|
מה נשתנה הפסח הזה? [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
לא ניתן להתעלם השנה בעולם התיירות מהתהפוכות שיצר השילוב המציאותי המפתיע שבין הרצון לצאת לחופשת פסח משפחתית לבין תקופת המיתון בה אנו חיים.
שילוב זה יצר מספר מגמות ברורות הן בקרב הציבור הישראלי והן בקרב חברות התיירות, אשר הוליד בסופו של דבר בן כלאיים בצורת חופשות פסח מפתיעות הן מבחינת היעדים וההעדפות של הציבור הישראלי, והן מבחינת המחירים הנמוכים אשר גובות חברות התיירות עבור חופשות אלו.
על-פי נתוני חברת התיירות 'ימבטבע', המתמחה ביעדים טרופיים, מצב הזמנת החופשות כ-3 שבועות לפני החג אינו תואם ולו במעט את שגרת ההזמנות לפני פסח אשר התנהלה בשנים האחרונות. לדברי ורד שורץ, סמנכ"ל שיווק ב'ימבטבע', בשנים האחרונות הורגל הציבור הישראלי בהזמנה מסודרת ומאורגנת מראש של חופשת הפסח, כחודש וחצי עד חודשיים לפני החג. השנה, בניגוד לשנים קודמות, נערכו מאות בירורים בקרב הציבור לגבי חופשת פסח, אך הרוב הכמעט מוחלט של הציבור עדיין יושב על הגדר ודוחה את קבלת ההחלטה עד לרגע האחרון, על-מנת לקבל את ההחלטה הטובה ביותר, בהתאם להתפתחויות הכלכליות האישיות של כל אחד ואחת מקרב הציבור הרחב.
כמו-כן, מציינים בחברת 'ימבטבע', כי גם העדפת היעד השתנתה בעקבות אילוצים חיצוניים, ויעדים, אשר לא נשקלו על-ידי מרבית המשפחות בעבר עקב ייחודם והתדמית היקרה שלהם, הפכו כעת לברי השגה עקב מחירים השווים לכל כיס. טורקיה, כידוע, כבר אינה בראש מצעד היעדים המבוקשים, ומשפחות רבות התרות אחר נופש חלופי לקלאב מד בטורקיה, מוצאות את מבוקשן ביעדים אקזוטיים, כדוגמת זנזיבר, סרי לנקה והפיליפינים.
והמחירים? גם כאן השינוי השנה הוא ניכר. בחבילות הנופש לאגן הים התיכון ולאירופה ניכרת הפחתה במחיר של כ-10%-30% לחבילה, ובמלונות היוקרה ביעדים הלא שגרתיים, אשר היוו עבור רוב הציבור עד היום סוג של חלום, יש ירידה משמעותית של מחירים עד לכדי 50%.
לדברי שורץ, "אין ספק שפסח 2009 הוא פסח אחר הנגזר כתוצאה מהמציאות הכלכלית בה אנו חיים, והדבר ניכר מבחינות רבות. ההתמודדות שלנו עם המצב הנתון הביאה לכך שבסופו של דבר נפתחו בפני התייר הישראלי הזדמנויות חדשות, המאפשרות לו לבקר ביעדים שבאופן אבסורדי, ספק אם היה יכול להרשות לעצמו ללא המיתון".