החל מ-1 בינואר 2009, כמופיע ברישיונות חברות הסלולר, ירד בסיס החיוב בחשבון הטלפון הסלולרי לשנייה אחת. זאת בעקבות החלטת משרד התקשורת (יום ב', 20.8.07) לבטל את הסעיף ברישיון שמאפשר לח ברות הסלולר לגבות על יחידות זמן חלופיות.
בכך מתכוונים במשרד התקשורת להשיג האחידות עם אופן הגבייה בטלפוניה הנייחת והבינלאומית, ותושג פשטות ושקיפות בהצגת התעריפים, דבר שצפוי להקל על הצרכן בהשוואת תעריפים בין החברות, ולשפר את מצבו.
"משרד התקשורת חותר לפשטות ושקיפות אשר יקלו על הצרכן לקבל החלטה מיטבית עבורו. הנתונים מוכיחים כי רוב מנויי תוכנית הדקה משלמים עבור זמן אוויר אותו לא צרכו", הסביר שר התקשורת, אריאל אטיאס.
מנתונים הנמצאים בידי משרד התקשורת עולה כי רוב השיחות המבוצעות באמצעות הטלפון הסלולרי, 64% מהן, קצרות מדקה. למרות זאת, במהלך השנתיים האחרונות הוציעו חברות הסלולר במקרים רבים לציבור הרחב דווקא תוכניות בהן החיוב היה על-פי מקטעי זמן של דקה שלמה. כך יצא שבמקרים רבים בהם שוחח המנוי שניות בודדות בלבד, הוא שילם עבור דקת שיחה מלאה.
מבדיקת משרד התקשורת עולה כי בחברות מסוימות עלה שיעור המצטרפים לתוכניות-הדקה, מקרב כלל המצטרפים החדשים בשוק הפרטי אל מעל ל-80% בחודש מאז אשתקד וכי שיעור המנויים בתוכניות הדקה מקרב כלל המנויים גדל בהתמדה משיעור של כ-1% בספטמבר 2005 לשיעור של מעל ל-10% מכלל המנויים הפרטיים בשוק הסלולרי כולו במאי 2006.
ב-17 באפריל 2007 פרסם משרד התקשורת שימוע לחברות הסלולר בנושא תוכניות הדקה. בנקודת הזמן שבה בחן המשרד את היצע התוכניות לצרכנים אכן נמצא שהחברות מיקדו את מאמצי השיווק שלהן בתוכניות הדקה ולא בחלופות דוגמת תוכניות בחיוב על-פי 12 שניות, כמחוייב על-פי רישיונן.
ממשרד התקשורת נמסר כי נראה שריבוי תוכניות מסוג זה, והאופן הנמרץ שבו חברות הסלולר משווקות אותן, מנוגד לעובדה שתוכניות אלו אינן מטיבות עם רובו המכריע של הציבור. "יתירה מזאת, המשרד אף סבור כי רוב הציבור אינו מודע לחסרונותיהן של תוכניות אלו. יתר על כן, לציבור אין גם כלים או מידע מספיק כדי לבדוק האם הן מתאימות להרגלי הצריכה שלו", אמרו אנשי המשרד והוסיפו כי "ניתן לומר כי לרובו המכריע של הציבור ייטב, ככל שיחידת החיוב תהיה נמוכה יותר". לשם יישום העניין החליט המשרד להורות על ביטול הסעיף הרלוונטי ברישיונן המאפשר חיוב ביחידות זמן חלופיות תוך ניסיון למנוע מצב בו נגרם נזק כלכלי משמעותי לציבור הצרכנים.