|
מטוס ללא טייס מסוג "הרון" של התעשייה האווירית [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
צבא קנדה, הפועל כיום באפגניסטן, יפרוס בקרוב צוותים וציוד להקמת מערך תעופתי כחלק מכוח פעולה מאוחד (Joint Task Force). אחת מהטייסות היא טייסת מל"ט (מטוס ללא טייס) מסוג "הרון" מתוצרת מפעל מלט של חטיבת כלי טיס צבאיים של התעשיה האווירית. כך מוסרת (יום ג', 23.12.08) סוכנות הידיעות הקנדית CanWest, מפי משרד ההגנה הקנדי ובכירים בחברת MDA הקנדית.
במסגרת פרויקט NOCTUA, המוערך בכ-81 מיליון דולר, סיפקו לא מכבר התעשיה האווירית ושותפתה הקנדית MDA את מל"ט ה"הרון" הראשון שייכנס בפברואר 2009 לתעסוקה מבצעית באפגניסטן.
על שיתוף הפעולה בין התעשיה האווירית לשותף הקנדי אמר דויד הרדגרייבס, סמנכ"ל לפתרונות מידע משולבים בחברת MDA, המספקים את התמיכה הטכנית במל"ט, כי השימוש במל"טים חדש יחסית בצבא הקנדי. "בישראל צברו למעלה מ-30 שנות ניסיון ולמעלה מ-450 אלף שעות טיסה. עשינו הערכות והשוואות ואנו מאמינים כי הישראלים טובים יותר בתחום כלי טיס בלתי מאויישים מאשר האמריקנים. בישראל נלמדו לקחים שרק ניסיון של שנים יכול ללמד".
הרדגרייבס הוסיף כי "בזכות שיתוף הפעולה עם התעשיה האווירית אנו נמצאים בחזית הטכנולוגיה, זוהי קפיצת מדרגה משמעותית. קיימת זרימה של מידע ונתונים בזמן אמת ושלל אפליקציות נוספות הממצבות את ה"הרון" כבעל ערך מוסף בשדה הקרב ומעניקות למקבלי ההחלטות יתרון משמעותי. אנו שמחים כי ניתנת לנו ההזדמנות לתמוך במערך הלוחם של הכוחות הקנדיים".
שמואל פליק, מנהל השיווק במפעל מלט מחטיבת כלי טיס צבאיים בתעשיה האווירית אמר כי ברמה הטקטית, קיימים מתחרים רבים, אך כאשר מגיעים לרמה האסטרטגית, לא הרבה חברות יכולות להציע פתרונות כוללים כמו אלה של התעשיה האווירית.
"הרון 1" הוא מל"ט לביצוע משימות אסטרטגיות וטקטיות. משקל ההמראה המרבי של ה"הרון" עומד על 1,150 קילוגרם והוא בעל יכולת שהייה באוויר של למעלה מ-45 שעות.
ה"הרון", בעל הזנב המפוצל והשילדה הצרה, מחליף את המל"ט מסוג Sperwer מתוצרת חברת Sagem הצרפתית, שפעל עם הכוחות הקנדיים באפגניסטן בשנים האחרונות, אך נתקל בקשיים בתפקוד בתנאי מזג אוויר קשים כמו סופות אבק וחול, ורוחות חזקות.
סגן אלוף אלכס טאפר, מנהל תוכניות המל"טים מטעם משרד ההגנה הקנדי, אמר כי מכל הדיווחים ששמע עד כה הוא מרוצה מרמת הביצועים של ה"הרון" והיעדים שהושגו.
מנסים לחדור גם לשוק האזרחי הקנדי
התעשיה האווירית ו-MDA מפתחות אסטרטגיות חדירה לשווקים פוטנציאלים בתחום כלי הטיס הבלתי מאויישים בקנדה גם בתחום האזרחי, בהם הגנה ופיקוח על צינורות גז ונפט, איתור שריפות וסיורים אוויריים בסביבת אירועים משמעותיים עם ריכוזי אדם מאסיביים כמו אולימפיאדת החורף בוונקובר שתתקיים בשנת 2010.
"בקנדה הפנימו את הצורך בשימוש בכלי טיס בלתי מאואישים ואת הידע שפיתחנו. אנו מעוניינים לטפל בכל צרכי הקנדיים בין אם בינלאומיים ביטחוניים ובין אם מקומיים אזרחיים והגנת המולדת", ציין פליק.