|
חובה על התלמידה לקום מפני מורתה
|
|
|
|
|
בתזמון לא-מקרי עם המפנה שהביא לסיום שביתת המורים, מציג הרב עובדיה יוסף רפורמה משלו באשר ליחס שבין תלמיד למורה, או ליתר דיוק - בין תלמידה למורתה.
במאמר הלכתי מלומד [מוסף "ענג שבת", "יום ליום"], עסק נשיא מועצת חכמי התורה בכבוד שיש לתת לאישה, ואמר כי תלמידה חייבת לקום ולכבד את מורתה שלמדה תורה מפיה, ואסור לה לקרוא את מורתה בשמה הפרטי בלבד, אלא בתוספת התואר "מורתי". הסיבה לכך היא התלמוד, שקובע שתלמיד הקורא לרבו בשמו [ללא תוספת תואר מקדים, ע.י.] נטרד מן העולם. הניסוח בו נוקט הרב יוסף אינו בן-זמננו, ועל הרב מוסכם כי המורה תיקרא גם "המורה" ולא רק "מורתי".
המורה היא כמו רב
מנהיגה הרוחני של שס מוסיף וקובע כי ישנה מצווה ומוטלת חובה על התלמידה לקום מפני מורתה, שלמדה תורה מפיה, שהרי כל הטעם שחייב אדם בכבוד רבו הוא מפני שמביאו לחיי העולם הבא, והוא הדין לגבי תלמידה שמורתה שמלמדת אותה תורה, ומביאתה לחיי העולם הבא.
גם את נושא שכר המורה העלה הרב עובדיה יוסף כשאלה. לדבריו, העובדה שהמורה מקבלת שכר על עבודתה אינה מורידה ואינה מעלה, "כי מה שהתלמיד מחויב בכבוד רבו [או לצורך העניין - המורה, ע.י.], אינו מצד שרבו קיים בו מצוות 'ולימדתם אותם', אלא משום שלימדו דרכי תורתנו הקדושה, ועשה עמו טובה להביאו לחיי העולם הבא, ולכן אין הדבר תלוי בכוונת הרב בעת שלימדו אם הוא בכדי לקבל שכר על כך, או לקיים מצוות לימוד תורה".
עמידה - גם באוטובוס
הכבוד למורה מתבטא בין היתר גם באוטובוס. הרב יוסף אומר כי כאשר המורה נכנסת לאוטובוס והתלמידות יושבות, עליהן לקום לכבודה. עוד הוא מוסיף כי אם אין מקום נוסף לישיבה, על התלמידה לתת למורה את מקומה [אלא אם כן מוחלת המורה על כבודה, ע.י.].