|
השר ישי ומלחמתו בדמוקרטיה
|
איתן גנור
|
שר התעשיה, המסחר והתעסוקה אלי ישי (שס) נלחם בהתלהבות יתרה בדמוקרטיה. היכן השר כאשר חוק שכר מינימום מופר רבתי? היכן השר כשיש עשרות אלפי מובטלים, ומצד שני עשרות אלפי פועלים זרים? היכן השר כשמשרדי ממשלה הם מפרי חוק? נלחם בהארי פוטר... נקרא לשר בשמו, לא עוד שר התעסוקה אלא שר שמירת השבת
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
משבר הלחם עומד להסתיים והמאפיות צפויות להגדיל את הכנסותיהן ב-70 מיליון עד 75 מיליון שקלים בשנה. כך עולה מבדיקה של כלכלני דן אנד ברדסטריט.
הממשלה עומדת להעלות את מחירי הלחם בפיקוח בשיעור של 12.5% וזאת לאחר כשלושה שבועות, שבהם המאפיות לא ייצרו לחם בפיקוח בטענה שייצור כזה גורם להם להפסדים. המאפיות תבעו העלאה של 12.5% במחירי הלחם בפיקוח לאור התייקרות החיטה במעל 30% בתקופה האחרונה, ונראה שהעלאה כזו אכן צפויה להתקבל.
בתקופת המשבר, שנמשך שלושה שבועות, הגדילו המאפיות הגדולות את מכירות הלחמים שאינם בפיקוח שבהם הרווחיות גבוהה משמעותית ביחס לרווחיות שבמכירות הלחמים שבפיקוח. כתוצאה מכך, מעריכים כלכלני דן אנד ברדסטריט, לא חלה פגיעה במאפיות הגדולות כתוצאה מהפסקת ייצור הלחמים שבפיקוח ונראה שהן אף הצליחו להגדיל את רווחיהן בתקופה זו.
הציבור מנגד, נאלץ להגדיל בצורה משמעותית את ההוצאה השוטפת על הלחמים במהלך השבועות האחרונים. בהמשך ייאלץ הציבור לספוג את רוב העלייה במחיר הלחם, שמקבלי הקצבאות יקבלו פיצוי חודשי, אך נמוך מאוד ביחס להתייקרות.
מן הבדיקה עולה עוד כי מאפיית שלמה אנג'ל, שנחשבת למאפייה המובילה בארץ עם נתח שוק של כ-35%, צפויה להגדיל את הכנסותיה ב-20 מיליון עד 25 מיליון שקל בשנה כתוצאה מהתייקרות במחירי הלחם בפיקוח.
ההתייקרות הקודמת ביולי 2006 בשיעור של 7% היתה אחד מהגורמים המרכזיים לגידול בהכנסות מלחמים בפיקוח של מאפיית אנג'ל, מרמה של 160 מיליון שקל בשנת 2005 לכ-182 מיליון שקל בשנת 2006. הגידול הזה במקביל למגמה של מעבר ללחמים מיוחדים שאינם בפיקוח שבהם כאמור הרווחיות גבוה יותר, הביאו לגידול מרשים בפעילות של שלמה אנגל בשנת 2006 תוך כדי מעבר לרווח משמעותי. ההכנסות בשנת 2006 צמחו ב-12.5% ל-472 מיליון שקל. הרווח התפעולי עלה ל-36.6 מיליון שקל, לעומת רווח של 0.5 מיליון שקל בשנת 2005 והרווח הנקי הסתכם ב-25.3 מיליון שקל בהשוואה להפסד של 10.8 מיליון שקל בשנת 2005.
השיפור מתבטא גם ברבעון הראשון של 2007. החברה הרוויחה ברבעון זה 8.2 מיליון שקל על הכנסות של 125.2 מיליון שקל, לעומת רווח של 4.9 מיליון על הכנסות של 116 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2006.
עיקר הרווחים של שלמה אנג'ל מגיע מתחום הלחמים אבל לחברה גם פעילות צומחת בתחום העוגיות, שם היא מתחרה עם יצרניות המזון אסם ועלית. את השחקנים בתחום המאפיות מחלקים בדן אנד ברדסטריט לשלוש קבוצות: הקבוצה הראשונה - מאפיות תעשייתיות. ישנן שלוש מאפיות תעשייתיות גדולות המשווקות את תוצרתן לכל הארץ: קבוצת אנג'ל - עם פלח שוק של כ-35%, קבוצת ברמן וקבוצת דוידוביץ, לשתי האחרונות פלחי שוק דומים. קבוצה זו מוכרת יחדיו קרוב למחצית מכלל הלחמים בישראל.
הקבוצה השנייה - בתי מאפה פרטיים ומאפיות שכונתיות, יצרנים קטנים רבים אשר משווקים את מוצריהן בסמוך למיקום הגיאוגרפי בו הם פועלים, ביניהם גם מאפיות בוטיק של לחמים מיוחדים.
הקבוצה השלישית - יצרני הבצק הקפוא: יצרנים המייצרים במפעל בצק קפו שמופץ ובנקודות המכירה נאפה, מוצרים אלו המהווים תחליף למוצרי המאפיות התעשייתיות המשווקים באותן החנויות. הקבוצה מכילה שלושה יצרנים גדולים: גידרון (חברת בת של שופרסל), פילסברי ובונז'ור, כאשר גידרון בעלת פלח שוק של כ-30% והשתיים האחרות כ-25%. ישנם יצרנים קטנים נוספים.
המגמות העיקריות בשוק זה הן: התפתחות תחום הלחמים הקפואים, גידול בתחום הלחמים המיוחדים ומעבר למוצרים שאינם בפיקוח.