|
מאיר שטרית. תרגיל שקוף [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
בית המשפט העליון הורה (יום ג', 19.8.08) לשר הפנים מאיר שטרית להשיב על עתירה לביטול צו להקטנת מספר חברי מועצה ברשויות. מדובר בצו שיחיל על הבחירות בנובמבר 2008 שינוי מפתח חלוקת מנדטים. שטרית הבטיח כי השינוי יביא לצמצום מספר חברי המועצות ולצמצום ה"סחטנות הקואליציונית".
ההחלטה ניתנה בעתירה שהגיש חבר מועצת העיר תל אביב עו"ד רון לוינטל בדרישה להורות על ביטול הצו. זאת בטענה כי שטרית "שינה את כללי המשחק של הבחירות תוך התנהלותן באופן המנוגד לפסיקות בג"צ ולעמדה של המדינה...באופן לא ראוי, לא חוקי ומנוגד אף לכללי הצדק הטבעי". ההחלטה לטענתו "חסרת מידתיות וסבירות, פוגעת באינטרס ההסתמכות ובזכות לבחור ולהבחר ותוצאתה הסופית היא בטלות".
עוד טוען לוינטל כי הצו הוצא "מהרגע להרגע, ללא דיון מוקדם או התראה". הצו יקטין את מספר חברי המועצות בערים הגדולות באופן "שיחזק את ראשי הערים ויקל עליהם לבנות קואליציות עירוניות. לטענתו, הדבר יחליש את סיכויי נציגי המפלגות הקטנות להבחר. מדובר בצעד "שקוף" של שטרית, על-רקע מערכת הבחירות הפנימיות במפלגת קדימה ולאור מעמדם של ראשי הערים הגדולות "אשר הינם הנהנים העיקריים משינוי זה".
לא חסכון ולא חיזוק
העותר דוחה את נימוקיו של שטרית להוצאת הצו, חסכון וחיזוק השלטון המקומי. אין בכך חסכון, מאחר שחברי מועצות הערים פועלים בהתנדבות. כמו כן, הצעד יחליש את הדמוקרטיה וזאת בהעדרו של פלורליזם רעיוני וקושי של נציגי מגזרים שונים להבחר.
בעתירה קובל לוינטל על "עיתוי" הצו, בעיצומה של מערכת בחירות. לטענתו, שטרית "החליט לשנות את כללי המשחק בעת שהמשחק מתנהל". זאת לאחר שהעותר וחברי מועצות ערים נוספים, נטלו על עצמם התחייבויות כספיות לקראת הבחירות. ההתחייבויות חושבו על בסיס סיכויי הצלחת הרשימה ומספר חברי המועצה שהיו במועצה היוצאת. עוד טען כי התחייב גם בפני חברי רשימתו על סדר הופעתם, בהתבסס על סקרים לפיהם "סיכוי בחירתם מחושב על סמך מספר חברי המועצה כפי שהיו נכונים עד מתן הצו".
לוינטל טוען כי לו ידע שסיכוייו קטנים יותר וכי מספר המנדטים במועצה קטן יותר ובעקיפין עלה גם אחוז החסימה, "יכול ולא היה יוצא לדרך אליה יצא תוך שהוא מחוייב בחוזים עם ספקים, בהסכמים עם שותפים פוליטיים, בהזמנת מודעות ומדיה ובהקמת מטה בחירות, מכריז קבל עם ועדה על מועמדותו ונוטל על עצמו התחייבויות וכן הבטחות והצהרות המיועדות אל קהל בוחריו הפוטנציאליים".
הצו נחת "סתם ככה"
אמנם הצעד נעשה בסמכות אך "התזמון", מוציא את הפעולה מ"עולם הסמכות אל עולם הבטלות או למצער - הבטלות היחסית". עוד נטען כי התנהלותו של השר שטרית "לקתה בפגמים פרוצדוראליים מהותיים בראשם הפרת זכות הטיעון והשימוע של העותר ומועמדים אחרים כנגד שר הפנים האמור לייצג גם אותם ולסייע להם ולא רק לראשי הערים". לעותר לא ניתנה כל הזדמנות להשמיע את טענותיו והצו "נחת עליו ככה סתם".
לוינטל מבקש מבית המשפט "לבטל את הצו ולהורות על קיום הבחירות על-פי מפתח שהיה נכון ליום פתיחת מערכת הבחירות לפני החתימה על הצו החדש".
כאמור, בית המשפט העליון החליט כי העתירה תידון בפני הרכב עד 10.9.08 וכי על שר הפנים והיועץ המשפטי להגיב "לא יאוחר מ-4 ימים לפני מועד הדיון שייקבע".
מי יפסיד ומי ירוויח?
על-פי הערכות, בעקבות הצו, יצומצם ב-4 מספר חברי המועצה בירושלים, בתל אביב וברעננה. צמצום בשני חברי מועצה צפוי ב: גבעתיים, נהריה, עכו, עפולה, קריית גת, הרצליה כפר סבא, לוד, אשקלון, בני ברק, רמת גן, באר שבע, חולון, נתניה ופתח תקוה. בחיפה מוערך הצמצום בכ-6 חברי מועצה אך ברשויות כגון ביתר עלית, מודיעין ונתיבות צפוי דווקא גידול בשני חברי מועצה.