איגוד פועלי המכוניות בארה"ב חתם בדטרויט על הסכם זמני עם הנהלת יצרנית המכוניות הגדולה ביותר במדינה, ג'נרל מוטורס, והפסיק את השבתת מפעלי החברה. ייצור המכוניות אמור להתחדש אחרי הצהריים (26.09.07).
השביתה נמשכה שלושה ימים. הסעיף החשוב ביותר שהוסכם עליו במשא-ומתן בין הצדדים הוא העברה של ביטוח הבריאות לעובדים ולגמלאים לקרן נאמנות. צעד זה יאפשר להנהלת החברה למחוק מספריה את ההתחייבויות שלה בסך 55 מיליארד דולר לביטוח הבריאות.
ההסכם החדש כולל מזכר הבנות שלפיו תוקם קרן נאמנות בלתי תלויה, וכן ייעשו שינויים אחרים בהסכם העבודה. הפעלת הקרן תהיה טעונה אישור של בית משפט וכן בדיקה של הרשות האמריקנית לניירות ערך. המזכר יוצר את הבסיס להקמת הקרן, ושני הצדדים יגשו כעת לעיבוד פרטיה. אנליסטים צופים כי עוד הדרך ארוכה כיוון שמדובר בפעולות פיננסיות ומשפטיות סבוכות. ראשי האיגוד המקצועי אמורים להתכנס בסוף השבוע כדי לדון באישור ההסכם הזמני. אם יסמכו את ידיהם עליו יגישו אותו להצבעה של ציבור העובדים.
נשיא האיגוד, רון גטלפינגר, אמר כי ההסכם החדש מגן באופן מוחלט על משרותיהם של עובדי ג'נרל מוטורס ומונע פיטורים. הוא אמר כי כאשר יפוג ההסכם ב-2011 לא יהיה מספר העובדים נמוך מאשר כעת ואולי יהיה אף גבוה יותר.
השביתה דירבנה
הסכם העבודה הקודם בג'נרל מוטורס פג ב-14 בספטמבר, ומאז התנהל משא-ומתן מרתוני על חידושו. העובדים המשיכו את ייצור המכוניות גם בעת המשא-ומתן, אך לאחר שהמשא-ומתן התפוצץ ביום ב' השבוע, פתחו בשביתה ארצית, שהיתה הראשונה בג'נרל מוטורס מאז 1970. ב-1998 אומנם היתה שביתה בחברה, אך היא הקיפה רק שני מפעלים במישיגן. השביתה היתה תמריץ מספיק לשני הצדדים להגיע במהירות להסכם.
100 מיליארד דולר התחייבויות
צופים ששתי היריבות האמריקניות העיקריות, פורד וקרייזלר ילחצו כעת על האיגוד המקצועי להסכים להקמת קרנות דומות גם אצלן. החברות טוענות כי נטל הביטוח המעיק מונע מהן אפשרות להתחרות ביצרני המכוניות ביפן, שהעלויות שלהם נמוכות יותר. כל שלוש החברות האמריקניות הגדולות נושאות בהתחייבות כוללת של 100 מיליארד דולר לביטוח בריאות.