בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
מהפיכה בעולם הרכב: מכונית ב-2,300 דולר
|
המיליארדר ההודי רטאן טאטא הציג ביריד הרכב בניו דלהי מכונית קטנה מתוצרת הקונצרן שבבעלותו שתגשים את חלומו: מכונית לכל הודי
|
רטאן טאטא ליד המכונית החדשה (צילום AP)
|
|
|
|
|
מה חדש בענף הרכב? לא הענקים טויוטה, ג'נרל מוטורס ופולקסווגן מכתיבים את הכותרות, אלא יצרן רכב קטן יחסית מהודו, "טאטא מוטורס". השבוע מציגים ההודים בתערוכת הרכב בניו דלהי את "מכונית העם". אילו היו דוברי גרמנית היו בוודאי קוראים לה פולקסווגן (מכונית העם בתרגום לגרמנית) . המכונית תשווק במחיר המצחיק של 100,000 רופיות, בערך 2,300 דולר, כנראה עוד השנה. אבל "טאטא מוטורס" לא רוצה להיות רק בתחתית המחירון העולמי. בעתיד היא גם רוצה להיכנס לשוק דגמי היוקרה. כבר פורסם שהקונצרן ההודי עומד לרכוש את המפעלים הבריטיים המייצרים את המכוניות הנושאות את המותגים היוקרתיים "יגואר" ו"לנד רובר". ענק הרכב האמריקני הכושל פורד רוצה להיפטר משתי החברות הבריטיות כדי לגייס מזומנים. האם קונצרן טאטא לוקה בשיגעון הגדלות כאשר היא משקיע הון במותגים כאלה? "טאטא" מייצר 400,000 כלי רכב בשנה. לשם השוואה, מפעלי הרכב של טויוטה וג'נרל מוטורס פולטים 9 מיליון כלי רכב מקווי הייצור. 130 שנות היסטוריה היצרנים השולטים בשוק העולמי מתייחסים ברצינות לתחרות החדשה, בעיקר בזכותו של אדם אחד, רטאן טאטא, מנכ"ל "טאטא מוטורס" ויו"ר הקונצרן התעשייתי המשפחתי, מהגדולים בהודו. המיליארדר ההודי, שצדעותיו הכסופות ואפו הנשרי משווים לו דיוקן של אציל רומאי, ממלא בתת היבשת ההודית את התפקיד שמילא בשעתו, ג'יאני אניילי, הבעלים של פיאט בימיו הזוהרים. יו"ר טאטא הוא ג'נטלמן בעל הליכות בנוסח בריטי ודרישות אתיות גבוהות. הקונצרן שהוא עומד בראשו מאז 1991 הוא קבוצת חברות משפחתית שלזכותה נזקפות יותר מ-130 שנות היסטוריה והנחשבת למעסיק מכובד ביותר. הפירמות הנושאות את סמל טאטא בלוגו שלהן ידועות כבלתי משוחדות, תכונה שהיא לכל הדעות ייחודית בהודו. בו בזמן קבוצת טאטא מגלמת זה כמה שנים את שאיפתן הגדלה והולכת של ניו דלהי ובומביי לטפס אל הפסגה הכלכלית העולמית. טאטא פועלת בכיוון הזה, כדרכו של בעליה, כמעט בחשאי. לפני שנה רכשה את יצרנית הפלדה הבריטית-הולנדית "קורוס". יו"ר התאחדות התעשיינים ההודית ר. סשסאיי, אמר אז: "טאטא היא סמל להודי החדש, חדור ההכרה העצמית". מדייהו עד טטלי עוד קודם לכן רכשה הקבוצה ההודית, "בלי שנרגיש", את חטיבת המשאיות של קבוצת דייהו הדרום קוריאנית ואת יצרנית התה הבריטית עשירת המסורת "טטלי". באותו שקט כמעט התבצעה הרכישה של יגואר ולנד רובר. כאשר שאלו עיתונאים את רטאן טאטא על העסקה, השיב בדיפלומטיות, ובלי הצלילים הלאומניים המקובלים אצל מיליארדרים מהעולם השלישי. לעובדי שתי החברות הבריטיות הבטיח מראש: "ההבדל היחיד יהיה שהעסק יהיה שייך למישהו מהודו". אבל למרות נימוסיו הטובים, איש באירופה אינו מזלזל בברון התעשיה ההודי, שבזה עתה מלאו לו 70 שנה, ובמסע ההתפשטות של האימפריה שלו. "בתוך 100 שנה תהיה טאטא הרבה יתר גדולה מאשר כעת, ותפרוש את כנפיה הרחק מעבר להודו", הרשה לעצמו היו"ר להתנסח כאשר החל לנהל ב-1991 את הקונגלומרט המשפחתי שירש מדודו. כך לפחות מספר אתר האינטרנט של טאטא. טאטא גדולה למדי כבר עכשיו. מאז החל רטאן טאטא לנהל אותה גדל המחזור השנתי של הקבוצה, המייצרת מפלדה עד תה, וממכוניות ועד שירותים פיננסיים, פי תשעה, ל-28.8 מיליארד דולר. מכונית לכל הודי קבוצת התעשיה, שיסד ג'מסטג'י טאטא ב-1874, כמפעל טקסטיל קטן, צמחה בקצב די מהיר, אבל עד שנות ה-80 הייתה ענק מסורבל שהתשואה שלו נמוכה למדי, שנבעה לא מעט מהיושר העסקי של בעליה. המייסדים וצאצאיהם אחריהם, בני מיעוט נרדף באירן, התפרסמו בהודו לא רק בלהיטותם לעסקים אלא גם באחריותם האתית המיוחדת. תחת הנהגתו של רטאן טאטא, ארכיטקט בהשכלתו, שבנה את הקבוצה מחדש והזדרז להיפטר מהעסקים הלא רווחיים שלה, הפך אותה לענק רב כוח העושה כותרות בעולם. השבוע הדהים רטאן טאטא את יריד הרכב של ניו דלהי בהודעתו על המחיר הסנסציוני של 100,000 רופיות למכונית החדשה. המכונית ההודית הקטנה הפופולרית ביותר כיום, מתוצרתו של המתחרה "מרוטי-סוזוקי", נמכרת במחיר כפול. טאטא משתעשע זה שנים ברעיון של "מכונית לכל הודי", כדי שבני השכבות הנמוכות יוכלו לטפס בסולם הרכב, מכלי התחבורה החשוב ביותר של הודו, הטוסטוס, אל המכונית. כיום נמכרים בהודו פי חמישה כלי רכב דו גלגליים מאשר מכוניות. ברור שהרכב הזול גם מתוכנן לייצוא, בעיקר למדינות שבהן אין תנועה רבה על הכבישים. לפי שעה, נמכרות בהודו, שהיא מדינה של 1.2 מיליארד נפש, פחות מ-1.5 מיליון מכוניות לשנה, וןזה מעט מאד. חמש שנים אחרונות על הכוונת של ההודים עומדות מדינות כמו אינדונזיה ומלזיה, וגם מזרח אירופה, אפריקה ודרום אמריקה. מחקרים מלמדים עד שנת 2020 יימכרו בעולם מדי שנה כ-9 מיליון מכוניות שמחיריהן פחות מ-10,000 דולר. רטאן טאטא, שענף הרכב קרוב ללבו, הוכיח כבר בעבר שניתן להשתמש בידע המערבי בתבונה. כבר ב-1999 שיווק טאטא את המכונית הפרטית הראשונה שכולה מפיתוח הודי, ה"טאטא אינדיקה", שהייתה להצלחה. קונצרן טאטא היה היחיד שהאמין קודם לכן שהדבר בהישג יד. רטאן טאטא הביא להודו מומחים מקונצרנים מערביים וניצל את הידע של המהנדסים והספקים האירופיים, כגון בוש הגרמנית, לצורך הפיתוח. אלפי "טאטא אינדיקה", ודגמים אחרים של טאטא, נמכרו גם מחוץ להודו, בין היתר לאיטליה ולספרד. אפילו בישראל היה ניסיון לשווק את המוכנית, אבל הוא נכשל. כיום טאטא, המייצרת 150,000 מכוניות לשנה, היא מספר שתיים בענף הרכב של הודו. בענף הטנדרים והמשאיות, היא מספר אחת. היא משווקת רבע מיליון משאיות לשנה. גם בענף האוטובוסים טאטא מובילה. רטאן טאטא רוצה להשלים את חלומו, בייצור דגמי יגואר-טאטא. לא ברור אם חלומו יתממש. מכל מקום, המיליארדר ההודי מתכנן להישאר בעסקים רק עוד חמש שנים.
|
תאריך:
|
11/01/2008
|
|
|
עודכן:
|
11/01/2008
|
|
משה ריינפלד
|
מהפיכה בעולם הרכב: מכונית ב-2,300 דולר
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ילד
|
11/01/08 11:49
|
|
|
|
של פרקליטות ביניש
|
11/01/08 14:10
|
|
2
|
|
זובור
|
11/01/08 13:14
|
|
חברת בית-שמואל יצאה בתוכנית סיורי תיירות מקוריים בירושלים. היא יזמה סיור חווייתי המתאים לחורף במנהרות ובחפירות הכותל, הכולל הליכה לאורכו של כל הכותל המערבי, ברחוב שהיה שוקק בתקופת הבית השני. הסיור כולל את מרכז דווידסון, שבו מוצגת ירושלים בטכנולוגיות חדשניות.
|
|
|
חברת תמארינד טכנולוגיות מקבוצת אלול, שבשליטת דוד קוליץ, רכשה את חברת ניו-כנולוג'י תמורת כ-8 מיליון דולר. מתוך הסכום הזה ישולמו 6.4 מיליון דולר בעבור מלוא מניות החברה הנרכשת.
|
|
|
לאחר 83 ימים של שביתה, צפויים להתכנס (יום ו', 11.1.08) בצהריים נציגי ועד ראשי האוניברסיטות, בניסיון אחרון להגיע להסכמה, ולמנוע הוצאת צווי מניעה נגד המרצים. במידה שהדיונים במהלך סוף השבוע לא יובילו להסכם, יבוטל הסמסטר בתחילת השבוע הבא, כך על-פי נשיאי האוניברסיטאות.
|
|
|
ועדת מגנ"ט, בראשות המדען הראשי במשרד התעשיה, המסחר והתעסוקה, דוקטור אלי אופר, החליטה לקדם בשנת 2008 מספר נושאים חדשים. השנה אושרו שני נושאים חדשים בלבד, בעוד שבפני הוועדה הוצגו 6 נושאים חדשים. הנושאים החדשים היו מתחומי התקשורת, הגנת המולדת, לייזרים, הנעה חשמלית ואבטחת מידע.
|
|
|
מחיר הזהב נסק לשיא של כל הזמנים על רקע נפילת הדולר מול המטבעות המרכזיים בעולם, לאחר שיו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, אותת בנאום (10.1.08) כי הפד מתכוון לבצע הורדות נוספות של הריבית בארה"ב. החוזים על הזהב למסירה בפברואר נסגרו במחיר של 893.6 דולר לאונקיה, עלייה של 11.9 דולר, בבורסת הסחורות של ניו יורק, לאחר שבמהלך המסחר כבר נסקו לרמה של 897.3 דולר לאונקיה.
|
|
|
|
|
|
יוסי אחימאיר
אנשים בבזל לא בדיוק מבינים את פשר מלחמתנו בטרור הם, כמו בית הדין האנטישמי בהאג ניזונים בערוצי הטלוויזיה ממראות ההרג וההרס בארץ החמאס
|
|
|
רון בריימן
תשובה ציונית הולמת ומתבקשת מול "בית הדין" האנטישמי בהאג היא הצטרפות של כל הכוחות הציוניים לממשלת חירום, מיאיר לפיד ועד איתמר בן-גביר לשם כך על כולם לגזור על עצמם איפוק ואחריות
|
|
|
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
|
|
|
קיסר קבהא
הערוץ הלוויני הקטרי, ששידוריו בישראל נסגרו ונאסרו, העלה בסופו של יום תמונה ששיקפה באופן דו-צדדי את המתרחש במלחמה בעזה, וזאת בניגוד לערוצים הישראלים ששיקפו תמונה חלקית
|
|
|
דרור גרין
הוא נושם את ריחו המתוק של התינוק, שצרכיו ברורים וחד-משמעיים ואין לו התלבטויות והיסוסים, וחוזר ושואל: "בשרך הרך כל כך ספוג מוחלטות, אז ספר לי כמה זמן עוד נותר לנו יחד?"
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|