|
מכינים לשיגור [צילומים: אלביט מערכות]
|
|
|
|
|
ומעלים לאוויר על-ידי לוחם בודד
|
|
|
|
|
קבוצת אלביט מערכות תספק מערכות ממטוסים זעירים ללא טייס ליחידות מיוחדות של צבא צרפת, לאחר שזכתה במכרז שבו השתתפו 10 מיצרניות המזל"טים המובילות בעולם. המטוס - מדגם "סקיילארק 1". זאת עסקת המזל"טים הראשונה של אלביט מערכות בצרפת, והיא מגדירה אותה "כהישג שיווקי".
ההיקף הכספי של העסקה לא נמסר, אך ל-Nfc נמסר ממקורות תעשייתיים כי מדובר בהיקף של כמה מיליוני דולרים. הזכייה מגיעה על-רקע הפריחה ביחסי צרפת-ישראל, בעידן הנשיא סרקוזי, לאחר שנים ארוכות של שפל שגרם בין השאר למיעוט הזמנות בתחום הביטחוני.
הסקיילארק הוא מערכת ייחודית הנישאת על גבו של הלוחם ומיועדת לתצפית ביום ובלילה ולאיסוף מודיעין "מעבר לגבעה" - עד לטווח של כ-10 ק"מ. המזל"ט מצויד במנוע חשמלי שקט, עם יכולת טיסה אוטונומית לחלוטין ואיכות תצפית גבוהה המאפשרים תפעול והתמצאות טובים. הוא ניתן להפעלה על-ידי הלוחם בשטח לאחר הכשרה קצרה, ומיועד לשפר את ביצוע המשימות של כוחות היבשה ברמה הטאקטית, תוך התאמה מלאה לתרחישי הפעילות המבצעית.
לדברי מנכ"ל חטיבת כלי הטייס הבלתי מאויישים וסגן נשיא אלביט מערכות, חיים קלרמן, קיימת בעולם דרישה הולכת וגוברת לשימוש במל"טים בקרב כוחות מיוחדים, כוחות ללוחמה בטרור וכוחות המתמקדים באבטחת גבולות ומתקנים אסטרטגיים. הבחירה של צרפת בסקיילארק, מעידה על יכולתו להתמודד עם האתגרים המתוחכמים של זירת הקרב המודרני. אנו רואים בהסכם פריצת דרך לשוק הצרפתי, ומעריכים כי יביא בעקבותיו הסכמים נוספים עם מדינות השוק האירופי - החברות בנאט"ו".
נציין, כי במהלך מלחמת לבנון השנייה עשו כוחות היבשה של צה"ל שימוש מבצעי במזל"טים מדגם זה, אשר לדברי היצרנית הניב מידע מודיעיני חשוב לכוחות הלוחמים. בנוסף, אומרת אלביט מערכות, נמצאת המערכת בשימוש מספר מדינות אשר מפעילות מזל"טים אלה כחלק מכוחות הקואליציה באפגניסטן ובעירק.