|
סוד ההצלחה: שוויון חברתי [AP]
|
|
|
|
|
הגורם לפערים בין המינים בהישגים בתחום המתמטי הינו אי שוויון חברתי. כך עולה (א', 6.7.08) ממחקר שנערך בבית הספר קלוג בשיקגו.
מנתוני המחקר נמצא, כי הפער הבין-מיני ביכולות המתמטיות אינו קיים במדינות שבהן יש לנשים שוויון מלא בזמינות למשאבים ולהזדמנויות. נמצא כי בנות מצליחות יותר במתמטיקה בסביבה חברתית שוויונית, לעתים אף יותר מהבנים.
זאת בניגוד לעמדתו של נשיא הארווארד, פרופ' לורנס סמרס, מלפני שלוש שנים, אשר הסביר את הפער בתחום זה בכך שלנשים אין את היכולות המנטליות להתמודד עם מתמטיקה ומדעים, כמו הגברים.
המחקר נערך בקרב 270 אלף תלמידים ותלמידות ב-40 מדינות. המשתתפים היו צריכים לבצע את מבחן פיזה הבינלאומי ב-2003, אשר בחן יכולות מתמטיות, הבנת הנקרא, מדעים ופתרון בעיות.
מנתוני המחקר עולה, כי ישנן תבניות חשיבה גלובליות שמצביעות על-כך שהבנים טובים יותר במתמטיקה מהבנות - באופן קבוע הן משיגות בממוצע 10 נקודות פחות מהבנים. אולם, המחקר הראה כי במדינות כמו איסלנד, שבדיה, דנמרק ונורווגיה, הבנות מצליחות לא פחות מהבנים ולעתים אף יותר מהם.
בהמשך, בחנו החוקרים את ההיבטים החברתיים בכל המדינות, בהתאם לבדיקת השתלבות של נשים בחברה באמצעות מדד ה-GGI הבינלאומי. נמצא, כי במדינות שבהן קיים שוויון בין המינים, יש שיוון ביכולות המתמטיות.
על-פי הממצאים, נמצא למשל כי בשבדיה בהתאם למדד קיים שוויון מלא בין גברים ונשים ולא נמצאו במבחני פיזה במתמטיקה הבדלים בין הבנות לבנים. לעומת זאת, בטורקיה, מדינה עם פערים גדולים יותר בין המינים, יש הבדל בין בנים לבנות - 26 נקודות לטובת הבנים. בארה"ב התוצאות היו 10 נקודות פחות לרעת הבנות.
לדברי החוקרת פאולה ספינזה, "המחקר הוכיח בראש ובראשונה שעל כל מדינה לשאוף ככל שניתן לשוויון מלא בין המינים, לאפשר זמינות מלאה למשאבים ולהזדמנויות לכל, וכך יתקיים צמצום הפערים של הבנות מול הבנים במקצועות המדעיים ונראה יותר נשים מדעניות, וגם נשים מנהלות".