|
קונטיננטל. מבוקשת [צילום: חברת בואינג]
|
|
|
|
|
חברת התעופה האמריקנית 'קונטיננטל' הודיעה (יום ו', 30.5.08) כי היא שוקלת להקים ברית חדשה של חברות תעופה, ולפרוש מהברית הקרויה "סקיי-טים". מקורות המקורבים לקונטיננטל, מסרו לשבועון 'ביזנס ויק' כי החברה ממשיכה לדון בהקמת ברית עם 'יונייטד איירליינס'. ברית כזאת תגדיל את רווחיהן של שתי החברות.
'יונייטד איירליינס' ו'יו-אס איירוויס' אישרו (יום ו', 30.5.08) כי הן השעו את המשא-ומתן על מיזוג ביניהן.
'קונטיננטל' ממשיכה לבחון בריתות פוטנציאליות ואת חברותה ב"סקיי-טים", אמרה דוברת 'קונטיננטל' ג'ולי קינג בהודעת דואר אלקטרוני. "אנחנו שוקלים אלטרנטיבות ל'סקיי-טים' ובודקים בזהירות איזו ברית גלובלית תהיה הטובה ביותר מבחינתנו לטווח הארוך" אמרה הדוברת.
'קונטיננטל', שהנהלתה יושבת ביוסטון שבטקסס, מנהלת שיחות גם עם 'בריטיש איירווייס' ועם 'אמריקן איירליינס' על צירופן לברית. שתי החברות שותפות כעת לברית חברות התעופה הקרויה "ואן-וורלד".
בריתות תעופה הן הסכמים בין חברות תעופה לפעולה משותפת כדי לצמצם עלויות ולשווק את עצמן בעוד הן ממשיכות להטיס מטוסים משלהן באמצעות צוותים משלהן. יש בריתות שבהן חברות התעופה מסתפקות במכירת כרטיסים זו של זו, ויש הסדרים מורכבים יותר שבהם החברות משתפות פעולה גם בקביעת מחירים ולוחות טיסה. חברות השותפות להסדרים כאלה נתונות פחות לפיקוח של הרשויות ולהתנגדות של האיגודים המקצועיים, מאשר בעת מיזוגים, כדוגמת המיזוג שהיה באפריל בין "דלתה" לבין "נורת'ווסט".
ברית הכוללת את לופטהנזה
'יונייטד איירליינס', שהיא השנייה בגודלה בארה"ב ניסתה להתמזג עם "קונטיננטל", אבל "קונטיננטל" פרשה מהמשא-ומתן באפריל לאחר ש"יונייטד איירליינס" הודיעה על הפסד של 537 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2008. "יונייטד איירליינס" מקווה כעת לצרף את "קונטיננטל" ל"ברית הכוכבים" שלה, שבה שותפה גם "לופטהנזה" וכ-20 חברות תעופה אחרות. שותפותיה של "קונטיננטל" בברית "סקיי-טים" כיום הן "דלתה", "נורת'ווסט", ו""אייר-פרנס - קלמ".
מומחי תעופה אומרים כי הבריתות מאפשרות לחברות התעופה להציע יותר טיסות - אף לעתים מפעילות אותן חברות אחרות - בלא תוספת עלויות. זהו שיקול מכריע בזמן שחברות התעופה נאבקות בהאמרת מחירי הדלק. בשנה החולפת כמעט הוכפל מחיר הדלק למטוסים. הלקוחות של כל חברה מקבלים באמצעות הברית מגוון גדול יותר של טיסות, והטבות רבות יותר. אם תוקם הברית בין "קונטיננטל" ל"יונייטד איירליינס", למשל, יוכלו הלקוחות של שתי החברות לצבור מיילים של מועדוני הנוסע המתמיד של כל אחת מהן.
המומחים מציינים כי "קונטיננטל" מבוקשת מאד בכל הבריתות בזכות נמל הבית שלה בניוארק שבניו ג'רזי, המשרת את השוק הענקי של ניו-יורק, ונמל הבית שלה ביוסטון, שבו הכלכלה המבוססת על נפט חזקה יותר מאשר ברוב ערי ארה"ב האחרות.