|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

בוועדת החקירה: 'הדשא האסור' של אולמרט

עדויות בפני הוועדה הממלכתית למשבר המים: ראש עיריית רמת גן - אנרכיה בנושא המים בכיר בתנועה הקיבוצית - ראש הממשלה אולמרט נתן חסות לשתילה אסורה של דשאים בטבריה ראש מכון המים בטכניון: פקידי האוצר והעיתונאים פועלים נגד מתקני התפלה
01/01/2009  |   רותי אברהם   |   חדשות   |   משבר המים בישראל   |   תגובות
אולמרט. דשא ירוק יותר בטבריה [צילום: AP]

ועדת חקירה ממלכתית למשבר המים יוצאת לדרך
רותי אברהם
דיוני ועדת חקירה ממלכתית למשבר המים נפתחים (ד') * מנהל רשות המים פרופ' אורי שני - עד ראשון בפני הוועדה * הוועדה בראשות פרופ דן ביין תחקור את תפקוד הממשלה
לרשימה המלאה

   עופר וולפסון
משלחת מוירג'יניה תבחן טכנולוגיות מים ישראליות

בשעה שממשלת ישראל מתהדרת באירוח משלחת מארה"ב לצורך בחינת אפשרויות הטמעת טכנולוגיות ישראליות מתקדמות בתחום המים, בחצר האחורית - בוועדה החקירה הממלכתית למשבר המים, התמונה קודרת. שלל העדים בפני הוועדה חושפים שותפויות "מתמיהות" בין האוצר, המוביל קו של התנגדות להקמת מתקני התפלת מים, לבין עיתונאים. מעברם של מתנגדי התפלת מים בכירים מהאוצר, אל תפקידים במסגרת חברות המקימות מתקני התפלה, וגם טענות בכיר בתנועה הקיבוצית על אנרכיה בנושא החוקי במשק המים. אנרכיה זו הובילה לטענתו לכך שבפארק חדש בטבריה, עליו פרש ראש הממשלה אהוד אולמרט את חסותו, נשתלו מאות דונמים של דשא חדש. שתילה העומדת בניגוד לתקנה חדשה האוסרת שתילת דשא חדש.


ראש העיר: אנרכיה בנושא המים

ועדת החקירה למשבר המים ממשיכה בדיוניה. אמש (יום ד', 31.12.08) הופיע בפניה ראש עיריית רמת גן צבי בר, אשר טען כי הטיפול בנושא המים ברשויות גובל באנרכיה. הפרטת נושא המים באמצעות חוק תאגידי המים והביוב גרם, לדבריו, לבזבוז מים בשיעור של 20%. במקום שתאגידי המים ישפרו את השירות לתושב, קורה לדבריו ההיפך. החברות המופרטות לנושא המים מתעניינות יותר בהפעלת מערכת משומנת של מנכ"לים וסמנכ"לים מאשר במתן השירות לתושב. בר אמר כי 15 הרשויות הגדולות במדינה דורשות מהממשלה לפטור אותן מחיוב הקמת תאגיד מים עירוני.

תמיכה בעמדתו הביע יועץ תשתיות עירוניות ומרכז תשתיות המים והביוב בשלטון המקומי משה אבנון, אשר מתח ביקורת על הפעלת חוק תאגידי המים במסגרת ההפרטה. החוק גורם לטענתו "לנזקים בלתי הפיכים" לרשויות ואינו משרת את התושבים. מים הם "מונופול טבעי" שהמדינה חייבת כשירות לאזרח. "הרפורמה במשק המים להקמת הרשות הממשלתית למים וביוב נחקקה בחופזה ללא שיקול דעת רציני ואמיתי. היום אין ברשות המים נציגות לעיריות, לתעשיינים ולחקלאים וכל ההחלטות מתקבלות בידי פקידות ממשלתית בלבד". בין היתר הצביע אבנון על העובדה כי כיום ישנם 132 תעריפי מים שונים ברשויות, "מצב היוצר אי בהירות בתעריפים ומטיל מעמסה על השכבות החלשות במדינה".


הפארק בחסות אולמרט - הדשא בניגוד לתקנה

מנהל אגף הכלכלה בתנועה הקיבוצית, איתמר שוויקה, האשים את הממשלה כי בהתנהלותה בנושא המים היא "סוגרת" את החקלאות במדינה. המשבר במשק המים הוא לטענתו "תולדה של מחדלי הממשלה בלקיים את החלטותיה ליצירת המקורות הנדרשים. הקורבן היא החקלאות. המדינה בחרה בשנים האחרונות בפתרון הקל והפשוט מכולם: במקום ליצור מקורות מים חדשים - הם שולחים את ידם לכמויות המים המוקצות לפי החוק לחקלאות ומקצצים שוב ושוב".

הגישה "הכלכלית" של הממשלה הובילה לתמיכה בהעלאת מחירים כמפתח לפתרון בעיות. שוויקה אף חשף כי בשל האנרכיה בנוגע לתקנות וכללים בשימוש במים, גם ראש הממשלה אהוד אולמרט, שותף לכאורה להפרת הכללים. מדובר בחסות שנתן אולמרט לפתיחת פארק חדש בטבריה שבו נשתלו בניגוד לכללים מאות דונמים של דשא חדש.


האוצר והארץ - נגד מתקני התפלה

מתקפה חריפה על התנהלות הממשלה בטיפול במשבר המים נשמעה מפי ראש מכון המים בטכניון, פרופ' רפי סמית. סמית אמר כי בשנת 2002 החליטה הממשלה על תוכניות מאסיביות להתפלת מים, כ-400 מיליון מ"ק לשנה, אך למרות ההחלטה הוקמו מאז רק שני מתקנים שהיקף ייצורם 130 מ"ק לשנה, "כשליש מההחלטה המקורית". מתקנים אחרים לדבריו לא הוקמו בעיקר בשל "סחבת והערמת קשיים אינסופיים מכל הכיוונים בעידוד אנשי האוצר. השפל הבולט ביותר היה ההחלטה לתת בידי מקורות את בניית מתקן אשדוד בהיקף של 45 מיליון מ"ק לשנה. המתקן מעולם לא הוקם והביצוע נדחה כל הזמן באמתלות שונות, בעיקר על-רקע הדרישה של האוצר להפריט את החברה".

סמית מתח ביקורת קשה על "אנשי האוצר" שחברו לטענתו יחד עם עיתונאים כגון "נחמיה שטרסלר ודומיו", כדי למנוע את הקמת מתקני ההתפלה. "פגישות מקריות עם נציגי האוצר העלו סוג מאד מסוים של אנשים צעירים מאד, המגלים בורות עמוקה בענייני מים עליהם הם מופקדים, אשר לא מגיבים לשאלות כלפיהם, עונים רק למה שהחליטו מראש, מתעלמים מכל דבר אחר. נראה כאילו הם מכוונים לצורה זו של התנהגות... כל נושאי המים, הצרכים, בנין העל הכלכלי על בסיס המים והחקלאות, תעשיית המזון וכו, אינם מעניינם. הם מסתכלים רק על ההבדל בין עלות המים המותפלים לעלות המים המופקים מבארות וטוענים שההבדל יעלה הרבה כסף לקופת המדינה. אין להם כל התייחסות לכמה יעלו לקופת המדינה כל ההפסדים הקשורים לבניין העל-תעשייתי הבנוי על מקורות המים". "הידענות כביכול והשחצנות של פקידי האוצר", מוסיף סמית, גורמת לסכנת המלחת מקורות המים עקב שימוש יתר.


הצפת העיתונות במידע שקרי

סמית העלה תמיהות על התנהלות האוצר אשר הציב כתנאי להשתתפות חברות ישראליות במכרזי מתקני התפלה, שותפות עם חברות זרות כמו החברה הצרפתית ויואליה זאת כדי "לוודא יכולת". אלא, שלחברה זו "לא היה קודם מתקן התפלה. מאז הקמת המפעל היא מכריזה עליו כעל מתקן בבעלותה, ומתחרה בנושאי התפלה עם החברות הישראליות".

הוא חושף עוד כי רוב מחקרי ההתפלה בארץ ממומנים על-ידי חברות בחו"ל והקהיליה האירופית, וכאשר נעשה ניסיון להקים ארגון כמו ווטרפרונט לצורך "הגדלת הנתח המחקרי לכיווני מים בארץ", האוצר מנע בשיטתיות כל התקדמות בנושא. "היום כל העולם עובד על טכנולוגיות מים, ישראל ממשיכה לשבת על הקיים, דהיינו לסגת".

סמית העלה טענות על חשש לשחיתות בהתנהלות אנשי האוצר. לטענתו מתרחשת "תופעה מוזרה" לפיה "אנשים העוזבים את האוצר מתקבלים לאותם ארגונים מהם מנעו להתפתח במשך השנים. בתחום המים זה מאד בולט - מנכ"לי מקורות לשעבר, מנכ"ל IDE ועוד". עוד טוען סמית כי האוצר נוהג בנושא המים כמו שהוא נוהג באקדמיה, "התקפות האוצר על האקדמיה דומות מאד להתקפות נגד נושאי המים. הצפת העיתונות במידע שקרי על האקדמיה (ב'הארץ'...). אולי גם כאן מכינים אנשי האוצר את המקום לתפקידים עתידיים??".


'חנות המכולת' של האוצר

לטענת סמית את משרד האוצר מאיישים "בוגרי פקולטות לכלכלה, חסרי ניסיון בכל דבר אחר. הם נכנסים מיד לתפקידים בכירים ומנהלים כל אחד בתחומו את הנושאים על-פי ספרי התיאוריה האמריקניים בכלכלה. שמעתי פעם פקידת אוצר כבת 25 אומרת : 'למה צריך לעזור לתעשיה במחקרים בתחום המים? הרי מחקרים בתחום תאי גזע הרבה יותר חשובים..' התנהגות האוצר שוללת קיום חקלאות במדינת ישראל. כנראה שהם חושבים שאפשר לייבא את הכל מבחוץ. ראו מחיר הלימונים לפני כמה חודשים (26 שקלים לק"ג)".

האוצר לטענתו מנהל את המדינה כאילו הייתה "חנות מכולת שלו", וזאת "מבלי להבין מה טפל ומה עיקר. האוצר מעז לשנות החלטות הממשלה, כאילו הוא נמצא מעלה. תלונת שר התשתיות נכונה. התנהלות אנשי האוצר הביאה למשבר עמוק בנושא המים בישראל. הגענו השנה למצב הקשה ביותר בעולם ואין כרגע פתרון לכמה שנים קדימה".

בסיכום עדותו ביקש סמית מהוועדה לבדוק את "פעילות האוצר והקשר שלו עם העיתונים הגדולים, וכן לבדוק אינטרסים של בכירי האוצר לקראת יציאתם לשוק הפרטי". הוא הוסיף כי לטעמו "יש לרענן את פעילות המשרד, להכניס הנהגה שמבינה גם נושאים אחרים, אנשים שהוכיחו יושרה ושיקול דעת אשר יובילו את המשרד לשיקול דעת מקצועי לטובת המדינה והמשק גם מעבר לתיאוריות בספרי הכלכלה".

תאריך:  01/01/2009   |   עודכן:  01/01/2009
רותי אברהם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בוועדת החקירה: 'הדשא האסור' של אולמרט
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א מ רול
1/01/09 13:39
2
הזהרו מהצבועים
1/01/09 14:07
פורום: משבר המים בישראל כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו אמר (יום ה', 1.1.09) כי יש לבצע הפחתה רב שנתית במיסוי, מעבר לתוואי המקורי, ולהתחילה מייד.
01/01/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ברקוביץ', שעוסקת באופנה וסטיילינג כבר למעלה מעשר שנים, תגיש פינה שבועית קבועה שתעסוק בעולם האופנה, המתלבשים, הסיפורים והאנשים מאחורי העולם הכי צבעוני בבידור. בנוסף, אילנה תגיש כתבות נבחרות בתוכנית ותסקר אירועי אופנה גדולים בארץ ובחו"ל.
01/01/2009  |  מערכת סרט  |   חדשות
השליטה באזור הירוק המבוצר של בגדד, סמל הכיבוש האמריקני של עירק, מועברת (יום ה', 1.1.09) לידי שלטונות עירק, במסגרת סדרה של העברות שטחים ברחבי עירק, המביאות לידי ביטוי את חידוש הריבונות העירקית לאחר שש שנות כיבוש.
01/01/2009  |  משה ריינפלד  |   חדשות
מדענים בסין דיווחו כי גילו קבוצת מאובנים של דינוזאורים במזרח המדינה, והם מאמינים כי מדובר באוסף הגדול ביותר שנמצא עד כה.
01/01/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות

עדיין לא ידוע אם דודו אוואט יפתח בהרכב הקבוצה מפלמה מול ברצלונה בקאמפו נואו בשבת, אבל בטוח שביציעים יהיה שמח. דייגו ארמנדו מראדונה, שחקן בארסה לשעבר ומאמן נבחרת ארגנטינה בהווה, כבר הודיע שיגיע למשחק בכדי לצפות בליונל מסי.


01/01/2009  |  מערכת אתר ספורט 5  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משבר המים בישראל  /  מי ומי  
ביזבוז המים הגדול בהמתנה למים חמים  /  מחלקה ראשונה
רשות המים: "הכותרת במעריב – מופרכת"   /  עידן יוסף
נציב המים: "אנו שבויים במהלך שמושפע מהקב"ה"  /  עידן יוסף
מי אחראי למשבר המים  /  יוסטה בלייר
מחדל המים  /  אילן אשל
משבר המים   /  ד"ר יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il