|
מדחי אל דחי [צילום: אליטליה]
|
|
|
|
|
הגנה מנושים [צילום: AP]
|
|
|
|
|
ביום שישי האחרון פנתה חברת התעופה אליטליה לבית המשפט ברומא בבקשה להגנה מפני נושים, מה שמסמל לדעת גורמי כלכלה, תעופה ותיירות את הידרדרותה של חברת התעופה הכושלת למצב ללא מוצא. סוכני הנסיעות, המוכרים את טיסותיה למרות מצבה, גורסים כי המצב מחייב כל סוכנות נסיעות לנקוט בכמה צעדי זהירות למניעת נזק כלכלי - היה ותחדל החברה להפעיל את טיסותיה באופן פתאומי, כפי שראינו בכמה מקרים באחרונה, כולל באייר-מדריד ובזום.
סוכני הנסיעות גורסים כי במקרה של הפסקת הטיסות של החברה עלולים לקוחות לבטל עסקות ששולמו בכרטיסי אשראי כשהם נתלים בטענה של היעדר תמורה. לדעתם, היענותה של חברת האשראי לביטול העסקה אינה מובנת מאליה, שכן מפסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט לתביעות קטנות התברר כי חברת ישראכרט סירבה לבטל עסקה של לקוח שרכש כרטיס טיסה של אייר-מדריד ולא עשה בו שימוש עקב קריסת החברה. ישראכרט טענה שהעסקה הושלמה - שכן הלקוח קיבל את כרטיס הטיסה לידיו מהסוכן.
אולם הנהלת ההתאחדות מכירה בכך שמדובר בפסק דין שניתן בערכאה נמוכה, וכי גם אם זאת אכן העמדה הרשמית והמחייבת של ישראכרט, הרי שאין היא מלמדת על מדיניותן של חברות האשראי האחרות. "אנו ממליצים לסוכני הנסיעות, בכפוף לשיקול דעתו של כל מנהל משרד", אומר המנכ"ל, יוסי פתאל, "לנקוט בצעדי זהירות במכירת כרטיסי טיסה של אליטליה, לפחות בכל הקשור באמצעי התשלום של הלקוחות. רצוי להבטיח תשלום שאינו חוזר, העברה בנקאית, מזומן או המחאות בלתי חוזרות".
ההתאחדות מצדה פנתה כבר היום למסלקת כרטיסי הטיסה והתשלומים בענף, BSP ישראל, בבקשה כי תקפיא את כספי אליטליה בישראל לחודש אוגוסט, ותימנע מלהעבירם לחו"ל אם תפסיק החברה את טיסותיה - וכי כספים אלה ישמשו לכיסוי נזקיהם של הנוסעים ושל סוכני הנסיעות אם יהיו כאלה.