|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

בית המשפט העליון זיכה את שבס וקבע: לא הסתיר מאומה מראש הממשלה רבין

הורשע במחוזי בניסיון לקבל שוחד; הפרקליטות נחלה מפלה; השופטים קבעו: יצחק רבין הטיל על שבס קידום העסקה, שבס לא הסתיר ממנו דבר; שבס, נרגש, הודיע: אני עולה לקברו של רבין; שרון ומצנע התקשרו לשבס ובירכו על הזיכוי; תגובת הפרקליטות: נשקול בקשה לדיון נוסף
30/01/2003  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   תגובות

 קישורים
  רשימה קודמת: הדובדבן החדש בפרשת שבס

  פסק הדין המלא: מדינת ישראל נ' שמעון שבס

 שמות קשורים
  שמעון שבס
  אליהו מצא
  דליה דורנר
  מרים נאור
  עדנה ארבל
  צבי קלנג

בית המשפט העליון זיכה - זיכוי מוחלט, את מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, שמעון שבס, מכל העבירות שיוחסו לו. בית המשפט העליון קיבל את הערעור שהגיש, ודחה, במקביל, את הערעור שהגישה המדינה על קולת עונשו, כביכול.

דליה רבין אמרה בתגובה, כי היא שמחה בזיכויו של שבס. מלכתחילה, אמרה, לא היה מקום להגיש כתב אישום. ראש הממשלה אריאל שרון, התקשר אל שבס ובירכו על הזיכוי. יו"ר העבודה, עמרם מצנע, בירך על הזיכוי והזמין את שבס לשוב לפעילות מלאה במפלגת העבודה. הפרקליטות מסרה בתגובה, כי היא תשקול בקשה לדיון נוסף בפרשה (ראו התגובה המלאה בהמשך).

[על מעשיה ומחדליה של הפרקליטות, ראו קישורים]

בית המשפט פסק, כי שבס אומנם פעל תוך ניגודי עניינים (בידיעת יצחק רבין ז"ל, שמינה אותו לטפל באותה עסקה נשוא כתב האישום), כאשר בתפקידו כמנכ"ל משרד ראש הממשלה, הוא ניסה לקדם עסקה גדולה - בהנחיית ראש הממשלה יצחק רבין. יחד עם זאת, ניגודי עניינים אלה אינם מגיעים כדי עבירה פלילית.

הערעור שהגיש שבס התקבל על-ידי שלושת שופטי ההרכב: אליהו מצא (אב"ד), דליה דורנר ומרים נאור. שבס זוכה מחמת הספק מן העבירות בהן הורשע במחוזי. במקביל, הערעור שהגישה המדינה נדחה, ברוב דעותיהם של השופטים מצא ודורנר, וכנגד דעתה החולקת של השופטת מרים נאור.

הזיכוי הזה מהווה מפלה קשה לגורמי התביעה, ובראשם לאישים הבאים: היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין (שהותיר את הטיפול בתיק בידי הפרקליטות ונמנע מהתערבות, למרות מה שהתגלה בפרשה לחובת הפרקליטות); פרקליטת המדינה, עדנה ארבל; התובע בתיק זה, עו"ד צבי קלנג (שעל-רקע תיק זה, בין היתר, פרש מהפרקליטות); ולחוקר הראשי בפרשה, מנהל החקירות דאז ברשות ניירות ערך, ראובן קובנט.

שבס יוצג במהלכי החקירה והמשפט, על-ידי עורכי הדין דב ויסגלס ומיכה פטמן.

שבס זוכה מניסיון לקבל שוחד. על-פי האישום שבו הורשע על-ידי השופט אדמונד לוי (כיום שופט בבית המשפט העליון), הוא ניסה לקבל שוחד בהיקף כספי גדול. השופטים מצא (שכתב את פסק הדין), דורנר ונאור, החליטו כאמור על זיכוי מוחלט.

שמעון שבס, נרגש מאוד, אמר בצאתו מבית המשפט בין היתר את הדברים הבאים: "... התביישתי שהמדינה הזו האשימה אותי – אדם שעבד עשרות שנים בהתיישבותה עובדת, במערכת הביטחון, ובמשרד ראש הממשלה תחת ראש הממשלה יצחק רבין, האשימו אותי בהאשמה חסרת שחר מההתחלה. נלחמתי יחד עם דנה אישתי, עורכי הדין שלי, דליה רבין ויובל רבין, יחד עם הרבה אנשים שהלכו איתי".

שבס אמר, כי בית המשפט העליון קיבל החלטה אמיצה מאוד.
2400 לילות ללא שינה, היום אני אישן טוב, אחרי שאני אשמח עם בני משפחתי וחברי. אני מקווה שעכשיו אנשי הפרקליטות לא יישנו".

שבס הודיע, כי הוא עולה לקברו יצחק רבין (ז"ל), יחד עם דליה ויובל רבין. שבס אמר במהלך שנות החקירה והמשפט, כי אילמלא רבין נרצח, לא היה מוגש נגדו כתב אישום.

תמצית פסק הדין:


תיאור האישומים וההליכים:

כתב האישום שהוגש נגד שבס לבית המשפט המחוזי כלל שלושה אישומים. עניינו של האישום הראשון היה בפעולות שביצע שבס במסגרת תפקידו לקידום עסקות כלכליות וביטחוניות בהיקף כספי ניכר עם מדינה זרה, שיחסיה עם מדינת ישראל היו מוגבלים ובעייתיים. על-פי הנטען בכתב האישום, אילו התממשו עסקות אלה, היו הן עשויות להניב רווח כספי רב לשבס עצמו ולכמה אנשי עסקים מידידיו, שאחד מהם, חברו הקרוב, נהג להעביר לשבס באותה תקופה סכומי כסף באופן שוטף. בה בעת ביו צפויות העסקות, על-פי הטענה, לגרום נזק חמור ליחסי החוץ של ישראל. בגין פעולות אלה הואשם שבס בלקיחת שוחד ובמרמה והפרת אמונים. בקשר לכך הואשם, במסגרת האישום השני, גם בעבירה של הדחה בחקירה.

עניינו של האישום השלישי היה בפעולות שביצע שבס לקידום ענייני שניים מחבריו, שעימם היה קשור – לפני ואחרי תקופת כהונתו הממלכתית – גם ביחסי עבודה פרטיים. המדובר היה, בעיקר, בפעולות שנועדו לקדם את טיפולם של מוסדות התכנון בשני פרויקטים של בנייה שיזמו החברים. באותה תקופה היה שבס מופקד על יחידה במשרד ראש הממשלה, שעליה הוטל להחיש את טיפולם של מוסדות התכנון בתכניות בנייה "תקועות" ואשר קידומן נראה חיוני לזירוז הקמתם של פרויקטים (בעיקר של דירות מגורים) למטרות קליטת העלייה והאצת הצמיחה במשק. שבס הואשם כי פעל לקידום הטיפול בשני הפרויקטים של חבריו בתמורה לטובות הנאה שונות שקיבל מהם לאחר סיום תפקידו הממלכתי, ובשל פעילותו האמורה יוחסו לו עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים וכן סחיטה באיומים.

בית המשפט המחוזי פסק לזכות את שבס מן העבירה של לקיחת שוחד, שיוחסה לו באישום הראשון, ומכל העבירות שיוחסו לו באישומים השני והשלישי. בשתי העבירות האחרות שיוחסו לשבס באישום הראשון – ניסיון ללקיחת שוחד ומרמה והפרת אמונים – פסק בית המשפט להרשיעו. על שבס נגזרו שלוש שנות מאסר, מהן שנתיים לריצוי בפועל, וכן קנס של 50,000 ש"ח.

בערעורו השיג שבס על צדקת הרשעתו ועל חומרת העונש שנגזר עליו. ערעורה של המדינה הופנה נגד זיכויו של שבס מעבירת המרמה והפרת האמונים שיוחסה לו באישום השלישי. כן טענה המדינה, שאם ערעורה יתקבל, ראוי יהיה להחמיר את עונשו של שבס. המדינה לא ערערה על זיכויו של שבס מיתר העבירות.

פסק הדין

בית המשפט העליון פסק, פה-אחד (מפי השופט מצא), לזכות את שבס מן העבירות שבהן הורשע בפרשת האישום הראשון. לפי קביעתו, אף שקיים חשד כי לשבס היה עניין אישי בעסקה המתוכננת עם המדינה הזרה [ששמה אסור לפרסום גם עתה, י.י.], לא נמצאו ראיות חד-משמעיות לביסוסו של חשד זה מעבר לספק סביר. בית המשפט מתח ביקורת על כך ששבס פעל מתוך ניגוד עניינים, בכך שטיפל בעסקה שעתידה היתה להניב לחבריו רווח כספי ניכר; אולם הוסיף וקבע כי על-רקע כלל נסיבות העניין, חומרתה של התנהגותו לא הגיעה לדרגה המצדיקה הרשעה בפלילים, אל אך העמדה לדין משמעתי. זאת, במיוחד לאור העובדה שראש הממשלה יצחק רבין, אשר הטיל על שבס לטפל בעסקה, היה מודע לניגוד העניינים, ולא הוכח כי שבס הסתיר ממנו דבר-מה. בית המשפט הדגיש כי בשל אופיה הגורף והמעורפל של עבירות המרמה והפרת האמונים, יש לנהוג זהירות רבה בהרשעת עובד ציבור בה, ויש להישמר מפני הפיכת כל סטייה מן השורה לעבירה פלילית.

בפרשת האישום השלישי נחלקו דעותה שופטים. שופטי הרוב, מפי השופט מצא, פסקו כי אף שבפעולותיו של שבס לקידום ענייניהם של חבריו במוסדות התכנון נפל פגם אתי וציבורי, אין הן מגיעות לדרגת חומרה של פגיעה בציבור, ועל כן הן בגדר מקרה גבולי אשר אינו מצדיק הרשעה בפלילים. זת, בעיקר משום שפעילותו של שבס לקידומם של שני הפרויקטים היתה מינורית מאוד; ומשום שהפרויקטים עצמם עלו, לדעת הכול, בקנה אחד עם האינטרס הציבורי, ועל-כן נתמכו וקודמו על-ידי העיריות הנוגעות בדבר. שופטת המיעוט, השופטת נאור, סברה כי הצטברותם של כמה מאפיינים מחמירים בפעילותו של שבס מכניסה אותה לתחום הפלילי, ובהם מודעתו של שבס לפסול שבמעשיו; יחסיו הכספיים עם חבריו בתקופה שקדמה לכהונתו הממלכתית, אשר הקנו למעשיו מידע של שחיתות; מעמדו הבכיר; העובדה שהפעיל גם את עובדי משרדו; והעובדה שהפרויקטים שלטובתם התערב לא היו 'תקועים' ולכן לא הצדיקו קידומם על חשבון פרויקטים אחרים.

כאמור, גם מאישום זה זוכה שבס.

תגובת הפרקליטות (ציטוט):

בפרקליטות ילמדו את פסק הדין ומתכוונים בזמן הקרוב לנהל דיון בהשתתפות פרקליטי המחוזות בשאלה אם יש לבקש דיון נוסף בפרשה וזאת לנוכח הקביעות הנורמטיביות בהכרעת הדין.

נציין, כי לא מדובר בשום צורה ואופן בזיכוי מוחלט. הזיכוי באישום הראשון הוא מחמת הספק והוא נעשה תוך מתיחת ביקורת על כך שמר שבס פועל מתוך ניגודי עניינים בכך שטיפל בעסקה שעתידה היתה להניב לחבריו רווח כספי רב. בעניין זה קובע בית המשפט, בניגוד לעמדה שהציגה התביעה כללית, כי מדובר במעשים שהצדיקו העמדה לדין משמעתי ולא פלילי.

בענייןה אישום השלישי הסכימו שופטי הרוב כי בפעולותיו של מר שבס לקידום ענייניהם של חבריו במוסדות התכנון והבניה נפל פגם אתי וציבורי. בנושא זה נכתבה גם דעת מיעוט מפי כבוד השופטת נאור, לפיה, הצטברותם של מאפיינים מחמירים בפעילותו מכניסה אותה לתחום הפלילי. השופטת נאור ציינה כי יחסיו הכספיים עם חבריו (עבורם קידם את העסקה, יעקב גלנטי) בתקופה שקדמה לכהונתו הממלכתית הקנו למעשיו מימד של שחיתות.

כאמור, לאור הקביעות הללו והשלכות הרוחב, שהן פועל יוצא מהן, תשקול הפרקליטות בקשה לדיון נוסף בפרשה זאת.

תגובת שבס לדברי הפרקליטות (ציטוט):

בית המשפט העליון זיכה אותי היום מכל אשמה. במשך שש וחצי שנים התמודדנו משפחתי ואני עם סדרת אישומים חמורים, אך מופרכים וחסרי שחר. היום באה הפרשה האומללה הזו לסופה הראוי.

לצערי, מאז הזיכוי מנסים בפרקליטות המדינה להכתים את הזיכוי המוחלט שיצא תחת ידו של בית המשפט העליון של מדינת ישראל. לדאבוני, האמת הפכה לעניין משני בעיניהם של גורמים שונים בפרקליטות.

ביום כזה, היינו מצפים מפרקליטות המדינה להתכנס בתוך עצמה, וברגע של אמת וחשבון נפש לבחון כיצד נגרם עוול כה נורא לי ולמשפחתי. יואילו נא ללמוד היטב את פסק הדין ומסקנותיו הנחרצות, ולבחון מה ראוי וצריך לעשות על-מנת למנוע מעוול כזה להתרחש בשנית.

מהיום, אהיה הראשון לפעול על-מנת שאיש לא יעבור חוויה כה נוראית כפי שעברתי. הפגיעה המיותרת בחפים מפשע היא דבר בלתי נסבל ובלתי נסלח. אף אזרח שומר חוק לא יכול לעבור על כך לסדר היום.

כל ניסיון להסיט את תשומת הלב הציבורית מהזיכוי המלא והמוחלט, הוא בבחינת חטא לצדק, ליושר ולאמת.

האמנתי לאורך כל הדרך שהצדק יצא לאור. אני משוכנע שגם בפרקליטות לא יעוורו את עיני הצדק.

תאריך:  30/01/2003   |   עודכן:  30/01/2003
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עירק הגיבה על הערכתו של ראש צוות הפקחים, הנס בליקס, והאשימה אותו בייצוג שלא כהלכה, הציעו מידע נוסף, והבטיחו שיתוף פעולה. כך מדווחות סוכנויות הידיעות (ה', 30.1.03).
30/01/2003  |  הדר פרבר  |   חדשות
8 מדינות באירופה יצאו בהצהרת תמיכה משותפת במתקפה האמריקנית הצפויה על עירק. מנהיגי המדינות הודיעו, כי הנשק העירקי מהווה איום על שלום העולם. המדינות הן: בריטניה, איטליה, ספרד, פורטוגל, דנמרק, הונגריה וצ'כיה.
30/01/2003  |  מירב לוי  |   חדשות
האם זו הצבעת אמון בממשלתו העתידית - המאוד לא ברורה, של אריאל שרון(?). הדולר עושה הבוקר עוד צעד דרומה ויורד מאז פתיחת המסחר בכ-1.14% לרמה של 4.825 שקל. זאת לאחר שאתמול נקבע שערו היציג של הדולר בירידה של 0.75% על 4.88 שקל.
30/01/2003  |  שי פאוזנר  |   חדשות
"כעת שרון יכול לעשות כל מה שהוא רוצה" - זוהי כותרת בגרדיאן הבריטי הבוקר (יום ה', 30.1.03). "עכשיו נוכל לראות את פרצופו האמיתי של אריאל שרון. ניצחונו המוחץ בשעות הראשונות אתמול בבוקר, איפשר לעם הישראלי, ולעולם הרחב, סוף סוף, הזדמנות לראות מה האיש הזה באמת רוצה".
30/01/2003  |  הדר פרבר  |   חדשות
צה"ל החל בגל של מעצרים בעיר חברון, זאת בעקבות הרג 22 אזרחים וחיילים, ורמת התרעות הולכת וגדלה ליציאת פעילות חבלנית מהעיר. עוצר הוטל על העיר, תוך הידוק הכתר וביצוע סריקות נרחבות אחר מבוקשים. בפעולה משתתפות יחידות מובחרות, ולראשונה משולבים גם טנקים, על-מנת ליצור הרתעה. כבר בשעות הראשונות הצליחו חיילי צה"ל לעצור שני פעילי תנזים.
30/01/2003  |  מירב לוי  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il