|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?

שכר הלימוד - 15 אלף ש"ח

ועדת שוחט המליצה להעלות בהדרגה את שכר הלימוד לסטודנטים באוניברסיטות תוספת המשאבים להשכלה הגבוהה תגיע ב-2013 ל-2.5 מיליארד שקלים בשנה
16/07/2007  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
ועדת שוחט [צילום: גל טל]

ועדת שוחט תמליץ: ייקור הלימודים
עידן יוסף
שכר הלימודים האקדמיים באוניברסיטות יעלה לכ-15 אלף שקלים בשנה * הוועדה אינה מאשרת או מכחישה * הסטודנטים: דבר לא ייושם ללא הידברות
לרשימה המלאה

ועדת שוחט לבחינת מערכת ההשכלה הגבוהה הגישה (ב', 16.7.07) את המלצותיה לראש הממשלה, שרת החינוך ושר האוצר. הוועדה ממליצה להעלות בהדרגה את שכר הלימוד ל-15,000 שקלים בשנה. לאורך שנות הלימוד, ישלם כל סטודנט רק שליש מהסכום, ושאר שכר הלימוד ימומן על-ידי המדינה ויוחזר על-ידי התלמידים בתשלומים, במשך עשר שנים.

הסטודנטים מצידם מדגישים כי מדובר בהמלצות בלבד, שהוסכם שאישורן או דחייתן תיעשה בתיאום עימם. ארגוני הסטודנטים תומכים בהפחתת שכר הלימוד ל-5,000 שקלים. הם הודיעו כי נציגיהם נפגשים עם משפטנים, כלכלנים ועוד על-מנת לגבש מודל שכר לימוד אשר יוצג בפני הממשלה.

הרפורמה המוצעת בנויה כתוכנית שש שנתית אשר במהלכה תוגדל בהדרגה תוספת המשאבים להשכלה הגבוהה כך שבשנת 2013 תגיע לתוספת של 2.5 מיליארד שקלים בשנה, עלייה של 30% בהשוואה להקף התקציבים הנוכחיים של האוניברסיטות והמכללות. המדינה תזרים במסגרת הרפורמה 1.5 מיליארד שקלים - 600 מיליון שקלים יוזרמו למערכת כתוצאה מעידכון שכר הלימוד והיתר מהכנסות עצמיות ומגידול במספר הסטודנטים. מקורות אלו סוכמו על דעת האוצר.

להלן עיקרי ההמלצות:

  • שכר לימוד שנתי קבוע ואחיד לתואר ראשון לכל המקצועות ולכל המוסדות המתוקצבים. שכר הלימוד השנתי יורכב משני מרכיבים: תשלום מזומן בגובה 5,800 שקלים בלבד והלוואה בנקאית מסובסדת ל-10 שנים בגובה 9,000 שקלים אשר תוחזר רק לאחר שהסטודנט יסיים את לימודיו לתואר, ייקלט בשוק העבודה וישתכר שכר חודשי שעולה על 5,300 שקלים (נטו);
  • ההחזר החודשי להלוואה יעמוד על 95 שקלים עבור כל שנת לימוד (החזר חודשי של מקסימום עד 285 שקלים בעבור הלוואה לשלוש שנים). סטודנט שלא ייקלט במעגל העבודה ולא ישתכר שכר חודשי העולה על 5,300 שקלים - לא יחזיר את ההלוואה.
  • מערכי סיועי חסרי תקדים לטובת הגברת הנגישות: מלגות קיום לסטודנטים משכבות מצוקה ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה המרוחקים ממקום מגוריהם
  • מענקי תמיכה לסטודנטים מרקע סוציו-אקונומי נמוך לסיוע במרכיב שכר הלימוד המזומן; יועמדו כ-300 מיליון שקלים כמלגות על בסיס סוציו-אקונומי מלבד מלגות פר"ח שאינן ניתנות על-בסיס סוציו-אקונומי.

קביעת כללים לפעילות המכללות מול האוניברסיטות

  • הקפאת מכסת הסטודנטים החדשים לתואר ראשון באוניברסיטות ל-20 אלף סטודנטים לשנה בחמש השנים הבאות, והפרדת תחומי הלימוד באוניברסיטות ובמכללות: מעבר למכסה זו יופנו סטודנטים למכללות, מצטיינים יוכלו לעבור ללימודים מחקריים מתקדמים באוניברסיטות במהלך לימודי התואר הראשון;
  • מיזוג מכללות חלשות עם מכללות חזקות: בתוך כך, לא יוקמו אוניברסיטות ומכללות מתוקצבות חדשות בחמש השנים הקרובות;
  • גיוס כשש מאות חברי סגל חדשים לאוניברסיטות ולמכללות, כ-450 בתקופת התוכנית: יצומצם משמעותית מספר המרצים מן החוץ במכללות לטובת מרצים קבועים הרואים במכללה את ביתם.

הטבות נוספות

  • הקצאת 800 מיליון שקלים לשיקום והרחבת מערך המחקר המדעי בישראל;

  • הכפלת תקציב הקרן הלאומית למדע כך שתעמוד על 500 מיליון שקלים;

  • הקצאת כ-200 מיליון שקלים לתשתיות מחקר;

  • הקמת קרן תחרותית למחקר ביו-רפואי בהקף של100 מיליון שקלים וקרן למחקר במדעי הרוח בהקף של כ-15 מיליון שקלים.

  • הקצאת 45 מיליון שקלים לקליטת דוקטורנטים ופוסט דוקטורנטים ו-50 מיליון שקלים למעבדות המחקר.

  • קביעת מנגנון לתגמול והטבות לחוקרים ומרצים מצטיינים וזאת לשם מניעת בריחת המוחות וגיוס מדענים מצטיינים הנמצאים באוניברסיטות בחו"ל;

  • חבילת קליטה להחזרת מדענים מצטיינים לישראל שתכלול: שכר מוגדל לתקופה מוגבלת, השתתפות בהוצאות שכר דירה או סיוע במתן הלוואות בתנאים נוחים לרכישת דירה, השתתפות בהוצאות העברת המדען ומשפחתו מחו"ל, הקצאות מוגדלות לצרכי מחקר ועוד;

  • מענקים ייחודיים למדענים ומרצים מובילים בנוסף לשכרם הרגיל: מענקי מצוינות לפרופסורים מן המניין בעלי הכרה בין לאומית (כגון: חתני פרס נובל, פרס וולף ודומיהם) ולחוקרים בעלי השגים ייחודיים, ותגמול בעבור מצוינות בהוראה למרצים במכללות בגובה של עד 25% משכרם.

  • עידוד פרישה או ירידה לחצי משרה של חברי סגל שפעילותם המחקרית וההוראתית נמוכה באופן חריג.

הסגל האקדמי הבכיר: אכזבה קשה מטיפול בבריחת מוחות

הסגל האקדמי הבכיר בירך על המלצת ועדת שוחט להזרים כספים להשכלה הגבוהה, מביעים אכזבה קשה מכך שוועדת שוחט התייחסה באופן חלקי בלבד לבעיית בריחת המוחות המקיפה אלפים מחברי הסגל האקדמי הבכיר, אשר בהכשרתם השקיעה המדינה מאות מיליוני דולרים, ובכך מעניקה ישראל את מוחותיה הטובים ביותר כ"סיוע חוץ" בעלות של מאות מיליוני דולרים למדינות המערב.

הם אומרים כי בריחת המוחות היא תוצאה עיקרית של השחיקה הגדולה בשכר הסגל האקדמי בשנים האחרונות ממנה התעלמה ועדת שוחט. ראשי הסגל האקדמי הבכיר קוראים לאוצר ולועד ראשי האוניברסיטאות לקיים את התחייבותם המפורשת לנהל משא-ומתן בתום לב עם הסגל האקדמי והסטודנטים על-מנת לפתוח את שנת הלימודים הבאה כסדרה.

ור"ה: לאמץ את דוח שוחט כמיקשה אחת

ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) בירך על הדוח ואמר כי יישומו עשוי להחזיר את האוניברסיטאות לדרך המלך. הוועד קרא לממשלה לאמץ את הדוח והמלצותיו כ"מיקשה אחת", ולסטודנטים לאמץ את ההמלצות בהיותן "הוגנות והכרח המציאות".

יו"ר ור"ה, פרופ' משה קוה, הודיע כי בימים הקרובים יכנס את הוועד על-מנת לדון בהיערכות האוניברסיטות ליישום המלצות הדוח. כמו כן, בכוונתו לבקש להיפגש עם ראש הממשלה, שרי החינוך והאוצר ביחד עם ות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה) לדון ביישום הדוח.

חלוקת המשאבים

יישום המלצות הרפורמה יביאו לתוספת משאבים בגובה של 2.5 מיליארד שקלים בשנה אשר יתחלקו כדלהלן:

  • תוספת של 800 מיליון שקלים לעיבוי תשתיות המחקר הבסיסי באוניברסיטות;
  • תוספת של 195 מיליון שקלים לקליטת סגל אקדמי איכותי ולקליטת דוקטורנטים ופוסט-דוקטורנטים, שיחזקו את ההוראה והמחקר באוניברסיטות;
  • תוספת משאבים בסך 590 מיליון שקלים למימון גידול של 14,700 סטודנטים באוניברסיטות ובמכללות המתוקצבות;
  • תוספת של 185 מיליון שקלים להגברת הגמישות הניהולית במוסדות בכל הקשור להגדלת שכר והטבות לחוקרים ומרצים מצוינים וליצירת תנאים לקליטת מדענים מצטיינים הנמצאים באוניברסיטות בחו"ל;
  • הקצאת 200 מיליון שקלים לעידכון בסיס התקציב שנשחק לשנת 2008 ו-200 מיליון שקלים נוספים לבסיס התקציב עד שנת תשע"ב בגין תוכניות הבראה למוסדות אשר בין השאר נהוגים בהם תשלומי פנסיה תקציבית;
  • הקצאת 600 מיליון שקלים לתקציב בינוי, שאינו בבסיס התקציב, לשנים תשס"ח-תשע"ג לשם הקמת מבני כיתות ומעבדות לקליטת תוספת הסטודנטים;
  • תוספת של 118 מיליון שקלים לשיפור איכות ההוראה ולחיזוק מערך בקרת האיכות במחקר ובהוראה באוניברסיטות ובמכללות.

מהי ועדת שוחט?

עבודת הוועדה הקיפה את התחומים הבאים: המחקר המדעי; תגמול בעבור מצוינות אקדמית במחקר ובהוראה, מניעת בריחת המוחות וקליטת מדענים מובילים הנמצאים בחו"ל; הרחבת מערכי הסיוע לסטודנטים וקביעת מודל חדש לגובה ומבנה שכר הלימוד שיאפשר הגברת נגישות האוכלוסיה להשכלה הגבוהה; הגדרה מחדש של מבנה המערכת ותפקידי האוניברסיטות והמכללות.

הוועדה הוקמה באוקטובר 2006, במינוי מיוחד של ראש הממשלה, שרת החינוך ושר האוצר על-רקע המשבר המתמשך העלול להוביל לקריסתה של מערכת ההשכלה הגבוהה בשל הסיבות הבאות: הגידול המשמעותי במספר הסטודנטים לצד הפחתת שכר הלימוד בכ-26% בעקבות החלטות ועדת וינוגרד משנת 2001; שחיקה מתמדת בהזרמות תקציב המדינה פר סטודנט למערכת שלא תאמו את הגידול במספר הסטודנטים והובילו לשחיקה בתשתיות, בהקצבת משאבים למחקר, לבריחת מוחות מישראל ולקשיים בקליטת סגל מצטיין, להחלשות איכות ההוראה ולהעדר תקנים לקליטת סגל חדש.

בוועדה חברים: יו"ר הוועדה, אברהם (בייגה) שוחט; שרת החינוך פרופ' יולי תמיר המשמשת גם כיו"ר המל"ג; יו"ר ות"ת, פרופ' שלמה גרוסמן; נציג משרד רה"מ, פרופ' מנואל טרכטנברג; נשיא האקדמיה, פרופ', מנחם יערי; הממונה על התקציבים במשרד האוצר, קובי הבר; פרופ' יעקוב זיו ופרופ' ראובן גרונאו, נציגי ציבור. ד"ר ליאורה מרידור צורפה לוועדה עם מינויה לתפקיד יו"ר ועדת המשנה לקביעת מערכי הסיוע וגובה שכר הלימוד. פרופ' יעקוב זיו עמד בראש ועדת המשנה לנושא עידוד מצוינות אקדמית במחקר והוראה וקליטת סגל איכותי במוסדות, פרופ' מנחם יערי עמד בראש ועדת המשנה לשיקום וקידום המחקר המדעי ופרופ' ראובן גרונאו עמד בראש ועדת המשנה להגדרת התפקידים הרצויה בין האוניברסיטות והמכללות.

כמו כן, במסגרת ועדות המשנה השתתפו כ–50 איש מבכירי אנשי המדע, הכלכלה וההשכלה הגבוהה בישראל. הוועדה מסרה כי פנתה פעמים רבות לנציגי הסטודנטים ולנציגי ארגון הסגל האקדמי הבכיר על-מנת שישתתפו בעבודת ועדות המשנה, אך הם בחרו שלא לעשות זאת ואף לא נענו להזמנות להופיע בפניהן.

הוועדה לבחינת מערכת ההשכלה הגבוהה החלה את פעילותה בנובמבר 2006 ומאז קיימה עשרות דיונים במסגרת מליאת הוועדה וארבעת ועדות המשנה, במהלכם שמעה חוות דעת רבות ומקיפות וסקירות בנושאים אינטגרטיביים של מומחים בתחום ההשכלה הגבוהה, המחקר והכלכלה מהארץ ומהעולם. לפני הוועדה הופיעו גם נציגי הגופים הפעילים במערכת ההשכלה הגבוהה שהוזמנו לדיונים והציגו את עמדותיהן וביניהם הוועדה לתכנון ותקצוב, ועד ראשי האוניברסיטות (ור"ה) משרד האוצר, ועד ראשי המכללות האקדמיות (ור"מ) ונציגי המכללות הפרטיות. במסגרת זו, כאמור, פנתה הוועדה בכמה הזדמנויות גם לנציגי הסטודנטים ולנציגי ארגון הסגל האקדמי הבכיר על-מנת שימסרו ניירות עמדה ויופיעו בפני הוועדה על-מנת לשמוע את חוות דעתם, אך הם בחרו שלא לעשות כן. בנוסף, פרסמה הוועדה הודעה בעיתונות ובה היא מזמינה את הציבור להגיש לה הצעות או הערות בכתב הנוגעות לנושאים בהם היא עוסקת. ההצעות והמסמכים השונים שהוגשו נדונו גם הם על-ידי הוועדה.

שוחט: אי יישום ההמלצות מהווה סכנה

יו"ר הוועדה, אברהם (בייגה) שוחט, אמר עם הגשת המסקנות: "היום אנו מגישים לציבור את הצעת הרפורמה המקיפה, העמוקה והיסודית ביותר שנעשתה אי פעם בתחום ההשכלה הגבוהה בישראל. אנו ממליצים המלצות ברורות, נקיות ושקופות על-בסיס בחינה מקצועית ונטולת פניות של מצבה העגום של המערכת. אנו מביאים הצעת רפורמה ישימה, וזאת לאחר שסיכמנו על המקורות והשימושים הנדרשים. אנו מאמינים כי יישום הרפורמה היא בבחינת הזרמת חמצן למערכת הנמצאת בהתדרדרות חמורה וכי אי יישומה יהווה לקיחת אחריות מצד הממשלה על המשך הנסיגה, ההדרדרות והסכנה להרס ההשכלה הגבוהה".

תאריך:  16/07/2007   |   עודכן:  16/07/2007
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שכר הלימוד - 15 אלף ש"ח
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סטודנט א
16/07/07 13:45
2
בן-לוי
16/07/07 13:52
3
נ.פ.
16/07/07 15:22
4
קרפדונת
16/07/07 15:23
5
סטודנט לשעבר
16/07/07 16:03
6
אחד שבקיא
16/07/07 16:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנשיא הנבחר שמעון פרס הגיע (ב', 16.7.07) בפעם הראשונה למשכן נשיאי ישראל כנשיא מדינת ישראל. הנשיא התקבל על-ידי עובדי המשכן. בשיחה ראשונה איתם אמר: "אין בדעתי לעסוק בעבר וכי העתיד אמור להנחות את כולנו. העתיד לא פשוט והציפיות של כל אזרחי ישראל ענקיות".
16/07/2007  |  רונן ליבוביץ  |   חדשות
מתי באחרונה קיבלתם עודף של 5 אגורות? כנראה שממש מזמן. חוץ מהשימוש האפסי במטבע - עלות ייצור כל יחידה מגיעה ללא-פחות מ-16 אגורות. סקר שביצע בנק ישראל בקרב הציבור באמצעות מכון דחף, העלה את המסקנה שמזה שנים השימוש במטבע הזה הולך ופוחת, וכי לא פחות מ-80% מהציבור תומך בביטול המטבע.
16/07/2007  |  דרור מרום  |   חדשות
ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה (ב', 16.7.07) הצעת חוק אשר תחייב את אזרחי המדינה להצביע ביום בחירות, אחרת תישלל הזכות ליום שבתון. תמיכת הממשלה מעניקה רוח גבית חזקת להצעת החוק שאמורה להעלות בקריאה טרומית כבר השבוע.
16/07/2007  |  רונן ליבוביץ  |   חדשות
בעבר הם היו מתקוטטים, וחיופי מהלומות היו דבר שכיח בין הקבוצות החרדיות בשכונת מאה שערים, לבין קבוצות בשכונת מוסררה הסמוכה.
16/07/2007  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארגון עובדי צה"ל פנה לוועדה לתיאום וביצוע בהסתדרות, בבקשה להכריז על סכסוך עבודה מול משרד הביטחון וצה"ל. הסיבה העיקרית למהלך היא לדברי העובדים פגיעה ממושכת בפנסיית עובדי וגמלאי צה"ל - בעקבות העברת דמי גמול נמוכים מהקבוע בהסכם הקיבוצי.
16/07/2007  |  דרור מרום  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ביקורתו הפומבית של יו"ר המחנה ה"ממלכתי" על ניהול המלחמה פוגעת במלחמה ובלוחמים כאשר בשל שיקולים פוליטיים הוא מאיים להפיל את הממשלה. על גנץ להתאחד מאחורי העם, להילחם עד הניצחון ולא ל...
צבי גיל
צבי גיל
בהמשך המלחמה הנגררת בעזה - צה"ל, ומאחוריו הציבור שנותן בו אמון, אנו מאבדים את המצפן    מי שחושב באופן אופטימי שעם חיסול החמאס הבעיה של ישראל תיפתר סופית מרמה את עצמו ואת הציבור
דן מרגלית
דן מרגלית
מונחת לפני נתניהו הצעה יקרה מפז לנורמליזציה עם ערב הסעודית והוא מסכן את עם ישראל להחמיץ אותה ולהשאיר את החזית מול אירן פרוצה וחדירה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il