|
נוף נחל יתלה [צילום: עמית בלבן]
|
|
|
|
|
מועצת הגנים והשמורות הודיעה (ה', 6.11.08) כי היא תומכת בחלופה שגיבשה רשות הטבע והגנים, לפיה הרכבת המהירה של רכבת ישראל בין ירושלים לתל אביב תעבור בתוך חפיר בקרקע של נחל יתלה, ולא בגשר שחוצה את שני צדדיו. מדובר בצעד נוסף שעשוי להביא לשינוי תוואי הנסיעה אל הבירה.
לקראת קידום עבודות הפיתוח של קו הרכבת המהירה לירושלים, נערך אמש (ה') דיון בהשתתפות ארגוני הסביבה: החברה להגנת הטבע, קרן קיימת לישראל ורשות הטבע והגנים, המבקשים לדאוג לכך שמסלול הרכבת ייבנה בצורה הסביבתית ביותר. הם דנו במסלולים חלופיים למסלול הרכבת שהציעה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה.
עם זאת, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה היא זו העתידה להכריע בשאלת חלופות המינהור בנחל יתלה, וכן בסוגיית עודפי העפר שייווצרו כתוצאה מכך. על-פי תוכניות רכבת ישראל, עוברת המסילה בנחל יתלה, שלפי כל המדדים הסביבתיים הוא אחד האזורים הרגישים והערכיים ביותר בהרי יהודה ובארץ כולה.
לטענת ארגוני הסביבה, ביצוע העבודות הנדרשות להקמת המסילה עתיד להמיט הרס נופי ואקולוגי על הנחל וסביבותיו, ולפגוע אנושות גם בגן הלאומי הרי יהודה הסמוך.
רשות הטבע והגנים הציעה, על-פי חוות דעת של מומחה בינלאומי, לשנות את תוואי התוכנית ובמקום להקים גשר המאחד בין שתי מנהרות, להעמיק את תוואי המנהרות ולאחדן למנהרה רציפה אחת ללא הצורך בגשר שיקשר ביניהן. הארגונים הירוקים מאוחדים בדעתם כי החלופה שהציעה רשות הטבע והגנים היא זו שיש לאמצה.
לדברי אלי אמית, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, קו הרכבת לירושלים הוא פרויקט לאומי חשוב שיש לקדמו, והרשות תומכת בו בשתי ידיים. אלא שפתרון תחבורה בעל ערך סביבתי, אמר אמית, אסור לו שיבוא על-חשבון הסביבה. "בידינו חלופה תכנונית המונעת את הצורך בפגיעה חמורה בטבע, אשר כל הגורמים המקצועיים מהשורה הראשונה בארץ ובעולם, סומכים עליה את ידיהם".
בנוסף, חפירות בהר להנחת המסילה צפויות ליצור למעלה משלושה מיליון מ"ק עודפי עפר, אותם מבקשת רכבת ישראל לערום בלב השטחים החקלאיים הפתוחים בעמק איילון. ארגוני הסביבה, הטוענים כי פעולה כזו תפגע במערכת הניקוז ובאיכותם החקלאית של השטחים המעובדים כיום, הציעו כפתרון חלופי העברת העפר למחצבת בית מאיר, המהווה לדבריהם "פצע פעור בהרי יהודה", ובכך תתאזן במידת מה הפגיעה בנוף המורשת.
תוכנית ספדי לא מתה
לא מדובר בסוף פסוק בגזרת הרי ירושלים. בתוכנית מתאר ירושלים החדשה שפורסמה לאחרונה על-ידי משרד הפנים, אזור היערות הנמצא מערבה לעיר מוגזר כ"אזור לתכנון עתידי". מדובר בשטח יערות בו תוכננו להיבנות 22 אלף יחידות דיור במיזם המוכר כ'תוכנית ספדי', שבוטל ונגנז לאחר מאבק ציבורי ארוך של פעילי סביבה ותושבי העיר.
כעת ישנו חלון זמן של 90 יום בו ניתן לציבור הרחב להגיש ערעורים על התוכנית, שיימשך עד ינואר 2009. הקואליציה לשימור הרי ירושלים עתידה להיפגש בתחילת דצמבר ולדון בצעדים שיינקטו בהתאם.