המחקר החדש "התרבות הפסיכולוגית במערכת החינוך ופגיעתה באוכלוסיות החלשות", הוצג היום (ו', 2.11.07), במכון "ון ליר" בירושלים. על-פי ממצאי המחקר, למנגנוני מיון בבית הספר השפעה ניכרת על אי-השוויון ההשכלתי.
בישראל, כמו בארצות אחרות, תלמידים משכבות אוכלוסיה חלשות מוצבים באחוזים גבוהים במסלולי לימוד נחותים אשר מצמצמים את סיכוייהם לשפר את מעמדם החברתי באמצעות רכישת השכלה.
מנגנוני מיון אלו נשענים במידה רבה על גישות אבחוניות שפותחו על-ידי הפסיכולוגיה החינוכית. מקרה הבוחן הוא הפנייתם של רבים מתלמידי התיכון המזרחיים בישראל למגמות לימוד מקצועיות או טכנולוגיות אשר סוגרות, בדרך כלל, את דרכם לרכישת השכלה גבוהה ובכך משמרות פערים אתניים ומעמדיים בחברה הישראלית.
רפורמה אשר בוצעה בשנות התשעים בחינוך הממלכתי-דתי יכולה ללמד על מידת ההטיה האתנית שהייתה, ועדיין קיימת, בהצבה ללימודים מקצועיים. במסגרת רפורמה זו בוטלו מרבית מסלולי הלימוד המקצועיים בבתי הספר התיכוניים הממלכתיים-דתיים המשרתים אוכלוסיות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, לרוב ממוצא מזרחי. עד לביטולם של מסלולים אלו הופנו למעלה מ-50% מהתלמידים בבתי הספר הללו לחינוך המקצועי ורובם סיימו את לימודיהם ללא תעודת בגרות.
לאחר הרפורמה הופנו תלמידים רבים יותר למסלולי לימוד עיוניים ואחוז הזכאים לבגרות עלה באופן ניכר. לעומת זאת, בבתי ספר המשרתים אוכלוסיה דומה בחינוך הממלכתי לא בוצעה הרפורמה ושיעור הזכאים לבגרות נותר נמוך מאד. ממצאים אלו ממחישים את הטענה כי מנגנון המיון עליו התבססה ההצבה למסלולי הלימוד המקצועיים אינו מאבחן באופן הוגן את היכולת הלימודית של התלמיד והוא נשען על הנחות הגורמות לפגיעה בתלמידים משכבות האוכלוסיה להן מערכת החינוך צריכה לסייע במידה הרבה ביותר.
הניתוח מבוסס על מדגם של כ-20% מאוכלוסיית התלמידים היהודים ילידי 1975-1977, אשר התגוררו ביישובים הנמצאים בחצי התחתון של הדירוג הסוציו-אקונומי של היישובים על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מרבית האוכלוסיה ביישובים אלו (מעל 60%) הינה ממוצא מזרחי. קובץ הנתונים כולל מידע ממפקד האוכלוסין של שנת 1995 ומנתוני בחינות הבגרות של משרד החינוך. בסה"כ המדגם כולל כ-9,000 תלמידים.
השינוי בהצבה למסלול העיוני: בחינוך הממלכתי דתי עלה אחוז הלומדים במסלול העיוני מ-43% בקרב ילידי 1975 ל-61% בקרב ילידי 1977. לעומת זאת, בחינוך הממלכתי עלה אחוז הלומדים במסלול העיוני מ-43% בקרב ילידי 1975 ל-49% בלבד בקרב יליד 1977. השינוי בזכאות לבגרות: בחינוך הממלכתי דתי עלה אחוז הזכאים לבגרות מ-35% בקרב ילידי 1975 ל-52% בקרב ילידי 1977. לעומת זאת בחינוך הממלכתי עמד אחוז הזכאים לבגרות על כ-40% בקרב ילידי 1975 והוא עלה ל-44% בלבד בקרב ילידי 1977.