדוח מוצג כיריית הפתיחה למבצע גיוס הכספים השנתי של העמותה- פרויקט 'דגל אורות התקווה'. פרויקט זה, אשר החל היום, יימשך כשלושה שבועות, ויגיע לשיאו ביום העצמאות ה-59 למדינה, בו תודלק הנורה האחרונה בדגל על-ידי ראש הממשלה. במהלך השבועות הקרובים יתאפשר לציבור הרחב לתרום לטובת פעילותה של העמותה. התרומה תתבצע באמצעות משלוח SMS עם הספרה 10 (לתרומת 10 ש"ח) למספר 2747 במכשיר הסלולרי. השנה ניתן לתרום גם באמצעות אתר האינטרנט www.hadegel.com.

תאריך:  27/03/2007   |   עודכן:  27/03/2007
ניר יהב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עלם: 30,000 בני נוער משוטטים ברחובות
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכל מירושלים
27/03/07 20:58
2
הרצל ההוזה
27/03/07 21:18
 
וועלוואלע ט.ב.
27/03/07 22:51
3
אלכס לוין
27/03/07 22:19
4
ע. לציון
27/03/07 22:37
5
אייל.ב
28/03/07 06:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אטרקציה לבני הנעורים המזדמנים לניו-יורק: "אינפוקווסט" - מרכז-מידע טכנולוגי-יצירתי לילדים במנהטן. המרכז, הממוקם בבניין חדיש ומפואר במדיסון אבניו, פינת רחוב 56, צמוד למרכז הירידים העולמי, ובארבע קומותיו יכולים בני הנעורים לחזות, ללמוד ולהשתעשע - חינם אין כסף - בפלאי הטכנולוגיה. אלה מוצגים באמצעות מיגוון רחב של רובוטים, מחשבים, אמצעי-קומוניקציה ופעלולים, שהם המלה האחרונה בתחום הטלקומוניקציה.
27/03/2007  |  ראובן לייב  |   חדשות
ניר גלעד, החשב הכללי של משרד האוצר לשעבר והמשנה למנכ"ל החברה לישראל יחליף את יוסי רוזן בתפקידו כמנכ"ל החברה, החל מתחילת יוני 2007 - כך הודיעה לבורסה החברה לישראל, שבשליטת סמי ועידן עופר. לפני כתשעה חודשים הצטרף גלעד לקבוצה וכבר אז היו הערכות כי יתמנה למנכ"ל עם פרישתו של רוזן. רוזן שביקש לפרוש מתפקידו, ימשיך לכהן כיו"ר כי"ל עד ה-1 בינואר 2008 ויתמנה ליו"ר בז"ן חיפה.
27/03/2007  |  נתן שבע  |   חדשות
בין הזרוע הצבאית של החמאס לדרג המדיני התגלעו סכסוכים חריפים ומחלוקות באשר לדרכה של התנועה נוכח העמדות המשתקפות מקווי היסוד של ממשלת האחדות הפלשתינית. מקורות ערביים מדווחים (יום ג', 27.3.07) על מרד פנימי ועל פילוג אפשרי בתנועה. מחמוד א-זהאר, שר החוץ היוצא בממשלת החמאס ומי שמפגין את הקו הניצי בחמאס, מותח ביקורת חריפה על קווי היסוד המצהירים על נכונות הממשלה להקמת מדינה פלשתינית בקווי 67' וכן על נכונותה "לכבד את ההסכמים" עליהם חתם אש"פ מול ישראל.
27/03/2007  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
פרקליטיו של נשיא המדינה, משה קצב, שלחו (יום ג', 27.3.07) מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, שבו הם מאשימים אותו בכך שהוא אינו מונע הדלפות לתקשורת מתוך חקירת נשיא המדינה. "פנינו אליך רבות בעבר, בנוגע להדלפות השונות בדרישה כי תנקוט צעדים בנדון, ואולם העדפת שלא לפעול כדי לשים קץ לתופעה הפסולה. זאת למרות קביעתך כי המדובר ברעה חולה - ועם זאת לא מצאת לנכון לפעול. לפיכך אנו רואים בך אחראי אישית לאי-מניעת הדלפות אלו. לאור ניסיון העבר אין לנו כל סיבה להאמין כי תפעל כעת", נכתב במכתב.
27/03/2007  |  ניר יהב  |   חדשות
לאחר הכחשות נמרצות מצד מקורביו, הודיע (יום ג', 27.3.07) יו"ר מפלגת העבודה ושר הביטחון, עמיר פרץ, כי לאחר שינצח בבחירות על ראשות מפלגת העבודה, שייערכו ב-28.5.07, הוא מתכוון לדרוש מאולמרט את תיק האוצר במקום תיק הביטחון.
27/03/2007  |  מתי טוכפלד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il