|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

משבר הנדל"ן 2008: קיפאון בשוק - ההוזלות בדרך

בשורה לזוגות הצעירים: הודעת בנק ישראל על המיתון צפויה להביא בקרוב להוזלת דירות בעשרות אחוזים קיפאון בשוק דירות היוקרה
17/10/2008  |   אלעזר לוין   |   חדשות   |   תגובות
קיפאון בשוק הנדל"ן [צילום: פלאש 90]

דממה מבשרת רע (ליזמים) שוררת בשבועות האחרונים בשוק דירות היוקרה בתל אביב. יזמים האטו מאוד קניית מגרשים חדשים או בתים במרכז תל אביב, המיועדים להריסה ולבנייה מחדש.

בפרויקטים המובילים, כגון המגדל של ניקולס ברגאורין באלנבי פינת רוטשילד, או במגדל "העיר הלבנה" ברחוב מוהליבר, כמעט שלא מדווחים בשבועות האחרונים על מכירת דירות יוקרה. אין כמעט ספק: השוק נכנס לקיפאון. מחירי-השיא של דירות, 12,000 דולר למ"ר ויותר, שנראו כבר כמה חודשים כבלתי הגיוניים, עשויים להפוך בקרוב לבועת נדל"ן מסוכנת. איש אינו מעז להעלות מחירים, והחץ מורה כלפי מטה.

מי שהספיק למכור את הדירות שלו, יכול לנשום לרווחה ולחגוג. הדוגמה הבולטת היא משפחת הרצל חבס, שהצליחה למכור ברגע האחרון, לפני המשבר, את כל 45 דירות היוקרה במגדל רוטשילד, במחירים של עד 7,500 דולר למ"ר. הרצל חבס המנוסה הספיק גם למכור כמעט את כל 300 דירות היוקרה שלו בשני מגדלי יו, ב"פארק צמרת", בצפון העיר, במחירים דומים. גם אחד או שני יזמים אחרים, הבונים באותו מתחם, יכולים לשבת בשקט. משפחת פפושדו הצליחה למכור את כל הדירות - להוציא שני פנטהאוזים - במגדל שלה ברחוב אילת בדרום העיר.

דוגמה אחרת היא של חברת גינדי החזקות, שהספיקה למכור את כל 184 הדירות שלה בשני פרויקטים בפתח תקוה, וכן כמעט את כל הדירות היוקרתיות ב"מגדל השופטים" ברחוב אבן גבירול פינת השופטים בתל אביב. מה מצבם של האחרים, שלא מכרו עדיין דירות? קשה לדעת.

"בנייני העיר הלבנה" מורידה פרופיל

יצחק בן שוהם, בעל חברת "מגדלי העיר הלבנה", הוא אולי המוסמך ביותר לתאר את המצב. חברתו רכשה בשלוש השנים האחרונות כ-30 בניינים, רובם ישנים, במרכז תל אביב, והשקיעה בכך עשרות מיליוני דולרים. עד לפני חודשים אחדים הייתה החברה בחדשות, ודיווחה כל העת על עוד ועוד עסקות.

בארבעת החודשים האחרונים היא שקטה מאוד. בן שוהם מאשר ל-1NESW, כי הפסיק לרכוש בניינים חדשים, וכי מימש כמה מבניינים שכבר קנה. "זו לא העת לרכישות חדשות" - הוא קובע. גם את משרדיו החדשים, ברחוב בלפור פינת רוטשילד, חנך בצינעה, ללא טקס מרשים כפי שתיכנן תחילה. חברתו ממשיכה לפתח כמה פרויקטים שנותרו לה, אך בניגוד לעבר היא לא מדווחת על עוד ועוד מכירת דירות חדשות. שקט מאוד אצלה, והחברה מורידה פרופיל, במכוון.

יוסי אברהמי מוכר פחות טוב

היזם יוסי אברהמי החל באחרונה לבנות מגדל דירות יוקרה בן 13 קומות בגוש הגדול, בצפון החדש של תל אביב. הוא אומר בפשטות: "אנחנו מוכרים, אבל פחות טוב מבעבר". יש להניח שהוא לא מעלה מחירים, אלא אולי להיפך. במרכז העיר ניתן לראות מגרשים לבניה, שנוצרו על-ידי הריסת בנינים ישנים. המגרשים מוקפים גדר, שלט גדול המודיע בגאוה מיהם היזם, הקבלן והאחראים על המערכות - אך המגרש עצמו שומם זה כמה חדשים. חברת טופ השקעות מנסה לארגן קבוצה של ששה פרטיים לבנית בית קטן ברחוב טרומפלדור 48, במרכז העיר. היא מבטיחה, כי מחירי הדירות "יהיו נמוכים ב-20% עד 30% ממחירי השוק".

מלאי 1,100 דירות למכירה באזורים

חברת מעלות הורידה את הדירוג של חברת אזורים , בשליטת ישעיהו בוימלגרין, מ-A ל-A-. אנליסט הנדל"ן של החברה, אלעד רגב, אומר: "המיתון טרם הורגש בשוק המקומי, אך לא מן הנמנע , ששוק זה לא יוכל להמשיך ולפעול במנותק מההתפתחויות בשווקים של מדינות המערב". לאזורים עוד 1,100 דירות למכירה, ומגרשים לבנית 8,000 דירות - מלאי שדי והותר בו לכמה שנים. לא סתם מורידים דירוג של חברת נדל"ן. אגב, גם הדירוג של חברת אפריקה-ישראל ירד לפני מספר חדשים, בצעד שעורר תגובה נזעמת מצידה של הנהלת החברה.

דבריה המתונים של חברת מעלות נכתבו ב-5 באוקטובר. זה היה לפני 11 יום, חצי נצח. היום (16.10.08) הודיע בנק ישראל רשמית, שהוא מעריך שהמשק נכנס למיתון. הודעה זו תעשה את שלה ותהפוך לעובדה בשטח, שתשפיע במהירות על שוק הדירות. במיתון של 1966 ירדו המחירים תוך מספר שבועות ב-10%, ואחר כך בעוד 10%, וכן הלאה. דירות 3 חדרים חדשות בשיכון בבלי, צפון תל אביב, נמכרו ב-35,000 דולר, במקום מחיר התחלתי של 50,0000 דולר. עם כל מרחק הזמן, שערי החליפין והנסיבות, זוהי דוגמא טובה למה שעשוי לקרות כאן בקרוב.

מי יפסיד מירידת מחירי הדירות? היזמים, אילי ההון, בעלי המגרשים. מי ירויח? הזוגות הצעירים, העומדים לקנות את הדירה הראשונה בחייהם. כדאי להם לחכות עוד כמה שבועות או חדשים, כי ההוזלות בדרך.

נמדר הקפיא בניית מגדל בדיזנגוף

אחד האירועים הבולטים המצביעים על המהפך בשוק דירות היוקרה הוא הקפאת תוכניתה של חברת אירו-סאט לבנות מגדל מגורים יוקרתי בן 17 קומות ברחוב דיזינגוף פינת פרישמן בתל אביב. אירו-סאט, בשליטת אחד מגדולי היהלומנים בארץ, אברהם נמדר.

החברה רכשה את המגרש אשתקד מהאחים קחתן ב-15 מיליון דולר, ואפילו ביקשה מהעירייה לאשר לה הגדלת המגדל ל-30 קומות. עד היום מכרה החברה רק דירה אחת, בת 145 מ"ר, ב-3.5 מיליון שקל. קצב המכירות האיטי, שאפשר אולי להסבירו בכך שאין עדיין היתרי בנייה, הוא רק קצה הקרחון.

חברת אירו-סאט ניהלה באחרונה מו"מ עם אחד הבנקים, לקבלת הלואה של 50-40 מיליון שקל למימון הבניה. הבנק דרש, כתנאי , הון עצמי של 10 מיליון שקל. לפני כחדשיים החליטו הבעלים לגייס את ההון על-ידי הקצאה פרטית של מניות לשלשת בעלי המניות הבכירים - נמדר, אחיינו ג'קי ליוטין ושותפו (בחברות פיננסיות) מיכאל בן-דוד. השלשה, עם בן המשפחה משה נמדר, הם בעלי 80% בפרויקט.

השבוע (15.10.08) הודיעה קבוצת נמדר על הפסקת המו"מ על ההלואה למספר חדשים, וממילא ביטלה גם את ההקצאה הפרטית. שימו לב לנימוקים: "האירועים האחרונים בשווקים הפיננסיים בארץ ובעולם, התנודתיות הרבה בשוק הנדל"ן, אי הודאות הכלכלית, החמרת תנאי האשראי". במלים פשוטות: אנחנו חוששים ששוק דירות היוקרה נכנס למיתון, ולכן החלטנו להקפיא את הבניה ואת תוכניות המימון לכמה חדשים - לפחות. אגב, אירו-סאט זקוקה לכסף מזומן לתיפעול שוטף, ונמדר, יחד עם פלד, הלוו לה 700 אלף שקל לשלשה חדשים, ברבית 9.5% על בסיס שנתי.

לא רחוק משם, ברחוב צדדי, עומדים יזמים פרטיים לבנות בית מגורים יוקרתי בן 5 קומות הם קנו בנין ישן והרסו אותו. הבניה עצמה מתעכבת. ההסבר הרשמי הוא, שהיזמים ביקשו מהעירייה אישור לקומה נוספת. אבל האם העובדות הרשמיות הן המדויקות? האם באמת מכרו את כל הדירות? האם הקפאת הבניה היא רק תוצאה של המתנה להחלטות הוועדה לבנין ערים?

שקט באפריקה-ישראל בירושלים

ההאטה הגיעה גם לירושלים. המשקיעים מארה"ב, שהיו קונים מובילים של דירות יוקרה, נעלמו כמעט לחלוטין לאחר פרוץ המשבר הכלכלי בארצם. משקיעים צרפתיים עוד קנו דירות. אך המשבר האחרון הביא לשיתוק כמעט מוחלט במכירת דירות יוקרה בבירה. כמו בתל אביב, שורר שקט גם בירושלים, אצל חברת אפריקה-ישראל, האמורה לבנות חמישה פרויקטים יוקרתיים, חלקם ברחוב הנביאים המבוקש, חלקם עם שותפים.

תחזית הרווח נחתכה - המגרש למכירה

חברת נידר, בשליטת האחים רחמין, היא בעלת מגרש במיתחם הולילנד, שכונת בית הכרם, לבנית 220 דירות (לפחות). החברה רכשה את המגרש "לפני המבול", ביולי אשתקד, ב-175 מיליון שקל, והעריכה שתרויח 350 מיליון שקל ממכירת הדירות. כבר לפני כמה חדשים הורידה החברה את תחזית הרווח ל-200 מיליון שקל, בשל הקשיים בארה"ב, שממנה היו אמורים לבוא רבים מהקונים. נידר נקלעה כידוע לקשיים, ונמצאת תחת הקפאת הליכים. בקרוב ינסו הנאמנים למכור את המגרש, ומעניין יהיה לראות מי יהיה מוכן לקנותו במצב הנוכחי, וכמה ישלם.

תאריך:  17/10/2008   |   עודכן:  18/10/2008
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משבר הנדל"ן 2008: קיפאון בשוק - ההוזלות בדרך
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משיח
17/10/08 12:56
2
הרשלה
17/10/08 13:05
3
מ כוערת
17/10/08 14:59
 
אחד העם 2
17/10/08 15:59
4
ישראל ישראלי
17/10/08 18:08
 
דובר מלדן
19/10/08 09:58
5
מוריצי
19/10/08 13:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענקית התוכנה מיקרוסופט עשתה (יום ו', 17.10.08) מאמצים לבלום את חרושת השמועות שעוררו דבריו של המנכ"ל, סטיב בלמר, בדבר האפשרות שמיקרוסופט עדיין מעוניינת ברכישת חברת מנוע החיפוש יאהו.
17/10/2008  |  משה ריינפלד  |   חדשות
הסכנה להתמוטטות מערכת הבנקים בעולם חלפה, בזכות התערבותן של הממשלות, אך עדיין יהיו לכך השלכות כלכליות. כך אמר (יום ו', 17.10.08) אדייר טרנר, יו"ר הרשות לשירותים פיננסיים (FSA), שהיא הגוף המפקח על הבנקים בבריטניה.
17/10/2008  |  משה ריינפלד  |   חדשות
בזמן שמחירי חומרי הגלם צונחים בשוקי העולם, והמניות של חברות הכרייה נופלות, מתכנן קונסורציום של יצרני פלדה גדולים ביפן ובקוריאה לבצע עסקה נועזת של רכישת אחת מהחברות הגדולות בברזיל לכריית ברזל ב-4 מיליארד דולר. כך מוסר (יום ו', 17.10.08) העיתון הלונדוני טיימס. הקונסורציום האסיאני, שיודיע כנראה ביום ו' על תוכניתו, ינצל את המפולת בשווקים, וייצור שביב של תקווה בקרב יצרני הפלדה הגדולים בעולם, אומר טיימס.
17/10/2008  |  משה ריינפלד  |   חדשות
בורסות אירופה נסחרות בעליות בעקבות תוכנית הממשל האמריקני לרכוש אג"ח מהבנקים ולאחר פרסום הדוח הרבעוני של גוגל, שהראה גידול ברווחים ובמכירות, בניגוד לתחזיות האנליסטים. בורסת לונדון עולה ב-3.7%, פרנקפורט מתחזקת ב-2.3%, פאריס מוסיפה 3.9%. מדד דאו ג'ונס סטוקס 600 הכלל אירופי מוסיף 3.9%. מדד MSCI העולמי עולה ב-1.4% בדרך לעלייה השבועית החדה ביותר מאז 2003.
17/10/2008  |  ירון הופמן  |   חדשות
נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, העביר לנשיא סוריה, בשאר אל אסד, מכתב חשאי הכולל הצעה אמריקנית לנסיגה ישראלית מרמת הגולן בתמורה לפירוק הברית הקיימת בין סוריה לאירן. כך דיווח (יום ו', 17.10.08) העיתון הכווייתי 'אל ג'רידה'.
17/10/2008  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
דן מרגלית
דן מרגלית
היא רצתה להיות בתו של משה דיין, שהיה אישיות מקרינה ושנויה במחלוקת ובעייתית, ובעיקר מיוחדת במינה, כה מקורית
אלון קוחלני
אלון קוחלני
ביה"ד הארצי לעבודה דן בסוגיה שהייתה במשך עשרות שנים נטושה במחלוקת פרשנית וקרא למשרד הפנים לעשות סדר (ע"ע (ארצי) 58770-11-23 ריוא חטיב נ' עמותת עורכי דין למינהל תקין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il