|
אופיר: אגיש תביעת נזיקין נגד השר [צילום: רשות ש"ת]
|
|
|
|
|
מנכ"ל רשות שדות התעופה המפוטר, האלוף (במיל.) גבי אופיר, כינס לפני הצהריים (יום ב', 10.9.07) מסיבת עיתונאים שבה דיבר לראשונה על הדחתו מהתפקיד על-ידי שר התחבורה וסגן ראש-הממשלה, שאול מופז.
אופיר מגלה כי פנה למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בבקשה כי יעניק לו הגנה כחושף שחיתות, אולם המבקר השיב לו כי נבצר ממנו לעשות כך - עקב איחור בבקשת ההגנה וסיום התהליכים הנוגעים להדחתו.
"אין בכוונתי לפנות לבג"צ פעם נוספת", אמר אופיר בראיון בלעדי ל-Nfc, "למרות שאני בטוח בצדקת עמדתי. יו"ר הרשות, עובדיה עלי, מחזיר את הרשות לימים אפלים של מינויים פוליטיים ומינויי קרובים. גנבים בלילה. עלי-באבא. במקום טייסים ממנים ברשות האחראית על בטיחות מיליוני אנשים קרובי משפחה".
אופיר טוען כי שר התחבורה "תפר לו תיק", ביחד עם יו"ר הרשות. "ניהלו נגדי קמפיין שמטרתו להציג אותי כסכנה לציבור. אני סכנה לבטיחות הטיסה בישראל? אני השקעתי 170 מיליון שקל ברכישת מערכות שמטרתן היא בטיחות. הנוהל שמנסה להנהיג עובדיה עלי להעסקת קרובים מחזיר את הרשות 30 שנה לאחור, ונוגד את החלטות מבקר המדינה, הממשלה ובג"צ. הוא מחזיר אותה לתקופה שהיא היתה במשבר כספי עמוק - כפי שמצאתי אותה עם כניסתי לתפקיד לפני שש שנים".
אופיר טוען כי כיום מהווה אחוז הקרובים המועסקים ברשות 1.5%בלבד ממצבת כוח-האדם - לעומת 35% בכניסתו לתפקיד. "מינהל תקין זה המטרה היחידה שלי, ודי להסתכל על ההסטוריה הניהולית של עלי בבתי-הזיקוק ובתעשיה הצבאית כדי להבין איך הוא עובד. מנכ"לים שורדים תחתיו רק תקופה מסוימת, קצרה. אני החזקתי מעמד הרבה זמן יחסית.
"הוא מינה את נהגו מזה 30 שנה, מאז תפקידו בליכוד בעפולה, לנהגו האישי ברשות - 'כאילו' במיכרז. גם מופז הוא לא אותו מופז שהכרתי בשירותי הצבאי. הוא פוליטיקאי, והוא תקע לי סכין בגב. בשימוע אצלו מצאתי כשל מנהיגותי וערכי. הוא כתב שלא מצא רבב בתפקודי המקצועי - והדיח אותי רק על-רקע היחסים עם היו"ר".
אופיר טוען כי השימוע לא היה שימוע אמיתי אלא "משחק מכור מראש". לדבריו בטיחות הטיסה אינה עומדת מול עיני השר. "ניסיתי להחליף את מנה"ל נתב"ג, זאב שריג, לאחר שנכשל בתרגיל טיפול באירוע רב-נפגעים בשדה. הוא אינו כשיר לתפקידו, וכל דקה שהוא שם היא סכנה. (יצוין כי אופיר הוא שמינה את שריג לתפקיד - לאחר שהיה מנהל השדה באילת - ד.מ.). לפתע הדירקטוריון יצא נגדי, השר מדיח אותי בלי חפיפה, ולפתע בטיחות הטיסה לא חשובה להם.
"מי שמע על החלפת מנכ"ל ברשות שדות תעופה בלי חפיפה? עלי הורה לאסור עליי להיכנס למשרד לקחת את חפציי, אלא בליווי. לא אהיה חשוד - ושלחתי את הנהג שלי לקחת חלק מהדברים. מצידי שישאירו לעצמם את השאר. אני מזמן ויתרתי על התפקיד. אני מוכן לישון באוהל להתפרנס רק מהפנסיה הצבאית שלי - אבל להוכיח שידיי נקיות ומעשיי טהורים".
בהדחת אופיר קיבל מופז את המלצת מועצת המנהלים של הרשות להעביר את אופיר מהתפקיד. במקומו מונה כממלא-מקום סמנכ"ל ההנדסה ברשות, טייס חיל-האוויר בעבר, שמואל קנדל, המשמש כיום כסמנכ"ל ההנדסה ברשות. מופז קיבל את המלצת מועצת הרשות, שהתקבלה בשל יחסים עכורים בינה ובין אופיר, והוא ימנה ועדה לבדיקת יחסי-העבודה ברשות. ההחלטה התקבלה בעקבות שימוע לאופיר אצל מופז, שנמשך כשלוש שעות, בהתייעצות בין השאר עם יועצים משפטיים.
אופיר שגה בהערכת המצב - כאשר צירף את מופז לרשימת "אויביו", וכלל אותו בעתירה שהגיש לבג"צ בנושא. מופז היה המחליט האחרון לגבי גורלו המקצועי של אופיר. יצוין, כי היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה הורתה לפתוח בחקירה נגד בכירי רשות שדות התעופה בחשד לקבלת טובות הנאה ואי-סדרים כספיים, בעקבות תלונת אופיר, שהגיש תלונה במשטרה בחשד לאי-סדרים בשורות הרשות.
אופיר ועורך-דינו, אליעד שרגא, הכריזו כי יגישו תביעת נזיקין מצד אופיר נגד שר התחבורה, מנכ"ל משרדו, גדעון סיטרמן, ויו"ר הרשות. "אנסה לפעול לתיקון המצב ברשות", סיכם אופיר, "ואני מקווה שלא יתרחש אסון לפני-כן, בשל ההנהלה הלא-מתאימה של השדה".