|
הסקייפ והמסנג'ר כבר לא נותרו לבדן: מעתה שירות וידיאו-צ'אט גם לגוגל [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
שירות המייל של גוגל, Gmail, זכה הערב לשדרוג משמעותי. לשירות הצ'אט המובנה בחשבון הדואר האלקטרוני, הצטרפו יכולות לקיים שיחות קוליות ושיחות וידאו מתוך הדפדפן. השירות החדש הושק הערב ויהיה זמין לכל הגולשים בהדרגה במהלך השעות הקרובות. כמו כן, השירות הושק ב-53 שפות בהן עברית.
"לה-שאפל, מנהל המוצר בגוגל: 'עשינו מאמצים מיוחדים כדי שהשירות יהיה מותאם גם לסביבות ארגוניות ופרטיות שמשתמשות בהגנות כמו פיירוול; זה היה אתגר טכנולוגי ניכר; הצוות עבד על השירות במשך למעלה משנה"יכולות הקול והווידיאו שנוספו משולבות בצ'אט הטקסטואלי הקיים. גולש שמעוניין לקיים שיחה קולית או וידאו-צ'אט יוכל להקליק על כפתור Start voice chat או Start video chat ולהתחיל לשוחח. ניתן לבצע שיחת וידאו גם אם אין מצלמת רשת.
בניגוד לצ'אט המובנה, על-מנת ליהנות מן השירות יש ראשית להתקין תוכנה קטנה (Plug-in) לדפדפן. את התוסף ניתן להוריד בכתובת הבאה: mail.google.com/videochat. לאחר ההתקנה יש לסגור ולהפעיל מחדש את הדפדפן.
שירותים של שיחות קוליות ווידאו אינם תופעה חדשה באינטרנט ובשנים האחרונות החלו כל תוכנות המסרים המיידיות כמו לייב מסנג'ר של מיקרוסופט ויאהו מסנג'ר לכלול יכולות שכאלה. ובל נשכח את שירות סקייפ, שהיה החלוץ בתחום, ועדיין מוביל הן באיכות והן במגוון האפשרויות שהוא מציע לצרכנים. עם זאת, שילוב יכולות קול ווידאו במסגרת הדפדפן, ובמסגרת שירות המייל הנפוץ ג'ימייל, עשוי למשוך משתמשים רבים שלא טרחו קודם לכן לקיים שיחות וידאו ושיחות קוליות. הסיבה לכך היא היא פשוטה - בעוד משתמשים רבים מפוזרים בין תוכנות שיחות שונות, אם הם בכלל טורחים להפעילן, ג'ימייל הוא שירות פופולרי שבו לכל משתמש יש לעיתים מאות אנשי קשר שמשתמשים בו בתדירות גבוהה.
סרז' לה-שאפל, מנהל המוצר מצוות הפיתוח של גוגל בשוודיה, סיפר בראיון בלעדי ל-TheMarker IT, כי התוסף שפותח בגוגל עושה שימוש במקודדים (codecs) מיוחדים המאפשרים העברה של איכות קול ווידאו גבוהות במיוחד. "בפיתוח של השירות התמקדנו במספר היבטים: התמקדנו בליצור רמת עיכוב (latency) נמוך במיוחד בהעברה של הקול והווידאו. מעבר לכך, עשינו מאמצים מיוחדים כדי שהשירות יהיה מותאם גם לסביבות ארגוניות ופרטיות שמשתמשות בהגנות כמו פיירוול. כדי לאפשר את זה השתמשנו במודל היברידי. במידה שניתן ליצור תקשורת P2P, כלומר תקשורת ישירה בין המחשבים של שני המשתמשים, השירות עושה שימוש בערוץ זה, בהיותו הערוץ המיטבי. כשלא ניתן לעשות זאת, למשל, בגלל הגנות של פיירוול, אנחנו פונים לערוצי תקשורת של גוגל, שיקשרו בין שני המחשבים", ציין לה-שאפל. הוא הוסיף כי השירות נועד לסביבת חלונות ומק, ולא למכשירים סלולאריים.
לה-שאפל סיפר כי למרות שטכנולוגיות להעברת שיחות קול ווידאו באינטרנט נפוצות מזה זמן לא מועט, "היה זה אתגר טכנולוגי ניכר", ומיין כי הצוות עבד על השירות במשך למעלה משנה". הוא הסביר כי האתגר הטכנולוגי העיקרי היה לאפשר העברת וידיאו וקול ברמה גבוהה, ולהתאים את השירות ל-53 שפות שונות".