|
ישי: מהלכים עקביים לסיוע ליצואנים [צילום: אורי פורת]
|
|
|
|
|
500 מיליון צרכנים פוטנציאליים
|
|
|
|
|
לאחר מו"מ של שנתיים, סיכמו האיחוד האירופי וישראל הסכם המוגדר על-ידי משרד התמ"ת כהיסטורי - בתחום המזון המעובד והחקלאות.
המינהל לסחר חוץ, יחד עם נציגי משרד החקלאות, הוביל את המהלך הפותח אפשרויות חדשות בפני יצואני המזון הישראלים, ומביא לליברליזציה הדדית של מעל 95% בסחר במזון מעובד בין היישויות. לשוק האירופי חשיבות רבה עקב היותו השוק הגדול ביותר של ישראל לייצוא מוצרי חקלאות ומזון מעובד: כ-75% מסך הייצוא של ישראל בתחום מופנה ליבשת השכנה.
ישראל מייצאת לאיחוד האירופי מוצרי חקלאות טריה ומזון בשווי של כמיליארד אירו, ומייבאת מוצרי חקלאות ומזון בשווי של כחצי מיליארד אירו. בעוד שהסחר במוצרים תעשייתים בין ישראל לאיחוד מתנהל ללא כל מגבלות מכס, לא כך המצב בתחום הסחורות החקלאיות והמזון; עקב רגישות הסקטור החקלאי, הן בישראל והן באיחוד האירופי, התנהל עד-כה הסחר תחת מגבלות רבות, בהן מיכסות והיטלים שונים על הסחורות המיובאות. ההיטלים הגבוהים על מוצרי מזון המיובאים לאיחוד האירופי, פגעו בתחרותיות הייצוא הישראלי ולעיתים אף מנעו את כניסתו.
עד-כה היה כשליש מייצוא המזון הישראלי כפוף להיטלים אלה, בעוד שרק כ-15% מהייבוא האירופי שילם היטלים בישראל. לפיכך, החליט משרד התמ"ת ביוזמת השר אלי ישי, להוביל מהלך לליברליזציה רחבה בתחום המזון המעובד, על-מנת "ליצור איזון בתנאי הסחר ולהגביר את התחרותיות של תעשיית המזון הישראלית בייצוא". במשרד אומרים, כי המהלך הוא חלק ממדיניות כוללת של המשרד לסייע לתעשיות מסורתיות להרחיב משמעותית את הייצוא בזכות תשתית הסכמית טובה, ובכך ולהגביר התעסוקה בפריפריה. ההסכם החדש כולל הטבות רבות חדשות ומאפשר הרחבה משמעותית של מגוון מוצרי המזון המיוצאים לאיחוד האירופי, ללא מגבלות.
לדברי מירב גונן ורועי ניר, מהמחלקה להסכמי סחר שניהלו את המו"מ מטעם התמ"ת, להערכתם המהלך יביא לפתיחת שווקים - ומוצרי מזון שעד היום ניהנו מגישה מוגבלת בשל מיכסות או היטלים גבוהים ייהנו כעת מגישה חופשית. לדוגמא: שוקולד ומוצרי מאפה, ופלים, פסטה, קפה, בסיסים להכנת מיצי פירות, מרשמלו וסלטים טריים. השוק האירופי מונה כ-500 מיליון צרכנים. ההסכם החדש ייכנס לתוקף לאחר סיום תהליכי האישור בישראל ובמוסדות האיחוד האירופי.