משחק נמרץ הדורש ריכוז או מטלות אחרות של זיכרון יכול להעלות את מנת המשכל בנקודה או שתיים, וככל שמעסיקים את המוח בצורה זו יותר, אפשר להיות חכמים יותר. כך מבטיחים לנו חוקרים אמריקנים.
החוקרים, שפרסמו את ממצאי מחקרם ב"Proceedings of the National Academy of Sciences", טוענים כי תרגילים למוח המתוכננים לשפר את זיכרון העבודה (היכולת לשמור מידע במוח על-מנת להשתמש בו אחר כך) מסוגלים גם להעלות את הרמה של האינטליגנציה הזורמת. אינטליגנציה זורמת היא היכולת לחשוב ולפתור בעיות חדשות. היא אינה מסתמכת על הזיכרון והיא לעתים קרובות נחשבת כמרכיב תורשתי. אינטליגנציה זו נחשבת לאחד הגורמים החשובים ביותר בלמידה והיא קשורה להצלחה אקדמית ומקצועית.
הממצאים קוראים תיגר על ההשערות הקיימות כי הדרך היחידה להעלות את הישגי האינטליגנציה הזורמת היא רק בעזרת תרגול של המבחנים המשמשים לקביעת הישגים אלו. עד כה, לא היו ראיות לכך שסוגים אחרים של תרגילים למוח ישפרו את ההישגים של אנשים בוגרים.
החוקרים - מאוניברסיטת מישיגן - הדגישו כי הממצאים המצביעים על כך שתרגול קוגנטיבי יכול לשפר את האינטליגנציה הזורמת הם ציון דרך מאחר שצורה זו של אינטליגנציה נחשבה בעבר כאינטליגנציה שלא ניתנת לשינוי. הנתונים, לדבריהם, מספקים ראיה לכך שבעזרת תרגול מתאים, ישנו פוטנציאל לשפר את האינטליגנציה הזורמת.
מדענים משערים כי זיכרון עבודה ואינטליגנציה זורמת חולקים דבר מה משותף: שניהם מסתמכים על רשת עצבים דומה. החוקרים ניסו לגלות אם ניתן לשפר את האינטליגנציה הזורמת על-ידי מטלות הדורשות שימוש בזיכרון העבודה. הם חילקו את המתנדבים לארבע קבוצות: כל קבוצה חזרה על התרגילים לאורך מספר שונה של ימים.
החוקרים בדקו שוב את האינטליגנציה הזורמת של המתנדבים לאחר התרגולים והשוו את ההישגים לאלו שלא תרגלו. הם ציינו שיפור משמעותי בהישגי האינטליגנציה הזורמת בקרב אלו שלקחו חלק במטלות הזיכרון הקשות. שיפור גדול יותר נראה אצל אלו שעסקו בתרגילים במשך מספר הימים הרב ביותר.
החוקרים מאמינים כי הצליחו להוכיח שמידת ההישגים של האינטליגנציה תלויה במידה רבה במשך התרגול: ככל שהתרגול ממושך יותר, כך נראה שיפור רב יותר באינטליגנציה הזורמת.
לדבריהם, הממצאים מראים גם כי סוג של של תרגול זיכרון מחזק את ההליכים הביצועיים הרבים של המוח האחראים לפתרון בעיות. השיפורים בהישגים לא נבעו משוני קיים בין המתנדבים באינטליגנציה הזורמת.
הרעיון כי ניתן לשפר את האינטליגנציה הזורמת ללא תרגול של המבחנים עצמם פותח חלון ליישומים רבים ומגוונים בחינוך.