|
מוזס. מו"ל ידיעות אחרונות [צילום: בוצ´צ´ו]
|
|
|
|
|
"למו"ל 'ידיעות אחרונות' יש קו מערכתי ברור ומודע - בעד שחיתות שלטונית". כך אמר עורך מעריב, דורון גלעזר, בכנס המדיה והשיווק של איגוד המפרסמים. גלעזר שימש בתפקידים בכירים בידיעות אחרונות במשך שש שנים, בהן כיהן, בין השאר, כעורך מוסף סוף השבוע של העיתון, 7 ימים.
יואל אסתרון, מו"ל העיתון הכלכלי החדש של ידיעות אחרונות, סירב לבקשת TheMarker לקבל את תגובתו לדבריו של גלעזר. אסתרון ישב עם גלעזר בפאנל ולא הגיב לדבריו, גם כשנאמרו בפני הקהל.
את הפאנל הנחה מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2 לשעבר, שלום קיטל. המשתתף הנוסף בפאנל, פרט לאסתרון ולגלעזר, היה עורך עיתון החינם "ישראל היום", עמוס רגב.
אסתרון תקף במרומז את רגב ואת "ישראל היום" כבר בתחילת דבריו: "חינמונים", ציין אסתרון, "הם אריזה ריקה שאין בה עיתונות אמיתית". אסתרון לא התייחס לטענת הנגד של רגב, שהזכיר שידיעות אחרונות עמל אף הוא על עיתון חינם, "24 דקות".
רגב התייחס בדבריו לירידה בתפוצה של עיתוני הנייר בעולם ובישראל: "נכון הוא שיש ירידה בתפוצה של עיתונים מסורתיים -עיתונים בתשלום - אבל התפוצה של עיתוני חינם הולכת וגדלה".
רגב גם סימן את המתחרים שלו, כפי שהוא רואה אותם: "אני לא יודע אם אנחנו מתחרים ב-TheMarker או ב"גלובס", אבל אנחנו בהחלט מתחרים בשלושת העיתונים הגדולים; ידיעות אחרונות, מעריב והארץ צריכים לפחוד מאיתנו".
בתשובה לשאלת קיטל מדוע עזב את ערוץ 2 כדי לערוך את מעריב, ענה גלעזר: "זה רע מאוד לדמוקרטיה שיהיה רק עיתון גדול אחד בישראל. בהקשר הזה אני רואה בעריכת 'מעריב' אפילו אתגר פטריוטי".
גלעזר פרש בפני קיטל את חזונו: "תפקידה של העיתונות כמספקת חדשות נטו נגמר. בעתיד, צריכת החדשות תהיה רק באינטרנט, וכשזה יקרה - לעיתונות המודפסת תהיה עדנה מחודשת. העיתונות המודפסת צריכה להתרכז בערכים שהאינטרנט לא יכול להציע: אג'נדה, היררכיה של ידיעות, העמקה, פרשנויות, ידיעות יותר ארוכות וכד'".
אסתרון שירטט את הקו בין ענפי העיתונות שישרדו לבין אלה שיתקשו לשרוד במקום אחר: "קבוצות העיתונות המבוססות - אלה שעוסקות בעיתונות אמיתית - יסבלו פחות ממגמת ההיתכווצות".
אסתרון חזר ואמר כמה פעמים, כי הקו של המיזם של העיתון החדש של ידיעות אחרונות לא יהיה "חמוץ ומרושע" כמו אצל עיתונים אחרים. בתגובה לדברים אלה אמר גלעזר: "יש לי תחושה שאסתרון אמר את הדברים האלה בהדרכתם של משרדי פרסום".
אסתרון הסביר כי המיזם הכלכלי החדש של ידיעות אחרונות הוקם "מכיוון שיש רעב גדול לתכנים כלכליים. יותר אנשים רוצים להשתתף במשחק הכלכלי, להכיר את הכללים שלו ולהרוויח. קבוצת 'ידיעות אחרונות' הגיעה למסקנה שיש פה שוק אמיתי - והחליטה לפעול בו".
בתשובה לרמיזת גלעזר שאסתרון היה בין המתנגדים בהארץ להקמת TheMarker, כמיזם עיתונאי שיתמקד בתכנים כלכליים, ענה אסתרון: "אלה אגדות משעממות. האמת כאן לא סופרה".